Sv: Kan man lita på sadelmakare?!
Tack för ett vettigt inlägg
Hade gärna kollat upp sadelmakaren om jag vetat vad denne hette, kanske kan be min syster fråga köparen!
Visst är det upp till köparen att kolla sadeln, men UPPENBARLIGEN finns det inte tillräcklig kunskap bland hästägare och för de känns det då säkert att köpa en sadel som säljaren har låtit kolla upp och fått OK från sadelmakare. Det är det enda den personen behöver för att köpa sadeln och sen fritt fram använda på stackars kusen.
För alla ÄR inte lika kunniga som de som hänger här på Buke. Har sett skräckexempel efter skräckexempel på illasittande sadlar och sneda sadlar osv och ryttaren/ägaren märker INGET!!!

Det är därför jag skrev tråden. Att det finns för lite kunskap och uppenbarligen kan man inte ens lita på alla som hävdar har kunskap (i detta fall sadelmakare).
Självklart drar jag inte alla sadelmakare över en kam, men det blir svårt för hästmänniskor, speciellt icke-kunniga (som tydligen denna köpare även var - OK jag tycker iofs att det borde vara en skyldighet att skaffa sig kunskap, men...), att veta vilken sadelmakare man kan lita på och inte. Det är ju inte alltid det gäller en sån sak som detta fall, det kan gälla att de inte stoppat på rätt sätt eller dåliga sömmar och liknande problem som kanske inte upptäcks direkt, ens av en kunnig kund.
Ett annat exempel är en annan sadelmakare (som även säljer sadlar) som försökte inbilla kunden att hon inte hade rätt att byta en sadel med trasig bom (inom garantitiden) för han skulle LAGA bommen istället. Något som inte ens sadeltillverkaren godkände...
Och för mig är det fortfarande obegripligt att sadelmakaren inte såg att det var fel på sadeln för även om fallet skulle vara som fjordtokan skrev, att personen kanske inte är ridsportinriktad, så har jag ju redan skrivit att till och med min sambo såg att det var fel på den och tro mig - han kan INGET om hästar eller hästutrustning. För att få jobb som sadelmakare och sälja grejor behöver man åtminstone ha lite estetiskt sinne för vad som ser bra ut och inte, h*n borde sett att något var galet med sadeln. Så vidhåller jag och jag får ha min åsikt och står gärna för den. Förstår inte varför folk (inte du, men de andra) inte tycker att jag får tycka så. Punkt.