Kan någon förklara för mig...

Affa

Trådstartare
...vad det är för fel på min hund? Hon är 4 år och har fram tills nu varit kärnfrisk. För ca 9 dygn sedan började hon spy 5 nätter på raken. Vi bor på gård och jag kan inte hålla koll på henne 24 timmar o dygnet, men såvitt jag vet så hände det bara en gång/dygn och då mellan kl 02-07. Det var ingen mat som kom upp, bara gult slem. Efter de där 5 nätterna var hon "spy-fri" i 2 nätter och hon har hela tiden varit pigg och glad som vanligt.
I förrgår kväll rasade hon ihop. Totalt. Jag såg det inte själv men enligt syrran som satt brevid så var det som om någon slagit undan benen på henne. När jag kom, ca 1-2 min efter det hände, låg hon på vänster sida med fixerade stora pupiller, glasartad blick och reagerade inte på någonting. Jag trodde först att hon var död men hon andades mycket långsamt med korta andetag. Efter en liten stund kom hon tillbaka, rörde blicken men kunde fortfarande inte röra kroppen. Vid det laget var jag så panikslagen så jag kunde inte tänka. Vart åker man med ett akutfall på kvällen?? Jag har aldrig tidigare varit med om att hundarna varit dåliga, bara hästarna och att be distriktarna komma ut kändes inte aktuellt...
När vi lyfte upp henne för att bära ut henne till bilen kunde hon hålla uppe huvudet själv och hon piggnade till mer och mer under färden till blå stjärnan. Dock tyckte jag att vänster öga hängde lite och jag var stensäker på att hon hade fått en stroke och var halvsidigt förlamad. När vi var framme var hon mer eller mindre sitt gamla vanliga jag, ingen förlamning öht. Medans vi satt i väntrummet försvann hon igen, men bara ca 30 sek. Då fick vi åtminstone komma in i ett rum och hon var återigen klar och vaken. Detta hände ytterligare 2 ggr, men "anfallen" var kortare och kortare. Det första (hemma) tog ca 15 min innan hon var sig själv igen, det sista varade bara ca 10 sek. Givetvis hände det aldrig något medans veterinären var i rummet.
De har tagit diverse prover och hon fick stanna över natten samt hela dagen igår. När jag hälsade på igårkväll var hon så pigg och hon hade inte haft något mer anfall sen vi åkte dan innan så jag fick ta hem henne på permission under natten. Hon har varit precis som vanligt, vill busa järnet men är (förståeligt nog) väldigt trött när hon väl lägger sig. Hon är alltså inte hyperaktiv/stressad på något sätt, bara sitt gamla vanliga pigga, busiga jag. I morse körde jag in henne igen för att de ska kunna ta fler prover under dagen.
Alla blodprov har hittills varit normala. Hjärta/lungor är lyssnade på, de har ultaljudat och tagit ekg, inget konstigt. Jag väntar fortfarande på svar på infektionsprovet de tog igår. Idag väntar ryggmärgsprov och om inte det ger något, hjärnröntgen imorgon. Veterinären har ingen aning om vad det kan vara. Det jag är mest rädd för nu är att det ska vara en hjärntumör. Förgiftning? Vi bor som sagt på gård, jag kan inte hålla koll på henne hela tiden. Hon har rotat mycket i de boxar som de nyligen ivermectin-avmaskade hästarna står. Men då borde väl hennes kompis också visat något? Det hon äter, äter den andra också. Fast jag har iofs ingen aning om vad det är för symptom vid ivermectin-förgiftning. Antar att det bara är att vänta och se...
Är det någon som har varit med om detta tidigare med POSITIV utgång? Liknande symptom med negativ utgång vill jag helst inte höra om just nu. Hon är mitt allt. :cry:
 
Sv: Kan någon förklara för mig...

Nu har vet ringt hennes husse. Han kommer inte riktigt ihåg allt vet sa men det var tydligen någon avvikelse på levervärdena, vilket gör att vet tror att det var en förgiftning. Det blir mao ingen hjärnröntgen och jag får hämta hem henne i em. Jag ska då givetvis prata ordentligt direkt med vet för att få reda på exakt vad som var galet och vad förgiftningen kunde bero på. Jag kommer även be om en kopia på hennes journal för att kunna be en annan vet om en second opinion. Finns det något mer jag kan göra eller ska jag nöja mig med detta tsv? Jag vill inte behöva oroa mig under resten av hennes liv att detta ska hända igen...
 
Sv: Kan någon förklara för mig...

Jag vet inte vad jag ska skriva :crazy: Jag bara hoppas att allt löser sig och att din vovve kommer bli frisk och kry igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 156
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·
Fordon Min SAAB 9-3 började igår varna för fel på rattlås. Jag uppmanades att stanna snarast. Jag var nästan hemma, så det struntade jag i...
2
Svar
37
· Visningar
2 945
Senast: Amha
·
Relationer Hej, jag är helt ny på forumet som jag hittade av en slump. Verkar vara en trevlig stämning med ärliga människor. I försök om att hålla...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
21 480
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp