Bukefalos 28 år!

Hjälp! Sprukna barfota hovar

Ellinorbrodd

Trådstartare
Hej! Jag rider en väldigt stor nordsvensk och han får så himla lätt hovsprickor, hans ägaren säger att han alltid fått sprickor, och Han har ju då inga skor På hans framhovar är det väll mest ytliga sprickor men det är hans ena bakhov, den är helt sprucken och det har varit så sänn i somras Sprickan sitter långt bak på hoven vid ballarna ungefär, hans hovar är inte varma och han haltar inget är bara rädd att detta helt plötsligt blir värre. Han får kiselgur och jag har hovstärkelse och hovfett. Behöver råd på vad jag ska göra tacksam för svar :)
 
Hej! Jag rider en väldigt stor nordsvensk och han får så himla lätt hovsprickor, hans ägaren säger att han alltid fått sprickor, och Han har ju då inga skor På hans framhovar är det väll mest ytliga sprickor men det är hans ena bakhov, den är helt sprucken och det har varit så sänn i somras Sprickan sitter långt bak på hoven vid ballarna ungefär, hans hovar är inte varma och han haltar inget är bara rädd att detta helt plötsligt blir värre. Han får kiselgur och jag har hovstärkelse och hovfett. Behöver råd på vad jag ska göra tacksam för svar :)
Ingenting annat än vad ägaren säger.
 
Men tror du det är någon fara eller? :) ägaren är väldigt ansvarslösa och tar inte tid till sina hästar. Jag vill bara veta att han är okej. :)
 
Det är nästan omöjligt att säga utan att se det framför sig. Sen är det ju tyvärr så att eftersom det inte är din häst kan du inte göra något utom vad ägaren bestämmer.
 
Men tror du det är någon fara eller? :) ägaren är väldigt ansvarslösa och tar inte tid till sina hästar. Jag vill bara veta att han är okej. :)

Även om hästen inte är halt idag så är det inte ok/normalt att få hovsprickor hela tiden. Då har något brustit i hovvården/fodret etc. Barfotahovar kräver lite mer pyssel och donande just pga detta.

En hovspricka som tillåts vandra uppåt/inåt kan lätt leta till infektioner och liknande.

Om ägaren ifråga inte bryr sig alls om hästarnas hovhälsa skulle det faktiskt kunna vara föremål för anmälan, om man ska vara dramatisk.

Men för att vara mindre dramatisk ;) så är mitt enda råd att snälla, prata om detta med ägaren.
 
Okej :( Det är så dumt och det är jättesvårt å förklara den situationen jag är i. Jag är den som rider honom och tar hand om honom varige dag och ägaren har sagt att han är mitt ansvar så jag får ju ta dit hovslagare och köpa annat foder och allt sånt. Så behöver veta om det låter allvarligt för då tar jag dit en hovslagare, om jag hittar en. :)
 
Okej :( Det är så dumt och det är jättesvårt å förklara den situationen jag är i.

Förstår att det är jobbigt när det inte är ens egna häst. Även om du får råd här på Buke så är det fortfarande upp till hästägaren att vidta åtgärder.

Har ägaren sagt något alls om hovarna?
 
Förstår att det är jobbigt när det inte är ens egna häst. Även om du får råd här på Buke så är det fortfarande upp till hästägaren att vidta åtgärder.

Har ägaren sagt något alls om hovarna?
Han gav mig hovfett och sa att att det hjälper. Detta stall har blivit anmält flera gånger, men jag har försökt i ett år nu att göra det bättre och det är ju mycket bättre nu än när jag kom dit. Men jag får fortfarande arbeta väldigt mycket och om en häst är skadad så blir det tydligen mitt ansvar. Jag älskar hästarna där så himla mycket och ägaren är snäll det är bara det att han inte borde ha hästar överhuvudtaget :(
 
Okej :( Det är så dumt och det är jättesvårt å förklara den situationen jag är i. Jag är den som rider honom och tar hand om honom varige dag och ägaren har sagt att han är mitt ansvar så jag får ju ta dit hovslagare och köpa annat foder och allt sånt. Så behöver veta om det låter allvarligt för då tar jag dit en hovslagare, om jag hittar en. :)

Såg ditt tillägg nu.

Har ni skrivit kontrakt? För som du beskriver det är du ju fodervärd och ägaren har gett dig mandat/ansvar att sköta hästen, inkl hovarna. Då är det ju bara att ta ut en hovslagare.

Hur länge har du haft hand om hästen?
 
Han gav mig hovfett och sa att att det hjälper. Detta stall har blivit anmält flera gånger, men jag har försökt i ett år nu att göra det bättre och det är ju mycket bättre nu än när jag kom dit. Men jag får fortfarande arbeta väldigt mycket och om en häst är skadad så blir det tydligen mitt ansvar. Jag älskar hästarna där så himla mycket och ägaren är snäll det är bara det att han inte borde ha hästar överhuvudtaget :(

Hur gammal är du?
 
Såg ditt tillägg nu.

Har ni skrivit kontrakt? För som du beskriver det är du ju fodervärd och ägaren har gett dig mandat/ansvar att sköta hästen, inkl hovarna. Då är det ju bara att ta ut en hovslagare.

Hur länge har du haft hand om hästen?
Jag har inte skrivit på ett kontrakt. När jag började rida där så var det olika människor som bara kunde ringa och fick rida om dom var ridkunninga såklart. :) jag började rida och var där och red norsvänsken väldigt mycket. Det som stog i annonsen var att man får komma å rida och ge dom kärlek. Men jag förstod ju att hästarna reds nästan aldrig och ingen pustade sadeln och sånt :( så jag har väll mest tatt på mig ansvaret själv och hjälper till så mycket jag kan Jag ser Aramis som min häst och ägaren har sagt att han är min också. Men jag har tatt på mig för mycket ansvar tror jag har ridit i tretton år men vet fortfarande för lite. Det fins ju ingen som jag kan fråga om råd heller :'(
 
Ok, då förstår jag, då är du ju iallafall myndig så du kan fatta beslut om det behövs. Men vill du det? I ärlighetens namn. När man är 19 har man i regel inte världens bästa ekonomi om man är helt solo. Har du råd att ta ut veterinär och hovslagare och därtill betala för ev behandling?
 
Ok, då förstår jag, då är du ju iallafall myndig så du kan fatta beslut om det behövs. Men vill du det? I ärlighetens namn. När man är 19 har man i regel inte världens bästa ekonomi om man är helt solo. Har du råd att ta ut veterinär och hovslagare och därtill betala för ev behandling?
Jag får nog betala för hovslagare, men det ända bra med ägaren gör är att han har pengar, han har bara inte tid för sina hästar. För ett halvårsen så hade deras andra häst ett stort sår som jag såg när jag inte hade varit där på en vecka. Jag skällde ut honom och han kallade dit en veterinär direkt :) han tar mina råd ibland. :)
 
Jag får nog betala för hovslagare, men det ända bra med ägaren gör är att han har pengar, han har bara inte tid för sina hästar. För ett halvårsen så hade deras andra häst ett stort sår som jag såg när jag inte hade varit där på en vecka. Jag skällde ut honom och han kallade dit en veterinär direkt :) han tar mina råd ibland. :)

Ägaren måste väl ändå ha någon som åtminstone verkar hästarna, om han nu inte gör det själv? Varför har han hästar om han inte har tid för dem? Finns det fler som sköter om hästarna? Hur många hästar rör det sig om?

Ber om ursäkt för en miljon frågor, men hela situationen ter sig bara så bisarr.
 
jag vet att det låter väldigt sjukt. Han verkar dom själv. Det är ett stall med tre hästar en gammal travare som är passionerad, en travare som är fem år och Aramis då. Han har arbetare som mockar och så/ sköter insläpp mm. Men det är några lata idioter som gör det. Jag mockade ut boxarna idag och dom tar inget kiss och det ligger bajshögar gömda under spånet. Jag har prtat med ägaren att jag ska lära stallskötarna hur man tar hand om hästar ordentligt så får man ju hoppas att det blir bättre. Han låter ju mig göra vad jag vill, jag får lägga in så mycket spån som det behövs och samma med mat. Det är ju bra för mig lite också, jag får ta så mycket ansvar men jag lär mig jättemycket :) och äftersom jag ser hästarna som mina egna så har jag inga problem å ta hand om dom. Jag betalar ingenting för å vara där å rida hur mycket jag vill på dom snälaste och roligaste hästarna och jag trivs. Men är ju orolig för Aramis när han som ska vata vad jag ska göra inte bryr sig. Och det är bara jag som sköter om dom, men min pappa älskar hästarna och brukar hjälpa mig med arbete :)[/QUOTE]
 
Jag har ju tänkt å anmäla dom flera gånger när dom går mig på närverna med hur dom behandlar sina hästar. Men jag är rädd att dom inte får ha kvar sina hästar då. Jag skulle ju isåfall ta hand om Aramis men dom andra två kommer det nog gå illa för och jag älskar alla hästarna så mycket, det är ju därför jag har försökt å göra det bättre där istället. :)
 
Jag har ju tänkt å anmäla dom flera gånger när dom går mig på närverna med hur dom behandlar sina hästar. Men jag är rädd att dom inte får ha kvar sina hästar då. Jag skulle ju isåfall ta hand om Aramis men dom andra två kommer det nog gå illa för och jag älskar alla hästarna så mycket, det är ju därför jag har försökt å göra det bättre där istället. :)

Det kanske skulle vara bra, ändå? Är du helt säker på att det kommer gå illa för de andra två hästarna?

Just nu är du ung och ambitiös, och du har tid och ork att engagera dig i hästarna, vilket är beundransvärt - men faktum är att du blir utnyttjad, och jag misstänker att även de andra blir utnyttjade om de nu inte ens vet hur man mockar.

Du säger att din pappa ibland hoppar in och hjälper till. Vad säger han om situationen?
 
Det kanske skulle vara bra, ändå? Är du helt säker på att det kommer gå illa för de andra två hästarna?

Just nu är du ung och ambitiös, och du har tid och ork att engagera dig i hästarna, vilket är beundransvärt - men faktum är att du blir utnyttjad, och jag misstänker att även de andra blir utnyttjade om de nu inte ens vet hur man mockar.

Du säger att din pappa ibland hoppar in och hjälper till. Vad säger han om situationen?
Min pappa kan inget om hästar men han gillar dom, så han kan inte direkt säga något om sitvationen. Den gamla kommer bli avlivad, men det borde han blivit för ett tag sen. Och den andra travare är ett riktigt skarmtoll som älskar å mysa och är jätte snäll men han är inte inriden och har precis lärt sig galopp. Han har svår trav. Jag skulle köpt honom utan å tveka men har inte ekonomin för å ta hand om två hästar :(
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 705
Senast: muslidag
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 932
Hästvård Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt...
Svar
18
· Visningar
2 405
Senast: Speedway
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 618
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta nackstöd på bil
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp