Kan inte bo kvar - hur få ork och råd att flytta?

Man får leta runt bland bankerna.
Om en nekar så betyder inte det att de andra nekar.
Att ta sina förutsättningar på papper i handen och gå runt till bankerna lönar sig.
Det finns i dag många banker och betydligt fler möjligheter än för några år sedan.

Det var så de fick göra. Och slutlien avstå från husköp, det var ingen bank som ville ta i dem med tång.
 
Några vanliga "Show Stoppers" är att huset är för dåligt för att duga som säkerhet, att den egna kontantinsatsen är för låg eller att boendekostnaden anses bli för hög.
 
Jag gick från att vara belånad till 1/3 av en snål värdering till att vara belånad till 1/2 av en ännu snålare värdering.
Villkoren som jag fick var lysande, de vill inte ha för låg belåning heller av någon anledning.
Nu så har värdet ökat så belåningen har åter sjunkit.
Den bank jag valde hade 63% (tror jag) belåningsgrad där räntan nådde rock bottom. Både 62 och 64% gav knappt märkbart högre ränta.
 
Har i alla fall skummat igenom alla svar som hastigast - stort tack för visat engagemang (och jag är inte så lättstött i just den här frågan så allas svar uppskattas, oavsett formulering).
Jag kanske borde lämnat lite mer info redan i trådstarten: kvarstående lån på bostadsrätten är 50 000:-, och man kan nog räkna med att få uppåt 500 000:- för den. Ev mer, det är ett väldigt riv efter bostäderna här och nu är det stambytt och nyrenoverat i badrummet.
 
Har i alla fall skummat igenom alla svar som hastigast - stort tack för visat engagemang (och jag är inte så lättstött i just den här frågan så allas svar uppskattas, oavsett formulering).
Jag kanske borde lämnat lite mer info redan i trådstarten: kvarstående lån på bostadsrätten är 50 000:-, och man kan nog räkna med att få uppåt 500 000:- för den. Ev mer, det är ett väldigt riv efter bostäderna här och nu är det stambytt och nyrenoverat i badrummet.
Då har du ju en rätt hygglig start. Jag hade gått och pratat med bankerna för att de vad de kan göra.
 
Det visar sig att jag lånar på 1.3% ränta, och amorterar 6.000.
Lånar alltså miljonen för 1083 kronor i månaden, vilket inte kan vara riktigt friskt.
Låter inte så tokigt. Vi har lämnat in en ansökan för lån hos "vår" bank. Byter från en annan i så fall. Får de om vi kan få möjlighet att förhandla lite. Kan vi få ner räntan och öka amortering och ändå landa på samma avgift vore det ju trevligt.
 
kvarstående lån på bostadsrätten är 50 000:-, och man kan nog räkna med att få uppåt 500 000:- för den. Ev mer,
Då så finns det ju plats att låna på den till en kontantinsats på ett hus.
Och ditt förhandlingsläge är gott.
Banker gillar när man har ett eget kapital som man riskerar i samma affär som de satsar på.
Det kan utan vidare uppväga bristen på fast anställning.
Men de gillar inte om man har andra lån.
Vad är det för prisklass på små hus där du bor?
Kör du bil?
 
Då så finns det ju plats att låna på den till en kontantinsats på ett hus.
Och ditt förhandlingsläge är gott.
Banker gillar när man har ett eget kapital som man riskerar i samma affär som de satsar på.
Det kan utan vidare uppväga bristen på fast anställning.
Men de gillar inte om man har andra lån.
Vad är det för prisklass på små hus där du bor?
Kör du bil?
Små hus (40-60 kvm) i utmarkerna med mycket enkel standard kostar ca 400 000-500 000 kr i den del av landet som ts bor.
 
Små hus (40-60 kvm) i utmarkerna med mycket enkel standard kostar ca 400 000-500 000 kr i den del av landet som ts bor.
Men då så borde det ju inte vara så svårt.
Med halva köpeskillingen kontant, typ 300 000:- så är de övriga 300 000:- vad halvseriösa kreditinstitut lånar ut utan säkerhet.
 
Men då så borde det ju inte vara så svårt.
Med halva köpeskillingen kontant, typ 300 000:- så är de övriga 300 000:- vad halvseriösa kreditinstitut lånar ut utan säkerhet.
Är du allvarlig, tycker du att det är en god ide att låna pengar från ett "halvseriöst kreditinstitut" när man är deltidssjukskriven och stressad över sin ekonomi.
 
Att summan som blev kvar att låna var så liten att (vissa) kreditinstitut inte ens kräver säkerhet för sådana summor.
Att inte kräva säkerhet och att inte kräva att man har en god inkomst för att få ta ett lån är ju en del av det oseriösa. Jag förstår inte vad det har för relevans i diskussionen om att ta ett nytt bostadslån (på en seriös bank).
 
Att inte kräva säkerhet och att inte kräva att man har en god inkomst för att få ta ett lån är ju en del av det oseriösa. Jag förstår inte vad det har för relevans i diskussionen om att ta ett nytt bostadslån (på en seriös bank).
Nu är ju även banker kreditinstitut och jag har så sent som för ett par veckor sedan blivit erbjuden att öka mitt befintliga lån hos en bank till 500', utan säkerhet. Jag har visserligen fast inkomst och hyfsat betalt för det jag gör vilket har gjort att jag har kunnat bo kvar i huset efter separationen trots att ex gjorde sitt bästa för att sabba för mig.

I TS fall så utgör ju de fiktiva 300' en grundplåt som kontantinsats för ett ev husköp och resterande belopp är ju med stugan som säkerhet, så hon behöver inte anlita ljusskygga typer som slår sönder knäskålarna på henne för ockerräntor. ;)
 
Nu är ju även banker kreditinstitut och jag har så sent som för ett par veckor sedan blivit erbjuden att öka mitt befintliga lån hos en bank till 500', utan säkerhet. Jag har visserligen fast inkomst och hyfsat betalt för det jag gör vilket har gjort att jag har kunnat bo kvar i huset efter separationen trots att ex gjorde sitt bästa för att sabba för mig.

I TS fall så utgör ju de fiktiva 300' en grundplåt som kontantinsats för ett ev husköp och resterande belopp är ju med stugan som säkerhet, så hon behöver inte anlita ljusskygga typer som slår sönder knäskålarna på henne för ockerräntor. ;)
Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att få lån när man inte har en fast anställning oavsett hur mycket sparpengar man har på kontot.
 
Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att få lån när man inte har en fast anställning oavsett hur mycket sparpengar man har på kontot.
Nu handlade det ju inte om mig utan om kreditinstitut och blancolån. TS har en grundplåt och som @Inte_Ung säger så går det att låna resten även på halvseriösa kreditinstitut som inte ens kräver säkerhet. Det är dock ingen rekommendation utan självklart ska TS kolla med bankerna isf och hon har ju då en säkerhet i form av huset.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 822
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 219
Senast: Snurrfian
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 211
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp