Kan någon förklara för mig...

Barbabelle

Trådstartare
I går var jag på ett valborgsfirande där jag såg 2 bekanta genom ridningen. Ingen av dessa säger hej till mig och undviker ögonkontakt när vi möts. Gäller överallt och inte bara på valborg. En av dessa bor dessutom på mitt område och har bilen parkerad bredvid min, så vi möts ofta på parkeringen men hon säger aldrig hej.

Detta händer även med personer jag jobbat med eller som jag är bekant med på annat sätt. Jag blir så ledsen varje gång det händer. Jag har ju inte gjort de här personerna något och jag förstår inte varför det är så här. De verkar tycka att jag är annorlunda och säger därför inte hej.

I går var jag på ett valborgsfirande där jag såg 2 bekanta genom ridningen. Ingen av dessa säger hej till mig och undviker ögonkontakt när vi möts. Gäller överallt och inte bara på valborg. En av dessa bor dessutom på mitt område och har bilen parkerad bredvid min, så vi möts ofta på parkeringen men hon säger aldrig hej.

Detta händer även med personer jag jobbat med eller som jag är bekant med på annat sätt. Jag blir så ledsen varje gång det händer. Jag har ju inte gjort de här personerna något och jag förstår inte varför det är så här. De verkar tycka att jag är annorlunda och säger därför inte hej.
Säger du hej?

Jag har ofta hamnat i tankarna om att "hen undviker mig" eller "ingen hälsar på mig", tills jag vände det hela och börjar fråga mig själv "men har jag sagt hej?". Mycket lättare att skriva än att göra, men det har hjälpt mig att börja tänka på om de faktiskt undviker mig eller om de kanske också går och tänker "men hon hälsar ju aldrig på mig".

Säger du hej och de ignorerar dig?

Jag skulle lätt kunna göra sådant.
Även om jag i princip känner personens utseende så har jag sjukt svårt att fokusera och identifiera enskilda människor i någon större mängd folk. Kan även vara någon jag möter nästan rakt på på gatan.

I gengäld hälsar jag glatt på alla som hälsar på mig även om jag inte där i stunden kommer på vem det är. Vet att jag för det mesta kommer jag på det senare. Ibland gör jag det inte...

Jag skulle lätt kunna göra sådant.
Även om jag i princip känner personens utseende så har jag sjukt svårt att fokusera och identifiera enskilda människor i någon större mängd folk. Kan även vara någon jag möter nästan rakt på på gatan.

I gengäld hälsar jag glatt på alla som hälsar på mig även om jag inte där i stunden kommer på vem det är. Vet att jag för det mesta kommer jag på det senare. Ibland gör jag det inte...
Sådär är jag också. Jag känner inte igen människor om jag ser dem i andra sammanhang än där jag brukar träffa dem. Tex om jag möter en kollega på stan, en stallkopmis i affären utan ridkläder mm. Dock hälsar jag om personen ser bekant ut eller om den hälsar/tittar på mig.

Jag hälsar aldrig först och tillhör typen som försöker gömma mig om jag ser någon jag känner i affären 😅
Inte för att jag ogillar dem, jag är bara extremt introvert och tycker det är skitjobbigt att hälsa och småprata är ren ågren.

Sådär är jag också. Jag känner inte igen människor om jag ser dem i andra sammanhang än där jag brukar träffa dem. Tex om jag möter en kollega på stan, en stallkopmis i affären utan ridkläder mm. Dock hälsar jag om personen ser bekant ut eller om den hälsar/tittar på mig.
Jag har mer än en gång hälsat på 'någon jag känner igen' och sedan kommit på att det är typ någon som jobbar på biblioteket eller i mataffären. Tror de med sådana jobb blir lite van?

Vissa människor tycker att det är jättejobbigt att hälsa på personer som man är lite bekanta med. Mina föräldrar kunde gå omvägar i radhusområdet där vi bodde för att slippa säga hej till vissa. Inte för att de tyckte illa om personerna utan för att de var obekväma med situationen att kanske behöva småprata med personer de inte känner, när de inte hade så stor talang för småprat.

Det kan ta mig jättelång tid innan jag hinner koppla vem det var jag såg, och då har tiden att säga hej redan passerat 😅. Ibland säger jag hej för säkerhets skull, men vill helst inte råka hälsa på främlingar liksom.

Både namn och ansikte kan ta lång tid att gräva fram... Men lustigt nog kommer jag ihåg hästar jättelätt 😛.

Säger du hej?

Jag har ofta hamnat i tankarna om att "hen undviker mig" eller "ingen hälsar på mig", tills jag vände det hela och börjar fråga mig själv "men har jag sagt hej?". Mycket lättare att skriva än att göra, men det har hjälpt mig att börja tänka på om de faktiskt undviker mig eller om de kanske också går och tänker "men hon hälsar ju aldrig på mig".
Nej jag säger inte hej, tror inte att jag kommer få ett hej tillbaka.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 184
Senast: Squie
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 025
Senast: Mint
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 198
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 872
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka