Kan inte sova

1. Quetiapin eller 2. theralen är mina val när det är som värst! Somnar man inte på dom då somnar man inte på nåt :cautious::D

Du har fått många bra tips kring sömnhygien.

Ang kaffe så ska man inte dricka det efter lunch om man är känslig (fick jag lära mig på psykoterapigruppen jag går). Jag slutar dricka det kl 12. :up:
 
Råden/metoderna jag har postad är från en föreläsare som länge arbetat med sömn just för patienter med kronisk smärta. Som du skriver är det högsta prio att få sömnen att fungera för den här patientgruppen. Dessa råd och metoder är också de man arbetar med vid olika psykiska besvär, som depression, ångest o.s.v. så det är inte metoder som är riktade till enbart friska människor.

Sedan, som jag lyft, är råden på gruppnivå och fungerar såklart inte för alla individer och det måste man såklart vara ödmjuk inför.

Jag tolkade inte heller TS trådstart som att det var smärtan som var det primära i sömnproblematiken, om det är så tycker jag det låter som en god idé att kontakta smärtkliniken och höra sig för hur just hon kan arbeta med sömnen och om hon behöver ta hänsyn till några särskilda omständigheter (som i ditt fall). Och särskilt se över smärtlindringen som du säger!

Skönt att du hittat ett sätt som fungerar för dig! Hoppas även TS kan göra det.

Jag har fått samma/liknande råd från vården. Problemet är att de inte ser helheten utan de utgår ifrån sig själva och hur en frisk kropp fungerar. Att leva med svår smärta tar mycket mer energi än att leva ett vanligt svenssonliv med jobb, familj, hus och hem osv. och att då inte heller kunna sova gör att kroppen kollapsar om man följer de råden. Kroppen behöver återhämtning och genom att nitiskt ignorera kroppens signaler, vilket är vad de råden går ut på, gör att kroppen stänger ner. Det är inte så enkelt som att man somnar förr eller senare när man blir utmattad.

De flesta inom vården testar lite olika sömnmedel/metoder på patienten och fungerar inte det, ja då struntar de i det. Min fd. smärtläkare säger på varenda föreläsning att sömnen är högsta prio men även hen släppte det när råden och sömnmedlen inte fungerade. Att min kropp stängde ner alla icke livsuppehållande funktioner spelade inte så stor roll. Det fanns ingen hjälp att få. Att jag idag oftast sover 6-7 timmar/natt och har något jag kan kalla för liv utan de extrema smärtorna och utan alla de tunga medicinerna kan jag inte tacka vården för.
 
Du har fått så kompetenta svar redan men jag lägger till tre saker som hjälpte för mig. 1. Totalförbud mot koffein i alla dess former. 2. Frisk luft och motion under dagen. 3. En svart strumpa över ögonen på natten.
 
@TinyWiny
Nu verkar du ju till viss del ha fått ordning på dina problem, men fick du aldrig prova någon tryckavlastande madrass när du fick så ont av att ligga stilla?
 
Tack så jättemycket för alla svar! :)
Försöker svara alla i samma tråd.

Jag dricker inte kaffe, endast örtte. Äter inte stora mål alls, många små. Kvällsmat vid 22, äter jag tidigare får jag gå till sängs hungrig.
Rider nästan varje dag och det är tyvärr så mycket träning jag klarar av.
Har ingen tv, dator etc i sovrummet, men jag har mobilen för att lyssna på ljudböcker och meditationer. Upplever att tråkig ljudbok läst med lite monoton röst är mer effektivt än meditation, förmodligen är det som Tinywiny säger pga att jag behöver ha något annat att fokusera på.
Har svårt att hitta en bekväm ställning i sängen men det är min kropp och inte sängen. Den är mjuk och skön, har massa kuddar och ett stort tjockt täcke.
Jag lägger mig vid 23-24 och klockan ringer 9. Tycker morgonen är den tiden jag sover bäst.
Bolltäcke har jag inte testat, på vilket sätt hjälper det?
Gå upp har jag heller inte provat, min kropp är så sliten och utmattad så det tar emot att gå upp...

Theralen ska jag diskutera med min läkare, är det något man måste ta hela tiden eller kan man ta det ibland för att få sova ut?

Nej, jag har tyvärr inte adekvat smärtlindring nu för tiden. När jag gick på oxycontin/oxynorm sov jag bättre. Men jag har varit på smärtklinik och där sa läkaren att morfin långsiktigt gör smärta värre och det krävs högre doser, och det är inte hållbart att gå på såna mediciner när man är ung. Han skrev istället ut LDN och tramadol. LDN ska ju vara någon mirakelmedicin som många säger har gett dem livet tillbaka, men jag har tyvärr inte märkt något positivt hittils. Tramadol hjälper lite men är inte alls så effektiv som oxy. Så smärta är helt säkert en stor faktor. Jag är dessutom jättespänd i alla muskler, det blir ju så när man hela tiden har ont, vilket gör det otroligt svårt att slappna av.
 
Jag sover normalt sett som en stock, lägger huvudet på kudden...somnar och sover sen till morgonen.

Utom vid fullmåne...det är inte så att jag vet om att det är fullmåne, det kan vara molnigt, jag kollar på nätet, det stämmer alltid sover jag inte, är det fullmåne
Jag kan heller inte äta sötningsmedel, äter jag några läkerol under dagen, då vaknar jag flera ggr under natten.
Jag har inte en aning om vad det är i sötningsmedlet som gör att jag inte sover, men jag tror att det vi äter påverkar oss mycket. Ofta kan det vara svårt att komma på vad som är orsaken.
Avslappning och meditation är annars bra metoder för att "lära sig sova"
Om inte annat så ger en stunds meditation under dagen ny energi
 
Tack så jättemycket för alla svar! :)
Försöker svara alla i samma tråd.

Jag dricker inte kaffe, endast örtte. Äter inte stora mål alls, många små. Kvällsmat vid 22, äter jag tidigare får jag gå till sängs hungrig.
Rider nästan varje dag och det är tyvärr så mycket träning jag klarar av.
Har ingen tv, dator etc i sovrummet, men jag har mobilen för att lyssna på ljudböcker och meditationer. Upplever att tråkig ljudbok läst med lite monoton röst är mer effektivt än meditation, förmodligen är det som Tinywiny säger pga att jag behöver ha något annat att fokusera på.
Har svårt att hitta en bekväm ställning i sängen men det är min kropp och inte sängen. Den är mjuk och skön, har massa kuddar och ett stort tjockt täcke.
Jag lägger mig vid 23-24 och klockan ringer 9. Tycker morgonen är den tiden jag sover bäst.
Bolltäcke har jag inte testat, på vilket sätt hjälper det?
Gå upp har jag heller inte provat, min kropp är så sliten och utmattad så det tar emot att gå upp...

Theralen ska jag diskutera med min läkare, är det något man måste ta hela tiden eller kan man ta det ibland för att få sova ut?

Nej, jag har tyvärr inte adekvat smärtlindring nu för tiden. När jag gick på oxycontin/oxynorm sov jag bättre. Men jag har varit på smärtklinik och där sa läkaren att morfin långsiktigt gör smärta värre och det krävs högre doser, och det är inte hållbart att gå på såna mediciner när man är ung. Han skrev istället ut LDN och tramadol. LDN ska ju vara någon mirakelmedicin som många säger har gett dem livet tillbaka, men jag har tyvärr inte märkt något positivt hittils. Tramadol hjälper lite men är inte alls så effektiv som oxy. Så smärta är helt säkert en stor faktor. Jag är dessutom jättespänd i alla muskler, det blir ju så när man hela tiden har ont, vilket gör det otroligt svårt att slappna av.
Med reservation för att det kanske är annorlunda när man har värk: om du inte hittar en bekväm ställning i sängen KAN det bero på att du har fel säng. Och sängar kan vara FÖR mjuka.
 
Tack så jättemycket för alla svar! :)
Försöker svara alla i samma tråd.

Jag dricker inte kaffe, endast örtte. Äter inte stora mål alls, många små. Kvällsmat vid 22, äter jag tidigare får jag gå till sängs hungrig.
Rider nästan varje dag och det är tyvärr så mycket träning jag klarar av.
Har ingen tv, dator etc i sovrummet, men jag har mobilen för att lyssna på ljudböcker och meditationer. Upplever att tråkig ljudbok läst med lite monoton röst är mer effektivt än meditation, förmodligen är det som Tinywiny säger pga att jag behöver ha något annat att fokusera på.
Har svårt att hitta en bekväm ställning i sängen men det är min kropp och inte sängen. Den är mjuk och skön, har massa kuddar och ett stort tjockt täcke.
Jag lägger mig vid 23-24 och klockan ringer 9. Tycker morgonen är den tiden jag sover bäst.
Bolltäcke har jag inte testat, på vilket sätt hjälper det?
Gå upp har jag heller inte provat, min kropp är så sliten och utmattad så det tar emot att gå upp...

Theralen ska jag diskutera med min läkare, är det något man måste ta hela tiden eller kan man ta det ibland för att få sova ut?

Nej, jag har tyvärr inte adekvat smärtlindring nu för tiden. När jag gick på oxycontin/oxynorm sov jag bättre. Men jag har varit på smärtklinik och där sa läkaren att morfin långsiktigt gör smärta värre och det krävs högre doser, och det är inte hållbart att gå på såna mediciner när man är ung. Han skrev istället ut LDN och tramadol. LDN ska ju vara någon mirakelmedicin som många säger har gett dem livet tillbaka, men jag har tyvärr inte märkt något positivt hittils. Tramadol hjälper lite men är inte alls så effektiv som oxy. Så smärta är helt säkert en stor faktor. Jag är dessutom jättespänd i alla muskler, det blir ju så när man hela tiden har ont, vilket gör det otroligt svårt att slappna av.

Vet man vad smärtan beror på?

Jag har ju sovit som du gör under ca 15-20 års tid, sen jag skadade mig i nacke/rygg. Däremot somnar jag inte alls utan medicin. Så jag är vaken 3 dagar i sträck innan jag crashar några h och sen sover.
Jag går alltså på över rek dos Stilnoct för insomning och kunna sova. Sen för att förlänga sömnen till mer än ca 1,5 h så tar jag bra perioder och dagar då jag kan klara mig på mindre sömn: melatonin(Cirkadin heter min). De dagar jag är extra uppe i varv, har extra ont och bara måste vara lite mer utvilad dagen efter tar jag något som ger tyngre effekt än Melatoninet. Det är antingen Theralen, Propavan eller andra preparat som liknar dem. Jag blir dock så himla bakis-sänkt av dem att jag inte vill ta dem dagligen. Men ibland måste jag ta ngt sånt för att bryta min inre stress.
Det känns lite som snöbollseffekt.. Det börjar rulla och sen blir det bara värre och värre. Jag kan inte bryta den. Men en natt på sånt här och jag kan komma tillbaks till mindre stress.

Sen har jag gått sömnterapi och gjort alla de saker man bör för att sova bättre.
Restriktion gör att jag går in i väggen totalt. Så det tror jag man kan vara försiktig med att pressa sig till om man har smärtproblematik. Jag har för mig att du är rätt lik mig i stenhård skalle och pressa dig till saker. Då bör man verkligen passa sig för det.
För mig har det bara lett till totalhaveri i kroppen och lång återhämtning sen iom att man inte kan sova normalt.

Det som funkar bäst för mig är massage och värme.
Elfilt är bland det bästa jag vet!

Har du provat Tempurmadrass? Eller kanske rent av vattensäng med värme? Vet att jag har vänner och bekanta med smärta som sover bra i det sistnämda.
Jag har alltid haft Tempur och gillar det.

Spikmatta blev för mig för mycket smärtpåslag iom att jag redan tangerar gränsen hela tiden. Så jag blev bara illamående och stressad. Men vet flera som det funkar bra på.

Jag brukar räkna när jag ska sova. Jag visualiserar siffror och räknar lugnt. Jag får inte gå vidare om jag inte kan se rätt siffra sas.

Sen är sömndagbok ngt ganska bra om man vill lära sig se vad för mönster som påverkar en positivt/negativt.

Att regelbundet under dagen se till att ta lugna pauser och meditera eller andas etc för att hålla stressnivå nere och orken uppe är ngt som är viktigt för min förmåga att sova.

Kedjetäcke/bolltäcke ska jag faktiskt prova ut nu snart. Det ska bli spännande. Det ska ju simulera omfamning och verka lugnande.
Dock kan en del personer med smärtproblematik ligga för still under natten gentemot vad kroppen klarar. Och en del tål inte trycket.
Men kan vara värt att testa iaf.

Fö sover jag bäst om jag äter kolhydrater innan jag lägger mig.

Ja.. Det är väl vad jag spontant kommer på nu.
 
Tack så jättemycket för alla svar! :)
Försöker svara alla i samma tråd.

Jag dricker inte kaffe, endast örtte. Äter inte stora mål alls, många små. Kvällsmat vid 22, äter jag tidigare får jag gå till sängs hungrig.
Rider nästan varje dag och det är tyvärr så mycket träning jag klarar av.
Har ingen tv, dator etc i sovrummet, men jag har mobilen för att lyssna på ljudböcker och meditationer. Upplever att tråkig ljudbok läst med lite monoton röst är mer effektivt än meditation, förmodligen är det som Tinywiny säger pga att jag behöver ha något annat att fokusera på.
Har svårt att hitta en bekväm ställning i sängen men det är min kropp och inte sängen. Den är mjuk och skön, har massa kuddar och ett stort tjockt täcke.
Jag lägger mig vid 23-24 och klockan ringer 9. Tycker morgonen är den tiden jag sover bäst.
Bolltäcke har jag inte testat, på vilket sätt hjälper det?
Gå upp har jag heller inte provat, min kropp är så sliten och utmattad så det tar emot att gå upp...

Theralen ska jag diskutera med min läkare, är det något man måste ta hela tiden eller kan man ta det ibland för att få sova ut?

Nej, jag har tyvärr inte adekvat smärtlindring nu för tiden. När jag gick på oxycontin/oxynorm sov jag bättre. Men jag har varit på smärtklinik och där sa läkaren att morfin långsiktigt gör smärta värre och det krävs högre doser, och det är inte hållbart att gå på såna mediciner när man är ung. Han skrev istället ut LDN och tramadol. LDN ska ju vara någon mirakelmedicin som många säger har gett dem livet tillbaka, men jag har tyvärr inte märkt något positivt hittils. Tramadol hjälper lite men är inte alls så effektiv som oxy. Så smärta är helt säkert en stor faktor. Jag är dessutom jättespänd i alla muskler, det blir ju så när man hela tiden har ont, vilket gör det otroligt svårt att slappna av.

Theralen kan tas vid behov. :)
 
Har du provat kedjetäcke eller bolltäcke? Jag har jätteproblem med sömnen. Har dock aldrig tagit några piller för det. Nån enstaka lugnande men det gör mej bara trött och bakis dan efter istället. Jag ligger ofta i 2-3 timmar innan jag somnar. Sen vaknar jag mellan varannan till var tredje timme. Sen jag fick täcket så vaknar jag inte riktigt lika ofta och den lilla tid jag sover då sover jag bra. Det blir lite värde i den lilla sömn jag får istället.
Jag har haft sömnproblem till och från i 15 år och när jag hamnadehos psykiatrin efter en depression försökte de ta tag i min sömn också. Jag har redan sen innan ordnat så sovrummet är mörkt, bra temp, ingen tv, radio osv. Men kunde ändå inte sova ordentligt och hade svårt att somna. Gick tabletter, men var kanske 50/50 på om jag sov eller ej. Testa massa olika övningar, avslappning, mindfulness, gå upp osv men inget riktigt hjälpte. Så fick jag ett tyngdtäcke och typ hela livet förändrades. Insåg helt plötsligt hur det kändes att vakna utvilad, något jag tydligen inte gjort på länge. Det kan fortfarande ta lång tid att somna, men när jag sover, så sover jag så bra att några timmar hit eller dit inte spelar någon roll känner jag.
 
Aha, tack för förklaringen. :)
Nej, jag har inga planer på att prova igen egentligen, det är mest att jag ville passa på att fråga när du verkar ha sån koll. Klocka har jag inte haft i sovrummet på många år, jag har inget alls där utom sängen och en byrå (som det bara finns kläder i), inte heller sover jag någon annan stans än i sängen. (Av någon anledning gör det stor skillnad för mig att rummet är helt kalt, borde ju inte spela roll med ögonen stängda men för mig gör det verkligen det.)

Men jag kunde verkligen inte få den grejen att funka som sagt, jag fick bara mer och mer panik. För mig funkar det att ligga och vänta in sömnen istället (även om den aldrig kommer den natten :cautious:), att sovtiden egentligen också är en nedräknande klocka är lättare att hantera av någon anledning. Kommer den paniken smygandes kan jag bara dra ett djupt andetag och skärpa mig, något som aldrig funkade med 20-minutersregeln. :p

Jag använder ett avslappningsband med hörlurar för att undvika den typen av panik. Fungerar i 8 fall av 10!
 
Aha, tack för förklaringen. :)
Nej, jag har inga planer på att prova igen egentligen, det är mest att jag ville passa på att fråga när du verkar ha sån koll. Klocka har jag inte haft i sovrummet på många år, jag har inget alls där utom sängen och en byrå (som det bara finns kläder i), inte heller sover jag någon annan stans än i sängen. (Av någon anledning gör det stor skillnad för mig att rummet är helt kalt, borde ju inte spela roll med ögonen stängda men för mig gör det verkligen det.)

Men jag kunde verkligen inte få den grejen att funka som sagt, jag fick bara mer och mer panik. För mig funkar det att ligga och vänta in sömnen istället (även om den aldrig kommer den natten :cautious:), att sovtiden egentligen också är en nedräknande klocka är lättare att hantera av någon anledning. Kommer den paniken smygandes kan jag bara dra ett djupt andetag och skärpa mig, något som aldrig funkade med 20-minutersregeln. :p

En annan sak som har hjälpt mig är att gå ett behandlingsprogram via datorn. Då lägger man över lite av sitt eget kontrollbehov i händerna på någon annan, det minskar ångesten väsentligt, tycker jag.
 
Jo både genom vården och som jag köpte själv. Tyvärr gjorde de inte att jag fick sova mer/bättre/längre.

Vad trist :( De köper väl i regel inte in de mest avancerade som man ligger riktigt lätt på heller, annat än till extrempatienter.
Skönt att det blivit bättre nu i alla fall!
 
Tack så jättemycket för alla svar! :)
Försöker svara alla i samma tråd.

Jag dricker inte kaffe, endast örtte. Äter inte stora mål alls, många små. Kvällsmat vid 22, äter jag tidigare får jag gå till sängs hungrig.
Rider nästan varje dag och det är tyvärr så mycket träning jag klarar av.
Har ingen tv, dator etc i sovrummet, men jag har mobilen för att lyssna på ljudböcker och meditationer. Upplever att tråkig ljudbok läst med lite monoton röst är mer effektivt än meditation, förmodligen är det som Tinywiny säger pga att jag behöver ha något annat att fokusera på.
Har svårt att hitta en bekväm ställning i sängen men det är min kropp och inte sängen. Den är mjuk och skön, har massa kuddar och ett stort tjockt täcke.
Jag lägger mig vid 23-24 och klockan ringer 9. Tycker morgonen är den tiden jag sover bäst.
Bolltäcke har jag inte testat, på vilket sätt hjälper det?
Gå upp har jag heller inte provat, min kropp är så sliten och utmattad så det tar emot att gå upp...

Theralen ska jag diskutera med min läkare, är det något man måste ta hela tiden eller kan man ta det ibland för att få sova ut?

Nej, jag har tyvärr inte adekvat smärtlindring nu för tiden. När jag gick på oxycontin/oxynorm sov jag bättre. Men jag har varit på smärtklinik och där sa läkaren att morfin långsiktigt gör smärta värre och det krävs högre doser, och det är inte hållbart att gå på såna mediciner när man är ung. Han skrev istället ut LDN och tramadol. LDN ska ju vara någon mirakelmedicin som många säger har gett dem livet tillbaka, men jag har tyvärr inte märkt något positivt hittils. Tramadol hjälper lite men är inte alls så effektiv som oxy. Så smärta är helt säkert en stor faktor. Jag är dessutom jättespänd i alla muskler, det blir ju så när man hela tiden har ont, vilket gör det otroligt svårt att slappna av.

Gud vad arg jag blir på sådana läkare :rage: Kom tillbaka när du själv har så ont brukade jag tänka. Det spelar ingen roll hur gammal man är. Man ska få tillräcklig smärtlindring oavsett!

Theralen kan du ta vid behov, det är inget du måste ta regelbundet.
 
Har gått på propavan hela tiden (i tre år) samt imovane eller zolpidem i perioder. Propavan hjälper inte alls nu så har slutat. Imovane somnar jag av men vaknar igen, zolpidem sover jag 6-7 timmar i sträck på och är det enda som jag känner fungerar. Men min läkare vill inte skriva ut mer zolpidem pga beroenderisk etc. Det är jag inte alls oroad över eftersom jag endast tagit dem någon gång per vecka eller så har det gått flera veckor mellan varje gång. Har använt dem när sömnbristen är så akut att jag bara måste få en god natts sömn.
Jag har banne mig svart bälte i sömnproblem. Haft sen tonåren och jag är typ 40 år gammal nu. Någonting jag lärt mig på sömnterapin, vilket också är en kommentar till @cherie's inlägg i tråden, och det är att sömntabletter fungerar bäst som kur, inte som enstaka tablett akut. Tänk som en antibiotikakur, den måste man äta i minst en vecka. Det just för att man ska få in en rutin och att tabletterna inte ska sluta fungera efter ett tag.

Sen är det så att är man tillräckligt uppe i varv finns det få mediciner som fungerar. Spelar ingen roll om du tar 1 eller 20 st i ett sånt läge, kroppen är inte mottaglig.
 
Gud vad arg jag blir på sådana läkare :rage: Kom tillbaka när du själv har så ont brukade jag tänka. Det spelar ingen roll hur gammal man är. Man ska få tillräcklig smärtlindring oavsett!

Theralen kan du ta vid behov, det är inget du måste ta regelbundet.

Ja, det är väldigt frustrerande att de är så restriktiva. :crazy: Särskilt eftersom jag verkligen saknar beroende-gener och det vet de, har slutat med tramadol efter flera år på maxdos utan problem, slutade med oxy på två veckor efter 3 års användning. Får förstås fruktansvärt ont av att sluta men det är också det enda.

Förstår inte hur man som läkare tänker, man har en patient med mångårig svår smärta och sen tar man bort sömntabletter samtidigt som man ändrar smärtmedicinen till något med hälften av effekten. Givetvis utan att hitta på några alternativ! :banghead:

Jag har ringt och lämnat ett meddelande nu om att jag behöver mer zolpidem och om läkaren inte vill ge mig det måste de hitta på något annat alternativ. Orkar inte fortsätta såhär, det går bara inte.
 
Vad trist :( De köper väl i regel inte in de mest avancerade som man ligger riktigt lätt på heller, annat än till extrempatienter.
Skönt att det blivit bättre nu i alla fall!

Jag har provat både typ "dun"madrasser av diverse sorter och luftmadrasser med pump men de fungerade inte alls. Jag var extrempatient så jag fick prova en hel massa olika sorter men det hjälpte inte ändå.

Ja visst är det :) Det är helt fantastiskt :)
 
Ja, det är väldigt frustrerande att de är så restriktiva. :crazy: Särskilt eftersom jag verkligen saknar beroende-gener och det vet de, har slutat med tramadol efter flera år på maxdos utan problem, slutade med oxy på två veckor efter 3 års användning. Får förstås fruktansvärt ont av att sluta men det är också det enda.

Förstår inte hur man som läkare tänker, man har en patient med mångårig svår smärta och sen tar man bort sömntabletter samtidigt som man ändrar smärtmedicinen till något med hälften av effekten. Givetvis utan att hitta på några alternativ! :banghead:

Jag har ringt och lämnat ett meddelande nu om att jag behöver mer zolpidem och om läkaren inte vill ge mig det måste de hitta på något annat alternativ. Orkar inte fortsätta såhär, det går bara inte.

Det är så tragiskt att smärtvården överlag är så dålig. I mitt landsting finns det inte ens någon smärtläkare längre och har inte funnits på flera år.

Visst är det bra att morfinpreparat inte skrivs ut till höger och vänster hur som helst men har man dokumenterad smärtproblematik så ska smärtan behandlas med adekvat medicinering. Något annat är helt vansinne! Man vet idag genom forskning hur viktigt det är att dämpa smärta så gott det går eftersom smärta föder smärta men ändå fortsätter läkare att vara restriktiva med smärtlindring till långvarigt sjuka människor trots att risken är stor att det gör människan ännu sjukare.

Jag hoppas verkligen att du ska få vettig hjälp!
 
Vet man vad smärtan beror på?

Jag har ju sovit som du gör under ca 15-20 års tid, sen jag skadade mig i nacke/rygg. Däremot somnar jag inte alls utan medicin. Så jag är vaken 3 dagar i sträck innan jag crashar några h och sen sover.
Jag går alltså på över rek dos Stilnoct för insomning och kunna sova. Sen för att förlänga sömnen till mer än ca 1,5 h så tar jag bra perioder och dagar då jag kan klara mig på mindre sömn: melatonin(Cirkadin heter min). De dagar jag är extra uppe i varv, har extra ont och bara måste vara lite mer utvilad dagen efter tar jag något som ger tyngre effekt än Melatoninet. Det är antingen Theralen, Propavan eller andra preparat som liknar dem. Jag blir dock så himla bakis-sänkt av dem att jag inte vill ta dem dagligen. Men ibland måste jag ta ngt sånt för att bryta min inre stress.
Det känns lite som snöbollseffekt.. Det börjar rulla och sen blir det bara värre och värre. Jag kan inte bryta den. Men en natt på sånt här och jag kan komma tillbaks till mindre stress.

Sen har jag gått sömnterapi och gjort alla de saker man bör för att sova bättre.
Restriktion gör att jag går in i väggen totalt. Så det tror jag man kan vara försiktig med att pressa sig till om man har smärtproblematik. Jag har för mig att du är rätt lik mig i stenhård skalle och pressa dig till saker. Då bör man verkligen passa sig för det.
För mig har det bara lett till totalhaveri i kroppen och lång återhämtning sen iom att man inte kan sova normalt.

Det som funkar bäst för mig är massage och värme.
Elfilt är bland det bästa jag vet!

Har du provat Tempurmadrass? Eller kanske rent av vattensäng med värme? Vet att jag har vänner och bekanta med smärta som sover bra i det sistnämda.
Jag har alltid haft Tempur och gillar det.

Spikmatta blev för mig för mycket smärtpåslag iom att jag redan tangerar gränsen hela tiden. Så jag blev bara illamående och stressad. Men vet flera som det funkar bra på.

Jag brukar räkna när jag ska sova. Jag visualiserar siffror och räknar lugnt. Jag får inte gå vidare om jag inte kan se rätt siffra sas.

Sen är sömndagbok ngt ganska bra om man vill lära sig se vad för mönster som påverkar en positivt/negativt.

Att regelbundet under dagen se till att ta lugna pauser och meditera eller andas etc för att hålla stressnivå nere och orken uppe är ngt som är viktigt för min förmåga att sova.

Kedjetäcke/bolltäcke ska jag faktiskt prova ut nu snart. Det ska bli spännande. Det ska ju simulera omfamning och verka lugnande.
Dock kan en del personer med smärtproblematik ligga för still under natten gentemot vad kroppen klarar. Och en del tål inte trycket.
Men kan vara värt att testa iaf.

Fö sover jag bäst om jag äter kolhydrater innan jag lägger mig.

Ja.. Det är väl vad jag spontant kommer på nu.

Jag har fibromyalgi, diagnosticerades för ca 10 år sen. Orsaken är troligtvis flera skador som blev negligerade av min läkare (åk hem och ta en alvedon typ), jag har varit med om två trafikolyckor där jag i den ena skadade mina knän (var där värken började) och i den andra nacken. Flera allvarliga avramlingar med hjärnskakningar och mer nackskador. Smärtan spred sig till slut från knän och nacke till hela kroppen.
Jag lyckades bli lite bättre 2011/2012 men i 2013 upptäcktes det att jag hade cancer och efter att ha gått igenom operationer, strålbehandling och cellgift har fibron blivit mycket mycket sämre samt att jag även har smärta pga behandlingarna jag gick igenom. Så min stackars kropp har fått mycket stryk...

Jo jag är precis som du, envis och hård mot mig själv. Tog många år förrän jag ens kunde medge att jag var sjuk (var tvungen att kollapsa i en hög på jobbet först...).

Får man bolltäcke genom vårdcentralen? Det skulle vara spännande att testa. Sover bättre när min pojkvän är här faktisk, tyvärr bor han i London så vi ses inte mer än 1-2 ggr i månaden. Han kommer ikväll, så nu har jag förhoppningar om att sova gott några nätter. :D

Mm jag gillar också värme, har dubbeltäcke och en elektrisk värmefilt med päls. Får du massage genom vården eller privat? I Norge erbjuder fysioterapeuter (sjukgymnaster) massage men när jag frågade min sjukgymnast om det sa hon att det "håller inte vi på med". De erbjuder enbart träning.

Melatonin kan jag testa, det går ju att köpa som kosttillskott på nätet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 450
Senast: Hazel
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 675
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 328
Senast: cherie
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp