Bukefalos 28 år!

Kan katter uppskatta musik?

Caoimhe

Trådstartare
Ikväll stod jag och sjöng sopranstämma på mitt rum inför ett körprov i nästa vecka när Ellen plötsligt kommer inrusandes i rummet och är helt hysterisk. Hon gnider sig mot mig och försöker flertalet gånger klättra på mig i vad jag uppfattar som ett försök att komma närmare ansiktet/munnen där ljudet kommer ifrån.

Det är inte första gången jag noterar att hon påverkas av musik. Helst gör hon det när jag själv sjunger, främst höga toner, men hon går ibland även på iPaden när jag spelar musik på den. Då kan hon bita på den, kängurufota den eller helt enkelt gnida sig mot den. När jag sjunger så kommer hon gärna upp i ansiktshöjd med mig, låter lite och försöker gosa(?).

Är det här ett vanligt fenomen? Kan katter faktiskt uppskatta musik? Eller tror hon att jag håller på att dö när jag står och tjuter? :cautious: (Jo, jag kan sjunga. Faktiskt.;))

Alltså, ja, jag ser att det här låter flummigt, men jag vet inte hur jag bättre ska beskriva det hela. Hur som helst - vad tror ni det hela beror på?
 
När jag sjöng "Soft kitty, warm kitty, little ball of fur" för mina blev de rädda och stack sin kos.
Känner att jag vill lägga till att de är utekatter som jag tog in och tämjde och i början var de ganska skygga och lättskrämda- jag tycker själv jag kan sjunga.
 
Min ena katt gillar inte när husse visslar. Då gör hon som TS katt och försöker få tyst på oljudet genom att först lägga tassen över hans mun och sedan vända sej om och sätta sej på hans mun.

En annan katt vi hade försökte stoppa sina framtassar i öronen och springa ifrån oljudet när husse började sjunga...:D
 
Om matte plötsligt börjar sjunga en sopranstämma skulle jag tro att katten uppfattar det som när en katt plötsligt börjar yla och skrika, dvs att katten är väldigt rädd, arg eller upprörd. Min teori är därför att din katt blev orolig och försökte lugna dig.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 636
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 335
Relationer Kort bakgrund: Vart ett skrotår för både mig och sambon. Jag har blivit sjuk och blir sämre (hypofystumör- misstänkt cushings sjukdom...
Svar
16
· Visningar
1 783
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 755
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp