Kan man reklammera glasögon?

Milosari

Trådstartare
Jag köpte ett par glasögon på specsavers för ett par år sedan som har blivit extremt slitna. Det är nästan som om det är en beläggning som har släppt, för det är inga vanliga repor. Går det att reklamera eller anses det vara ett normalt slitage? Har haft glasögon i 25 år och har aldrig upplevt att de slits så fort, men har handlat på dyrare kedjor innan.
 

Bifogade filer

  • 20220606_112715.jpg
    20220606_112715.jpg
    242,5 KB · Visningar: 223
Jag köpte ett par glasögon på specsavers för ett par år sedan som har blivit extremt slitna. Det är nästan som om det är en beläggning som har släppt, för det är inga vanliga repor. Går det att reklamera eller anses det vara ett normalt slitage? Har haft glasögon i 25 år och har aldrig upplevt att de slits så fort, men har handlat på dyrare kedjor innan.
Har samma problem med mina glasögon, också från Specsavers. Har försökt med allt för att få bort det men inget fungerar
 
Jag köpte ett par glasögon på specsavers för ett par år sedan som har blivit extremt slitna. Det är nästan som om det är en beläggning som har släppt, för det är inga vanliga repor. Går det att reklamera eller anses det vara ett normalt slitage? Har haft glasögon i 25 år och har aldrig upplevt att de slits så fort, men har handlat på dyrare kedjor innan.
Dom har krackelerat.
Mina barns glasögon gör det emellanåt, men optikern vet inte varför.
Jag har lämnat in de gamla och fått nya på garantin. Dock har det varit inom ett år från att de är nyköpta.
Kolla med din optiker hur länge garantin räcker. :)
 
Har också samma problem men hade även det med förra paret som va från nån dyrare kedja. Gissar att det är nån slags beläggning som används nu som håller sämre, efter 2 år tror jag inte man får speciellt mycket hjälp tyvärr
 
Sådär ser ett par som jag köpte för många år sedan ut. Är det två år gamla så räknas det nog som normalt slitage, det gjorde det med mina. Köper numera billigaste glasen av just den där anledningen.
 
Alltså man kan ju alltid testa. Jag är en ganska flitig reklamerare, vill verkligen inte betala för saker som håller dåligt. Till viss del kan jag förstå att man får vad man betalar för, men bara för att en jacka har sämre tygkvalitet tycker jag inte att jag som kund ska behöva acceptera att den släpper i sömmarna, för att ta ett exempel. Jag tycker sällan jag brukar få nej, men är noga med kvitto och att sakligt visa vad som är fel med produkten.
 
Det är ytbehandlingen som blir så. Efter två år skulle jag nog säga att det är normalt. Möjligen att det är lite mer än jag skulle räknat med men det beror ju på hur (och med vad) man rengjort dom och hur man hanterat dom. Jag som är i stallet tex är nog lite slarvig. 😳

Mina har blivit sådana oavsett billigare kedja eller mer exklusiv.
 
Är de antireflex? Tror den behandlingen har begränsad livslängd. Men kan också skadas om man t.ex. öppnar en varm ugn och det kommer rejält med varm luft.
Precis. Mina blev precis så efter några år. Optikern sa att de var totalförstörda och bara att slänga. Även jag hade öppnat varma ugnar, heta braskaminer etc och fått het luft på glasen. Då separerar lagren och glasen förstörs. Nu är jag JÄTTEnoga med att vända bort ansiktet när jag öppnar en het lucka - eller ta av mig glasögonen.

Mina var dyra, från en vanlig optiker, inte Specsavers.
 
Mina raybans solbrillor har krackelerat 2 gånger. Först gången efter 2 år. Det gick på garantin och dom satte in nya linser.

Dom krackelerade igen efter ytterligare 2 år så då blev det att köpa nya.

Det beror på att man inte rengör dom regelbundet, alltså med vatten och såpa (eller specialskölj om man föredrar det).

Här där jag lever är luften väldigt "salt" dessutom, så det är extra viktigt här att skölja av dom var och varannan dag i bara vatten. Men det gör man ju inte.....
 
Jag brukar använda glasögonspray på jobbet. Har använt diskmedel vid något enstaka tillfälle bara, tror inte att det kan vara bekymret.
 
När det hände mig lämnade jag in dem till optikern som beställde fram nya glas. De reklamerade det till tillverkaren av glasen. Det var helt enkelt ett tillverkningsfel när ytan börjar falla av bara efter ett par år.
 
Jag fick till mig det av optiker efter att ha förstört sonens glasögon med det. Vi får heller inte rengöra vårdtagares glasögon diskmedel så det verkar inte vara nått okänt problem.

En kollega sa att hennes pappa som är optiker säger att det går lika bra. Jag har inte koncentrerat diskmedel utan väldigt utspätt som jag sprayar på. Har funkat utmärkt hittills. Inga problem med glasen. Har gjort i några år. Fördelen är att jag behöver aldrig gnugga på glasen med något.
 
En kollega sa att hennes pappa som är optiker säger att det går lika bra. Jag har inte koncentrerat diskmedel utan väldigt utspätt som jag sprayar på. Har funkat utmärkt hittills. Inga problem med glasen. Har gjort i några år. Fördelen är att jag behöver aldrig gnugga på glasen med något.
Jag tror att en del trycker ut en större droppe på var lins och sedan har vatten, då blir det alldeles för koncentrerat.

Jag har fått uppfattningen av optikern att glasögon har en generell livslängd på 2 år. Jag har inget befog för det mer än att jag ofta byter när de är 3- 4 år gamla och är pajj och de kommenterar att de är lite väl gamla.
Jag har haft samma synfel sen 15 år åldern typ, så det är inte det.
 
Jag tror att en del trycker ut en större droppe på var lins och sedan har vatten, då blir det alldeles för koncentrerat.

Jag har fått uppfattningen av optikern att glasögon har en generell livslängd på 2 år. Jag har inget befog för det mer än att jag ofta byter när de är 3- 4 år gamla och är pajj och de kommenterar att de är lite väl gamla.
Jag har haft samma synfel sen 15 år åldern typ, så det är inte det.

Oj! Nä, så mycket har jag inte. Jag spär ut det säkert mer än 10 ggr. Jag har en sprayflaska (blomsprayflaska) på diskbänken för att handdiska enstaka saker och då tar jag 1 cm diskmedel i botten och fyller resten med vatten. Så förmodligen betydligt mer utspätt än 10 ggr. Sen sprayar jag det på glasen.
 
Oj! Nä, så mycket har jag inte. Jag spär ut det säkert mer än 10 ggr. Jag har en sprayflaska (blomsprayflaska) på diskbänken för att handdiska enstaka saker och då tar jag 1 cm diskmedel i botten och fyller resten med vatten. Så förmodligen betydligt mer utspätt än 10 ggr. Sen sprayar jag det på glasen.

Jag brukar vispa runt mina i diskvattnet när jag har diskat (har ju ingen diskmaskin) och det är inga problem. Det är snarast mitt jobb som är förödande för glasögonen, de gillar inte närkontakt med sten :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 636
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 078
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp