Bukefalos 28 år!

Kan vi diskutera regeringens senaste kommittédirektiv?

Det finns inga länder som ”ger betalt”. Det är konsumenten som betalar, dvs vi. Vill vi betala mer för t ex ekologiskt så är det det som produceras.
Ursäkta språkbruket då. Det finns länder där bönder får mer betalt från slakteriet. Jag känner inte till om handelns vinst är lägre eller priserna högre.
Jordbruksverket har som sagt statistik över betalning till lantbrukare i olika länder.
En del av diskussionen handlade väl om handlarnas höga (!) marginaler på kött.
 
Ursäkta språkbruket då. Det finns länder där bönder får mer betalt från slakteriet. Jag känner inte till om handelns vinst är lägre eller priserna högre.
Jordbruksverket har som sagt statistik över betalning till lantbrukare i olika länder.
En del av diskussionen handlade väl om handlarnas höga (!) marginaler på kött.
Ja absolut men jag tror det är lite viktigt att förstå att det faktiskt är en helt fri marknad. Och att det enda som egentligen styr vad bönderna producerar är vad folk vill äta.
 
Jag tror också på mindre lantbruk och alternativa vägar till marknaden - så att vi som uppskattar gott djurskydd bra arbetsförhållanden, begränsade smittorisken etc vet vad vi betalar för och ingen kan smyga in industrikött för det är tillverkat i Sverige.

Ska man vara kall - en utredning om jordbruket borde omfatta smittorisker och beredskap. Krisen i jordbruket under pandemin när den billigare arbetskraften inte kunde komma. Det senaste salmonella utbrottet när över 100 000 höns slaktades ut - i en kris klarar inte landet att förlora stor andel av produktionen på ett bräde. Samt att mutationer av smitta är mer troligt i en större population. Behovet av importerat gödsel, foderdrivmedel etc
 
Ja absolut men jag tror det är lite viktigt att förstå att det faktiskt är en helt fri marknad. Och att det enda som egentligen styr vad bönderna producerar är vad folk vill äta.
Sanning med modifikation eftersom distributionen kontrolleras av ett mindre antal aktörer och konsumenterna inte har perfekt information
 
Jag tror också på mindre lantbruk och alternativa vägar till marknaden - så att vi som uppskattar gott djurskydd bra arbetsförhållanden, begränsade smittorisken etc vet vad vi betalar för och ingen kan smyga in industrikött för det är tillverkat i Sverige.

Ska man vara kall - en utredning om jordbruket borde omfatta smittorisker och beredskap. Krisen i jordbruket under pandemin när den billigare arbetskraften inte kunde komma. Det senaste salmonella utbrottet när över 100 000 höns slaktades ut - i en kris klarar inte landet att förlora stor andel av produktionen på ett bräde. Samt att mutationer av smitta är mer troligt i en större population. Behovet av importerat gödsel, foderdrivmedel etc
Problemet är bara att mindre lantbruk är känsligare för ekonomiska påfrestningar. Och nu när dessa är många och höga så blir det knepigt. De måste få bättre betalt för sitt kött helt enkelt. Det är enda lösningen.
 
Det finns inga länder som ”ger betalt”. Det är konsumenten som betalar, dvs vi. Vill vi betala mer för t ex ekologiskt så är det det som produceras.
Nej, det är ju knappast så det fungerar med dagens EU-stöd av olika slag, regler kring olika former av lantbruk etc. Det är till största delen politik som formar lantbruket, det vet vi som försöker eller har försökt gå en annan väg.
 
Oavsett om lantbruket är inriktat på djur eller inte så tror jag att alternativa vägar än dagens behövs för att göra svenskt jordbruk konkurrenskraftigt.

Rekoring finns ju men är dyrt och begränsad som den ser ut idag. Att betala och äga andel är ju än nytt men har svårt med att se att det slår i hög utsträckning. Köpa låda med kött eller grönt fungerar ju till en viss gräns idag, nackdelen är ju för många att det blir i bulk.
Kanske nästa steg är att jordbrukare/producenter kan hyra en eller flera varuautomater i en stor lokal med andra.
 
Subventionera proportionerligt till grad av välfärd, slaktpriset förhandlas årligen mellan bönder och staten.

Och så fet moms på importerat kött, låg moms på svenskt kött, så lär det hända grejer med lönsamheten.

Missgynna jättebolagen som prispressar, gynna småbolagen som står för god välfärd.

Inte en millimeter ska tummas på lagstiftningen, den är redan nog urvattnad. Djurskyddsmyndigheten höll på med en hel del tok och millimeter-mätning, men nu är ju föreskrifterna redan lite väl slappa. Även inom häst...
 
Subventionera proportionerligt till grad av välfärd, slaktpriset förhandlas årligen mellan bönder och staten.

Och så fet moms på importerat kött, låg moms på svenskt kött, så lär det hända grejer med lönsamheten.

Missgynna jättebolagen som prispressar, gynna småbolagen som står för god välfärd.

Inte en millimeter ska tummas på lagstiftningen, den är redan nog urvattnad. Djurskyddsmyndigheten höll på med en hel del tok och millimeter-mätning, men nu är ju föreskrifterna redan lite väl slappa. Även inom häst...

Vi kan väl inte lägga moms på varor inom EU? En del av problematiken är att vissa EU länder subventionerar det inhemska jordbruket. EU:s jordbrukssubventioner uppgår till cirka 492,22 miljarder kronor årligen. Dvs den största enskilda posten av EU:s budget. Det förvrider den fria marknaden eftersom vissa länder därmed kan sälja jordbruksvaror billigare än Sverige. Plus då att de har mycket friare regler vad gäller djurhållning.

Regeringens kommittédirektiv påminner om det nya flyktingdirektivet där Sverige ska gå från en av de generösa asylmottagandet till EU minimum.
 
Vi kan väl inte lägga moms på varor inom EU? En del av problematiken är att vissa EU länder subventionerar det inhemska jordbruket. EU:s jordbrukssubventioner uppgår till cirka 492,22 miljarder kronor årligen. Dvs den största enskilda posten av EU:s budget. Det förvrider den fria marknaden eftersom vissa länder därmed kan sälja jordbruksvaror billigare än Sverige. Plus då att de har mycket friare regler vad gäller djurhållning.

Regeringens kommittédirektiv påminner om det nya flyktingdirektivet där Sverige ska gå från en av de generösa asylmottagandet till EU minimum.
Det är så många race to the bottom som pågår samtidigt att man nästan får panik.
 
Subventionera proportionerligt till grad av välfärd, slaktpriset förhandlas årligen mellan bönder och staten.

Och så fet moms på importerat kött, låg moms på svenskt kött, så lär det hända grejer med lönsamheten.

Missgynna jättebolagen som prispressar, gynna småbolagen som står för god välfärd.

Inte en millimeter ska tummas på lagstiftningen, den är redan nog urvattnad. Djurskyddsmyndigheten höll på med en hel del tok och millimeter-mätning, men nu är ju föreskrifterna redan lite väl slappa. Även inom häst...
Hög moms på imponerande varor går om vi går ut ur EU. Ser större fördelar med att stanna kvar än lämna.
 
Ja absolut men jag tror det är lite viktigt att förstå att det faktiskt är en helt fri marknad. Och att det enda som egentligen styr vad bönderna producerar är vad folk vill äta.
Nej det stämmer inte helt. Det beror på butikernas sortiment också. Jag har ibland handlat på en av Sveriges största ICA MAXI. Där ligger dom ekologiska morötterna med flera kravmärkta produkter långt bort i ett hörn. Man får verkligen leta upp dom. Jag förstår den dubbelarbetande föräldern som bara inte orkar...utan tar dom morötterna som ligger närmast istället för att gå ett varv extra i jättebutiken och trängas med en massa folk.
Om morötterna var väl synliga och låg vid övriga morötterna ( som det är på Willys och Coop) så skulle säkert fler köpa dom. Ökad efterfrågan och fler ekologiska varor skulle produceras.
 
Det där stämmer dock inte.

Det som styr är de stora bolagens strategier för vinstmaximering. Vad kunderna vill äta manipuleras via reklam och priser.
Det är såklart till stor del sant - men i slutänden ÄR det konsumenten som bestämmer. Sen vet jag mycket väl att det är en djungel och att alla inte kan välja osv osv - samt att jag är en extrem matnörd 😅
 
Alltså jag tror inte riktigt på att det är djurskyddsreglerna som är problemet i sammanhanget. Jag tror det handlar om hopplös administration, ofta onödig sådan, ockerpåslag i förädlingleden och den idiotiska upphandlingen av mat inom offentlig sektor som enbart handlar om pris. Det driver fram behovet av stordrifter och mer eller mindre omöjliggör småskaliga alternativ. Eftersom stordrifter inte funkar i många delar av landet så läggs jordbruket då ner där.
 
Subventionera proportionerligt till grad av välfärd, slaktpriset förhandlas årligen mellan bönder och staten.

Och så fet moms på importerat kött, låg moms på svenskt kött, så lär det hända grejer med lönsamheten.

Missgynna jättebolagen som prispressar, gynna småbolagen som står för god välfärd.

Inte en millimeter ska tummas på lagstiftningen, den är redan nog urvattnad. Djurskyddsmyndigheten höll på med en hel del tok och millimeter-mätning, men nu är ju föreskrifterna redan lite väl slappa. Även inom häst...
Om vi återgick till förhandling om priset med staten så tror jag faktiskt ännu färre bönder skulle fortsätta. De är ju företagare.
 
Om vi återgick till förhandling om priset med staten så tror jag faktiskt ännu färre bönder skulle fortsätta. De är ju företagare.

Vi närmar oss ju punkten där grisbönderna inte går runt överhuvudtaget, men svenskt griskött fortfarande är hiskeligt billigt.

"Fri marknad" är inte ett mirakelmedel och mycket av det som är/varit bra med Sverige har att göra med att vi reglerar den fria marknaden.

Fri marknad ger inte bättre priser för konsument, bättre arbetsvillkor, bättre djurvälfärd. Det som kan dras in på av företagsledningar som drabbas av girighet, det dras in på. Då behövs statlig styrning för att hålla en bra grundnivå för alla som påverkas av företagets aktivitet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp