Kan man göra något åt de stinkande bootsen?

Bukefalos 30 år!

bettysmatte

Trådstartare
Min häst använder barfotaboots (equine fusion active jogging) varje dag i hagen. Vissa dagar dagar räcker det att borsta av dem, men ofta behöver jag skölja dem och sedan torka i skotork. Ett problem är att de STINKER något vidrigt. Vi har ett litet hus och lukten är verkligen inte att leka med... :wtf: Ibland funderar jag på om det skulle hjälpa att tvätta dem med något medel, men riskerar man att förstöra dem då? Och skulle det ens hjälpa....?

Min häst använder barfotaboots (equine fusion active jogging) varje dag i hagen. Vissa dagar dagar räcker det att borsta av dem, men ofta behöver jag skölja dem och sedan torka i skotork. Ett problem är att de STINKER något vidrigt. Vi har ett litet hus och lukten är verkligen inte att leka med... :wtf: Ibland funderar jag på om det skulle hjälpa att tvätta dem med något medel, men riskerar man att förstöra dem då? Och skulle det ens hjälpa....?
Tvättmaskin :up:

(Brukar jag göra när mannen inte är hemma .. :angel: )

Stalosan till de dagar du inte orkar skura/köra tvättmaskin. Ombyten är skönt att ha.

Hästars fotsvett är ganska stinkigt 😂.

Hypoklorsyra kanske kan funka. Det skadar inte att testa iom att det bara kan förstöra naturgummi och är ju billigt ändå. Ekodes tex har rätt koncentration för sånt.
Det dödar alla bakterier och svamp och är ofarligt för djur och människa att få på sig eller om de slickar på det. Görs på salt, vatten och el.

Såndär enzymspray, typ Sanera Lukt (lr va den nu het, tycker den byter namn då å då) kanske kan funka? Ska ju va snäll mot de flesta material?

Ättika (utspädd i vatten), desinfektionsmedel och/eller speciell luktborttagningsspray för tex skor och hjälmar kan funka. Ofta hjälper det att ändra pH - då bryts vissa av de kemiska bindningarna i ämnen som ger lukten och på så sätt neutraliseras det.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka