Kan vaccination leda till dödlig utgång? (långt)

K

kissemys

Hej alla!
För några dagar sen fick jag avliva min älskling:cry:, en liten birmatjej på drygt ett år. Hon har sedan jag vaccinerade henne i juli gradvis tappat aptiten och därmed magrat av även om hon har ätit lite och druckit hela tiden. Hon slutade leka och blev väldigt "vuxen" och tråkig på en gång. Tänkte inte så mycket på det till en början för jag tyckte inte det var så konstigt att hon blev lite trött efter sprutan.
Nu i helgen tyckte jag dock att det började bli ganska akut så det första jag gjorde i måndags morgon var att ringa vet. och fick en tid tis em.
På morgonen (mån) hade hon kissat och bajsat lite så hon hade ju petat i sig något och sen gått upp och lagt sig på favoritplatsen för att sedan inte röra sig mer på hela dagen. Nu tycker säkert många att jag är en hemsk person som inte fattat att nåt var fel tidigare men faktum är att hon blev så dålig på typ en dag.
Hur som så åkte jag in akut på kvällen och de tyckte att det såg riktigt illa ut, hon var då kraftigt uttorkad. I tisdags morgon ringde de och undrade om de skulle ge henne en spruta. Jag åkte dit direkt och det var inget att tveka på även om jag inte tidigare har upplevt något lika jobbigt.
Hon obducerades och provsvaren skulle ta ca 2 veckor. Den ena njuren var 3 ggr så stor som den andra, tarmarna såg inte bra ut och hon hade massa vätska i buken. Kan det vara FIP? Har inte hittat nåt annat som jag tycker verkar stämma överens.
Känns som det var något som gick åt *pip* vid vaccinationen. Kan de bli så sjuka av vanlig vaccination? Det har ju varit ett utdraget förlopp och jag tror inte att hon har haft ont, mer än de sista dagarna(har jag förstått i efterhand när jag hörde om allt i magen).
Birmor har väl en "förkärlek" till att drabbas av skit med njurar samt hjärta men skulle ända vara skönt att höra om fler upplevt samma sak.
Det här var jobbigt men jag kan inte sluta tänka på det.
Tacksam för svar!
 
Sv: Kan vaccination leda till dödlig utgång? (långt)

När du vaccinerar så ger du ju djuret en liten dos av sjukdomen du vaccinerar emot. Ett friskt djur klarar det bra, men ett djur som på något sätt har nedsatt hälsa brukar inte ta det lika bra.
Om man jämför med tex människor, så vaccinerar man tex inte barn som har cancer, just för att deras immunförsvar är för dåligt.
 
Sv: Kan vaccination leda till dödlig utgång? (långt)

Det är fullt möjligt att stressen en vaccination gör att en sjukdom som ligger latent hos katten bryter ut... Har en katt "benägenhet" att utveckla FIP kan vaccinationen vara det som får bägaren att rinna över, likaså en kastrering.

Sedan kan det ju handla om en ren slumpt också. Sjukdom kanske hade utbrutit innan vaccinationen men inga synliga symptom hade utvecklats. FIP är ju en sådan sjukdom som verkligen smyger sig på och handlar det om FIP skulle jag tro att hon faktiskt var sjuk innan vaccinationen.

Himla tråkigt för dig iaf.:(
 
Sv: Kan vaccination leda till dödlig utgång? (långt)

Nej, hon kan inte fått förstorad njure etc av vaccinationssprutan. Hade hon tumörer?
Min birmahane dog för två veckor sedan, förstorad njure och tumörer överallt.

När njurvärdena är höga blir de dåliga som du beskriver.

Beklagar sorgen, jag vet hur det känns :(
 
Sv: Kan vaccination leda till dödlig utgång? (långt)

:eek: Vad hemskt!
Vaccinerade min hona igår:crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 294
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 481
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Minns någon tråden jag skapade för 16 år sedan här? Det var egentligen i går för 16 år sedan, och sedan fylldes den på. Blev rätt lång...
2
Svar
38
· Visningar
3 788
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp