Bukefalos 28 år!

Kan man få bort fettdepåerna?

rakel

Trådstartare
Hej - jag har en fråga till er med erfarenhet av överviktiga islandshästar som haft fång.

Jag är medryttare till en 13-årig islandshäst som är/varit så fet att han hunnit lägga på sig fettdepåer på korset, bogarna och lite på nacken. Troligtvis har han haft fång. Han är fortfarande kraftigt överviktig även om han gått ner.

Det jag undrar - kan man få dessa fettdepåer att försvinna så småningom med mycket ridning och mindre mat? Han är precis igångsatt efter att ha stått i några år.
 
Hej - jag har en fråga till er med erfarenhet av överviktiga islandshästar som haft fång.

Jag är medryttare till en 13-årig islandshäst som är/varit så fet att han hunnit lägga på sig fettdepåer på korset, bogarna och lite på nacken. Troligtvis har han haft fång. Han är fortfarande kraftigt överviktig även om han gått ner.

Det jag undrar - kan man få dessa fettdepåer att försvinna så småningom med mycket ridning och mindre mat? Han är precis igångsatt efter att ha stått i några år.


Ja det går. Men om de gått med depåer länge har de ofta lättare att börja fylla depåerna igen om de får mer mat än de behöver.
Min gamling gick ner nästan 150 kg, och minsta lilla grässtrå för mycket så fyllde han på depåerna på rumpa och bok, istället för att få lite mage som "normala" hästar får. Han blev alltså inte tjock, utan fyllde bara depåerna. Minimal viktuppgång på våg men när han började fylla depåerna gällde det att ha stenkoll, annars gick det fort utför.
 
Min var apfet när jag köpte henne, tog tre år innan depåerna var borta. Nu är hon normalfödd åt det svåra hållet.
 
Tack för svaren! Intressant, framför allt det du skriver Elina… verkar som man har med en fetma att göra som "beter" sig annorlunda. Enligt måttband väger den här killen 530 kg och han är knappt 140 cm… jämförde med två normalviktiga hästar (lite mindre än denna) som vägde 400 kg var. Han väger nog ca 100 kg för mycket.
 
Jag har märkt att min häst "tappar" sina depåer snabbare när hon får gurkmeja som tillskott:confused:
Jag vet inte varför men tar jag bort det så fylls dom på snabbt och hårdnar men efter några dagar på gurkmeja så blir dom mjuka och minskar i storlek, nu får hon gurkmeja i perioder för helt andra saker men jag tycker det är intressant. :)
 
Tack för svaren! Intressant, framför allt det du skriver Elina… verkar som man har med en fetma att göra som "beter" sig annorlunda. Enligt måttband väger den här killen 530 kg och han är knappt 140 cm… jämförde med två normalviktiga hästar (lite mindre än denna) som vägde 400 kg var. Han väger nog ca 100 kg för mycket.

Hästen är troligen insulinresistent och då "beter" sig fetman så här. All överskottsenergi samlas i depåer, hästen blir fet, blir ännu mer insulinresistent och ännu mer benägen att få fång. Han väger nog snarare 150-200 kg för mycket. Jag har en lättfödd islandshäst som har vägt 480 kg när det var som värst, ca 142 cm i mankhöjd, då såg hon ut som en ardenner och rörde sig som en höggravid flodhäst. När hon varit i perfekt hull har hon vägt ca 330 kg, nu väger hon ca 350 kg. Hon är absolut inte smäcker utan snarare lite kraftigt byggd.
Så en bra målvikt för "din" häst är nog ca 350 kg. Sätt upp långsiktiga mål, det går inte att svälta honom för att få ner honom i vikt snabbt. Jag vet ju inte hur mycket inflytande du har över hur hästen fodras och sköts men försök tipsa ägaren om att läsa på om insulinresistenta hästar.
 
@Arwen

Tror också på IR. Min blev aldrig diagnostiserad men han hade tydliga tecken. Så jag försökte alltid hålla ner på socker och stärkelse, det gjorde stor skillnad.
 
Tack för svaren! Intressant, framför allt det du skriver Elina… verkar som man har med en fetma att göra som "beter" sig annorlunda. Enligt måttband väger den här killen 530 kg och han är knappt 140 cm… jämförde med två normalviktiga hästar (lite mindre än denna) som vägde 400 kg var. Han väger nog ca 100 kg för mycket.
Om måttbandet stämmer är det snarare 150-200kg övervikt. Har nog inte sett någon islandshäst på 400kg och som inte är lite för rund. 500kg låter nästan groteskt, tyvärr. Med rätt mat och motion försvinner det extra fettet :) bort med kraftfoder och bete verkar inte så aktuellt för den här hästen iår
 
Hej - jag har en fråga till er med erfarenhet av överviktiga islandshästar som haft fång.

Jag är medryttare till en 13-årig islandshäst som är/varit så fet att han hunnit lägga på sig fettdepåer på korset, bogarna och lite på nacken. Troligtvis har han haft fång. Han är fortfarande kraftigt överviktig även om han gått ner.

Det jag undrar - kan man få dessa fettdepåer att försvinna så småningom med mycket ridning och mindre mat? Han är precis igångsatt efter att ha stått i några år.

Se till att hästen får tillräckligt med magnesium i förhållande till kalcium. Kvoten bör vara Ca/Mg =1,5. Magnesiumet hjälper till att minska depåerna och det gör skillnad direkt.
 
image_zps74115920.jpg.html
[/IMG] När min islandshäst ännu var hos sin tidigare ägare var hon grymt överviktig och fick fång som brev på posten. Nu är hon helt frisk och fettdepåerna är borta. Så ja, det går, med tålamod och rätt mängd motion och foder. :) här är en bild av henne tagen för ett halvt år sedan när hon dock ännu inte hade så mycket muskler, men är i lagom hull :)
 
Senast ändrad:
Jag har märkt att min häst "tappar" sina depåer snabbare när hon får gurkmeja som tillskott:confused:
Jag vet inte varför men tar jag bort det så fylls dom på snabbt och hårdnar men efter några dagar på gurkmeja så blir dom mjuka och minskar i storlek, nu får hon gurkmeja i perioder för helt andra saker men jag tycker det är intressant. :)
Hur mycket gurkmeja ger du?
 
Jag har hitills köpt i kryddburkar i butik då det är billigast konstigt nog men nu såg jag att T&A hade bra pris så jag funderar på att beställa därifrån :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 495
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 821
Senast: Ida94
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Icfafn
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp