Tack, det var inte svårt att förstå.Precis detta jag menar, bra inlägg!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack, det var inte svårt att förstå.Precis detta jag menar, bra inlägg!
Ett tips till nästa gång är att förklara noggramnare hur du tänker. Inte för att någon är korkad utan på ett forum måste man vara tydlig med sina tankar. Jag fattade inte att det var det du menade även om jag vet att det går att göra iblandPrecis detta jag menar, bra inlägg!
Ja sådana risker finns alltid.Och att ts kanske står med en br som måste betalas hyra på vilket ts inte hade råd med, utöver det nya boendet.
Om den summan man får loss vid försäljning är under vad man räknar med/hoppas på, händer det något med hela låneprocessen då? Blir det trubbel någonstans? Har en bekant som sålde kåken för 200' under vad mäklaren"utlovat" vilket gav att trots separation fick de pga ont om hyresrätter flytta ihop i en hälften så stor lägenhet i stället. De fick helt enkelt inte ihop tillräckligt för två separata boenden. Dock ordnade de nog inte boendet innan försäljning då intresset för nämnda kåk var minst sagt svalt.Ja man kan ju tro det vid en första anblick.
Men det är inte riktigt så enkelt i praktiken.
Jag skall försöka att förklara även om det ser dystert ut med att någon skulle förstå.
Kort, man använder övervärdet på gamla bostaden som kontantinsats på nya.
Längre, för att kunna göra det redan innan gamla bostaden är såld så lånar man på övervärdet och använder de pengarna i nya bostaden.
Man kan låna på en bostad som är underbelånad och sedan använda pengarna till vad som helst.
Sedan när den gamla bostaden sälj så betalar pengarna som man får för den det lån som man har använt till annat.
Det är ett vanligt sätt att få loss kapital för att kunna göra fler affärer och tjäna mera pengar på t.ex. fastigheter och aktier.
Men det kan ju gå helt galet också om marknaden dyker.
Som vid aktiekrascher och spruckna bostadsbubblor.
Nej jag förstår heller inte, detta är så de ofta brukar gå till, har ingen erfarenhet själv men har flera vänner som varit i samma situation.Tack, det var inte svårt att förstå.
Det händer ju efteråt i sådana fall.Om den summan man får loss vid försäljning är under vad man räknar med/hoppas på, händer det något med hela låneprocessen då?
Ja det blir ju alternativet om man absolut inte vill hyra sin bostad.Nu har vi helt plötsligt kommit in på bostadsspekulation.
Det känns ju som en omöjlighet att klara i just ts fall. Har ts möjlighet att låna på nuvarande bostad och det går åt pipan vid försäljning lär summan att betala för lån+ driftkostnader bli gränsfall med ts om jag förstår den ekonomiska sitsen rätt. För mig hade det varit allt för stor risk, särskilt då 4000:- i ts ögon är dyrt. Det tolkar jag som en rätt tight ekonomi.Det händer ju efteråt i sådana fall.
Om det finns lån kvar som man inte kan lösa vid en försäljning så har man kvar lånen att betala på men ingen bostad att bo i, så att säga.
Om man redan har köpt något annat och klarar av kostnaden så spelar det ju en mindre roll.
Men det är ett sätt att "bli med" mer lån än vad banken tycker att man har säkerhet för.
Eller att kringgå lånetaket....
Håller med om att hyra. Man kanske behöver vänja sig vid tanken och kolla runt lite.Ja det blir ju alternativet om man absolut inte vill hyra sin bostad.
TS har uttryckt att det inte är ett alternativ.
Min rekommendation är att hyra en mellanbostad.
Nej det är det inte.Det ni talar om kallas för överbryggningslån
Nej överbrygningslån är väl när man står mellan två bostäder? Vid köp och sälj.@Jens och @Inte_Ung
Det ni talar om kallas för överbryggningslån och för det krävs inte att man belånar en tidigare bostad (man behöver t.ex. inte ta ut extra panter om det inte finns). Resonemanget @Jens för är fortfarande förhållandevis verklighetsfrämmande eftersom det inte är så det går till när man gör bostadsaffärer.
Jag vet inte det jag.För mig hade det varit allt för stor risk, särskilt då 4000:- i ts ögon är dyrt.
Eller så berätta man precis vad man tänker göra.TS får hitta på att pengarna ska användas till något annat.
Kvar är då problemet med alla trappor, de försvinner ju inte av sig självt.Jag repeterar min åsikt att mest bang for the bucks, och minst svett och tårar får TS genom att göra sig av med ett Shurgardförråd 70 mil bort.
Det får ts ta i steg två. Det låter inte som att ts har ork att göra båda sakerna samtidigt, börjar ts med förrådet så har ju ts också fått över 2.000 kr/månad som kanske gör att det finns utrymme för att flytta till en bostad som passar ts bättre.Kvar är då problemet med alla trappor, de försvinner ju inte av sig självt.
Nej det är det inte.
Utan det är en metod för att kunna behålla båda bostäderna om det skulle gå trögt med en försäljning eller om man vill ha två bostäder.
T.ex. en lägenhet och en sommarstuga.
Eller vill spekulera i prisuppgång för att få ut mer för den gamla bostaden sedan.
Nej överbrygningslån är väl när man står mellan två bostäder? Vid köp och sälj.
Nu skulle ju TS i såna fall utöka lånet på bostadsrätten utan att tala om att hen ska sälja bostaden. TS får hitta på att pengarna ska användas till något annat.
Och sen spara pengarna på ett bankkonto och använda kontant till nästa boende