Bukefalos 28 år!

Kan någon ta över mitt liv?

Personalen på habiliteringen uttrycker sitt medkännande och tycker synd om mig som har så mycket att rodda med. Och det är verkligen mycket hela tiden. Jag önskar någon kunde ta över mitt liv. I alla fall de delar som någon annan kunde sköta åt mig. Som det här med bilköp t.ex. Åka runt och titta på bilar, provköra, skriva avtal, hämta bilen.

Kan God Man fixa sånt? Vad gör de egentligen, för om jag förstått saken rätt så hanterar de inte bara ekonomi? (Och just den biten vill jag ha kontroll på själv.)

Och jag skulle behöva hjälp att ringa till Försäkringskassan också. Jag glömde göra det idag för jag var så trött. Jag glömde t.o.m. att sätta på mig deo efter duschen. Hur kan man glömma sånt?

Och fixa min mobil så den kan skicka och ta emot bilder.

Jag är på gränsen av min förmåga hela tiden. I fredags när jag skulle hämta mitt id trodde jag att jag skulle bryta samman totalt. Jag blev så stressad att jag började skaka rejält och fick be om hjälp för att inte bryta ihop. Hjärnan var på väg att checka ut helt.

Ringde akupsyk igår kväll och skulle ringt vårdteamet idag, men hann inte/orkade inte. Vet inte riktigt vad som händer.
 
Senast ändrad:

Jag söker ju lösningar. Drog upp God Man i denna tråden men det var visst inget jag kunde ha nytta av. Har ju boendestöd men i nuläget endast hälften av den tid jag är beviljad p.g.a. att det saknas kompetent personal.
Så ska det ju inte behöva vara. Dåligt.
 
Du skriver "bekant" alltså är det inte en närmre vän. Jag kan tänka mig att majoriteten av mina "bekanta" folk runt omkring mig har sina åsikter om mig också och antar en hel del och nej jag hade inte tyckt det varit särskilt trevligt om någon av dom skrev om mig som du gör om din "bekant". Det är extremt få runt omkring mig som vet om min problematik, skulle dom bedöma mig utefter vad dom ser så räknas jag säkerligen in hos som "lata arbetsskygga" personerna utan "riktiga problem".

Om din "bekant" har sagt till dig att hon fuskar, att hon är arbetsför och faktiskt kämpar med sin sjukpension pga att hon helt enkelt är lat så visst, då är det väl så. Har hon inte sagt det så tycker jag du ska låta bli att tro någonting övht för saker och ting är sällan som dom verkar.

Sen kan jag ju tycka att om du nu vet att hon fuskar rakt av, då är det kanske dags att anmäla det. Eftersom det inte är något tvivel alls om det och hon säger det själv. För har hon inte gjort det så sluta anta någonting.
Igen, otroligt märkligt svar med tanke på att du inte vet något alls om situationen? Jag sa heller aldrig att personen var en bekant till mig, utan i min bekantskapskrets som är något helt annat. Det ÄR ett fuskande och det har blivit anmält tidigare, det ledde dock inte till något än ett jävla helvete för personen som anmälde.

Som sagt det är inget fel på den här personen, men hon är inte dum och hon är fruktansvärt manipulativ. Igen, fattar inte hur du kan känna att du så tvärsäkert kan uttala dig om något du har absolut noll insikt i.
 
Det är väl allmänt känt att FK ofta är alldeles för hårda och att det (tyvärr) kan krävas en jävla kamp till sådant som borde vara en självklarhet? Hur många artiklar har du t.ex inte lästi stil om folk som har obotlig cancer med månader kvar att leva men ändå anses arbetsföra? Sjukvården i Sverige är bra på många sätt, men den är också dålig på andra.

Sedan vet du absolut ingenting om hur väl jag känner till en annan persons problematik, du vet ju inte ens vem personen i fråga är så hur kan du ha en åsikt? Jag vet, betonar på VET, inte tror, att den här personen inte har problematiken som framställs gentemot sjukvården och FK.

Det var ganska nyss en artikel om att det bidragsfuskades 2023 för ca 2,2 miljarder kronor. Du tror inte det finns någon person i någon fuskares närhet som kände till detta?

Så kanske är du som inte borde anta så otroligt mycket om något du inte vet något om.

Jag tycker det är lite oklart vad du vill ha sagt och vad din bekanta har för roll i den här tråden?

Förutom det rätt knepiga i att bedöma en bekants problematik (bättre än FK och andra instanser) så verkar du först vilja peka på att det inte är omöjligt att få sjukersättning, men sedan trycker du i detta inlägg snarast på att FK är nära på omöjliga att ha att göra med?

Och det betalas ut felaktiga bidrag. Ja, sådant förekommer ju både här och där. Ibland på omedveten grund, ibland inte. Bidragsbrott är allvarligt, men kanske är det en egen tråd?

Det kan vara snårigt och inte alltid enkelt även när det föreligger goda grunder, men oavsett är det kanske inte en helt nyanserad bild av FK och möjligheten att få hjälp eller någon form av ersättning beviljad för den som behöver.
 
Igen, otroligt märkligt svar med tanke på att du inte vet något alls om situationen? Jag sa heller aldrig att personen var en bekant till mig, utan i min bekantskapskrets som är något helt annat. Det ÄR ett fuskande och det har blivit anmält tidigare, det ledde dock inte till något än ett jävla helvete för personen som anmälde.

Som sagt det är inget fel på den här personen, men hon är inte dum och hon är fruktansvärt manipulativ. Igen, fattar inte hur du kan känna att du så tvärsäkert kan uttala dig om något du har absolut noll insikt i.
Jag tycker inte man ska uttala sig så alls som du gjorde, det bidrar inte till något gott att skriva att "folk är inte sjuka på riktigt om dom orkar kämpa för en sjukpension". Det är så onödigt för det är så extremt mycket som inte syns utåt.

Visst, den personen som är i din bekantskapskrets men som inte ens är en bekant till dig kanske är manipulativ och inte alls trevlig men det innebär faktiskt inte att hon är arbetsför för det. Det låter som en person med mycket problem även om dom problemen inte är godkända från dig att bli sjukpensionär för. Hon har dessutom enligt dig aldrig arbetat men ändå driver du på att hon minsann faktiskt är arbetsför och fullt kapabel att ha ett jobb. Nej, ärlig eller inte så är det inte okej att skriva så. Det bidrar inte till något gott att kasta skit på folk där det inte syns något på eller som verkar vara arbetsföra trots att dom inte är det.
 
Tidsbegränsad sjukersättning togs bort för väldigt länge sedan. 2006 kanske? Minns inte riktigt.

Jag hade den tidsbegränsade sjukersättningen p.g.a. panikångest. Jag klarade inte av att ta mig hemifrån mer än max 2 km.

Jag jobbade heltid i flera år efter detta. Jag har fungerat till och från genom hela livet. Tagit mig i kragen och funkat en period och sen har jag åter kraschat och fått tillbaka panikångesten, eller som nu för cirka 7 år sedan att jag fick utmattningsdepression (som ju har sina orsaker). Hela livet har varit en kamp mot psykisk ohälsa.
Har du alltid jobbat med samma typ av jobb då det varit heltid och det inte funkat? Många blir ju aldrig "helt återställda" (i brist på bättre forumlering) efter en utbrändhet i att de aldrig kan ta sig tillbaka till de jobbet de gjorde då. I vissa fall för att det kopplas ihop med ångest och dåligt mående, och i andra fall för att hjärnan helt enkelt inte orkar med det.

Men många jobbar ju också heltid igen senare i livet men med något helt annat. Kanske för att det är ett jobb som är snällt mot hjärnan i att man inte behöver fundera så mycket, eller för att det är något som känns roligt eller givande och inte innebär samma press eller "jobbkänsla" som tidigare jobb.

Har du funderat något på om du kanske borde byta bana helt? Inte för att du prompt måste jobba heltid såklart utan för att det kanske finns något som skulle passa dig bättre.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker det är lite oklart vad du vill ha sagt och vad din bekanta har för roll i den här tråden?

Förutom det rätt knepiga i att bedöma en bekants problematik (bättre än FK och andra instanser) så verkar du först vilja peka på att det inte är omöjligt att få sjukersättning, men sedan trycker du i detta inlägg snarast på att FK är nära på omöjliga att ha att göra med?

Och det betalas ut felaktiga bidrag. Ja, sådant förekommer ju både här och där. Ibland på omedveten grund, ibland inte. Bidragsbrott är allvarligt, men kanske är det en egen tråd?

Det kan vara snårigt och inte alltid enkelt även när det föreligger goda grunder, men oavsett är det kanske inte en helt nyanserad bild av FK och möjligheten att få hjälp eller någon form av ersättning beviljad för den som behöver.
Det var skrivet lite i affekt då det är en grej som är lätt att bli förbannad på. Jag har en nära vän som just nu har problem att få till en passande sjukskrivning då hon är "för högfungerande" och det är otroligt frustrerande att se när man vet hur det kan vara för andra.. Det var heller inte menat att bli en disskusion.

Jag tycker inte man ska uttala sig så alls som du gjorde, det bidrar inte till något gott att skriva att "folk är inte sjuka på riktigt om dom orkar kämpa för en sjukpension". Det är så onödigt för det är så extremt mycket som inte syns utåt.

Visst, den personen som är i din bekantskapskrets men som inte ens är en bekant till dig kanske är manipulativ och inte alls trevlig men det innebär faktiskt inte att hon är arbetsför för det. Det låter som en person med mycket problem även om dom problemen inte är godkända från dig att bli sjukpensionär för. Hon har dessutom enligt dig aldrig arbetat men ändå driver du på att hon minsann faktiskt är arbetsför och fullt kapabel att ha ett jobb. Nej, ärlig eller inte så är det inte okej att skriva så. Det bidrar inte till något gott att kasta skit på folk där det inte syns något på eller som verkar vara arbetsföra trots att dom inte är det.
Alltså seriöst, bara lägg ner. Om du faktiskt hade känt till situationen jag nämnde hade du kännt dig så jävla korkad. Jag har heller aldrig sagt att folk inte är sjuka på riktigt om de orkar kämpa så sluta lägg ord i mun på mig.
 
Alltså seriöst, bara lägg ner. Om du faktiskt hade känt till situationen jag nämnde hade du kännt dig så jävla korkad. Jag har heller aldrig sagt att folk inte är sjuka på riktigt om de orkar kämpa så sluta lägg ord i mun på mig.
De som är sjuka och inte orkar på riktigt klarar det inte även när det med råge är befogat, tyvärr.
Dina ord, inte mina. Sluta gärna sprid sådant, för det stämmer inte. Du vet inte vad folk går igenom och du vet inte om det du ser är så det är, så döm inte när du faktist inte vet hur personen mår. Bara för att du inte tycker om person så betyder inte det att den inte är godkänd för att vara sjukpensionär.
 
Dina ord, inte mina. Sluta gärna sprid sådant, för det stämmer inte. Du vet inte vad folk går igenom och du vet inte om det du ser är så det är, så döm inte när du faktist inte vet hur personen mår. Bara för att du inte tycker om person så betyder inte det att den inte är godkänd för att vara sjukpensionär.
Jag ger upp med dig nu och lämnar tråden. Du får väl tro vad du vill ärligt talat. Men jag hoppas innerligt att du inte har samma skriande behov av att leka djävulens advokat om någon här skulle berätta om något mer personligt som att de blivit misshandlade av partner eller liknande där du har noll och ingen insyn i situationen i fråga.

Du känner inte mig och vet inte vem jag pratar om, och du kanske tror att du står upp för någon sjuk stackare med det du skriver här. Men det finns vänner till mig som skulle blivit jävligt sårade om de sett vad du skrivit här. Du säger till mig att jag inte kan veta allt om en annan person, men du själv är tydligen otroligt säker i din bedömning av någon du inte har en aning om vem denne är eller vad denne person har gjort mot andra.
 
Har du alltid jobbat med samma typ av jobb då det varit heltid och det inte funkat? Många blir ju aldrig "helt återställda" (i brist på bättre forumlering) efter en utbrändhet i att de aldrig kan ta sig tillbaka till de jobbet de gjorde då. I vissa fall för att det kopplas ihop med ångest och dåligt mående, och i andra fall för att hjärnan helt enkelt inte orkar med det.

Men många jobbar ju också heltid igen senare i livet men med något helt annat. Kanske för att det är ett jobb som är snällt mot hjärnan i att man inte behöver fundera så mycket, eller för att det är något som känns roligt eller givande och inte innebär samma press eller "jobbkänsla" som tidigare jobb.

Har du funderat något på om du kanske borde byta bana helt? Inte för att du prompt måste jobba heltid såklart utan för att det kanske finns något som skulle passa dig bättre.
Jag har mest varit sjukskriven genom livet. Jobbat som personlig assistent i ett år. Jobbat som hästskötare 2 år. Jobbat som administratör i cirka 10 år. Jobbat två säsonger inom park.

Har alltså inte jobbat med samma och kan alltså inte "byta bana". Jag har problem med att hitta utbildning att gå då inget som finns här intresserar mig. Jag har kollat efter distansutbildningar men alla som är intressanta kräver resor någon eller några gånger under utbildningens gång. Och det är helt omöjligt.

Jag söker alla möjliga jobb som jag skulle kunna klara. Men får inget.
 
Jag ger upp med dig nu och lämnar tråden. Du får väl tro vad du vill ärligt talat. Men jag hoppas innerligt att du inte har samma skriande behov av att leka djävulens advokat om någon här skulle berätta om något mer personligt som att de blivit misshandlade av partner eller liknande där du har noll och ingen insyn i situationen i fråga.

Du känner inte mig och vet inte vem jag pratar om, och du kanske tror att du står upp för någon sjuk stackare med det du skriver här. Men det finns vänner till mig som skulle blivit jävligt sårade om de sett vad du skrivit här. Du säger till mig att jag inte kan veta allt om en annan person, men du själv är tydligen otroligt säker i din bedömning av någon du inte har en aning om vem denne är eller vad denne person har gjort mot andra.
Jag tror ingenting och går bara på vad du skrev, vill du inte bli sedd som en sådan som tycker så så uttryck dig inte på det sättet. Som sagt, det finns massor av otrevliga personer som har rätt till sjukpension, det är inte det som avgör utan det är huruvida man klarar av att jobba eller inte som avgör.

Och att skriva att "personer som är sjuka på riktigt är såna och såna osv" är så så fel, allting syns inte utanpå. Om du inte menar något av vad du skrev så kanske du inte ska skriva det heller.
 
Senast ändrad:
Jag har mest varit sjukskriven genom livet. Jobbat som personlig assistent i ett år. Jobbat som hästskötare 2 år. Jobbat som administratör i cirka 10 år. Jobbat två säsonger inom park.

Har alltså inte jobbat med samma och kan alltså inte "byta bana". Jag har problem med att hitta utbildning att gå då inget som finns här intresserar mig. Jag har kollat efter distansutbildningar men alla som är intressanta kräver resor någon eller några gånger under utbildningens gång. Och det är helt omöjligt.

Jag söker alla möjliga jobb som jag skulle kunna klara. Men får inget.
Svarar på det fetade.

Jag antar att det står typ i kursinformationen att utbildningen innehåller obligatoriska träffar, eller något liknande? Har du frågat skolorna vad träffarna innebär egentligen? För jag läste en distansutbildning och i informationen framgick det att vi skulle ha obligatoriska träffar 2ggr per termin på utbildningsorten. Men i verkligheten innebar träffarna studiebesök på olika företag i branschen och var inte alls obligatoriska. Alla obligatoriska moment skedde på distans.
 
Svarar på det fetade.

Jag antar att det står typ i kursinformationen att utbildningen innehåller obligatoriska träffar, eller något liknande? Har du frågat skolorna vad träffarna innebär egentligen? För jag läste en distansutbildning och i informationen framgick det att vi skulle ha obligatoriska träffar 2ggr per termin på utbildningsorten. Men i verkligheten innebar träffarna studiebesök på olika företag i branschen och var inte alls obligatoriska. Alla obligatoriska moment skedde på distans.
Nej, jag har inte frågat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 565
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 179
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 998
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 347
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Växtnäring
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp