Bukefalos 28 år!

Kan någon ta över mitt liv?

Personalen på habiliteringen uttrycker sitt medkännande och tycker synd om mig som har så mycket att rodda med. Och det är verkligen mycket hela tiden. Jag önskar någon kunde ta över mitt liv. I alla fall de delar som någon annan kunde sköta åt mig. Som det här med bilköp t.ex. Åka runt och titta på bilar, provköra, skriva avtal, hämta bilen.

Kan God Man fixa sånt? Vad gör de egentligen, för om jag förstått saken rätt så hanterar de inte bara ekonomi? (Och just den biten vill jag ha kontroll på själv.)

Och jag skulle behöva hjälp att ringa till Försäkringskassan också. Jag glömde göra det idag för jag var så trött. Jag glömde t.o.m. att sätta på mig deo efter duschen. Hur kan man glömma sånt?

Och fixa min mobil så den kan skicka och ta emot bilder.

Jag är på gränsen av min förmåga hela tiden. I fredags när jag skulle hämta mitt id trodde jag att jag skulle bryta samman totalt. Jag blev så stressad att jag började skaka rejält och fick be om hjälp för att inte bryta ihop. Hjärnan var på väg att checka ut helt.

Ringde akupsyk igår kväll och skulle ringt vårdteamet idag, men hann inte/orkade inte. Vet inte riktigt vad som händer.
 
Senast ändrad:

Yes. Dock finns kraven även tillgängliga online. I korthet så ska allt vara prövat. Dvs det ska inte finnas någon behandling eller annat kvar att pröva mm. Samt att arbetsförmågan ska vara utredd och personen ska inte ens klara anpassade arbeten med lönebidrag. Dvs inte ens t ex Samhall och liknande arbeten på den mer skyddade arbetsmarknaden ska vara aktuellt.

Och utan att uttala mig om hur det egentligen är med @Wille arbetsförmåga. Så på pappret fungerar hon idag 25% på ett normalt arbete. Redan där faller sjukersättning. Sen är hon arbetslös på 75% och på den delen sjukskriven på 25%. Av Willes egna uppgifter så är hon inte kodad som arbetssökande med förhinder. Dvs hon kan på pappret ta, och söker, vanliga jobb. Arbetsgivaren har dock enligt vad hon berättar möjlighet att få lönebidrag för henne.

Så på pappret är det 75% arbetsförmåga och inget som tyder på att det inte skulle fungera. Möjligen att de 25% som är sjukskrivet skulle gå att söka sjukersättning på.

OBS att jag skriver "på pappret", för vad och en som följt trådarna inser att på pappret och den verklighet Wille har inte samspelar. Och det är mycket möjligt att Wille faktiskt när det kommer till kritan har en betydligt mindre arbetsförmåga. Men det måste prövas och visas innan en ansökan om sjukersättning är någon ide

Tänk lite på sjukersättning som socialförsäkringens försörjningsstöd - alla andra alternativ ska vara uttömda innan det är aktuellt. Det är ett enormt högt krav, och många har varit sjukskrivna i tiotals år utan förändring men får ändå avslag på sjukersättning

Tyvärr
Tack för jättebra redogörelse!
 
Fast det är ju just att ta hand om trädgård och allt runt det som Wille vill kunna göra. Och hon bor billigt i huset. Nackdelen är att det är längre till jobb men i nuläget är hon inte riktigt redo för jobb pga tröttheten och fobierna så det spelar ingen roll just nu.
Ja jag svarade bara på påståendet att det finns inget annat att göra en att glo i väggarna i en lägenhet, vilket inte stämmer för fem öre.
 
Ja jag svarade bara på påståendet att det finns inget annat att göra en att glo i väggarna i en lägenhet, vilket inte stämmer för fem öre.
Nej, det var inte vad du svarade på. Wille skrev Jag skulle bara existera och må dåligt över min boendesituation. Det skulle inte ens finnas möjligheter att göra något roligt och meningsfullt. Och jag skulle bli tvungen att sitta inomhus och glo in i väggen.

Det handlade alltså om henne, inte om dig eller någon annan.
 
Haha nej jag gör nästan precis samma saker i lägenhet som i hus.
Jag har bott i allt man kan bo i förutom slott och koja :)

Skogen och naturen finns även om du bor i lägenhet.
Det man slipper är att ta hand om trädgård och allt runt omkring det.
Jag finner ingen mening med att gå i skogen. Jag kan göra det för det är trivsamt men det ger inte mitt liv mening. Samma som att brodera. Helt meningslöst tidsfördriv. Gör det på vintern för att jag inte har något annat att göra.

Det enda jag finner meningsfullt är att odla och att odla mat.
 
Ja jag svarade bara på påståendet att det finns inget annat att göra en att glo i väggarna i en lägenhet, vilket inte stämmer för fem öre.
Vad ska JAG göra då? Att det finns saker att slå ihjäl tid på betyder inte att de är meningsfulla saker för mig.
 
Jag finner ingen mening med att gå i skogen. Jag kan göra det för det är trivsamt men det ger inte mitt liv mening. Samma som att brodera. Helt meningslöst tidsfördriv. Gör det på vintern för att jag inte har något annat att göra.

Det enda jag finner meningsfullt är att odla och att odla mat.
Ja då gör du det? Vi har alla olika hobbys.
 
Nej, det var inte vad du svarade på. Wille skrev Jag skulle bara existera och må dåligt över min boendesituation. Det skulle inte ens finnas möjligheter att göra något roligt och meningsfullt. Och jag skulle bli tvungen att sitta inomhus och glo in i väggen.

Det handlade alltså om henne, inte om dig eller någon annan.
Det skulle inte finnas möjligheter att göra annat står det också, vilket jag svarade på.
 
Det skulle inte finnas möjligheter att göra annat står det också, vilket jag svarade på.
Så du hittar en mening mellan två meningar som handlar om "jag" och då tänker du bort dem helt enkelt?
Släpp det. Senast tjatet om flytt var uppe skrev sa Gunnar till alla att lämna det. Om du vill veta mer om hur Wille ser på lägenhetsboende så kan du söka i forumet, det kan ju finnas trådar kvar i ämnet som inte är raderade för att de körde i diket.

@Wille vill du diskutera flytt och lägenhetsboende?
 
Jag känner mig så stressad när pengarna inte räcker.

*Tar i hand*

Men jag mår bättre nu, när jag gör merparten av jobbsökeriet på den halvtid jag är på arbetsmarknadsprogrammet, i stället för att sitta på Youtube filmer, UR och SVT play som i "fint språk" på "Steg till arbete" heter föreläsningar. Tidigare satt jag då när jag kom hem 12 timmar och sökte arbete, skrev ansökningshandlingar och så vidare, trots att jag har 50 % sjukersättning. Nu tittar jag in då o då efter 14 för att se om det kommit ut några fler jobb. Och i övrigt klappat jag katt, vattnar fiskar, lagar mat, chattar med kompisar och tar en sväng i solen.

Men som du säger, stressen när pengarna inte räcker... Den går inte att beskriva, för de som inte vill förstå...
 
Senast ändrad:
Är det inte läge för dig att bli sjukpensionär istället så du slipper all stress press och krav?
Och du tror att det är mindre stressande att gå att vänta på.

Vet du verkligen hur det går till att "bli helt sjukpensionär" och hur mycket rikare man blir på sjukersättning...

Det är inte bara att vifta med en trolleristav och säga. "Hokus pokus nu är du helt sjukpensionär" -"och så levde de lyckliga i resten av sitt liv".

VAKNA, ta reda på fakta och återkom, "när du gått 30 centimeter i mina, Wille och många andras skor",
 
Men det är väl många som skulle vilja bli sjukpensionär och med det slippa stress och krav. Bara vara hemma- det är väl en sak om man är så illa sjuk att man inte kan göra något men @Wille är ju helt arbetsför iaf på deltid ( kan mkt väl förstå och tycka att viss sjukskrivning vore bra) och där skon delvis klämmer här är att @Wille helst skulle vilja vara hemma och jobba med sin egen trädgård med den orken hon har och det fungerar ju inte riktigt så.

Jag vet, att det inte blir någon förändring i min ekonomi, om HollyPolly viftar med sitt trollspö och förvandlar mig till stugsittande "sjukpensionär". Försäkringskassan flyttar bara runt på de ersättningar jag har idag. Så stressen över ekonomin blir absolut inte bättre.

Och jag vill inte bli stugsittare när jag är 58 år UNG. Jag vill vara en del i det samhälliga livet, dra mitt strå till stacken med den utbildning, arbetslivserfarenhet, kompetenser och kunskaper jag har skrapat ihop, och ha fantastiska arbetskamrater ett par år till utifrån vad kropp och knopp förmår.

:heart
 
Fast det är ju just att ta hand om trädgård och allt runt det som Wille vill kunna göra. Och hon bor billigt i huset. Nackdelen är att det är längre till jobb men i nuläget är hon inte riktigt redo för jobb pga tröttheten och fobierna så det spelar ingen roll just nu.

Precis så.
 
Och du tror att det är mindre stressande att gå att vänta på.

Vet du verkligen hur det går till att "bli helt sjukpensionär" och hur mycket rikare man blir på sjukersättning...

Det är inte bara att vifta med en trolleristav och säga. "Hokus pokus nu är du helt sjukpensionär" -"och så levde de lyckliga i resten av sitt liv".

VAKNA, ta reda på fakta och återkom, "när du gått 30 centimeter i mina, Wille och många andras skor",
Det här måste vara det dummaste inlägg jag någonsin läst på dagbok.

Dig och ville och många andras skor? Ja tjena det är ju bara du och ville och "många andra" som har det tufft verkligen 💩
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 565
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 179
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 998
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 347
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp