Kan vi diskutera regeringens senaste kommittédirektiv?

Det är såklart till stor del sant - men i slutänden ÄR det konsumenten som bestämmer. Sen vet jag mycket väl att det är en djungel och att alla inte kan välja osv osv - samt att jag är en extrem matnörd 😅

Om all mat kostat exakt samma sak, ja, då är konsumenten på riktigt fri att välja.

Speciellt år 2023 så är det otroligt många som faktiskt inte har ett fritt val, man får ta det man har råd med. Själv väljer jag mer vegetariskt nu, inte för att jag vill. Men för att det är det vi har råd med. Jag skulle gärna sponsra svenska köttbönder mer, men jag kan ju inte trolla fram mer pengar.
 
Vi närmar oss ju punkten där grisbönderna inte går runt överhuvudtaget, men svenskt griskött fortfarande är hiskeligt billigt.

"Fri marknad" är inte ett mirakelmedel och mycket av det som är/varit bra med Sverige har att göra med att vi reglerar den fria marknaden.

Fri marknad ger inte bättre priser för konsument, bättre arbetsvillkor, bättre djurvälfärd. Det som kan dras in på av företagsledningar som drabbas av girighet, det dras in på. Då behövs statlig styrning för att hålla en bra grundnivå för alla som påverkas av företagets aktivitet.

EU medlemskap innebär en fri marknad. Det är bl.a därför, trots att Sverige är en elproducent, som vi ibland betalar högre elpriser än länder som är nettoimportörer. Det är också lite snedvridet att vi i Sverige köper tex blåbär och kantareller från andra länder, samtidigt som vi exporterar samma varor.

Edit: Det vi kan, och som jag anser borde göra, är att införa sk windfall skatt, där företag/sektorer som tar ut och tjänar höjda vinster pga det rådandet politiska läget ska tillfälligt betala mer i skatt.
 
Det är såklart till stor del sant - men i slutänden ÄR det konsumenten som bestämmer. Sen vet jag mycket väl att det är en djungel och att alla inte kan välja osv osv - samt att jag är en extrem matnörd 😅
Det är inte så enkelt. Där jag bor finns det helt enkelt inte ekologisk mat i någon större utsträckning (inget ekologiskt kött, en ekologisk ost, några få ekologiska mjölkprodukter). Hur ska människor här välja något som inte existerar?
 
Det är inte så enkelt. Där jag bor finns det helt enkelt inte ekologisk mat i någon större utsträckning (inget ekologiskt kött, en ekologisk ost, några få ekologiska mjölkprodukter). Hur ska människor här välja något som inte existerar?
Jag tror iofs inte att ekologiskt är svaret på alla frågor (ganska få av dem, faktiskt).

Jag är också fullt medveten om att alla inte kan, eller kanske ens ska, göra ”det bästa matvalet”, men ibland gör vi faktiskt frågan lite för svår. Eller för enkel.

Som konsumenter HAR vi ett ansvar och det är synd att så otroligt stor del av (framförallt väst-) världens befolkning kommit så väldigt långt ifrån livsmedelsproduktionen.
 
Jag tror iofs inte att ekologiskt är svaret på alla frågor (ganska få av dem, faktiskt).

Jag är också fullt medveten om att alla inte kan, eller kanske ens ska, göra ”det bästa matvalet”, men ibland gör vi faktiskt frågan lite för svår. Eller för enkel.

Som konsumenter HAR vi ett ansvar och det är synd att så otroligt stor del av (framförallt väst-) världens befolkning kommit så väldigt långt ifrån livsmedelsproduktionen.
Nu handlade det om ett exempel på att det inte går att välja. Ersätt ekologiskt med vad som helst annat: lokalt, palmoljefritt, bra förpackningar etc etc.

Det är klart att vi har ett ansvar, men ansvaret ligger på att välja rätt lagstiftare lika mycket som att välja rätt i butiken.
 
Som konsumenter HAR vi ett ansvar och det är synd att så otroligt stor del av (framförallt väst-) världens befolkning kommit så väldigt långt ifrån livsmedelsproduktionen.
Detta är ju ett verkligt problem. Att människor inte ens vet vad de äter för någonting. Studier man gjort på amerikanska barn visade att de tyckte bättre om den syntetiska jordgubbsmilkshaken än den som var gjord på riktiga jordgubbar. När forskare studera varför det var så kom man fram till att barnen är vana vid den syntetiska smaken eftersom de mer eller mindre aldrig åt färska jordgubbar, och därför var den det rätta så att säga. Det är skrämmande.
 
Detta är ju ett verkligt problem. Att människor inte ens vet vad de äter för någonting. Studier man gjort på amerikanska barn visade att de tyckte bättre om den syntetiska jordgubbsmilkshaken än den som var gjord på riktiga jordgubbar. När forskare studera varför det var så kom man fram till att barnen är vana vid den syntetiska smaken eftersom de mer eller mindre aldrig åt färska jordgubbar, och därför var den det rätta så att säga. Det är skrämmande.

USA är ju också ett land med "food deserts". Det finns alltså delar av befolkningen som bor i områden där det helt saknas tillgång till färska grönsaker och frukt, och bussarna inte går till stormarknaderna som har det tillgängligt.
 
USA är ju också ett land med "food deserts". Det finns alltså delar av befolkningen som bor i områden där det helt saknas tillgång till färska grönsaker och frukt, och bussarna inte går till stormarknaderna som har det tillgängligt.
Food desert är ju inte att det inte finns tillgång, det handlar mer om att det är lite mer glesbefolkat och att alla inte har gångavstånd till en affär. Men det har vi ju knappast i Sverige heller. Skillnaden mellan de flesta svenskar och många i amerikanska södern är ju att svenskarna oftast har en bil och att att vi åker och storhandlar.

Men tittar man på kartan så inser man snart att det både @athena och jag skriver stämmer rätt så bra. De flesta som bor mer än 1,6 km från en Supermarket (vilket anses vara gångavstånd) bor också i regioner där det hade gått superbra att odla mycket själv, men där man kommit så långt ifrån matproduktionen att man inte riktigt klarar av det där med att odla själv. När jag säger till mina amerikanska vänner att jag har egna tomater, gurkor, jordgubbar etc hemma i trädgården tycker de att jag lever någon typ av "off grid" och är självförsörjande, men så är ju inte alls fallet. Jag gillar bara att odla tomater liksom. :)
1676234715226.png
 
Food desert är ju inte att det inte finns tillgång, det handlar mer om att det är lite mer glesbefolkat och att alla inte har gångavstånd till en affär. Men det har vi ju knappast i Sverige heller. Skillnaden mellan de flesta svenskar och många i amerikanska södern är ju att svenskarna oftast har en bil och att att vi åker och storhandlar.

Men tittar man på kartan så inser man snart att det både @athena och jag skriver stämmer rätt så bra. De flesta som bor mer än 1,6 km från en Supermarket (vilket anses vara gångavstånd) bor också i regioner där det hade gått superbra att odla mycket själv, men där man kommit så långt ifrån matproduktionen att man inte riktigt klarar av det där med att odla själv. När jag säger till mina amerikanska vänner att jag har egna tomater, gurkor, jordgubbar etc hemma i trädgården tycker de att jag lever någon typ av "off grid" och är självförsörjande, men så är ju inte alls fallet. Jag gillar bara att odla tomater liksom. :)
Visa bifogad fil 112556

Nej det har inte med populationsdensitet att göra, men det har absolut med demografi att göra.

"A food desert is a low-income geographic area where a significant number of people have little or no access to nutritious and affordable food products, such as fresh fruits and vegetables. In these underserved communities, many residents have no choice other than to buy processed foods from their nearest corner store, convenience store, or fast food outlet. "
 
En sak som jag saknar i diskussionerna det är definitioner:
  • Vad är världens bästa djurvälfärd och hur vet vi att Sverige har det?
Vet man inte vad man menar är det hart när omöjligt att inte kasta ut barnet med badvattnet
 
Food desert är ju inte att det inte finns tillgång, det handlar mer om att det är lite mer glesbefolkat och att alla inte har gångavstånd till en affär. Men det har vi ju knappast i Sverige heller. Skillnaden mellan de flesta svenskar och många i amerikanska södern är ju att svenskarna oftast har en bil och att att vi åker och storhandlar.

Men tittar man på kartan så inser man snart att det både @athena och jag skriver stämmer rätt så bra. De flesta som bor mer än 1,6 km från en Supermarket (vilket anses vara gångavstånd) bor också i regioner där det hade gått superbra att odla mycket själv, men där man kommit så långt ifrån matproduktionen att man inte riktigt klarar av det där med att odla själv. När jag säger till mina amerikanska vänner att jag har egna tomater, gurkor, jordgubbar etc hemma i trädgården tycker de att jag lever någon typ av "off grid" och är självförsörjande, men så är ju inte alls fallet. Jag gillar bara att odla tomater liksom. :)
Visa bifogad fil 112556
Det beror ju på var man bor. Många i USA har grannregler som säger att man inte får odla annat än en viss gräsmatta tex såvitt jag förstått.
 
Vi har inte världens lägsta antibiotika användning - både Norge och Island har lägre (och då kollar man bara EU och EES). Finland har bättre smittläge vad gäller visa antibiotikaresistenta bakterier.

På vilka punkter är de svenska reglerna tuffare än EU:s regler?
Food desert är ju inte att det inte finns tillgång, det handlar mer om att det är lite mer glesbefolkat och att alla inte har gångavstånd till en affär. Men det har vi ju knappast i Sverige heller. Skillnaden mellan de flesta svenskar och många i amerikanska södern är ju att svenskarna oftast har en bil och att att vi åker och storhandlar.

Men tittar man på kartan så inser man snart att det både @athena och jag skriver stämmer rätt så bra. De flesta som bor mer än 1,6 km från en Supermarket (vilket anses vara gångavstånd) bor också i regioner där det hade gått superbra att odla mycket själv, men där man kommit så långt ifrån matproduktionen att man inte riktigt klarar av det där med att odla själv. När jag säger till mina amerikanska vänner att jag har egna tomater, gurkor, jordgubbar etc hemma i trädgården tycker de att jag lever någon typ av "off grid" och är självförsörjande, men så är ju inte alls fallet. Jag gillar bara att odla tomater liksom. :)
Visa bifogad fil 112556
Har alla amerikanska supermarkets bra frukt och grönt? Hur definieras en supermarket?

När jag var i Sydväst var inte alla supermarkets bra och på många ställen var färskvaror väldigt dyra. Frukten var ibland bara färdigskurnen ananas och jordgubbar . Detta stämde inte med min erfarenhet från Kanada och östra USA
 
Vi har inte världens lägsta antibiotika användning - både Norge och Island har lägre (och då kollar man bara EU och EES). Finland har bättre smittläge vad gäller visa antibiotikaresistenta bakterier.

På vilka punkter är de svenska reglerna tuffare än EU:s regler?

Har alla amerikanska supermarkets bra frukt och grönt? Hur definieras en supermarket?

När jag var i Sydväst var inte alla supermarkets bra och på många ställen var färskvaror väldigt dyra. Frukten var ibland bara färdigskurnen ananas och jordgubbar . Detta stämde inte med min erfarenhet från Kanada och östra USA
Den svenska djurskyddslagstiftningen är hårdare än EUs på massor av punkter, jag orkar inte leta upp hur just nu, men det är ganska stor skillnad. :)
 
En sak som jag saknar i diskussionerna det är definitioner:
  • Vad är världens bästa djurvälfärd och hur vet vi att Sverige har det?
Vet man inte vad man menar är det hart när omöjligt att inte kasta ut barnet med badvattnet
Tänker att ibland är kanske inte definitioner som -världens bästa XXX alltid är speciellt användbara även om politikerna tycker om dem. Speciellt om man faktiskt är bäst, om man är sämst eller mitt i listan är de ju användbara men tycker man att man är bäst sätter det sannolikt bara stopp för utvecklingen och andra går om. Är man bäst får man nog gå på -ständiga små förbättringar eller ngt.

Tänker att det finns två saker i det här som känns viktiga

-sannolikt finns inget utrymme för sämre djurvälfärd i Sverige oavsett om vi är bäst eller inte.
-Sverige behöver ur ren civilförsvarssynvinkel ett lantbruk som täcker en viss andel av våra behov.

Det är de två punkter som politikerna har att jobba med. Att lösa de båda med hjälp av fri marknad, ren marknadsekonomi verkar osannolikt.

Faktum är att nästan inga problem kan lösas på det viset eftersom all ren marknadsekonomi med helt fria marknader alltid går mot monopol eller oligopol som är i sig själva motsatsen till fri marknad och marknadsekonomi och hindrar teknisk utveckling. (det är sämre för företagen, för konsumenterna, för teknisk utveckling, för landet, för skatteintäkterna, för miljön osv osv) Så alla länder måste ha kontroll på sin marknad för att den ska fortsätta vara så fri som möjligt.
 
Den svenska djurskyddslagstiftningen är hårdare än EUs på massor av punkter, jag orkar inte leta upp hur just nu, men det är ganska stor skillnad. :)
Beteskravet är ju ett exempel (alltså som hästmänniskor borde verkligen bukefolket se att det är STORA skillnader på djurskyddet!).

Vi har också en helt annan etisk syn i Sverige (Norden). Vi behandlar djur på ett annat sätt än bara i Danmark, det finns det nog massor av forskning på. Vi har dessutom milsvid skillnad på mindset gällande antibiotika och hormoner (återigen, jämför med hästvärlden!). I mitt jobb gör vi varje år en resa till ett annat land för att besöka några "vanliga" producenter och lära oss mer, jag har varit med på Irland, i UK, Dk, Tyskland, Polen och Norge och när man faktiskt får förmånen att knata runt på gårdsplanen hos folk och prata med dem förstår man att det skiljer mycket.

Jag har såklart även besökt massor av hästgårdar runtom i EU och det ska vi inte ens prata om...

Därmed inte sagt att vi är världsbäst eller att det inte finns saker att förbättra, men vi har verkligen anledning att vara stolta över vårt djurskydd och vår allmänna inställning till att hålla djur i fångenskap och vilket ansvar man då tar på sig.
 
En sak som jag saknar i diskussionerna det är definitioner:
  • Vad är världens bästa djurvälfärd och hur vet vi att Sverige har det?
Vet man inte vad man menar är det hart när omöjligt att inte kasta ut barnet med badvattnet
Enkelt, Sverige har inte det. Vi ligger högt, ja. Men vi är inte bäst.
 
Beteskravet är ju ett exempel (alltså som hästmänniskor borde verkligen bukefolket se att det är STORA skillnader på djurskyddet!).

Vi har också en helt annan etisk syn i Sverige (Norden). Vi behandlar djur på ett annat sätt än bara i Danmark, det finns det nog massor av forskning på. Vi har dessutom milsvid skillnad på mindset gällande antibiotika och hormoner (återigen, jämför med hästvärlden!). I mitt jobb gör vi varje år en resa till ett annat land för att besöka några "vanliga" producenter och lära oss mer, jag har varit med på Irland, i UK, Dk, Tyskland, Polen och Norge och när man faktiskt får förmånen att knata runt på gårdsplanen hos folk och prata med dem förstår man att det skiljer mycket.

Jag har såklart även besökt massor av hästgårdar runtom i EU och det ska vi inte ens prata om...

Därmed inte sagt att vi är världsbäst eller att det inte finns saker att förbättra, men vi har verkligen anledning att vara stolta över vårt djurskydd och vår allmänna inställning till att hålla djur i fångenskap och vilket ansvar man då tar på sig.
Men precis vad jag ville framföra! Bra skrivet!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp