kan man begära pengar för det förstörda betet?

M

Mallory

Vi har köpt en liten hästgård, och har inte så jättemycket betesmarker så vi vill kunna använda så mkt bete det bara går på våran egen mark.

Men... nu är det såhär att vattenfall ska gräva upp på våran mark och lägga nya vattenrör... Kan man begära ersättning för det förstörda betet?
Det är inte vattenrör till bara vårat hus utan till hela kommunen..

Rören ska nämligen gå igenom hela den tänkta sommarhagen..:mad:

Sv: kan man begära pengar för det förstörda betet?

Jag antar att ni får ersättning utan att bråka om det.
Vi fick i alla fall skapligt betalt när elbolaget grävde ner elledningar på vår mark.

Vattenfall? Sedan när sysslar de med vattenlednignar? :confused: Hur som helst så ska de återställa marken efter sig och självklart ska du yrka på ersättning för betet. :idea:

Vattenfall? Sedan när sysslar de med vattenlednignar? :confused: Hur som helst så ska de återställa marken efter sig och självklart ska du yrka på ersättning för betet. :idea:

Något vattenbolag var det iaf :confused:
Okej. men betet kommer ju ta skada.. Hoppas allt blir bra iaf

Jag antar att ni får ersättning utan att bråka om det.
Vi fick i alla fall skapligt betalt när elbolaget grävde ner elledningar på vår mark.

Nej vi tänker inte bråka om vi inte behöver de ;)

Jag hoppas vi också får betalt =)

Nej vi tänker inte bråka om vi inte behöver de ;)

Jag hoppas vi också får betalt =)

Ni skall inte bråka men ni skall hävda er rätt, det är inte samma sak.

Om ni är osäkra så kontakta LRF, de brukar ha standardavtal för intrångsersättningar.

ring till dom och hör efter. Det är ju trots allt ert sommarbete som jag antar kommer vara obrukbar under sommaren (iaf denna?).

Vattenfall är en kraftproducent, det enda vatten de är intresserade av är det som rinner i kraftstationerna. :rofl:

En sak till. Ingen får gräva på er mark utan er tillåtelse. Gör det klart för de som tänker gräva.

De kan förvisso tvinga sig till att få gräva men det tar tid och de måste då driva igenom en ledningsförättning som ni kan överklaga i domstol. Detta tar tid för ledningsägaren så de vinner på att komma överens med er på frivillig väg.

Fast om ni nyligen köpt gården så kan förra ägaren ha sagt ja till detta och då har ni inte mycket att sätta emot.

Vattenfall är en kraftproducent, det enda vatten de är intresserade av är det som rinner i kraftstationerna. :rofl:

Ja men ursäkta då ! Det var inte meningen att säga fel :crazy:

ring till dom och hör efter. Det är ju trots allt ert sommarbete som jag antar kommer vara obrukbar under sommaren (iaf denna?).

Ja, vi ska ringa till dem på måndag o höra efter..

En sak till. Ingen får gräva på er mark utan er tillåtelse. Gör det klart för de som tänker gräva.

De kan förvisso tvinga sig till att få gräva men det tar tid och de måste då driva igenom en ledningsförättning som ni kan överklaga i domstol. Detta tar tid för ledningsägaren så de vinner på att komma överens med er på frivillig väg.

Fast om ni nyligen köpt gården så kan förra ägaren ha sagt ja till detta och då har ni inte mycket att sätta emot.

Vi köpte gården för ca 1 månad sen. Så det kan ju ha varit dom förra ägarna..

Vad blev du sur för? Jag tyckte det var lustigt. ;)

Det spelar ingen roll, jag jobbar med tillstånd och rättigheter på ett av våra större el-bolag.

Vi har alltid ett avtal med markägare, vars mark vi går över för att lägga våra ledningar. I de flesta fall så gör man en frivillig överenkommelse. Skulle det inte gå så kan vi som nätägare begära ledningsrätt. Då ska hela saken harva i rättsmaskineriet ett bra tag. Det enda som det i slutänden resulterar i är att markägaren får mindre betalt än vid den frivilliga uppgörelsen.

Men det är alltid nuvarande ägare som räknas, är det fler som äger fastigheten måste samtliga ägare skriva på.

Det spelar ingen roll, jag jobbar med tillstånd och rättigheter på ett av våra större el-bolag.

Vi har alltid ett avtal med markägare, vars mark vi går över för att lägga våra ledningar. I de flesta fall så gör man en frivillig överenkommelse. Skulle det inte gå så kan vi som nätägare begära ledningsrätt. Då ska hela saken harva i rättsmaskineriet ett bra tag. Det enda som det i slutänden resulterar i är att markägaren får mindre betalt än vid den frivilliga uppgörelsen.

Men det är alltid nuvarande ägare som räknas, är det fler som äger fastigheten måste samtliga ägare skriva på.

Men vad händer då om jag som markägare avtalar mer ert företag att ni får lågga ner ledningar på min mark. När ni sedan skall börja gräva så säljer jag marken. Gäller inte avtalen längre då? Det har jag svårt att tro.

Jag tror inte att det avtalet gäller om säljarna inte upplyst köparen om detta. Bolaget får ta tvisten med säljaren.

Så gäller det iaf vid andra avtal om mark tex arrende.

Jag skulle tro att det blir som en servitut.

Jag tror inte att det avtalet gäller om säljarna inte upplyst köparen om detta. Bolaget får ta tvisten med säljaren.

Så gäller det iaf vid andra avtal om mark tex arrende.

Nu tror jag och det borde jag kanske inte göra om juridik....

jag tror att avtalet gäller men köparen får ta tvisten med säljaren faktiskt.

Även ett arrendeavtal gäller ju även om man säljer gården. Det är väl inte arrendatorn utan köparen som i det fallet får ta den tvisten med säljaren. Arrendatorn blir ju inte av med marken.

Men finns ingen juridiskt kunnig som VET?

Ja man får en liten skitsumma.
Men litet god vilja så räcker den till nya vallfrön för att så i skadorna.

Ja man får en liten skitsumma.
Men litet god vilja så räcker den till nya vallfrön för att så i skadorna.

Det beror på vilket företag det är som gräver och vilken tidplan de har. När jag jobbade med sådana här projekt så betalade vi hyfsat faktiskt. Vi var ofta mer intresserade av tidplanen än att snåla på ersättningen som ju faktiskt var småpengar i det hela. Det var helt enkelt viktigare att få snabba uppgörelser än att komma biligt undan och ha markägare som överklagade.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag och min sambo har nyss flyttat till ett hus på landet där det inte ingår nån mark alls. Brevid våran gård finns ett gärde på 6... 2
Svar
24
· Visningar
6 465
Senast: Ia*
·
Hästmänniskan Tycker ni att det är okej att använda andras hagar utan att fråga? Vi brukade ibland förr låna en hage av våra grannar att rida i, men...
Svar
12
· Visningar
1 190
Senast: älgen
·
A
Hästmänniskan Har ett problem som jag gärna vill ventilera med er bukare, och höra er åsikt om hur ni skulle göra i min situation. Det gäller i första...
Svar
3
· Visningar
1 344
Hästmänniskan Ja, nu planerar kommunen bebyggelse i anslutning till vår gård som är klassad som jordbruks-/lantbruksfastighet. Detta uppskattas... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 676
Senast: mammaBerg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈