Kan jag börja rida skadad häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det är därför diagnos är så viktigt. Eftersom hästar sällan är smarta nog att inte springa förrän de är friska nog.
Om man vet om det är en ledinflammation eller en senskada t ex så vet man vad som krävs - och kan se till att hästen gör det som krävs. Senskador tex så blir hästen ohalt och smärtfri långt innan den är läkt. En brall kan slita upp allt. Alltså står senskadehästar på strikt vila med kontrollerad rörelse. En ledinflammation behöver också vila, men en brall är inte skillnaden mellan frisk eller utdömd, kan inte ge ett halvårs extra konvalescens osv. Således får ledinflammationshästar vila med begränsad rörelse men inte alls lika strikt som en senskada. Osv.

Det du beskriver är ett misslyckande i konvalescens och rehab, man ska helst aldrig gå över gränsen där hältan ökar eller försämras.
Om TS häst går från att vara tydligt halt till att vara ohalt utan belastning på två veckor, TS har den i liten hage och går på små promenader så tyder väl allt på skadan håller på att läka? Jag ser faktiskt inget konstigt i att försiktigt pröva att rida en häst som är ohalt obelastad - hur ska man annars veta om den är ok. Är den inte det slutar man omedelbart rida givetvis! TS har inte skrivit något om att hästen är tjock i benet, ömmar vid palpation, har puls i kotan eller har något annat tecken som tyder på en skada som inte kan vänta en vecka till tills ägaren kommer. Hon har fått rådet att hålla hästen i vila, dvs i liten hage om det krävs och att inte rida. Hon har bett en mer erfaren person titta på hästen och talat med vet. Ett helt adekvat agerande, tycker jag!
Sedan kan vi aldrig veta om TS beskriver saken korrekt - hästen är kanske är svullen och öm över senan t ex , men svar här kan ju aldrig ges utifrån annat än det som beskrivs och i allmänngiltiga termer. Man kan givetvis aldrig skylla ett felaktigt agerande på att 'jag frågade på Buke ...'
 
Det du skriver nu är ju inte samma sak du skrev tidigare då du ordagrant skrev att hästen skulle vara "ngt oren vid belastning" för att sedan bli helt ren i alla lägen. Är hästen "ngt oren vid belastning" går man ju inte vidare till nästa steg av igångsättningen utan backar istället. Och som Alexandra skriver är det ju enorm skillnad på rehab av människor, där man kan förklara ex varför man ska ta det lugnt under en period, mot djur där man inte kan det.
Jag måste ha formulerat mig väldigt otydligt om du uppfattat det om jag tycker att TS - eller ngn annan som har en häst som går orent - ska rida den. Självfallet inte! Men man kan behöva rida f att kontrollera . Vissa hästar går ju t ex orent bara på böjt spår i ena varvet.
 
Jag måste ha formulerat mig väldigt otydligt om du uppfattat det om jag tycker att TS - eller ngn annan som har en häst som går orent - ska rida den. Självfallet inte! Men man kan behöva rida f att kontrollera . Vissa hästar går ju t ex orent bara på böjt spår i ena varvet.

Tänk så olika man kan vara. Själv åker jag till kliniken om hästen inte är ren och ridbar efter ett par dagar. Det är ingen stor sak, och inget jag kommer upp i självrisk över. Visar sig något problem, har det varit extremt sällan jag kommer över 5000 kr för ledbehandlingar.

Sedan följer jag veterinärs ordinationer och åker på återbesök innan jag börjar rida igen. Jag har ALDRIG åkt förgäves med en häst till klinik. De har hittat problemet varje gång och det har ALDRIG varit något som ska vila ut. Alltid något som ska behandlas och återkontrolleras.
 
Jag pratat om en läkningsprocess! Jämför med om du har stukat foten : först har du ont bara du stödjer på foten, sedan kan du gå försiktigt, efter lite tid till kan du gå obehindrat och efter ytterligare en tid kan du springa. Om du springer för tidigt så gör det ont - du haltar och slutar springa , du vilar från springandet ytterligare en tid tills du är helt bra. Samma sak med en häst : om du har en häst som är ohalt när du springer med den eller longerar och du då börjar att rida och känner att hästen är oren, så avbryter väl varje ansvarsfull hästägare omedelbart ridningen och låter hästen vila ett tag till! En läkningsprocess går ju i steg - det är ju sällan så att en häst går från jättehalt direkt till ohalt ( utom vid hovböld) utan hältan försvinner gradvis.
Jag vet ju det och det är det jag gör... Låter han vila ;)
 
Det var precis det svaret jag ville ha!
Inte en massa personer som tjatar om veterinär och pengar osv...
Kan tyvärr inte ta ut veterinär :cry:
Varför behöver du ens fråga? Om hästen är i din vård är det din skyldighet enligt djurskyddslagen att låta den undersökas av en veterinär. PUNKT! Forum eller telefonkontakt med en gammal veterinär är inte tillräcklig omsorg.

Du gillar inlägget
Tänk så olika man kan vara. Själv åker jag till kliniken om hästen inte är ren och ridbar efter ett par dagar. Det är ingen stor sak, och inget jag kommer upp i självrisk över. Visar sig något problem, har det varit extremt sällan jag kommer över 5000 kr för ledbehandlingar.

Sedan följer jag veterinärs ordinationer och åker på återbesök innan jag börjar rida igen. Jag har ALDRIG åkt förgäves med en häst till klinik. De har hittat problemet varje gång och det har ALDRIG varit något som ska vila ut. Alltid något som ska behandlas och återkontrolleras.
Ändå gör du inte som hon beskriver?
 
VARFÖR "kan" du inte ta ut en veterinär som utreder hästen? VARFÖR konsulterar du buke istället för utreder? Att fråga efter andras erfarenheter utesluter inte en veterinärundersökning!
Okej... Jag har inte förklarat så bra om det här!
Han snubblade i galopp och blev direkt väldigt halt. Vi hade långt hem men hade inget annat val än att gå och han blev mindre ich mindre halt. När vi kom till stallet (ca. 1 och en halv timme senare) så haltade han inget alls... Jag ställde han i stallgången för att gå igenom han en gång till lite noggrannare och jag kan verkligen LOVA (!) att han var inte svullen, varm, hade något puls någonstans eller något. Han reagerade lite när man tog ungefär vid bogen. Typ bakom frambenet...
När han hade stått i stallgången så hade han blivit lite stel och haltade igen. Det var sådär i 3 dagar ungefär innan han snabbt blev helt ohalt.
Då hade han stått i liten hage på dagarna och box på nätterna.
Medans så hade jag promenerat och kollat igenom benet varje dag och allt blev mycket bättre inom 1 vecka.
Nu 2 veckor senare så visar han INGET! När man sitter på han så visar han så lite på ena benet.
 
Om TS häst går från att vara tydligt halt till att vara ohalt utan belastning på två veckor, TS har den i liten hage och går på små promenader så tyder väl allt på skadan håller på att läka? Jag ser faktiskt inget konstigt i att försiktigt pröva att rida en häst som är ohalt obelastad - hur ska man annars veta om den är ok. Är den inte det slutar man omedelbart rida givetvis! TS har inte skrivit något om att hästen är tjock i benet, ömmar vid palpation, har puls i kotan eller har något annat tecken som tyder på en skada som inte kan vänta en vecka till tills ägaren kommer. Hon har fått rådet att hålla hästen i vila, dvs i liten hage om det krävs och att inte rida. Hon har bett en mer erfaren person titta på hästen och talat med vet. Ett helt adekvat agerande, tycker jag!
Sedan kan vi aldrig veta om TS beskriver saken korrekt - hästen är kanske är svullen och öm över senan t ex , men svar här kan ju aldrig ges utifrån annat än det som beskrivs och i allmänngiltiga termer. Man kan givetvis aldrig skylla ett felaktigt agerande på att 'jag frågade på Buke ...'
Kan liva dig att han inte är tjock i benet, varm, svullen, ömmar eller något!
 
Okej... Jag har inte förklarat så bra om det här!
Han snubblade i galopp och blev direkt väldigt halt. Vi hade långt hem men hade inget annat val än att gå och han blev mindre ich mindre halt. När vi kom till stallet (ca. 1 och en halv timme senare) så haltade han inget alls... Jag ställde han i stallgången för att gå igenom han en gång till lite noggrannare och jag kan verkligen LOVA (!) att han var inte svullen, varm, hade något puls någonstans eller något. Han reagerade lite när man tog ungefär vid bogen. Typ bakom frambenet...
När han hade stått i stallgången så hade han blivit lite stel och haltade igen. Det var sådär i 3 dagar ungefär innan han snabbt blev helt ohalt.
Då hade han stått i liten hage på dagarna och box på nätterna.
Medans så hade jag promenerat och kollat igenom benet varje dag och allt blev mycket bättre inom 1 vecka.
Nu 2 veckor senare så visar han INGET! När man sitter på han så visar han så lite på ena benet.
Det förklarar inte varför du inte kan ta ut veteriär! Hästen är uppebarligen inte fräsch och det du skriver ändrar inte på det, du har telefonledes varit i kontakt med veterinär men du måste ju fatta att ingen kan ställa diagnos på telefon eller på ett forum, hästen behöver utredas, det är troligast inte en sträckning utan värre och att då ens fundera på att rida igen och fortsatt vägra ta ut veterinär får mig att tro att du kommer få det riktigt hett om öronen inom en snar framtid.

Det du sysslar med är dålig hästhållning, det går inte att skylla på okunskap när du konsekvent vägrar anlita veterinär trots flera uppmaningar! :mad:
 
Det förklarar inte varför du inte kan ta ut veteriär! Hästen är uppebarligen inte fräsch och det du skriver ändrar inte på det, du har telefonledes varit i kontakt med veterinär men du måste ju fatta att ingen kan ställa diagnos på telefon eller på ett forum, hästen behöver utredas, det är troligast inte en sträckning utan värre och att då ens fundera på att rida igen och fortsatt vägra ta ut veterinär får mig att tro att du kommer få det riktigt hett om öronen inom en snar framtid.

Det du sysslar med är dålig hästhållning, det går inte att skylla på okunskap när du konsekvent vägrar anlita veterinär trots flera uppmaningar! :mad:
Jag skulle gärna ta hit veterinär!
Men som @Ridinglady skrev så har jag angagerat mig och det är inte JAG som "vägrar" att ta ut veterinär utan alla andra som jag pratat med som säger att det förmodligen inte kommer behövas... :cautious:
 
Nä... Hon svarar inte när jag ringer eller sms:ar :arghh:

Verka som ägern är inte intresserad av sin häst. Du for fundera hur du ska gjorda från over., du vill inte stå för en massa kostnad for en häst du inte äger.

Som du ser är det en del som skrikar efter veteran for det minsta lilla.
Bra att hästen är bättre nu.
 
Vad man måste komma ihåg är att hästar är flykt- och bytesdjur, som inte gärna visar sig sårbara genom att halta. De vill inte visa att de är skadade, för då är de ett lätt byte. En häst som haltar/ markerar har alltså ganska ont. Det är ett smärtsymptom.

Min poäng är att när du sitter på så gör det såpass ont att din häst inte kan dölja det. Men han kan dölja det utan belastning från ryttare. Hältfri är INTE nödvändigtvis lika med smärtfri. Jag hade till exempel en häst med hovbensfraktur, som på ÅB efter sin vila var hältfri på rakt spår, men röntgen visade att frakturen inte var läkt. Tro sjutton att hon fortfarande hade ont, hon lyckades bara dölja det.
 
Verka som ägern är inte intresserad av sin häst. Du for fundera hur du ska gjorda från over., du vill inte stå för en massa kostnad for en häst du inte äger.

Som du ser är det en del som skrikar efter veteran for det minsta lilla.
Bra att hästen är bättre nu.
Skönt att inte alla blir superotrevliga...
Pengarna är dock inte det störtsta problemet utan det är om ägaren kommer höra av sig O_o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 395
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 748
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
853
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
381
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp