Kan man lita på sadelmakare?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 3 219
H

hopp_o_galopp

Min syster hade en Dominus dressyrsadel som hon sålde sunk-billigt pga. att den behövde renoveras hos sadelmakare då den var så sned i stoppningen att till och med icke-hästintresserade såg att det var ngt fel på sadeln. Det går inte att sadla ordentligt med den för att den lägger sig snett hela tiden.

Köparen tog sadeln till en sadelmakare som sa att det inte var något fel på sadeln och det var bara att rida på!! :eek: :crazy: Nu har hon som köpte sadeln lagt ut den på försäljning för mer än tre gånger pengarna och säger att den är kollad ua av sadelmakare.

Alltså jag blir mörkrädd! Finns det någon sadelmakare man kan lita på??? :crazy:
Och - stackars häst som kommer få denna sadel på sin rygg. :cry:

Sv: Kan man lita på sadelmakare?!

Vi var ju inte med köparen, men hon påstod att hon var hos en sadelmakare. Sen vilken utbildning (om någon) den personen hade... Jaa du. Det vet inte jag.

Då kan du faktiskt inte säga någonting om sadelmakare, eftersom du inte ens vet om det var en "riktig" eller inte.

Och om hon väljer att sälja en (som hon vet dålig) sadel som hon påstår är ua är det ju hennes problem och hennes affär. Man kan ju bara hoppas att sadeln kommer till någon med lite vett.

Var sadeln dessutom så sned som det låter så kanske det inte går att göra nått åt det utan att ta isär hela sadeln och den kostnaden kanske inte köparen tycker att det är värt det.

Jag gick på vad hon sa - att det var en sadelmakare - men det är klart att hon kanske ljög men... Låter konstigt att hon skulle ljuga om en sån sak, bara. Väldigt fult av henne också att sälja vidare den så otroligt mkt dyrare om hon vet att den är dålig? Det låter på henne som om hon verkligen tror på att den är OK.

Hon vill väl tjäna pengar som alla andra :angel:

Förstår inte riktigt meningen varför du bryr dig så mycket. Det är hennes samvete..

Tråkigt för den som köper sadeln, men den personen lär väl se att det är något fel så jag tror inte du behöver oroa dig.

Hon får den kanske inte ens såld.

Varför jag bryr mig? För att en defekt sadel säljs till ett överpris och en sadelmakare säger att den är OK, när vem som helst kan se att den inte är det!

Jag förstår inte hur man INTE kan bry sig? :confused:

jag tror inte att hon har kollat sadeln, vanligt att det står så sen när man frågar om ett intyg eller namn så finns det inget.

Tycker det är konstigt dock att hon hörde av sig lycklig som få till min syster och berättade om besöket och att hon var så glad att det inte var något fel på sadeln? :confused: Men OK...

Som sagt var det en "riktig" sadelmakare för ridsport?

Varför fixade inte du till sadeln och sålde den för ett bättre pris själv? Sneda/defekta sadlar är betydligt mycket vanligare än vad man tror och de ligger på "normalpris" iaf.

Det var inte min sadel. Och varför syrran inte gjorde det var för att hon inte hade tid eller lust m det.

Eftersom det inte är din sadel så behöver du väl inte lägga energi på om den som köpte den av er säljer vidare den dyrt? om den nu inte är bra så får man väl hoppas att den som eventuellt vill köpa ser detta! Den kanske inte blir såld för det priset.

Förstår inte varför du bryr dig, du eller din syster behöver ju inte känna skuld, ni sålde ju den ärligt?

Det jag retar mig mest på är sadelmakaren! OK, jag vet inte vem denna person är - den kanske inte har någon bra utbildning osv. Men som jag skrev så kunde VEM SOM HELST se att det är fel på sadeln (tom min sambo som inte kan något som sadlar alls) - därav rubriken.

Huvudbry nr 2 är att tydligen finns många okunniga som har hur dåliga sadlar som helst och går denna tjej efter vad sadelmakaren sa så finns stor risk att nästa köpare också gör det - och därför råkar alltså en häst illa ut i processen. DET ÄR INTE OK, enligt mig!

Sen får väl jag bry mig om vad jag vill? Sist jag kollade är detta Sverige med yttrandefrihet och detta är ett forum där hela poängen är att tycka till om saker. Om ni nu tycker det är så löjligt av mig så får det stå för er - jag kan ju ställa motfrågan om varför ni isf orkar engagera er och skriva inlägg om ni nu tycker JAG inte är berättigad till att bry mig? :confused:

Varför skriver du ett inlägg om det nu är så löjligt?? :mad:

BRYR NI ER VERKLIGEN INTE OM DET FAKTUM ATT SADELN KAN HAMNA PÅ EN HÄST PGA VAD EN DÅLIG SADELMAKARE SAGT?!?! Då är ni verkligen inga hästvänner.

Jag hänvisar till tidigare inlägg och alla som fortsätter skriva onödiga inlägg kan ju hålla sig borta från tråden - TACK!!!!!!!!!!!!! Varför ska allting alltid dras ner på sandlådenivå???

Jag är SÅ TRÖTT PÅ BUKE!!! *gaaaaaaaaaaah*
Ursäkta raseriutbrottet, men ni är ju verkligen för trista ibland!

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl upp till nästa köpare att faktiskt kolla sadeln. Om det vore jag så skulle jag låna hem sadeln, åka till en sadelmakare som jag litade på och rådfråga.

Huruvida man kan lita på sadelkamare eller ej... man kan faktiskt inte dra alla över en kam. Man måste gå på sin personliga känsla. Det finns sadelmakare som jag inte släpper i närheten av mina sadlar och häst, och det finns några som jag litar blint på. Men även dem jag litar på är inga övermänniskor utan kan göra misstag som alla andra.

Hur det än är så är det faktiskt respektive hästägare som är ytterst ansvarig för SIN häst. Och har man oturen och okunskapen och köper en felaktig sadel så kommer man lära sig den hårda vägen.

Det är nog rätt många hästägare i Sverige som rider runt i icke helt korrek anpassade sadlar till sina pållar. Man kan inte alltid skylla på sadelmakaren då det finns hästägare som godtyckligt testar fram själva. Blir säkert bra för det mesta, men det finns nog fall där hästen far illa. Dock måste man sätta ner foten någonstans och bestämma sig för hur mycket man orkar bry sig.

Om du är upprörd över att sadelmakaren gjort en felbedömning, så bör du väl anmäla den personen i sådant fall till någon typ av branschorganisation eller något dylikt. Om det nu är en riktig sadelmakare...

/Lizzie

Tack för ett vettigt inlägg :bow:

Hade gärna kollat upp sadelmakaren om jag vetat vad denne hette, kanske kan be min syster fråga köparen! :idea:

Visst är det upp till köparen att kolla sadeln, men UPPENBARLIGEN finns det inte tillräcklig kunskap bland hästägare och för de känns det då säkert att köpa en sadel som säljaren har låtit kolla upp och fått OK från sadelmakare. Det är det enda den personen behöver för att köpa sadeln och sen fritt fram använda på stackars kusen.

För alla ÄR inte lika kunniga som de som hänger här på Buke. Har sett skräckexempel efter skräckexempel på illasittande sadlar och sneda sadlar osv och ryttaren/ägaren märker INGET!!! :eek: Det är därför jag skrev tråden. Att det finns för lite kunskap och uppenbarligen kan man inte ens lita på alla som hävdar har kunskap (i detta fall sadelmakare).

Självklart drar jag inte alla sadelmakare över en kam, men det blir svårt för hästmänniskor, speciellt icke-kunniga (som tydligen denna köpare även var - OK jag tycker iofs att det borde vara en skyldighet att skaffa sig kunskap, men...), att veta vilken sadelmakare man kan lita på och inte. Det är ju inte alltid det gäller en sån sak som detta fall, det kan gälla att de inte stoppat på rätt sätt eller dåliga sömmar och liknande problem som kanske inte upptäcks direkt, ens av en kunnig kund.

Ett annat exempel är en annan sadelmakare (som även säljer sadlar) som försökte inbilla kunden att hon inte hade rätt att byta en sadel med trasig bom (inom garantitiden) för han skulle LAGA bommen istället. Något som inte ens sadeltillverkaren godkände...

Och för mig är det fortfarande obegripligt att sadelmakaren inte såg att det var fel på sadeln för även om fallet skulle vara som fjordtokan skrev, att personen kanske inte är ridsportinriktad, så har jag ju redan skrivit att till och med min sambo såg att det var fel på den och tro mig - han kan INGET om hästar eller hästutrustning. För att få jobb som sadelmakare och sälja grejor behöver man åtminstone ha lite estetiskt sinne för vad som ser bra ut och inte, h*n borde sett att något var galet med sadeln. Så vidhåller jag och jag får ha min åsikt och står gärna för den. Förstår inte varför folk (inte du, men de andra) inte tycker att jag får tycka så. Punkt.

DU säljer en sadel som DU vet att det är fel på DU säger också till att det är fel på sadeln. Du har alltså gjort allting rätt. Men hade velat vet till 100% att den sadeln inte skulle ligga på en häst är det faktiskt ditt ansvar att stoppa om sadeln innan försäljning.

Dessutom så VET du inte att hon har varit hos en sadelmakare och att denne verkligen har sagt att den är ua. Folk kan ljuga. Sedan KAN det faktiskt vara så att hon INTE vill/ kan se att den är sned. Även om du har sagt det till henne.

Ett annat senario är att sadeln är så jäkla sned att det inte går att göra något åt det och då vill hon väl ha tillbaka pengarna eller allra helst tjäna lite.

Jag anser att du får tycka vad du vill men jag förstår inte vad du blir så upprörd över egentligen. Shit happends.

Förhoppningsvis kommer sadeln till en kunnig ägare och en legitimerad sadelmakare.

Hade du läst ordentligt så skulle du sett att jag i två inlägg skriver att sadeln inte var min. Jag har också förklarat varför min syster valde att inte göra iordning sadeln själv och eftersom hon var noggrann med att tala om att sadeln INTE skulle användas på häst utan restauration så anser jag att hon gjort vad hon kunde. Men du och jag får väl enas om att vara oense.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: super
·
Utrustning Jag köpte för ett år sedan en sprillans ny sadel av en lokal ridsportbutik. Jag har tyckt att det känts lite snett att rida i den, men... 2
Svar
22
· Visningar
2 894
Senast: Gimlan
·
Utrustning Igår hade jag sadelutprovaren ute för att kolla av mina sadlar. Som jag redan misstänkt så låg inte allroundsadeln helt optimalt...
Svar
0
· Visningar
816
E
Utrustning Jag blir så irriterad, min två månader gamla allroundsadel visar sig vara en billig skitsadel av märket KINGSTON. Allt började med...
Svar
11
· Visningar
1 091
Senast: lillsyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10