Kan man lita på sadelmakare?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 3 218
Sv: Kan man lita på sadelmakare?!

Varför skriver du ett inlägg om det nu är så löjligt?? :mad:

BRYR NI ER VERKLIGEN INTE OM DET FAKTUM ATT SADELN KAN HAMNA PÅ EN HÄST PGA VAD EN DÅLIG SADELMAKARE SAGT?!?! Då är ni verkligen inga hästvänner.

Jag hänvisar till tidigare inlägg och alla som fortsätter skriva onödiga inlägg kan ju hålla sig borta från tråden - TACK!!!!!!!!!!!!! Varför ska allting alltid dras ner på sandlådenivå???

Jag är SÅ TRÖTT PÅ BUKE!!! *gaaaaaaaaaaah*
Ursäkta raseriutbrottet, men ni är ju verkligen för trista ibland!
Bitit i en citron??:rofl::rofl:

Jag tycker inte att du ska sitta här o kasta skit på en hel yrkeskår p g av att du är missnöjd med vad en person (enligt dej) har gjort fel.

Ja och då har ni gjort vad ni har kunnat. Men då är det väl så då att alla sadelmakare är skit så det är bättre att vi stoppar om sadlarna själva. JAG FATTAR INTE VAD DU ÄR SÅ IRRITERAD PÅ?

Det finns oseriösa (okunniga?) sadelmakare precis som det finns oseriösa/okunniga ET, sadelutprovare, div. helare. Men varför då kasta skit på en viss sadelmakare som du inte med säkerhet ens finns.

Men det är väl jag som köpare som är ansvarig över att min häst har en bra sadel? Knappast säljaren... Det är även upp till köparen att be någon duktig och pålitlig sadelmakare att se över sadeln.

Väldigt många sadlar är sneda i stoppningen och behöver stoppas om, inget konstigt med det?

Värre saker har hänt än att någon säljer en sned sadel och tjänar någon tusenlapp på den.

Jag tycker inte att du ska sitta här o kasta skit på en hel yrkeskår p g av att du är missnöjd med vad en person (enligt dej) har gjort fel.

Det gör jag väl ändå inte? Snälla människor ge er. Jag frågar bara i rubriken om man kan lita på dem - dvs, hur ska vi veta vilka som är bra och inte?? :confused:

Vad är det för fel på er börjar jag undra och hänvisar återigen till tidigare inlägg som förklarar precis vad jag tycker, tänker och funderar över.

Ja och då har ni gjort vad ni har kunnat. Men då är det väl så då att alla sadelmakare är skit så det är bättre att vi stoppar om sadlarna själva. JAG FATTAR INTE VAD DU ÄR SÅ IRRITERAD PÅ?

Det finns oseriösa (okunniga?) sadelmakare precis som det finns oseriösa/okunniga ET, sadelutprovare, div. helare. Men varför då kasta skit på en viss sadelmakare som du inte med säkerhet ens finns.

Jag ger upp - ni är ju HELT otroliga!!!!!!!!!!!!

Men det är väl jag som köpare som är ansvarig över att min häst har en bra sadel? Knappast säljaren... Det är även upp till köparen att be någon duktig och pålitlig sadelmakare att se över sadeln.

Väldigt många sadlar är sneda i stoppningen och behöver stoppas om, inget konstigt med det?

Värre saker har hänt än att någon säljer en sned sadel och tjänar någon tusenlapp på den.

OH MY GOOOOOOD! LÄS TRÅDEN SNÄLLA MÄNNISKA! Jag skriver ju om och om och om igen precis det ni skriver, vad är det ni inte fattar????

be någon duktig och pålitlig sadelmakare att se över sadeln.
MIN FRÅGA VAR JU JUST HUR MAN SKA VETA VILKEN SOM ÄR DUKTIG O PÅLITLIG FÖR TYDLIGEN FINNS JU OSERIÖSA?!?!

Nä - nu orkar inte jag med detta, förstår mig inte på er alls.
SO SICK OF BUKE! OCH JA - nu kom den sura citronen igen rakt in i denna sandlåda som hela Buke är!!!!

Moget? Nä, men orkar inte bry mig längre. Over and out. Tack och adjö.

Okey för det första så gesäll och mästarbrev är något man kan gå efter tycker jag. Också om de är medlemar i SBO- Sadelmakarnas Branschorgansisation. Man kan också rådfråga andra som har sökt hjälp hos den sadelmakaren. Märker man att något inte riktigt stämmer så..

Det låter i ditt inlägg huruvida man kan lita på sadelmakarna som branschkår eller inte.

OM DU HADE SLUTAT SKRIKA HELA TIDEN SÅ KANSKE FOLK HADE ORKAT LÄSA IGENOM DINA INLÄGG ORDENTLIGT!

Klart att man kan lita på sadelmakare. Kolla runt lite med andra hästägare och hör vilka de har varit nöjd med osv. Men som i alla andra bransher finns det lurendrejare...

BRYR NI ER VERKLIGEN INTE OM DET FAKTUM ATT SADELN KAN HAMNA PÅ EN HÄST PGA VAD EN DÅLIG SADELMAKARE SAGT?!?! Då är ni verkligen inga hästvänner.I]

Det var pga det här inlägget jag skrev att det är upp till mig som köpare att se till att sadeln är ok!

MIN FRÅGA VAR JU JUST HUR MAN SKA VETA VILKEN SOM ÄR DUKTIG O PÅLITLIG FÖR TYDLIGEN FINNS JU OSERIÖSA?!?!

Det är ju det som är grejjen - att det vet man inte!

Det finns utbildade sadelmakare (från Tärnsjö) som är jätteduktiga på läderarbetet över lag, men som kanske inte har just sadlar som sin gebit. Likaväl som det finns de som är jätteduktiga på sadlar

Och så finns det icke utbildade (självlärda kanske) sadelmakare som är hur duktiga som helst på att stoppa om och fixa till en sadel. Och så finns det de som tror att de kan, men som inte kan...

Seriösa och icke seriösa hittar man bland alla kategorier. Man får helt enkelt gå på referenser och sin egen magkänsla.

Du upplever i ert fall sadelmakaren som oseriös eftersom du anser att sadeln är så sned att den behöver renoveras av en sadelmakare. Men har ni varit iväg med sadeln till en riktig sadelmakare innan den såldes urbilligt? Eller var det bara er egen och andras bedömning att den var sned?

Den personen som nu säljer sadeln och som säger att en sadelmakare godkänt sadeln, litar väl på den sadelmakaren. Om sadelmakaren är oseriös eller om han/hon bara gjort en missbedömning - DET kan ni inte veta.

/Lizzie

Det jag retar mig mest på är sadelmakaren! OK, jag vet inte vem denna person är - den kanske inte har någon bra utbildning osv. Men som jag skrev så kunde VEM SOM HELST se att det är fel på sadeln (tom min sambo som inte kan något som sadlar alls) - därav rubriken.

Huvudbry nr 2 är att tydligen finns många okunniga som har hur dåliga sadlar som helst och går denna tjej efter vad sadelmakaren sa så finns stor risk att nästa köpare också gör det - och därför råkar alltså en häst illa ut i processen. DET ÄR INTE OK, enligt mig!

Sen får väl jag bry mig om vad jag vill? Sist jag kollade är detta Sverige med yttrandefrihet och detta är ett forum där hela poängen är att tycka till om saker. Om ni nu tycker det är så löjligt av mig så får det stå för er - jag kan ju ställa motfrågan om varför ni isf orkar engagera er och skriva inlägg om ni nu tycker JAG inte är berättigad till att bry mig? :confused:

:rofl::rofl::rofl:

Du upplever i ert fall sadelmakaren som oseriös eftersom du anser att sadeln är så sned att den behöver renoveras av en sadelmakare. Men har ni varit iväg med sadeln till en riktig sadelmakare innan den såldes urbilligt? Eller var det bara er egen och andras bedömning att den var sned?

Har egentligen dragit mig ur denna tråd, men svarar åtminstone på det du frågar i citatet eftersom jag glömt att nämna det i tidigare inlägg. Ja, min syster tog den till en riktig sadelmakare för att bekräfta vad vi alla kunde se - nämligen att den behöver renoveras.

Så som svar även till fjordtokan...
Ett annat senario är att sadeln är så jäkla sned att det inte går att göra något åt det och då vill hon väl ha tillbaka pengarna eller allra helst tjäna lite.
...så har vi redan ett utlåtande som säger att den behöver renoveras och att det går att renovera den (inte bommen som är sned).

Som vi fastslått - rötägg finns överallt. Jag är bara så trött på att det är så att man inte ens kan lita på att fackmän vet vad de gör. Veterinärer som missar vargtänder vid en tandkontroll när det var det enda de togs ut för och fyller i vaccinationskort fel osv, hovslagare som skor och verkar så illa (trots utildning och gott rykte) att hästen blir halt, sadelmakare som försöker lura folk till att låta laga en trasig bom när inte ens sadeltillverkaren godkänner detta osv. osv. osv. osv. osv. Jag kan göra listan HUUUUUUUR lång som helst. Och jag är helt enkelt trött på det. Så ja - jag bryr mig. Jag struntar i vad ni tycker att jag ska bry mig om eller inte, det har inte ni med att göra! Det är jag och mina känslor - varför måste ni trycka ner mig? Vill ni diskutera ämnet - varsågoda, men klanka ner på mig och skriva "VARFÖR BRYR DU DIG??????" är helt - HELT - onödigt och hör hemma i sandlådan.

Så - det fick bli sista inlägget. Ha det bra och lek bäst ni vill i sanden. Jag orkar inte.

Det hästfolk oftast gör fel i är att man kollar inte upp utbildning samt ev. utmärkelser. Utan tar den som är närmast/smidigast. (Såklart att inte alla gör det men många).

Och som sagt du får gärna bry dig men varför lägga så stor energi på något som händer dagligen. Det är bara att springa in på närmsta ridsportsaffär som säljer sadlar och jag kan lova dig att du hittar ett antal exemplar som är sneda.

Men frågan är hur sadeln kunnat bli så sned. Kanske din syster och häst borde kolla upp sig.

Jag struntar i vad ni tycker att jag ska bry mig om eller inte, det har inte ni med att göra! Det är jag och mina känslor - varför måste ni trycka ner mig? Vill ni diskutera ämnet - varsågoda, men klanka ner på mig och skriva "VARFÖR BRYR DU DIG??????" är helt - HELT - onödigt och hör hemma i sandlådan.

Lite självkritik (ganska mycket) vore nog inte så dumt. Själv gör du helt säkert aldrig några misstag !? (Tror heller inte att du blir saknad här) :rofl:

*KL*

Till Bill o Fjordtokan:

varför i hela friden lägger ni så mycket energi på att dissa en TS som bryr sig om vad som händer med nästa häst som utsätts för en sned sadel?

Till TS:

Världen kryllar ju av idioter som alltid ska göra sig en hacka på bekostnad av andra. Din syster gjorde ju vad hon kunde när hon var ärlig o uppgav varför den såldes så billigt och jag förstår precis din frustrering över oseriösa människor. Och varför man inte skulle få starta en sån tråd på buke o få seriösa svar överstiger även min förmåga att förstå.

*KL*

Till Bill o Fjordtokan:

varför i hela friden lägger ni så mycket energi på att dissa en TS som bryr sig om vad som händer med nästa häst som utsätts för en sned sadel?

Världen kryllar ju av idioter .

********:rofl:***********

*KL*

Till Bill o Fjordtokan:

Till TS:

Världen kryllar ju av idioter som alltid ska göra sig en hacka på bekostnad av andra. Din syster gjorde ju vad hon kunde när hon var ärlig o uppgav varför den såldes så billigt och jag förstår precis din frustrering över oseriösa människor. Och varför man inte skulle få starta en sån tråd på buke o få seriösa svar överstiger även min förmåga att förstå.

:bow::bow::bow::bow:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 217
Senast: super
·
Utrustning Jag köpte för ett år sedan en sprillans ny sadel av en lokal ridsportbutik. Jag har tyckt att det känts lite snett att rida i den, men... 2
Svar
22
· Visningar
2 893
Senast: Gimlan
·
Utrustning Igår hade jag sadelutprovaren ute för att kolla av mina sadlar. Som jag redan misstänkt så låg inte allroundsadeln helt optimalt...
Svar
0
· Visningar
816
E
Utrustning Jag blir så irriterad, min två månader gamla allroundsadel visar sig vara en billig skitsadel av märket KINGSTON. Allt började med...
Svar
11
· Visningar
1 090
Senast: lillsyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet