KAN jag köpa egen häst nu? Tacksam för råd. SI-led problem

EvaMadeleine

Trådstartare
Hej!

Nu kommer en märklig fråga.
Har ridit på ridskola i 8 år som barn/tonåring. Nu som vuxen i 2 år.
Har varit medryttare till en häst i 8 mån som jag varit ensam om att rida. Nu ska han säljas och jag får ångest av tanken att inte få rida i skog och mark mer. Stormtrivs i mitt stall och med dem som är där.

Nu till frågan:
Jag känner mig säker på min ridning och har gott om tid. Men känner att jag inte kan så mycket om hästvård, foder m.m
Har fått möjlighet att köpa en häst på 12 år som sedan unga år haft "problem" med SI-leden.
Problemet har aldrig riktigt påverkat hästen men den är inte klassiskt skolad pga detta. Jag vill aldrig tävla så det gör mig inget. Ska bara mysrida ändå!
Men det jag undrar är egentligen är det fel att köpa hästen och lära sig efter hand och vad har ni för råd om SI leden efter årens gång? Hästen får idag regelbunden massage och detta skulle jag givetvis fortsätta med!
Och OM jag ska köpa tar jag tacksamt mot Era tips att tänka på inför köpet av första hästen.
 
Nej jag skulle inte köpa en häst med en strulande SI-led oavsett tävlingsvilja eller ej.
Vad är det tänkt att du ska lära dig efterhand på hästen?
Om den inte är klassiskt skolad, är tanken att du ska skola den?
Är den inte skolad för att den inte håller för det?
 
Var kanske otydlig. Det jag vill lära mig efterhand är alltså mer om foder, omvårdnad m.m Har mest "rid kunskaper"
Problemen med SI leden har alltså inte varit svåra. Går ej att se på röntgen el ultraljud. Hästen verkar inte alls känna av dem!
Hästen hade jag inte tänkt lära mer dressyr osv. Den blev inte klassiskt skolad eftersom ägaren ville tävla och insåg snabbt att hästen inte kommer bära sig tillräckligt på böjda spår. Tack för ditt svar!!
 
Hon har som sagt svårt att bära sig på böjda spår. Hamnar lätt i korsgalopp och bryter då av och korrigerar det. Gick omkull utan ryttare vid 3 års ålder.
 
Var kanske otydlig. Det jag vill lära mig efterhand är alltså mer om foder, omvårdnad m.m Har mest "rid kunskaper"
Problemen med SI leden har alltså inte varit svåra. Går ej att se på röntgen el ultraljud. Hästen verkar inte alls känna av dem!
Hästen hade jag inte tänkt lära mer dressyr osv. Den blev inte klassiskt skolad eftersom ägaren ville tävla och insåg snabbt att hästen inte kommer bära sig tillräckligt på böjda spår. Tack för ditt svar!!

Jag avråder.
Se fetmarkerade -lär dig det på en frisk häst, mycket roligare för dig och mer långsiktigt.
Vad du i senare inlägg beskriver om hästen, att den hamnar i korsgalopp m.m -det innebär att den HAR bekymmer med sin SI-led (eller något annat) och det blir inte bättre med tiden, det kommer bli sämre.
Satsa på en "hel" häst, det kommer du tjäna på.
 
Det är bara du som kan bestämma, men min egen erfarenhet när man köper häst är att man tror att man ska "bara" göra det och det, och sen upptäcker man hur himla roligt man kan ha med en egen häst, och hur kul det är att utvecklas tillsammans. Då vill man ha en häst som GÅR att utvecklas tillsammans med, helt enkelt.

Jag skulle själv inte köpa en häst med ett diffust problem och som inte ens går att rida ordentligt på böjt spår. Det finns gott om trevliga 12-åringar som är fullt friska.

F ö - när du köper den första hästen, ställ dig i ett stall med trevliga hjälpsamma människor som du kan be om råd när det behövs. Det går fort att komma in i vardagsrutinerna men det är alltid bra med bollplank när det gäller andra saker.

Lycka till! :)
 
Det är bara du som kan bestämma, men min egen erfarenhet när man köper häst är att man tror att man ska "bara" göra det och det, och sen upptäcker man hur himla roligt man kan ha med en egen häst, och hur kul det är att utvecklas tillsammans. Då vill man ha en häst som GÅR att utvecklas tillsammans med, helt enkelt.

Jag skulle själv inte köpa en häst med ett diffust problem och som inte ens går att rida ordentligt på böjt spår. Det finns gott om trevliga 12-åringar som är fullt friska


Lycka till! :)


+1 ! :)
 
Det är bara du som kan bestämma, men min egen erfarenhet när man köper häst är att man tror att man ska "bara" göra det och det, och sen upptäcker man hur himla roligt man kan ha med en egen häst, och hur kul det är att utvecklas tillsammans. Då vill man ha en häst som GÅR att utvecklas tillsammans med, helt enkelt.

Jag skulle själv inte köpa en häst med ett diffust problem och som inte ens går att rida ordentligt på böjt spår. Det finns gott om trevliga 12-åringar som är fullt friska.

F ö - när du köper den första hästen, ställ dig i ett stall med trevliga hjälpsamma människor som du kan be om råd när det behövs. Det går fort att komma in i vardagsrutinerna men det är alltid bra med bollplank när det gäller andra saker.

Lycka till! :)
Tack för ett bra svar! :-)
 
T
Det är bara du som kan bestämma, men min egen erfarenhet när man köper häst är att man tror att man ska "bara" göra det och det, och sen upptäcker man hur himla roligt man kan ha med en egen häst, och hur kul det är att utvecklas tillsammans. Då vill man ha en häst som GÅR att utvecklas tillsammans med, helt enkelt.

Jag skulle själv inte köpa en häst med ett diffust problem och som inte ens går att rida ordentligt på böjt spår. Det finns gott om trevliga 12-åringar som är fullt friska.

F ö - när du köper den första hästen, ställ dig i ett stall med trevliga hjälpsamma människor som du kan be om råd när det behövs. Det går fort att komma in i vardagsrutinerna men det är alltid bra med bollplank när det gäller andra saker.

Lycka till! :)
Tack för ett jättebra svar!!! :-)
 
Det är bara du som kan bestämma, men min egen erfarenhet när man köper häst är att man tror att man ska "bara" göra det och det, och sen upptäcker man hur himla roligt man kan ha med en egen häst, och hur kul det är att utvecklas tillsammans. Då vill man ha en häst som GÅR att utvecklas tillsammans med, helt enkelt.

Jag skulle själv inte köpa en häst med ett diffust problem och som inte ens går att rida ordentligt på böjt spår. Det finns gott om trevliga 12-åringar som är fullt friska.

F ö - när du köper den första hästen, ställ dig i ett stall med trevliga hjälpsamma människor som du kan be om råd när det behövs. Det går fort att komma in i vardagsrutinerna men det är alltid bra med bollplank när det gäller andra saker.

Lycka till! :)
Det var ett jättebra tänkvärt svar. Tack ska du ha!!! Har ett underbart stall. Saknar bara hästen
 
Det är bara du som kan bestämma, men min egen erfarenhet när man köper häst är att man tror att man ska "bara" göra det och det, och sen upptäcker man hur himla roligt man kan ha med en egen häst, och hur kul det är att utvecklas tillsammans. Då vill man ha en häst som GÅR att utvecklas tillsammans med, helt enkelt.

Jag skulle själv inte köpa en häst med ett diffust problem och som inte ens går att rida ordentligt på böjt spår. Det finns gott om trevliga 12-åringar som är fullt friska.

F ö - när du köper den första hästen, ställ dig i ett stall med trevliga hjälpsamma människor som du kan be om råd när det behövs. Det går fort att komma in i vardagsrutinerna men det är alltid bra med bollplank när det gäller andra saker.

Lycka till! :)

+2!!
 
Skulle inte köpa mig problem redan från start, speciellt inte med första hästen! Skador och problem kan uppstå ändå :) Är du intresserad av denna häst eftersom du får den billigt? Tänk på att det som kostar allra mest är alla omkostnader runt hästen, och i synnerhet om hästen har/får skador.

Annars tycker jag att man lär sig snabbt om man omger sig av kunniga och trevliga stallkompisar, så det tror jag inte blir något problem :)
 
Skulle inte köpa mig problem redan från start, speciellt inte med första hästen! Skador och problem kan uppstå ändå :) Är du intresserad av denna häst eftersom du får den billigt? Tänk på att det som kostar allra mest är alla omkostnader runt hästen, och i synnerhet om hästen har/får skador.

Annars tycker jag att man lär sig snabbt om man omger sig av kunniga och trevliga stallkompisar, så det tror jag inte blir något problem :)
Tack för ditt svar! Skönt att höra att man lär sig snabbt det är det jag hoppas på. Har plats i ett kanon stall!
Jag gillar hästen för att den är pålitlig, trygg och har en underbar personlighet. Dessa egenskaper känns toppen för mig att lära mig på och hade väl tänkt att då det inte blivit extra problem på de 9 år som gått sedan hon ramlade skulle innebära att hon var en bra häst för mig som bara vill mysrida. Betalar gärna massage då och då för säkerhets skull...
 
Tack för ditt svar! Skönt att höra att man lär sig snabbt det är det jag hoppas på. Har plats i ett kanon stall!
Jag gillar hästen för att den är pålitlig, trygg och har en underbar personlighet. Dessa egenskaper känns toppen för mig att lära mig på och hade väl tänkt att då det inte blivit extra problem på de 9 år som gått sedan hon ramlade skulle innebära att hon var en bra häst för mig som bara vill mysrida. Betalar gärna massage då och då för säkerhets skull...
Jag förstår! Då är det klart att det är svårare att tacka nej till hästen. Hade min förra ponny blivit till salu hade jag säkert inte tvekat på att köpa tillbaka honom, trots eventuella skador.. :angel:

Men det finns många fina hästar utan skador till salu! :) Du kanske kan kika runt lite, åka och provrida några olika och se om du fastnar för någon?
 
Tack för ditt svar! Skönt att höra att man lär sig snabbt det är det jag hoppas på. Har plats i ett kanon stall!
Jag gillar hästen för att den är pålitlig, trygg och har en underbar personlighet. Dessa egenskaper känns toppen för mig att lära mig på och hade väl tänkt att då det inte blivit extra problem på de 9 år som gått sedan hon ramlade skulle innebära att hon var en bra häst för mig som bara vill mysrida. Betalar gärna massage då och då för säkerhets skull...
Du säger att hästen inte påverkas eller har ont men hästen har svårt och bära sig men framför allt slår den om i korsgalopp. Jag som har en häst som haft problem med just SI leden efter en omkullridning med dom dymptomen kan bara säga att det kostar både tid och pengar, rätt träning och rätt behandling är a och o för att ev få rätsida på det. Om det nu är det hästen har. Hästen uppvisar syptom enligt dig, med andra ord är den inte oberörd alls. Massage räcker föga om än bara för stunden. Leta runt lite och hitta dig en frisk häst som du kan ha kul med :)
 
Hej!

Problem i SI-leden som inte syns på röntgen eller ultraljud? Det låter helt klart som problem som kommer någon annanstans ifrån. SI-leden är lite en slaskdiagnos när man inte riktigt vet, väldigt ofta kommer det från haser, knän eller annan del av ryggen. En outredd skada har dessutom en tendens att sprida sig till andra kroppsdelar och ge belastningsskador där. Jag hade inte köpt av just dessa anledningar, att du helt enkelt inte riktigt vet vad det är du köper. Hästar skadar sig alltid och det är onödigt att köpa på sig problem. Det finns massor med trevliga, snälla hästar med underbar personighet där ute, som inte är skadade. Skaffa en av dom så slipper du spendera ditt hästägare med oro för om hästen har ont eller ej.

/Lavinia
 
Håller med de andra, och vill också tillägga:
Om hästen har ett problem (var det nu än egentligen sitter) som gör att den inte kan skolas ordentligt så kommer hållbarheten bli dålig. Alla hästar (även de som ska ridas i skogen och inte tävlas) behöver använda sin kropp på rätt sätt och sätta rätt sorts muskler för att kunna bära upp sin ryttare utan problem, särskilt en som har någon form av fysisk svårighet från början!
Det går alltså inte att lösa det genom att helt enkelt låta hästen slippa det som den inte klarar av, för det kommer även det att på sikt ge en sämre hållbarhet.

Om just SI-leder i sig kan jag inte uttala mig, vet bara att de hästar jag ridit som haft problem i SI-leden inte haft så svåra symtom utan varit helt som "vanligt" med regelbundna besök hos fysioterapeut. Det för mig signalerar att den här hästens problem är mer djupgående, och det är inte speciellt kul som första häst.

Kolla lite annonser, skriv en kravlista, och leta, leta, leta. Det finns massor med fina hästar till salu, så du kan vara kräsen! Egen häst är underbart kul men underbart jobbigt och även den snällaste och fräschaste häst kan ge både själ och plånbok huvudvärk, så det är alltid bäst att hitta "rätt" från början! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 327
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 326
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
782
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp