Kan man bo i Malmö?

Jag tycker att det är väldigt deppigt med den här smutskastningen mot Malmö, som ju oundvikligen också drar åt det främlingsfientliga. De flesta går kanske inte så långt som öppet främlingsfientliga Ann Heberlein vars artikel det länkats till högre upp, men ändå. Jag tycker att det är väldigt obehagligt.

Och jag känner flera som bor centralt i Malmö, tex runt Möllevången, och det fungerar hur bra som helst och är väldigt trevligt.

Att du @LadyCovergirl ser en väldigt trist sida av Malmö i ditt jobb är ju inte att förvånas över. Men du hade ju sett motsvarande sida tex i Värnamo också, givet att du haft samma typ av jobb.
 
Är ursprungligen från Malmö. Bor nu i en by med 1200 invånare. Hade min man sagt att han ville flytta tillbaka till Malmö så hade jag börjat packa direkt. Hade gladeligen flyttat tillbaka. Hade dock varit petig med område att bosätta mig i, men det är mest för att jag vill bo centralt och ha nära till parkerna för att kunna rasta hundarna.
 
Bodde i Malmö innan, det var samma tjat då "hur kan du bo i malmö, det är så farligt där, folk blir ju skjutna, det är sveriges chicago" osv osv.
Själv älskade jag Malmö, avslappnat och gött, trevligt folk, nära till allt. Gick ofta hem från klubb själv, och full, på nätterna, och förutom när han Peter Mangs härjade så kände jag mig aldrig otrygg
 
Av Sveriges 290 kommuner var du tvungen att välja just Värnamo.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ny-skjutning-i-varnamo

:rofl:

Håller annars med. Det är lika konstigt varje gång folk som jobbar med kriminella reagerar på - kriminella.
:D

Det där att folk som jobbar med kriminella ser många kriminella är ju samma grej som när jag under min tid i sjukvården enbart såg ålderdomen som en väldigt sjuklig historia. De gamlingar som inte var sjuka var ju inte där.

Men förutom att just den delen av det är konstig, så är det för mig också konstigt med det enorma engagemang i kriminalitet och farlighet som vi numera ser. Jag är mycket mer rädd för det engagemanget, än för skjutningarna.
 
Också intressant att man säger att Malmö är så hemskt men Lund, en spottloska bort är så säkert. Mao kan du gå en kvart så är du på säker mark.

Anledningen att våldet märks är som andra sagt, att det är en liten stad. I övrigt är den fantastiskt vacker, ett underbart läge och kontinentalt.
 
:D

Det där att folk som jobbar med kriminella ser många kriminella är ju samma grej som när jag under min tid i sjukvården enbart såg ålderdomen som en väldigt sjuklig historia. De gamlingar som inte var sjuka var ju inte där.

Men förutom att just den delen av det är konstig, så är det för mig också konstigt med det enorma engagemang i kriminalitet och farlighet som vi numera ser. Jag är mycket mer rädd för det engagemanget, än för skjutningarna.
Jag tycker att skjutningarna och annan gängkriminalitet är fruktansvärt. De skapar parallellsamhällen med sitt eget rättssystem. Det är åt helvete med de senaste skjutningarna i Malmö, en driveby utanför ett kafé kan träffa vilken förbipasserande som helst nästa gång (även om jag inte känner till geografin så att jag vet hur publikt området kring kafét är, det är tydligen associerat med den gamla M-falangen i Malmögängen)
 
Född och uppvuxen i Malmö, älskade stan. Dåtid.

Numera gör jag mig så få ärenden som möjligt i Malmö, jag tycker stämningen på många platser är obehaglig. Vid ett av få besök på shoppingcentra observerade jag att det drog omkring beväpnade personer i gäng (gangsterstil med vapnet i byxlinningen).

Tyvärr kommer skjutningarna också i områden som tidigare varit förskonade, hade jag levt under hot hade jag självklart sökt mig till mindre utsatta områden.

Jag hade inte flyttat tillbaka till Malmö idag.
 
Jag tycker att skjutningarna och annan gängkriminalitet är fruktansvärt. De skapar parallellsamhällen med sitt eget rättssystem. Det är åt helvete med de senaste skjutningarna i Malmö, en driveby utanför ett kafé kan träffa vilken förbipasserande som helst nästa gång (även om jag inte känner till geografin så att jag vet hur publikt området kring kafét är, det är tydligen associerat med den gamla M-falangen i Malmögängen)
Ja, särskilt bra är det ju inte. Men det är heller inte bra att omtala platser som "no go zones" och att överhuvudtaget befästa och sprida en bild av våld som något dominerande.

Och jag tänker att det "vi vanliga" möjligen kan påverkar är hur vi svarar på och hanterar den här typen av händelser. Och då vet jag inte om det verkligen är det bästa att tillskriva dem enormt stor vikt med avseende på rätt många aspekter? Tex då när det gäller att välja bostadsort.

För mig ser det också ut som att "vanligt folk" numera förmedlar en rädsla för att vittna till varandra. Den rädslan, tex, tänker jag är riktigt farlig för samhället. Och jag uppfattar då att det är en rädsla som "vanligt folk" odlar. Och dessutom pratar och skriver om.
 
Ja, särskilt bra är det ju inte. Men det är heller inte bra att omtala platser som "no go zones" och att överhuvudtaget befästa och sprida en bild av våld som något dominerande.

Och jag tänker att det "vi vanliga" möjligen kan påverkar är hur vi svarar på och hanterar den här typen av händelser. Och då vet jag inte om det verkligen är det bästa att tillskriva dem enormt stor vikt med avseende på rätt många aspekter? Tex då när det gäller att välja bostadsort.

För mig ser det också ut som att "vanligt folk" numera förmedlar en rädsla för att vittna till varandra. Den rädslan, tex, tänker jag är riktigt farlig för samhället. Och jag uppfattar då att det är en rädsla som "vanligt folk" odlar. Och dessutom pratar och skriver om.
Nej, välja bostadsort utifrån det skulle jag naturligtvis inte heller göra. Jag bor ju i Göteborg. Skulle inte dra mig för Malmö heller.
 
Nej man kan inte bo i Malmö men det beror på att man förfulat staden med dessa "prisvinnande" fastigheter som orsakar illamående bara man ser dem. :yuck: I övrigt har jag inget emot Malmö.

se_malmo_wmu_0010.jpg
 
Jag tycker att det är väldigt deppigt med den här smutskastningen mot Malmö, som ju oundvikligen också drar åt det främlingsfientliga. De flesta går kanske inte så långt som öppet främlingsfientliga Ann Heberlein vars artikel det länkats till högre upp, men ändå. Jag tycker att det är väldigt obehagligt.

Och jag känner flera som bor centralt i Malmö, tex runt Möllevången, och det fungerar hur bra som helst och är väldigt trevligt.
.

Jag håller med.

Min erfarenhet är tvärtom. Till och med knarklangarna jag avvisade var trevliga och lommade iväg när jag sa till. Jag tror det är tacksamt att kasta skit på Malmö, framförallt när man inte varit där särskilt mycket.
 
Jag håller med.

Min erfarenhet är tvärtom. Till och med knarklangarna jag avvisade var trevliga och lommade iväg när jag sa till. Jag tror det är tacksamt att kasta skit på Malmö, framförallt när man inte varit där särskilt mycket.

Fast vänta nu, jag är i Malmö minst en gång om dagen. Och det är min uppfattning utifrån att faktiskt ha varit där.
 
Född och uppvuxen i Malmö, älskade stan. Dåtid.

Numera gör jag mig så få ärenden som möjligt i Malmö, jag tycker stämningen på många platser är obehaglig. Vid ett av få besök på shoppingcentra observerade jag att det drog omkring beväpnade personer i gäng (gangsterstil med vapnet i byxlinningen).

Med risk för att låta otroligt naiv, men hur kan det ses genom fingrarna med att gäng drar runt med synliga vapen i byxlinningen????? Shoppingcentras har ju i allmänhet ordningsvakter, som jag misstänker inte vill provocera, men de kan ju kalla in polis. Eller vågar ingen stå emot gängen?? Det låter så uppgivet.
 
Med risk för att låta otroligt naiv, men hur kan det ses genom fingrarna med att gäng drar runt med synliga vapen i byxlinningen????? Shoppingcentras har ju i allmänhet ordningsvakter, som jag misstänker inte vill provocera, men de kan ju kalla in polis. Eller vågar ingen stå emot gängen?? Det låter så uppgivet.
Det där fattar inte jag heller!
 
Med risk för att låta otroligt naiv, men hur kan det ses genom fingrarna med att gäng drar runt med synliga vapen i byxlinningen????? Shoppingcentras har ju i allmänhet ordningsvakter, som jag misstänker inte vill provocera, men de kan ju kalla in polis. Eller vågar ingen stå emot gängen?? Det låter så uppgivet.

Tja, i de stora, stora shoppingscentren driver det ju alltid omkring gäng, stora sådana. Att som ordningsvakt ha full koll och dessutom ingripa ser jag som m e m orimligt. Dessutom tror jag heller inte att alla uppmärksammar att det finns vapen, väldigt många bär ju kniv också.
 
Tja, i de stora, stora shoppingscentren driver det ju alltid omkring gäng, stora sådana. Att som ordningsvakt ha full koll och dessutom ingripa ser jag som m e m orimligt. Dessutom tror jag heller inte att alla uppmärksammar att det finns vapen, väldigt många bär ju kniv också.
Men vapen i byxlinningen? Jag skulle fan svimma om jag såg det på offentlig plats i Sverige.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 645
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund...
2
Svar
24
· Visningar
3 628
Senast: vilde
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 236
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp