En glasögon/linstråd med frågor till er som kan det här.

TinyWiny

Trådstartare
För ett tag sedan gick jag till en optiker då jag tyckte att jag behövde anstränga ögonen såpass att de kändes trötta. Jag tänkte väl mest kolla hur illa det var med åldersrelaterade försämringar, jag fyller trots allt 47 i år, men fick veta att jag har brytningsfel på båda ögonen. Att jag ser dåligt på långt håll. Det här är dock inget jag själv har märkt alls utan mer att det blivit svårare att fokusera och att se liten text. Den åldersrelaterade synförändring var minimal.

Nåväl, fick progressiva glasögon och de fungerade inte alls. Allt blev format som pyramider, dvs. en dataskärm blev bredare i nederkant än i överkant och golv blev skålformade. Det kändes också som att jag gick en meter över marken. Mycket obehagligt och jag blev yr och mådde illa inom bara någon minut. Att vänja sig vid något som gör att man kräks kändes lätt omöjligt så tillbaka till optikern och fick nya glasögon som enbart korrigerar brytningsfelet. Men, med dem blir det nästan likadant :confused: Det känns fortfarande som om jag går en meter över marken, en skärm blir bredare i nederkant och golven blir skålformade. Det går bra att titta på tv med dem men att gå runt med dem ger illamående direkt. Jag ser dessutom sämre med dem på nära håll.

Jag skaffade linser samtidigt då jag och glasögon fungerar på så dålig nivå att jag aldrig ens använder solglasögon. Glasögon förvärrar den kroniska nästäppan jag har. De första linserna gav en riktig wow känsla och en av huvudvärkarna försvann inom några timmar. Det lilla kruxet var bara att de satte sig som sugproppar och efter att ha tillbringat två timmar en kväll (andra användningsdagen) och nästa kväll tre timmar med att få ut dem så blev det nya linser med. De nya linserna ger samma obehagskänsla som glasögonen och inte alls samma wow känsla som de andra. Saker blir pyramidformade och det känns som om jag går en meter ovan mark. Känslan av att gå en meter ovan mark släpper något men inte helt och jag mår illa. Så, när jag ska ta ut linserna igår, andra dagen med nya linser, sitter de också fast som sugproppar. Ena linsen fick jag ut efter 1,5 timme med ögonbad. Den andra bråkade jag med i fyra timmar, sedan orkade jag inte mer, sov med linsen och fick efter en timmes ögonbad äntligen ut den i morse.

Så, mina frågor. Hur normalt är det att glasögon som korrigerar synfel ger allt pyramidform och en känsla av att gå en meter ovan mark? Hur normalt är det att se sämre med linser och glasögon (jag kan inte läsa på telefonen med dem i/på) på nära håll när de ska korrigera ett brytningsfel som påverkar synen på långt håll?
Är det någon som har testat de där hjälpmedlet med en sugpropp på för att ta ut linserna och kan de skada ögat om linsen sitter fast? Linsen går alltså inte att röra på överhuvudtaget när jag försökte ta ut dem. De jag har provat är båda av typen 24 timmars linser som ska vara extra snälla och återfukta ögonen. De är tänkta att användas som månadslinser. Jag funderar på om något händer efter första användningen då de är helt normala att ta ut första dagen men sedan sätter sig fast.

Så, hjälp!
 
När linsen fastnar sådär på ögat så kan det antingen vara att det blivit torrt eller att ögat svullnat lite. När ögat svullnat blir det en sån känsla av att linsen suger sig fast på ögat. Jag får så ibland när jag använt mina linser alldeles för länge så att ögonen blivit irriterade. Känns ju konstigt att det kommer så snabbt för dig, kan det vara att ögat är ovant? Eller är det en allergisk reaktion?
Sådana linser du har är gjorda av silicon som en del kan reagera på.
Har du använt något tillvänjningsprogram? Det gjorde jag när jag (för många år sen) började med linser för första gången.

Såna sugproppsgrejer används till hårda linser, inte till mjuka! Det vore nog dåligt för ögat om du använde när ögat redan har svullnat.

Ang glasögon så kan man uppleva en sån känsla av att marken liksom är på fel avstånd. Det vänjer man sig av med.
 
När linsen fastnar sådär på ögat så kan det antingen vara att det blivit torrt eller att ögat svullnat lite. När ögat svullnat blir det en sån känsla av att linsen suger sig fast på ögat. Jag får så ibland när jag använt mina linser alldeles för länge så att ögonen blivit irriterade. Känns ju konstigt att det kommer så snabbt för dig, kan det vara att ögat är ovant? Eller är det en allergisk reaktion?
Sådana linser du har är gjorda av silicon som en del kan reagera på.
Har du använt något tillvänjningsprogram? Det gjorde jag när jag (för många år sen) började med linser för första gången.

Såna sugproppsgrejer används till hårda linser, inte till mjuka! Det vore nog dåligt för ögat om du använde när ögat redan har svullnat.

Ang glasögon så kan man uppleva en sån känsla av att marken liksom är på fel avstånd. Det vänjer man sig av med.
Ögat är varken svullet eller irriterat och känns inte heller torrt (eller jo, efter att i fyra timmar ha tittat i koksaltlösning kändes det torrt men inte innan) och jag använder ögondroppar för att återfukta ögat efter första gången de fastnade så det verkar inte heller vara problemet.

Allergi kan såklart vara en möjlighet men borde inte ögat bli irriterat då?

Första dagen, när de gick att ta ut normalt, hade jag dem i ca 6 timmar, andra dagen när de fastnade bara fyra. Invänjningen vi har pratat om är att jag sätter i dem när jag ska vara uppe en stund och inte sover med dem första veckan. Pga sjukdom kan jag inte vara uppe en hel dag utan behöver sova dagtid och för att slippa plocka i och ur valde optikern 24 timmars linser så att jag ska kunna ha dem hela dagen sedan.

Sugproppsgrej finns även till mjuka linser :)

Men hur mycket obehag är normalt? Det här är så jag är yr, har svårt att stå och gå, får taskig balans och verkligen mår illa. Jag får som "efter migrän huvudvärk" med dem på.
 
Ögat är varken svullet eller irriterat och känns inte heller torrt (eller jo, efter att i fyra timmar ha tittat i koksaltlösning kändes det torrt men inte innan) och jag använder ögondroppar för att återfukta ögat efter första gången de fastnade så det verkar inte heller vara problemet.

Allergi kan såklart vara en möjlighet men borde inte ögat bli irriterat då?

Första dagen, när de gick att ta ut normalt, hade jag dem i ca 6 timmar, andra dagen när de fastnade bara fyra. Invänjningen vi har pratat om är att jag sätter i dem när jag ska vara uppe en stund och inte sover med dem första veckan. Pga sjukdom kan jag inte vara uppe en hel dag utan behöver sova dagtid och för att slippa plocka i och ur valde optikern 24 timmars linser så att jag ska kunna ha dem hela dagen sedan.

Sugproppsgrej finns även till mjuka linser :)

Men hur mycket obehag är normalt? Det här är så jag är yr, har svårt att stå och gå, får taskig balans och verkligen mår illa. Jag får som "efter migrän huvudvärk" med dem på.
Det kanske är nya rutiner nu. Jag började med linser i tonåren (drygt 15 år sen kanske?) och då hade jag dem jättekort först. Max någon timma för att sen öka.

När ögat svullar/torkar och linsen fastnar så ser man det inte på annat sätt. Det blir inte synbart svullet utan svullnar jättelite och det räcker för att linsen ska fastna. 6 timmar låter länge för första användningen. Ögat kanske reagerade på det?

Jag hade testat att vila ögonen från linser i några dagar och sen börja om lite mer försiktigt för att långsamt vänja ögonen vid linserna.

Det obehaget du beskriver känner jag inte igen. Har du rätt styrka?
Jag har ett par glasögon med liiite för hög styrka och de får jag huvudvärk av.
 
Jag har också brytningsfel och i början med glasögon kunde jag inte köra bil med dem eftersom jag tyckte bilen körde ovan mark. Jag tyckte det var väldigt obehagligt, precis som du beskriver men det gick faktiskt över. Optikern sa att jag skulle ge det en vecka och komma in om det inte lugnat sig.

När jag började använda linser igen (hade uppehåll på ca 10 år, hade det även i tonåren) så ville jag ha endagslinser eftersom jag inte visste hur mycket jag skulle använda linser. Jag kunde inte ha dem, utan de fastnade på samma sätt som du beskriver. Jag fick byta till månadslinser eftersom de andades bättre. Det fungerar inte helt 100 nu, men det funkar. Jag ser sämre med linserna än glasögonen eftersom det inte går att få samma korrigering med linser som med glasögon enligt min optiker.
 
För mig har det tagit drygt 10 år att vänja mig att gå runt med glasögon. Numera kan jag ha dem när jag är trött och gå ute, men annars blir det konstiga avstånd mm. Köra bil, titta på tv osv är guld med glasögon, men jag börjar använda de mer och mer till vardags nu, men så fick jag också mina första glasögon för typ 14 år sedan så det har tagit tid. Som tur är ser jag inte så dåligt att jag inte klarar vardagslivet utan glasögon. Linser har jag ibte vågat mig på ännu.
 
Jag har också brytningsfel och upplevde lite som du att man gick ovanför marken. Jag tog jättestora kliv över trösklar för att jag inte riktigt hade känslan över var de låg någonstans. Det gick över med tiden och nu märker jag inte av det alls.

Den första sortens linser jag hade satt som sugproppar på kvällen. Helt omöjliga att få ut men fick en mjukare sort sedan och då har jag inte haft samma problem. Jag undviker att sova/vila med dom ändå för jag upplever att få mer sugproppskänsla då, även om det inte är på samma nivå som med den första sorten. Det kanske är det som strular för dig? Att du inte hittat rätt sort än och vilar med linser. :)
 
Har du fått rätt sorts linser? Vad säger optikern om dina problem?

Jag har månadslinser av silikon med hög syregenomsläppning och de fastnar kanske någon gång per år. Jag har inga problem med att ta en lur med dem. Har haft linser i över 0 år och har provat de flesta mjuka varianter men ingen har suttit fast helt på ögat. Har du rätt teknik att få loss dem? Jag minns att det tog ett tag innan jag kom på hur jag lättast skulle få dem att släppa från ögat.

Jag har också brytningsfel och har upplevt svävningskänslan. Det gick över.
 
Det kanske är nya rutiner nu. Jag började med linser i tonåren (drygt 15 år sen kanske?) och då hade jag dem jättekort först. Max någon timma för att sen öka.

När ögat svullar/torkar och linsen fastnar så ser man det inte på annat sätt. Det blir inte synbart svullet utan svullnar jättelite och det räcker för att linsen ska fastna. 6 timmar låter länge för första användningen. Ögat kanske reagerade på det?

Jag hade testat att vila ögonen från linser i några dagar och sen börja om lite mer försiktigt för att långsamt vänja ögonen vid linserna.

Det obehaget du beskriver känner jag inte igen. Har du rätt styrka?
Jag har ett par glasögon med liiite för hög styrka och de får jag huvudvärk av.
Det är nog nya rutiner nu. Hade jag inte behövt gå och lägga mig på dagen hade det varit okej att ha dem på hela dagar genast. Jag känner inte linsen alls när den sitter i ögat och min tanke var att skulle ögat svullna så borde det väl kännas något? Optikern pratade om att den första typen av lins jag fick var fel typ för mig och de jag fick nu senast var själva linsen betydligt större.

Nja, dessa sätter jag inte i igen. De första linserna var lättare att få ur (de tog ju "bara" tre timmar som värst) och att hålla på i så många timmar tar så mycket energi att jag är fullkomligt slut nu.

Jag vet ju inte om det är rätt styrka. Enligt optikern ska det vara samma på de här linserna och de förra men skillnaden är enorm. Det är därför jag startade tråden, jag behöver veta vad som är normalt :)
 
Jag har också brytningsfel och i början med glasögon kunde jag inte köra bil med dem eftersom jag tyckte bilen körde ovan mark. Jag tyckte det var väldigt obehagligt, precis som du beskriver men det gick faktiskt över. Optikern sa att jag skulle ge det en vecka och komma in om det inte lugnat sig.

När jag började använda linser igen (hade uppehåll på ca 10 år, hade det även i tonåren) så ville jag ha endagslinser eftersom jag inte visste hur mycket jag skulle använda linser. Jag kunde inte ha dem, utan de fastnade på samma sätt som du beskriver. Jag fick byta till månadslinser eftersom de andades bättre. Det fungerar inte helt 100 nu, men det funkar. Jag ser sämre med linserna än glasögonen eftersom det inte går att få samma korrigering med linser som med glasögon enligt min optiker.
Så märkligt! Min sa att på linser har man lägre styrka eftersom de sitter närmare ögat. Jag ser mycket bättre med linser än med glasögon, eller, iallafall med den första typen men inte med den jag har nu. De jag har nu ska vara extra bra andning på och återfukta ögat, vara 24 timmars linser och kunna användas som månadslins.
 
För mig har det tagit drygt 10 år att vänja mig att gå runt med glasögon. Numera kan jag ha dem när jag är trött och gå ute, men annars blir det konstiga avstånd mm. Köra bil, titta på tv osv är guld med glasögon, men jag börjar använda de mer och mer till vardags nu, men så fick jag också mina första glasögon för typ 14 år sedan så det har tagit tid. Som tur är ser jag inte så dåligt att jag inte klarar vardagslivet utan glasögon. Linser har jag ibte vågat mig på ännu.
Åh! Det bådar inte gott för mig :crazy: Men har du använt dem en stund varje dag då ändå?
 
Jag har också brytningsfel och upplevde lite som du att man gick ovanför marken. Jag tog jättestora kliv över trösklar för att jag inte riktigt hade känslan över var de låg någonstans. Det gick över med tiden och nu märker jag inte av det alls.

Den första sortens linser jag hade satt som sugproppar på kvällen. Helt omöjliga att få ut men fick en mjukare sort sedan och då har jag inte haft samma problem. Jag undviker att sova/vila med dom ändå för jag upplever att få mer sugproppskänsla då, även om det inte är på samma nivå som med den första sorten. Det kanske är det som strular för dig? Att du inte hittat rätt sort än och vilar med linser. :)
Det låter ju lovande iallafall men frågan är om det är normalt att känna så med glasögon och de linser jag har nu men inte med de jag fick först?
Det är det som är det lustiga. De jag fick nu senast är supermjuka, nästan sladdriga, och igår kollade jag efter en kort stund (kanske en timme?) och de satt fast redan då. Jag vilar inte med linserna nu. Jag skulle ha dem enbart när jag är uppe första veckan men rätt sort lär de ju inte vara eller så är mina ögon så knepiga att det är det som är felet. Höger ögat är värst.
 
Har du fått rätt sorts linser? Vad säger optikern om dina problem?

Jag har månadslinser av silikon med hög syregenomsläppning och de fastnar kanske någon gång per år. Jag har inga problem med att ta en lur med dem. Har haft linser i över 0 år och har provat de flesta mjuka varianter men ingen har suttit fast helt på ögat. Har du rätt teknik att få loss dem? Jag minns att det tog ett tag innan jag kom på hur jag lättast skulle få dem att släppa från ögat.

Jag har också brytningsfel och har upplevt svävningskänslan. Det gick över.
Ja det är ju frågan. De sa första gången att de linserna var fel för mig. Jag ska ringa dem nu igen men ville ha lite input från andra först :)

Jag frågade det med, om det kunde vara handhavande fel, men hon menade att jag gjorde rätt när jag fick träna där på att sätta i och ta ur så det trodde hon inte. När jag tar fingret på linsen går linsen alltså inte att rubba. Hela ögat följer med om jag envisas.

Det var ju positivt att det gick över :)
 
Det låter ju lovande iallafall men frågan är om det är normalt att känna så med glasögon och de linser jag har nu men inte med de jag fick först?
Det är det som är det lustiga. De jag fick nu senast är supermjuka, nästan sladdriga, och igår kollade jag efter en kort stund (kanske en timme?) och de satt fast redan då. Jag vilar inte med linserna nu. Jag skulle ha dem enbart när jag är uppe första veckan men rätt sort lär de ju inte vara eller så är mina ögon så knepiga att det är det som är felet. Höger ögat är värst.
Hm. Ja det är ju konstigt. Jag hade känslan på en gång. Redan när jag provade i butiken.

Okej. Jag uppfattade det som att du vilade med linserna men då missuppfattade jag. Jag vilar med mina ibland och det går ju men är inte optimalt. Mitt vänstra öga är värst.

Kanske testa månadslinser?
 
Åh! Det bådar inte gott för mig :crazy: Men har du använt dem en stund varje dag då ändå?
Första månaderna ja för jag trodde jag skulle vänja mig, men när jag inte gjorde det använde jag det mer sporadiskt några år. De senaste 6-7 åren använder jag de dagligen, men fortfarande sällan hela dagen. Jag har aldrig glasögon på jobbet tex numera, men när jag jobbade på kontor och satt framför dator hela dagen hade jag glasögon på mig dagligen. Trots att jag har brytningsfel (astigmatism och närsynt) använder jag glasögon främst som ”läsglasögon” för läsa, tv och dator samt om jag kör bil.
 
Hm. Ja det är ju konstigt. Jag hade känslan på en gång. Redan när jag provade i butiken.

Okej. Jag uppfattade det som att du vilade med linserna men då missuppfattade jag. Jag vilar med mina ibland och det går ju men är inte optimalt. Mitt vänstra öga är värst.

Kanske testa månadslinser?

Pratade med dem hos optikern nu och hon menade att olika sorters linser kunde upplevas olika trots att det är samma styrka på dem. Optikern var ledig idag så hen ringer upp på måndag.

Ja eller, nu blev jag tvungen att sova med en inatt för att jag helt enkelt inte orkade längre efter fyra timmars försök igår att få ut dem men annars inte. I morse gick det ju dessutom att få ut den som var kvar på en timme så jag tror inte att tiden jag har dem i spelar så jättestor roll och inte heller om jag sover med dem. Så märkligt det här.

Det är månadslinser jag har.
 
Första månaderna ja för jag trodde jag skulle vänja mig, men när jag inte gjorde det använde jag det mer sporadiskt några år. De senaste 6-7 åren använder jag de dagligen, men fortfarande sällan hela dagen. Jag har aldrig glasögon på jobbet tex numera, men när jag jobbade på kontor och satt framför dator hela dagen hade jag glasögon på mig dagligen. Trots att jag har brytningsfel (astigmatism och närsynt) använder jag glasögon främst som ”läsglasögon” för läsa, tv och dator samt om jag kör bil.
Men alltså fy! Så himla jobbigt!
 
Hur gör du när du tar ut linserna? För mig tog det ett tag att få in snitsen, även om det gick relativt enkelt hos optikern så var det svårare och tog längre tid hemma i början, främst då jag gjorde "småfel" när det inte var nån som satt och talade om exakt hur jag skulle göra, ihop med osäkerhet och ovana.
 
Ögat är varken svullet eller irriterat och känns inte heller torrt (eller jo, efter att i fyra timmar ha tittat i koksaltlösning kändes det torrt men inte innan) och jag använder ögondroppar för att återfukta ögat efter första gången de fastnade så det verkar inte heller vara problemet.

Allergi kan såklart vara en möjlighet men borde inte ögat bli irriterat då?

Första dagen, när de gick att ta ut normalt, hade jag dem i ca 6 timmar, andra dagen när de fastnade bara fyra. Invänjningen vi har pratat om är att jag sätter i dem när jag ska vara uppe en stund och inte sover med dem första veckan. Pga sjukdom kan jag inte vara uppe en hel dag utan behöver sova dagtid och för att slippa plocka i och ur valde optikern 24 timmars linser så att jag ska kunna ha dem hela dagen sedan.

Sugproppsgrej finns även till mjuka linser :)

Men hur mycket obehag är normalt? Det här är så jag är yr, har svårt att stå och gå, får taskig balans och verkligen mår illa. Jag får som "efter migrän huvudvärk" med dem på.
Jag spolar lite med linsvätska i ögat när det känns torrt. Rätt eller fel vet jag inte men det funkar.
Finns också speciella ögondroppar för kontaktlinsbärare.
Jo, det kan bli lite galet vid tillvänjning av brytningsfel. Jag har bara ett litet som inte korrigeras med mina linser.. De stunder jag tar på mig de gamla glasögon får jag snabbt antingen ont i huvudet eller mår småilla.
Och då har jag bara ett litet fel, på ena ögat tror jag tom.
 
Det låter ju lovande iallafall men frågan är om det är normalt att känna så med glasögon och de linser jag har nu men inte med de jag fick först?
Det är det som är det lustiga. De jag fick nu senast är supermjuka, nästan sladdriga, och igår kollade jag efter en kort stund (kanske en timme?) och de satt fast redan då. Jag vilar inte med linserna nu. Jag skulle ha dem enbart när jag är uppe första veckan men rätt sort lär de ju inte vara eller så är mina ögon så knepiga att det är det som är felet. Höger ögat är värst.
Det är normalt att känna så när ett brytningsfel korrigeras. Tills hjärnan ställer om sig..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså, jag har varit närsynt och haft glasögon sen mellanstadiet och fick nu senast progressiva glasögon. Första paret jag fick...
2
Svar
21
· Visningar
6 429
Äldre Jag var på synkoll nyligen, och det konstaterades att jag har för starka glas. Man kan visst råka ut för det om man varit inne i en...
Svar
8
· Visningar
2 452
Senast: ekra
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 264
Senast: Pettsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp