Kan någon förklara (om gag bett)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Yellow_Dino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 865
Y

Yellow_Dino

Hur ett gag fungerar, hur tyglarna ska vra, hur man rider på det, osv..snälla?

Sv: Kan någon förklara (om gag bett)

Det ger tryck på nacken samtidigt som det drar upp bettet i mungipan, så man får lätt dubbla signaler om man inte är försiktig. Det finns även viss risk att skada hästens kindtänder iom det, alltså... Det gäller att vara försiktig med "tygelridning" med gagbetten!

På ett "vanligt" gagbett sitter tygeln fast i en ring i sidostycket, som i sin tur löper genom hål i bettringen. Du får alltså direktkontakt med nacken genom tygeln, kan man säga.

På ett Amerikanskt gagbett ("gå-på-tygelnbett" :crazy: )har du skänklar som mundelen löper längs, och du fäster tygeln längs ner på skänkeln. Ungefär lika fungerar ett pessoabett, men du får olika stark effekt beroende på vilken ring du fäster tygeln i.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 204
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
441
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
529
Senast: Elo
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka