Bukefalos 28 år!

Kan ni hjälpa mig att analysera en hov?

Sv: Kan ni hjälpa mig att analysera en hov?

Nja, militära objekt och vissa statliga objekt får du inte fotografera hur du vill, människor som kan identifieras får du inte publicera bilder på om de inte ger tillstånd. Hästen vars bilder på hovarna fotograferats är ju inte ens identifierad. Djuren har inte samma skydd.... Finns säkert mer som inte får fotograferas alternativt publiceras, men dit hör inte djuren.
En helt annan sak om hon fotograferat hela hästen, satt ut namn på den, namn på ägare, namn på hovslagare etc.

Jag uppfattade dessutom TS som sökande efter information, inte att försöka smutskasta någon. Det hela kan ju mynna ut i en relevant diskussion kring hoven? Som alla kan ta del av.
/Sessiagh

Vem har sagt att jag skulle lägga ut bilder på ansiktet??

En bakdel är en bakdel och ingen bakdel är lik den andra. Den som sett en bakdel brukar inte ha några svårigheter med att känna igen den bakdelen, däremot svårare att känna igen ansiketet bakom baken..:o

Jag tror du förstår hur jag menar,,,:p

J
 
Sv: Kan ni hjälpa mig att analysera en hov?

Slut på diskussionen, bilden i alla är är en sak men det är däremot kanske inte ok att diskutera kring annan persons häst om denne inte är medveten om detta.
Hur uppfattar man det själv? Om grannen fotar hästen för att sen ta en diskussion på öppet forum utan ägarens medgivande.
Vi avvaktar kring detta då TS är tillfrågad.

Boj/moderator
 
Sv: Kan ni hjälpa mig att analysera en hov?

Hej på er!

Här hade det hänt mycket sedan sist!

Nope, hästägaren vet ännu inte om att just denna tråd finns. Jag är dock rättså bombsäker på att hon inte skulle ha något emot den. Jag är medryttare och vi träffas flera gånger i veckan, diskuterar hästarna och har pratat om att posta trådar här på Buke om andra saker vi undrat. Anser mig känna henne tillräckligt väl för att kunna säga att hon enbart kommer uppskatta mer kunskap och goda råd. Jag hoppas också att det tydligt framgår att jag på inga sätt skriver något dåligt om henne! Det är alltså inte fråga om "smygfotning av annans häst" för att sätta dit/smutskasta någon, om nu någon tänkte i de banorna.

Men det är alltid bra att ha i bakhuvudet att man får vara försiktig med hur mkt information om sig själv och andra man kan lämna ut på internet. Men utifrån dessa bilder på hoven bör nog endast ägaren, jag samt eventuellt hovslagaren kunna identifiera hästen. (Jag har dessutom inte fyllt i några personuppgifter här på Buke och av mina andra inlägg kan man lista ut att ponnyn är 5 år och bor på landet typ, finns ganska många sådana. :)) Och om hovslagaren läser detta kan han ju kanske räta ut några av mina frågetecken och det är ju bara bra. :)

Men tack för svar, och här kommer en fråga till:
Eftersom det är insidan som är mest utfluten är det alltså utsidan han belastar mest (ganska logiskt, det borde jag ha kunnat räkna ut själv...) - om man liksom "följer" denna snedhet genom hästen, vart hamnar man då? Typ, var kan snedheten tänkas börja? Vad i hästens kroppen är snett när den belastar så jämfört tex om den hade belastat insidan mer? Det kanske är omöjligt att svara på utan att se ponnyn IRL men någon kanske har en idé ändå?
 
Sv: Kan ni hjälpa mig att analysera en hov?

Hästen har början till en lätt skevhov, det kan vara svårt att påverka eftersom orsaken är ojämna belastningförhållanden..
Man bör förskjuta belastningen från det överbelastade partiet till andra delar av hoven för att förbättra hovformen..och få en hov i balans.
Skon ska vidriktas på den branta sidan av hoven, och den andra vägghalvan skos trångt och skon ska placeras på hoven, så att båda skohalvorna blir så symmetriska som det går..
Man bör också försöka skapa en bred bärrand och det gör man genom att använda en bred tunn sko eller en sko med sula. Skevhov kan bero på avvikande benställning..

Hoppas du fått svar..de andra bara gnäller ju på varann..;)
 
Sv: Kan ni hjälpa mig att analysera en hov?

nej jag håller inte på med trav, och vet inte ens vem du pratar om. vet att du inte gillar trav och bara för jag har en travare dömde du mig på en gång.

jag är som sagt ingen expert, men du menar att jag skulle verka den sidan av hoven hästen INTE sliter? de går ju inte för de finns inget att verka där. den slits ju där som sagt. kulle jag inte verka det som flyter ut skulle de inte bli bra. hover är i fin form och balans, som andra hovslagare ser det och har inte något att anmärka på. (som jag inte själv vet om).

jag känenrinte till många travare, men känner ett fåtal och de sliter faktisk sina bakhovar ungefär lika.
ingen av dom går i trav eller håller på med travsport om du nu måste veta.
 
Sv: Kan ni hjälpa mig att analysera en hov?

jag tycker de e krångligt detta,... vad jag beskrev så verkar jag INTE den sidan som slits mer naturligt. om han sliter mer på insidan och utsidan fläks ut så verkar jag mer på utsidan så att hoven blir jämn. det är bara ett fåtal ggr jag behöver verka den sidan som slits och det är tex nu när regnet kom, och allt växer mer. även hans hovar.´. annars verkar jag bara den sida som flyter ut.. det är väl självklart.. e vi på samma spår eller missförstår jag dig?
 
Sv: Kan ni hjälpa mig att analysera en hov?

Hm, ok. Så du tycker att det vore bäst att sko ponnyn?

Det här var i princip det enda jag hittade om skevhov. Och den infon är från 1923. :) Men det verkar ju logiskt, i morgon blir det till att åka ut och studera om "lemmarnas riktning divergera eller konvergera mot marken"!
 
Sv: Kan ni hjälpa mig att analysera en hov?

jag såg nu att jag skrev fel,, jag menar naturligtvis samam som dig.. hade blivit riktigt dumt annars.
 
Sv: Kan ni hjälpa mig att analysera en hov?

Du skrev lite tokigt i ditt tidigare inlägg som tolkades som att du verkade på
den sida hoven slits mest på.
Men nu ha du skrivit om och förklara att så var det inte :)

Nu hann du skriva själv :)
 
Sv: Kan ni hjälpa mig att analysera en hov?

Ja, det är lite svårt att avgöra på en bild om det verkligen är skevhov eller ej, men för att kunna ändra formen, är det bra om man skor. Då slits det inte på samma sätt. Men man ger lägger ut skon där hoven är brant och trångskor o bygger upp där det flyter ut, men måste givetvis se till helheten, hovvinkel och exteriör på ben i övrigt..
Försök hitta en hovslagare som är med i hovslagarföreningen, så att du är helt säker på att han/hon är utbildad, och vet vad han/hon sysslar med..
Det brukar bli ett veck på hoven vid skevhov samt att den flyter ut på ena sidan, jag tycker mej se en antydan till detta, därav min bedömning..men som sagt, svårt att avgöra vid endast bild.
Och boken från 1923..var lite rolig, visserligen har man lite andra teorier nu för tiden..men kul:D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag rider en väldigt stor nordsvensk och han får så himla lätt hovsprickor, hans ägaren säger att han alltid fått sprickor, och Han...
2
Svar
21
· Visningar
2 048
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 882
Senast: mily
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 206
Senast: Liten
·
M
Hästvård Hej! Har senaste veckorna funderat och undrat över hovslagaren som jag har till min nya nordsvenskkorsning som bara är 6år gammal...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 822
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp