Bukefalos 28 år!

Kan man äta pelargoner?

Alltså, Buke är fantastiskt!:bow::love:

Jag hade ingen aning om att man kunde äta pelargoner. Det närmaste jag har kommit är nog kanderade violer, hibiskuste och några skumma blommor som brukar finnas i dekorationssalladen på min och kollegornas favoritthairestaurang. Vi tror de är menade att ätas, men å andra sidan ligger det även gurka på tallrikarna och det anser jag vara oätbart, så jag borde inte vara säker.

Eftersom jag gärna vill bidra till tråden men inte har något vettigt att skriva googlade jag lite. Och se där! Trevliga tips på hur man ska tillreda sin julgran. Så för den som vill ha lite mer... riv i käket än en pella-sallad kan ge och därtill känner sig fattig efter jul - käka upp granen!

För övrigt höll en av mina hästar på att käka upp julgranen på hästkliniken på Ultuna för ett antal år sedan. Han stod som en liten ängel så jag lät en praktikant ta honom medan jag diskuterade med veterinären. När jag vände ryggen till (alltså i samma minut) utbröt kaos. Vände mig snabbt om igen och såg en hungrig fjordingmun sluta sig runt en av granens grenar. Jag röt till och den lilla änglalika hästen var tillbaka, stod som en staty, kikade under gräddfärgad lugg och tuggade på en kvist. Ok, nu åt han ju hö och sådant men den hästen hade gott omdöme så det är kanske inte så tokigt med gran?
 
Alltså, Buke är fantastiskt!:bow::love:

Jag hade ingen aning om att man kunde äta pelargoner. Det närmaste jag har kommit är nog kanderade violer, hibiskuste och några skumma blommor som brukar finnas i dekorationssalladen på min och kollegornas favoritthairestaurang. Vi tror de är menade att ätas, men å andra sidan ligger det även gurka på tallrikarna och det anser jag vara oätbart, så jag borde inte vara säker.

Eftersom jag gärna vill bidra till tråden men inte har något vettigt att skriva googlade jag lite. Och se där! Trevliga tips på hur man ska tillreda sin julgran. Så för den som vill ha lite mer... riv i käket än en pella-sallad kan ge och därtill känner sig fattig efter jul - käka upp granen!

För övrigt höll en av mina hästar på att käka upp julgranen på hästkliniken på Ultuna för ett antal år sedan. Han stod som en liten ängel så jag lät en praktikant ta honom medan jag diskuterade med veterinären. När jag vände ryggen till (alltså i samma minut) utbröt kaos. Vände mig snabbt om igen och såg en hungrig fjordingmun sluta sig runt en av granens grenar. Jag röt till och den lilla änglalika hästen var tillbaka, stod som en staty, kikade under gräddfärgad lugg och tuggade på en kvist. Ok, nu åt han ju hö och sådant men den hästen hade gott omdöme så det är kanske inte så tokigt med gran?
Fantastiskt! Och skulle granen framåt påsk eller så visa sig lite svår att få ner, så är det ju bara att ge den till getterna och sedan äter man upp dem! Jättegott med pelargonsallad till!
 
- det är bara ett försök att briljera med fina ord.....



*googlade frenetiskt och fick bara engelska förklaringar som jag inte riktigt begrep* :o


Titta här:

"Gömfröväxter, gömfröiga växter eller blomväxter(Angiospermae eller Anthophyta), är växter som karaktäriseras av att de sätter frö inneslutna i en frukt(till skillnad från nakenfröiga växter). Med sina cirka 300 000 arter omfattar de mer än 99 procent av alla växter."

Typ äpplen alltså. Du har massa Angiospermer i trädgården skulle jag gissa.
 
Jag valde en DISKRET hållning ifråga om vissa aspekter av gödslet. Men kretslopp, som du tog upp, är sas temat.
Hmmmm.... getter äter gran. Getter producerar gödsel. Gödsel används till pelargoner. Getter grillas med resterande gran som ved och äts med sallad av pelargoner. Jag fattar.:idea::)

Frågan nu är om det är gott med get. Jag har ätit mycket god grillad killing i Norge och fantastisk killinggryta med bergsörter på Kreta. Men nu för tiden är getter - och framför allt killingar - det djur framför andra som kan få mig att fundera på att bli vegetarian.:crazy:

För övrigt kom jag och tänka på en f d granne vars get tog sig in på verandan och käkade upp alla pelargoner.:laugh:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 601
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
342
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
672
Senast: Ramona
·
Mat Till helgen ska jag, mamma och äldsta sonen till Liseberg, på hotell och ha mysigt. Vi har missat att boka mat på hotellet, Hotell...
Svar
7
· Visningar
447
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp