Kan man stanna för länge på ett jobb?

Svarar båda.
Jag är kanske trög men fattar fortfarande inte. Varför är man inte anställningsbar efter många år? Tror rekryterare att man tappat förmågan att lära sig nya grejer eller vad?
I princip är svaret ja. Har du sysslat 25 år med enbart ett teknikområde så är du säkert en stjärna på det, men har kanske inte alls hängt med i annan teknisk utveckling. Och då tar det längre tid att för dig att komma upp i hastighet än om en anställer nån med bredare erfarenhet. Jag försvarar på inget vis det tänket, jag tycker det är jättetrist och felaktigt. Men jag ser ju hur det förekommer bland rekryterare så det är den verkligheten jag har att förhålla mig till.
 
Jag har jobbat 23 år i matbutik och från september 23 år på samma butik. Men jag har varit tjänstledig för studier i fyra terminer (fördelat på två gånger). Har jobbat heltid, deltid, som inhoppare och nu på ca 65 %, har ett företag också. Är ganska less men jag vet inte vad jag skulle jobba, med annars...
 
Jag har varit 23 år på min arbetsplats. Städar på ett äldreboende och trivs alldeles toppen bland personal och boende. Inte någon direktörslön, men får så jag klarar mig.
 
I min bransch är det vanligt att man byter arbetsgivare inom 3-5 år men jag jobbar i projekt så vi är bara på samma ställe i några år ändå. Sedan byter vi område och mer eller mindre arbetsgrupp ändå. Så skillnaden mot en ny arbetsgivare blir inte jättestor. Handlar oftast om att man går upp väldigt mycket i lön vid bytet, eftersöker någon viss förmån eller vill delta i något särskilt projekt.
 
Jag är civilingenjör och jag stannade nästan 10 år på min första arbetsplats. Sen la de ner min arbetsplats och nästan ingen över 40 år fick en ren teknikroll. De fick ta mer administrativa roller med personalansvar eller projektledareroller.

Bara för man är teknisk expert på ett företag betyder inte att man är anställningsbar på något annat företag. Därför tycker jag ingen inom min bransch ska stanna mer än fem år på samma jobb, om man är rädd om sitt CV.
Vilken bransch är det? Jag är också civilingenjör, men det är ju "bara" en utbildning, säger ingenting om vad man verkligen jobbar med. I min bransch (IT, affärssystem) så beror ju anställningsbarheten väldigt mycket på vilket/vilka system man jobbar med. Som anställd hos en Microsoft-partner har jag ju jättestora möjligheter att jobba med exakt samma system hos en annan arbetsgivare om jag skulle vilja :)
 
I princip är svaret ja. Har du sysslat 25 år med enbart ett teknikområde så är du säkert en stjärna på det, men har kanske inte alls hängt med i annan teknisk utveckling. Och då tar det längre tid att för dig att komma upp i hastighet än om en anställer nån med bredare erfarenhet. Jag försvarar på inget vis det tänket, jag tycker det är jättetrist och felaktigt. Men jag ser ju hur det förekommer bland rekryterare så det är den verkligheten jag har att förhålla mig till.
Det är ju visst hopp från 5 till 25 år🤪
Antar att arbetsuppgifterna är rätt ”smala” då?

Glad att jag inte har ett sånt jobb iaf. Fy tusan!
 
I princip är svaret ja. Har du sysslat 25 år med enbart ett teknikområde så är du säkert en stjärna på det, men har kanske inte alls hängt med i annan teknisk utveckling. Och då tar det längre tid att för dig att komma upp i hastighet än om en anställer nån med bredare erfarenhet. Jag försvarar på inget vis det tänket, jag tycker det är jättetrist och felaktigt. Men jag ser ju hur det förekommer bland rekryterare så det är den verkligheten jag har att förhålla mig till.

Fast det där beror också på hur företaget man arbetar på är organiserat (och vad man säljer). Det här med att jobba med ett enda teknikområde känns lite som föråldrat, idag upplever jag det som vanligare att de flesta är mer generalister.
 
Jag jobbade 10 år på min första srbetsplats innan jag bytte bana. Var sen 4 år på nya arbetsplatsen. Valde att byta pga att det var dålig bemanning, hela tiden tjat om att man skulle byta pass eller jobba övertid alt mer nätter. Kände mig också ganska klar och tyckte utvecklingskurvan planade ut.
Men främst var bytet till min nuvarande arbetsplats pga bemanningen.

Skulle jag vara rekryterare hade jag gärna anställt någon som varit på tidigare arbetsplatser en längre tid. Hellre det än att man byter kontinuerligt. Då ökar ju chansen att personen blir kvar länge på nya jobbet också.
 
Har kollegor som jobbat hela sitt yrkesliv på samma arbetsplats. Vet att den ena är inne på sitt 47år hos oss. Jag tänker att trivs man stannar man kvar helt enkelt
 
Byta för bytandets skull är väl dumt om man trivs, man vet vad man har men inte vad man får. Men jag var tio år hos min förra arbetsgivare och är uppe i sju år hos min nuvarande. Jag är nu i jobbsökarsvängen om det dyker upp något lockande och inser att mina referenser blir rätt ”gamla” då jag inte vill ha min nuvarande arbetsgivare som referens eftersom jag inte vill gå ut med att jag funderar på att gå vidare.

Även om jag har två bra referenser hos min förra arbetsgivare och när jag sökte jobbet jag har nu använde min förrförra arbetsgivare som också var en bra referens är det ju svårt att blunda för att det nu är sjutton år sedan hen var min chef. På sjutton år har det liksom hänt rätt mycket med mig både hur jag är som person och hur jag utvecklas inom yrkeslivet. Lojalitet är bra men som många skriver ska man vara medveten om att det kommer med ett pris också.
 
Jag byter inte så länge jag trivs, om jag inte råkar få ett bättre erbjudande någon annanstans. Tex trivdes jag bra på mitt förra jobb, men jobbade deltid och fick erbjudande om annat jobb i samma bransch, fler timmar/vecka och något bättre villkor allmänt. Självklart bytte jag då.

Men jag har också haft ett och samma jobb i 4-5 år tidigare, där jag slutade när ledningen inte längre tog hand om sina anställda. Hade arbetsvillkoren varit bra där hade jag stannat ännu längre.

En i min bekantskapskrets har istället siktet inställt på att byta jobb med ca 2 års mellanrum, då för att det i den branschen gör det lättare att få bredare erfarenhet och bättre lön.

Ibland har jag stött på folk som inte riktigt jobbat på bra och som har en historia av många, korta anställningar. Självklart blir jag då mer skeptisk än om en person med några få, längre anställningar inte riktigt jobbar bra.

Håller med övriga. Byta för bytandes skull är nog en dålig idé.
 
Om man trivs, utvecklas som man känner, och tycker om att gå till jobbet. Varför byta?

Fick också höra att man 'måste' byta efter fem år.
Why? Fattar inte!
Jag bytte efter 17 år. Har inte ångrat att jag bytte men heller aldrig att jag stannade så länge.
 
Hej kära bukefalister,

Jag har varit på samma jobb sen jag tog min kandidatexamen för sju år sen. Trivs väldigt bra, därför har jag stannat även om det finns gott om jobb inom min bransch.

Många av mina kursere har hunnit byta jobb både en och två gånger sen vi tog examen. Det verkar vara lite allmängiltigt att man inte bör stanna längre än 5 år på samma arbetsplats. Så nu funderar jag på om det rent av är dåligt att vara på samma jobb för länge. Och när är "för länge"?

Vad anser ni? Hur länge har ni stannat på samma jobb?
Jag har jobbat för samma arbetsgivare sedan 2001, med 1½ års tjänsledigt för studier 2005-2007.
 
Jag är nöjd precis där jag är. Kommer behöva byta delvis om ett år då min elev går ut nian.
Det kommer vara tufft då vi har hängt ihop i 5 år och allt har funkat så himla bra.
Jag är trygghetsknarkare och känner inget behov att byta när jag mår bra på jobbet. Jag strävar hellre inte efter ngn högre position.
En del har svårt att förstå det. ”Du som är så duktig borde…..”.
 
Jag tycker inte heller att man måste byta bara för bytandets skull. Trivs man så är det inte fel att stanna. Jag jobbar som konsult inom byggbranschen och det är väldigt olika hur arbetsledningen arbetar och hur arbetsupplägget ser ut på olika arbetsplatser. Själv har jag jobbat 12 år med samma chef, men hos tre olika arbetsgivare. Jag trivs ypperligt med min chefs arbetsupplägg och chefens omtanke om sin personal.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 689
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 820
Senast: Sasse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp