Kan man distansjobba med mobilt bredband?

Silverkedjan

Trådstartare
Håller precis på med att äntligen lyckas få hem bilder från jobbet till datorn hemma. Det går ganska snabbt och lätt på fiberbredband som ska vara 10 Mbit/s.

Det som tar tid är att det är många och stora bildfiler. Det går snabbt på dagen och ganska segt, men tillräckligt, på kvällen. Jag tankar ner stooora stackar nedströms som jag sedan jobbar i, skickar bara textfiler tillbaka. (textsystemet funkar iofs inte än, men det tar inte mycket bandbredd)

Nu när jag inte kommer ha någon säker sommarsemester :crazy: väcks tanken på att kunna jobba från en bärbar dator (på stranden, i hästhagen, på lekplatsen....)

Kan man få den typen av prestanda i en laptop med mobilt bredband och vad ska man i så fall välja för utrustning och leverantör?

Sv: Kan man distansjobba med mobilt bredband?

Jag är extremt tveksam, prövade själv tele 2:s mobila i höstas i förhoppningen om att det skull fungera bra, det var ju trots allt 6 mb el ngt dylikt, och visst, bor man mitt i city i sthlm så har man säkert det (jag bor typ 3 km utanför) och jag hade inte ens 0,1. Det är förmodligen olika mellan olika operatörer, men rekommendationen är att du kollar hastighet på den platsen du vill vara på.

Hur kollar man verklig hastighet utan att köpa först?:crazy:

Enligt tex Telias hemsida skulle jag alltid ha täckning för UPP TILL 384 kbit/s i 3G-nätet (det låter hemskt lite, men kanske ändå snabbare än att flytta mig till jobbet?), och på en del tänkbara platser upp till 7,2 Mbit/s resp 54 Mbit/s.

jag har 3 mobila brednad och det är stora skillnader bara innom malmöstad i hastigheter

När det går "långsamt", hur lång tid tar det då att öppna en skrivbordsstor bildfil i bra upplösning?

Det var för länge sedan jag modemsurfade, jag har förträngt mycket märker jag :o

det vet jag inte tankar aldrig bilder men det borde gå låååååååååångsamt,en låt mp3 format kan ta 40 min när de e som långsammast

Kolla med telia eller 3 om du får "låna" ett modem och helt enkelt kolla vad du får för hastighet. Alternativt att helt enkelt avkräva ett svar på vad du får, om de inte kan hålla det så skall du få ha rätt att bryta avtalet.

Det går enkelt att kolla hastigheten på www.bredbandskollen.se där kan man mäta vad man har för hastighet, har själv fått erfara att det skiljer 15 mb bara på att sitta på trådlöst mot att sitta med sladd.

Som sagt, låånnngggsamt... men kanske bättre än inlåst på ett kontor... Det går ej att jämföra med dåtidens modem, visst det rör sig om ungefär samma hastighet

Jag är nog dessvärre tvärskeptisk då jag skaffade riktigt bredband efter en vecka, då jag var alltför less på att det gick på tok för långsamt. Lyckan var gjord då jag fick brev från tele2 där de ändrade villkoren och erbjöd en att säga upp avtalet.

Jobbar du så att du alltid måste sitta uppkopplad, eller kan det räcka att skicka/ta emot filer då och då? I såfall kanske du skulle kunna tanka ner/ladda upp nattetid, medans du jobbar offline. Tror det skulle fungera skapligt med 384kb (men dock väldigt långsamt) om du bara skall tanka text, dock är det nog lite mer kört med bildfiler.

Tack, vilken jättebra länk :)

Jag ska både jobba med sånt som kan ladda ner i evighet och även sånt som borde ner snabbast möjligt typ 5 min.

Har 10 Mbit/s nu enlig testet på fiberbredband och det är ju inga problem alls, går lika snabbt som inom sjukhuset.

Bra tips med låne/testtid. Fast jag har ingen laptop att testa i :angel: behöver ju inte skaffa någon om det inte funkar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka