Kan man bo i Malmö?

Men, det är väl inte så konstigt med tanke på ditt arbete att du träffat ett antal av de kriminella? :confused: Det gör väl alla väktare och poliser oavsett stad, konstigt vore det väl annars. Hot i rättssalen och människor som inte vågar vittna är knappast ett bekymmer som enbart hör Malmö till.
Jobbar man på ett fängelse, så får man väl hoppas att de som sitter där är kriminella. Annars är det ju något allvarligt fel med rättsystemet.
 
Jag har varit ganska mycket i gula höja som ligger vid Rosengård. Inte känt mig rädd eller osäker i området. Sen har jag inte varit ute och traskat själv på kvällarna.
En kompis bor i nere vid havet i ett ganska nytt område, superfint och väldigt lugnt och trevligt.
Jag skulle inte vilja bo i Malmö men det beror på att jag inte trivs i stora städer.

Skäggetorp, en stadsdel i Linköping har blivit omskriven som en av Sveriges värsta. En no go zone där det enligt media är förenat med livsfara att vistas utan skottsäker väst.
Visst att det kan vara lite stökigt men inte i närheten av vad man kan tro när man läser om det. Har aldrig varit orolig där.
 
Tja, i de stora, stora shoppingscentren driver det ju alltid omkring gäng, stora sådana. Att som ordningsvakt ha full koll och dessutom ingripa ser jag som m e m orimligt. Dessutom tror jag heller inte att alla uppmärksammar att det finns vapen, väldigt många bär ju kniv också.
Jag har ALDRIG sett några gäng i något shoppingcenter i Malmö. Grupper med ungdomar ja, men ungdomar rör sig i regel i grupp även utanför Malmö så det är inget unikt för staden.

Var tvungen att fråga mina två kollegor, grabbar i 25-årsåldern, om de sett gäng och/eller vapen. Men nej.
 
Tja, i de stora, stora shoppingscentren driver det ju alltid omkring gäng, stora sådana. Att som ordningsvakt ha full koll och dessutom ingripa ser jag som m e m orimligt. Dessutom tror jag heller inte att alla uppmärksammar att det finns vapen, väldigt många bär ju kniv också.

Vilka shoppingcenter är det?
 
Jag har ALDRIG sett några gäng i något shoppingcenter i Malmö. Grupper med ungdomar ja, men ungdomar rör sig i regel i grupp även utanför Malmö så det är inget unikt för staden.

Var tvungen att fråga mina två kollegor, grabbar i 25-årsåldern, om de sett gäng och/eller vapen. Men nej.
Jag har aldrig heller sett något liknande.

Och då rör jag mig ju periodvis mycket på nätterna i Malmö.
 
Nej man kan inte bo i Malmö men det beror på att man förfulat staden med dessa "prisvinnande" fastigheter som orsakar illamående bara man ser dem. :yuck: I övrigt har jag inget emot Malmö.

se_malmo_wmu_0010.jpg

WTF? :eek:
 
Jag gillar Malmö väldigt mycket, är där ofta på teater/opera/restaurang men vill inte bo där och skulle absolut inte vilja bo där med barn. En väldigt segregerad stad med dåliga resurser till skolorna exempelvis. Som @Breaktown skriver så blir våldet mer påtagligt i Malmö än i andra städer eftersom socialt utsatta områden ligger centralt och/eller så nära andra områden. Även om risken att bli utsatt är liten så skiter många yrkeskriminella totalt i om allmänheten drabbas, t ex hade förbipasserande lätt kunna skadas i skjutningen vid Värnhem. En barndomsvän till mig blev påkörd av en kriminell idiot mitt i stan för några år sedan. Nu är hon benamputerad och gravt hjärnskadad.
 
Med risk för att låta otroligt naiv, men hur kan det ses genom fingrarna med att gäng drar runt med synliga vapen i byxlinningen????? Shoppingcentras har ju i allmänhet ordningsvakter, som jag misstänker inte vill provocera, men de kan ju kalla in polis. Eller vågar ingen stå emot gängen?? Det låter så uppgivet.
Min erfarenhet är att ordningsvakterna oftast har väldigt bra koll på de personer som brukar hänga på deras arbetsplats. De har ofta bra samarbete med polisen och vet vilka som de ska låta vara om de inte gör något och vilka som ska avvisa och på vilket sätt. Sen kan det ju vara som så att det kommit in ett gäng som inte brukar vara där eller att det inte uppmärksammats än då vakterna inte kan vara överallt.
 
Jag har varit ganska mycket i gula höja som ligger vid Rosengård. Inte känt mig rädd eller osäker i området. Sen har jag inte varit ute och traskat själv på kvällarna.
En kompis bor i nere vid havet i ett ganska nytt område, superfint och väldigt lugnt och trevligt.
Jag skulle inte vilja bo i Malmö men det beror på att jag inte trivs i stora städer.

Jag bor i Malmö med inte på det området men min erfarenhet jag fått av att höra mig runt om det området är att inre ringvägen är som en osynlig mur så att Gula Höja är en helt annan stadsdel än Rosengård.
 
Jag bor i Malmö med inte på det området men min erfarenhet jag fått av att höra mig runt om det området är att inre ringvägen är som en osynlig mur så att Gula Höja är en helt annan stadsdel än Rosengård.

Därför jag skrev i närheten av.
Man kör genom Rosengård för att komma dit och vi har rört oss en del där.
 
Därför jag skrev i närheten av.
Man kör genom Rosengård för att komma dit och vi har rört oss en del där.
Ok, Jag tolkade ditt inlägg som att du hade rört dig på Gula Höja och inte på Rosengård. Min erfarenhet är att det är stor skillnad på de olika sidorna av ringvägen.(Jag letar marklägenhet med liten trädgård gärna schysst pendlingsavstånd till city, så därför har Gula Höja undersökts ordentligt av mig :) )

I Malmö är det så som fler skriver ovan väldigt kompakt så att mina erfarenheter säger att det är väldigt skarpa linjer över var folk håller till och ett bättre område kan ligga bredvid ett sämre utan att det spiller över utan man håller sig oftast på "sin" sida.
 
Tja, i de stora, stora shoppingscentren driver det ju alltid omkring gäng, stora sådana. Att som ordningsvakt ha full koll och dessutom ingripa ser jag som m e m orimligt. Dessutom tror jag heller inte att alla uppmärksammar att det finns vapen, väldigt många bär ju kniv också.
Men alltså. Det ser man inte ens i Palermo, där maffiarelaterat våld är en väldigt mycket vanligare dödsorsak än någonsin i Malmö.

Och obs! Palermo är en jättetrevlig stad och jag kände mig trygg. Och ändå. En helvetes kriminalitet.
 
Om det är någonstans man absolut inte ska flytta till är det den engelska landsbygden med tanke på hur många mord som begås där. :crazy:

Jag tror också att man lätt blir lite färgblind av sitt jobb. Ett tag när jag jobbade på MIG med avvisningar och satt i tingsrätten som nämndeman kändes det som precis ingen talade sanning. Ringde i panik till min svägerska och mer eller mindre beordrade henne att inte låta min då femtonåriga systerdotter att åka någonstans. Svägerskan påpekade lugnt att den absoluta majoriteten av femtonåringar är extremt säkra och att de man mötte i tingsrätten målsägande eller tilltalade var en liten minoritet.
 
I Malmö är det så som fler skriver ovan väldigt kompakt så att mina erfarenheter säger att det är väldigt skarpa linjer över var folk håller till och ett bättre område kan ligga bredvid ett sämre utan att det spiller över utan man håller sig oftast på "sin" sida.

Minns när jag efter examen funderade på att flytta från Lund till Malmö (Det blev dock Kgl Hufvudstaden till slut då det dök upp ett jobb...). Pratade med en fd granne på korridoren som flyttat till Malmö och fick en lååång utläggning över allt man måste tänka på. Det var mycket av typen "På den här gatan ska du bo på jämna nummer, men inte för nära nummer 80 för där har albanerna svartklubb...". Inte helt lätt...
 
Minns när jag efter examen funderade på att flytta från Lund till Malmö (Det blev dock Kgl Hufvudstaden till slut då det dök upp ett jobb...). Pratade med en fd granne på korridoren som flyttat till Malmö och fick en lååång utläggning över allt man måste tänka på. Det var mycket av typen "På den här gatan ska du bo på jämna nummer, men inte för nära nummer 80 för där har albanerna svartklubb...". Inte helt lätt...
Precis :) Jag fick liknande råd av en kompis som var socialarbetare i Malmö när jag flyttade hit.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 086
Senast: Araminta
·
Hemmet Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund...
2
Svar
24
· Visningar
3 509
Senast: vilde
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 052
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp