Kan man.....

B

blondi3958

Jag skall investera ett nytt vintertäcke och en hals till det.
Men då jag bara hittar dyra vintertäcken med matchande halsar :crazy:
Kan man inte köpa en hals i annan färg?
JAg skulle vilja ha detta täcke men då det inte finns öglor till ett halstäcke kan man inte sy dit dom öglorna själv :confused:
Jag vill ju ha täcket, men kan jag köpa den här halsen
Nu är det bara ett förslag :)
Skall försöka hitta en mörk hals då jag har ett grönt täcke med röda sträckade rutor.
 
Klart du kan sy själv! :) Tänk bara på att sy REJÄLT!! Använd nylonband att fästa ringar och annat med och sy MÅNGA sömmar på samma ställe, så att det håller.
 
finns det inte risk för att det läcker in där jag sytt?
 
Klart att risken finna att det läcker i sömmarna, mitt tips är att du sprayimpregnerar hela täcken och tar extra vid sömmarna...det håller kanske inte 100%,men det är ju bättre än inget!

//B :bump:
 
Då är det väl bättre att köpa ett täcke med ringar för halstäcke, eftersom risken är att det annars läcker in.

Sen så ska det ju passa hästen också...

Så funktion före tycker jag... :)
 
det bästa är att köpa hals och täcke tillsammans från början, då vet man att passformen är bra. :)

min kompis köpte den blå halsen på bilden och satte på sitt andra vintertäcke.. varje dag slutade med att hästen stog med halsen ner över ögonen eller snurrad ett halvt varv för att "hakarna" på halsen var för långa.. :p

lycka till :)
 
Men jag hittar inga billiga täcken som har hals=(
TH outdorr tyckte jag verkade bra, men det andas inte :cry:
 
vad spelar det för roll om det andas?? det har ju nästa nsamma funktion ändå ju.. om hästen är svettig när du lägger på täcket s ålägg ett fleecetäcke under då slipper fukten ligga direkt på hästen. jag har aldrig haft problem med det. jag har det täcket du menade men det gråa som var med förut. har haft det länge och det har fungerat jättebra. sen om det andas spelar ingen roll då jag inte har det när hästen är alldeles blöt heller. å fukten ligger faktiskt inte kvar på hästen ändå. så köpt det ändå ,skulle jag gjort. det är inge bra å sy på ringar p ået tannat täcke. lätt att det läcker då inte sitter bra..
 
Men är TH outdorr vattentätt :confused:

Har hört att deras täcken läcker som ett såll.
Och det är meningen att min häst skall ha det på sig uti i alla väder.
Tar det långtid att torka?

Har ett hors sever vintertäcke som tar år att torka, det andas nog inte.
 
Jag köpte den halsen till mitt äldre TM-täcke och fick sy om både spännena på halsen (eftersom det var felsytt!) och sätta en ring till i täcket, eftersom det var en äldre TM-modell fanns ingen ring vid manken. Där läcker det nu in vatten, men om man kladdar textillim på sömmarna så brukar det bli bra. Det har vi gjort när vi lagat täcken och det har hållt väldigt bra mot vätan.
Annars kan du ju som andra skrev köpa ett helt set med hals och täcke som hör ihop. Det har jag gjort nu också, ett Shire med hals för 1100:- och det priset är bra, det är täcket helt klart värt.
 
Ingen aning... För jag köpte det på Strömsholms pingsttävlingar... Men det kanske det gör (ska söka på det!)
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Hemmet Mitt täcke börjar tyvärr sjunga på sista versen och jag funderar på att investera i ett nytt. Efter lite googlande inser jag att...
Svar
17
· Visningar
499
Senast: Trott
·
Utrustning Borde köpa nytt vintertäcke, ordentligt tjockt.Men när man har en ponny som är "smal" runt halsen och bogarna är det inte så lätt; många...
Svar
10
· Visningar
788
Senast: Tussinussen
·
Utrustning Lärde mig för ett tag sedan att Rambo Supreme har fästen för halstäcke på utsidan av täcket. Hur ser fästena för liner ut? Jag såg en...
Svar
16
· Visningar
1 013
Senast: peperoni2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp