Kan man ta av plattan på JIN-stigbyglar?

Sv: Kan man ta av plattan på JIN-stigbyglar?

Äsch då =/ Då går de bort. Det ser ju gjutet/helt ut, därför jag frågade. Hittat ett par röda på annons som jag vill ha, men inte en chans jag rider ungponny i vanliga stigbyglar. Så tänkte om man kunde sätta 'korg' på JIN, men då måste man kunna ta bort plattan =/

Elände, bara leta vidare då =/

Köp ett par röda Soft up istället? Då behöver du inte tänka på säkerheten. ;)

Kikat på dem (ett par röd/svarta vore ju skitsnyggt ;)), men bara på nätet, och känner mig lite tveksam till dem? Både hur säkra de är, men också hur hållbara de är?

Annars är det väl ett par röda Intec som ligger närmast till hands, men där är ju också lite si och så med säkerheten, antar de går att sätta korg på - men vad händer då med 'övrig funktion'.

Bison här på Buke har ett par röd/svarta, pm:a henne. :)

Jag har själv inte ridit med Soft up, men har känt på dem många gånger. Det går nog inte att hitta ett par så säkra (kwick out är inräknat där också), du kan ju inte fastna alls i dem. Hållbarheten, plaststigbyglar har funnits i många år nu så det är nog inte alls några problem med att de skulle gå sönder eller så.

Hållbarhetsmässigt tänkte jag på själva utlösningsdelen. Plast i sig är jag inte oroad över.

Men den där böjbara delen (yttersidan), hur håller/håller inte den tänkte jag?

Den är rätt hård men böjbar, men inte så hård att jag tror att den går av när man fastnar.

Jag läste ett reportage om en läkare som red och enligt henne var lättmetallstigbyglar det bästa du kan ha. Tror själv poängen var att de inte följer med foten på samma sätt som en tyngre stigbygel utan flyger av.

För övrigt gillar jag inte alls Soft'Up. Rider med lättmetall eller plast (t ex Duca som jag gillar skarpt)!

Vad gillar du inte med soft up? *nyfiken*

Nu har jag *peppar peppar, ta i trä* aldrig ens varit i närheten av att fastna i någon stigbygel, men det kommer mer och mer otäcka 'rapporter' från bekantskapskretsen, så jag har blivit lite nojig (därav att jag nu har korgar på mina australiensiska, trots att korgar är bland det FULASTE jag kan tänka mig...).

Men ska jag betala ohemult mycket pengar för ett par stigbyglar ska de banne mig vara säkra OCH röda ;)

Duca är ju 'vanlig' modell väl? Då måste man ju sätta korg på den med.

PMade Bison som Sorbe tipsade om btw, och hon var VÄLDIGT nöjd med sina soft up och rekommenderade dem varmt. Dock visste hon inte hur plasten reagerade i/på stark kyla.

Ja alla älskar ju Soft'Up för tillfället. Själv sålde jag mina (för 3 ggr så mycket som jag gett för dom), tyckte de var tunga och rätt klumpiga. Jag hade dock deras tidiga modell så det kan tänkas vara skillnad - även om jag själv inte tyckte det när jag klämde på de nya.

Ja Duca är av vanlig modell.

Jo, jag vet flera som gjort det - därav 'korgarna' (eller toe stoppers eller vad de nu heter 'på riktigt')

Jag gillar mina för att det är en riktigt bra stigbygeö, inte för att alla andra gör det. Jag bryr mig inte om vad andra gillar. Jag avskyr plast o lättmetall, jag får dålig känsla o ingen stabilitet alls, får flytta foten hela tiden. Jag vill ha tyngden som soft up har. Skulle inte ge många kronor för Jin som jag tycker är både obekväma, osäkra o fula.
Alla tycker olika.

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
572
Utrustning Vilka här har provat Taurs nyare sadlar, alltså de släppta typ senaste 3 åren? Jag provade Gaiter version 1 och sålde den nästan...
Svar
10
· Visningar
750
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 228
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Minska antalet fästingar på katt
  • Smitare - hur gör ni?