Bukefalos 28 år!

Kan vi diskutera regeringens senaste kommittédirektiv?

Jag brukar alltid handla på Coop, men var in på Willys för att få tag i lite gustafskorv (svenskt hästkött för övrigt) och såg bra pris på kött! Problemet var att allt visade sig vara från Irland. det är dock enormt många som i dagens ekonomi inte har råd att välja bort det. Köttet såg dessutom jättefint ut. Så nog säljer utländskt kött jättebra. Såg en butik som sålde oxfile från Brasilien som man kunde boka på Facebook. Såg till min besvikelse att relativt högavlönade bekanta direkt bokade kött. Så tyvärr köper "alla" klasser utländskt kött. Jag erkänner att jag sällan frågar när jag äter på restaurang. Risken finns att man blir "utan" mat. 🤷
 
Fast jag tror att för att det ska finnas betalningsvilja för svenskt kött av djurskyddsskäl - så måste svenska producenter visa att de prioriterar djurskyddet. Man kan liksom inte ha en USP som man hela tiden bedriver lobbyverksamhet för att slippa.

Då måste man ta larmrapporter om missförhållanden, snabbväxande kycklingar och gasade grisar på alvar och inte konstant skjuta på budbäraren. Och man kan inte kräva att få fixera suggor av konkurransskäl etc.

Just branschenrepresentanternas syn på djurskyddet gör att jag befarar det värsta när det gäller nya regler.
 
Senast i tisdags var folk som tokiga för att håva in billig fläskfilé och blandfärs på Coop, med danska och nederländska grisar och nötkött från Irland. Lite men inte mycket billigare för konsument i butik än svenska alternativet. (Fläskfilén från Danmark var ganska mycket billigare, så jag hoppas den smakar bra i munnen, för nån i ekvationen betalar för det hela.)

Så nog går det åt. Men vägen framåt är inte att kliva bakåt - inte heller på detta område.
Fun fact är ju att Danmark säljer sitt kött på hemmaplan till högre pris pga 'hög' djurvälfärd (jämfört med vad som importeras i övrigt (från Tyskland?)). Alltså finns marginaler för lägre pris på svenska marknaden.
 
Fast jag tror att för att det ska finnas betalningsvilja för svenskt kött av djurskyddsskäl - så måste svenska producenter visa att de prioriterar djurskyddet. Man kan liksom inte ha en USP som man hela tiden bedriver lobbyverksamhet för att slippa.

Då måste man ta larmrapporter om missförhållanden, snabbväxande kycklingar och gasade grisar på alvar och inte konstant skjuta på budbäraren. Och man kan inte kräva att få fixera suggor av konkurransskäl etc.

Just branschenrepresentanternas syn på djurskyddet gör att jag befarar det värsta när det gäller nya regler.
Jag är helt inne på samma linje, man måste visa att man menar allvar och är stolta över det förbättringsarbete som bedrivs - och varenda idiotisk idé om att försämra riskerar att skjuta förtroendet i sank.
 
Var det inte @Ramona som någon gång berättade att irländarna också köpte inhemskt fårkött av djurskyddsskäl.
Ja, fast så är det över stora delar av världen. Närproducerat marknadsförs som det bästa. Och ofta, men inte alltid, stannar det bästa på hemmaplan till högsta priset och så exporterar man mer av bulktyp. Det första är ganska sunt på många sätt och vis, och Sverige och svenskar är inte unika på att tycka djurvälfärd är bra.

Däremot är det ett underbetyg att vi importerar denna bulk som tillverkats med undermålig djurvälfärd, det borde vi satsa på att få slippa.
 
Var det inte @Ramona som någon gång berättade att irländarna också köpte inhemskt fårkött av djurskyddsskäl.
Det stämmer säkert, och jag tror inte kött från betesdjur behöver vara dåligt. Däremot har de ju ett annat klimat (längre betessäsong, lägre behov av dyra byggnader) som gör konkurrensen sned jämfört med oss.
Och oavsett om det inte är lika illa som brasilianska feedlots bör vi alltid köpa svenskt :)
 
Om folk inte köpte utländskt kött, skulle butikerna inte sälja det.


Var på en aktiv delägare i Coop för några år sen om varför de tar in billig utländsk köttfärs samtidigt som de marknadsför sig som den gröna butiken. Fick bara som svar att de måste bemöta alla kunders betalkraft och att den billiga köttfärsen var viktig för låginkomsttagare, pensionärer m fl. De var måna om sina kunder.
Jag är hellre utan köttfärs i s f och köper köttet helst lokalt och planerar matsedeln efter plånboken och tillgången på varor.
 
Det är ju föreslaget av en utredning vars direktiv gavs i juni 2021 så det kan man inte skylla den sittande regeringen för.

I övrigt håller jag helt med @Lingon. Vi behöver liksom välja. Färre svenska djurbönder = mer import. Idag importerar vi 50% av nötköttet och 70% av lammköttet, för att ta ett par exempel. Så även om "alla jag känner köper svenskt" verkar det komma in ganska stora mängder kött från andra länder. Någon äter nog det också.
Jo men är det exakt samma direktiv? Det har ju hänt att man ändrat lite vad gäller utredningar som varit på gång sedan innan.
 
Det har jag aldrig sett att man gjort men jag har inte sett allt 😊
Eller ändrat och ändrat, nu tillsätter de en ny utredning (var det ens påbörjad någon förut, eller var det bara direktiv?). Det är väl inte helt ovanligt att lägga ned/tillsätta ny utredning - även om det ibland låter onödigt när någon gjorts nyss.
 
Överlag, det låter såklart bra att vilja förändra djurvälfärden globalt. Men vad jag ser är är snarare samma argumentation som ibland tagit över klimatdebatten, man pekar gärna på att det inte spelar någon roll vad Sverige gör inom våra gränser (för vi bidrar ju till utsläpp på andra platser också...) om inte resten av världen bättrar sig, och då kan vi legitimera att göra minimala ansträngningar. Tror alltså att det här kommer sluta med noll förbättring inom EU i stort men en radikal försämring här.
 
Det är ju föreslaget av en utredning vars direktiv gavs i juni 2021 så det kan man inte skylla den sittande regeringen för.

I övrigt håller jag helt med @Lingon. Vi behöver liksom välja. Färre svenska djurbönder = mer import. Idag importerar vi 50% av nötköttet och 70% av lammköttet, för att ta ett par exempel. Så även om "alla jag känner köper svenskt" verkar det komma in ganska stora mängder kött från andra länder. Någon äter nog det också.
Fast jag vill inte ha färre svenska bönder. Jag förstår inte ens varför du tar upp det, ingen vill väl ha det? Men jag ser hellre att pengarna hamnar hos bönderna än hos handlaren. Lantbrukaren får liksom ca 30 kr/kilo för nötkött. I affären kostar det typ 150-500 kr/kilo. Inte en chans att resten av kedjan kostar så pass att det priset egentligen är motiverat.
 
Vilka la ner Djurskyddsmyndigheten och vilka såg till att minkindustrin kan fortsätta på samma gamla sätt? Jag har inga förhoppningar om att nuvarande regering kommer göra ett jota för att förbättra eller ens vidhålla djurskyddet.
 
Var det inte @Ramona som någon gång berättade att irländarna också köpte inhemskt fårkött av djurskyddsskäl.
Fast det gör man ju överallt egentligen. Precis som vi svenskar har argumentet att svensk djurhållning är den bästa och vi behöver stödja svenska bönder, så resonerar ju fransmännen, irländarna och spanjorerna precis likadant. Och ja, vi har en bra djurvälfärd i Sverige, men den är inte bättre än alla andra länder. Vi är bättre än många, men vi är inte bäst på alla områden. Och sen beror det helt på vad man själv tycker är viktigt. För människor som gillar att djuren står inne 5-6 månader om året och äter ensilage är svenskt nötkött jättebra. Eller för de som tycker att ekologiska grisar vars fria utevistelse innebär en 12 kvm stor betongplatta är en bra grej så är svenskt fläskkött också bra. Och jämför man det med surrade suggor så är ju givetvis svenskt kött bättre. Men det går ju inte att jämföra med nötterna i södra Frankrike eller Irland som äter färskt gräs året runt. Där enbart vissa har dem inne för att de själva saknar tillräckligt med mark. Nu blir ju ranchdriften större och större i Sverige med eftersom många bönder tenderar att ha mycket mark, men även där haltar ju mycket av djurhållningen kan jag tycka. Jag som bor mitt mellan två stora ranchdrifter tycker att de har lite att önska i form av koll på djuren. Jag har bevittnat flera kalvningar i december-februari tex.

Samvetsmässigt har jag inga som helst skrupler att äta irländskt kött. Där har djuren det bra och det är ett fint gammalmodigt kretslopp kring gödsel, bete och grästillväxt där man inte använder sig av så mycket konstgödsel tex. Någon statistik säger att irländska djur får mycket antibiotika och många svenskar menar att det fodras regelmässigt, men det stämmer inte. Antibiotikan är svindyr på Irland och det finns inte många bönder som har råd att ge det till sina nötbesättningar i förebyggande syfte. Då hade det irländska köttet varit betydligt dyrare och inte alls konkurrenskraftigt. Anledningen till att det irländska köttet är "billigt" är ju för att de är naturbetesuppfödda av små och medelstora producenter som först och främst inte på heltid lever på sitt jordbruk. Vad gäller irländskt lamm så är det i världsklass! Gräsuppfödda djur som går ute på färskt gräs hela livet. Dessutom av köttras så den där biten som svenskar klagar på smakar ull finns knappt. Dessutom äter man riktiga lamm och inte gamla tackor, så lammkött från Irland är lamm på riktigt.
 
Eller ändrat och ändrat, nu tillsätter de en ny utredning (var det ens påbörjad någon förut, eller var det bara direktiv?). Det är väl inte helt ovanligt att lägga ned/tillsätta ny utredning - även om det ibland låter onödigt när någon gjorts nyss.
Den utredning som föreslår att DV inte ska ha jour på natten är en helt annan än den som tillsattes idag.
 
Fast jag vill inte ha färre svenska bönder. Jag förstår inte ens varför du tar upp det, ingen vill väl ha det? Men jag ser hellre att pengarna hamnar hos bönderna än hos handlaren. Lantbrukaren får liksom ca 30 kr/kilo för nötkött. I affären kostar det typ 150-500 kr/kilo. Inte en chans att resten av kedjan kostar så pass att det priset egentligen är men om lantbrukare
Fast jag vill inte ha färre svenska bönder. Jag förstår inte ens varför du tar upp det, ingen vill väl ha det? Men jag ser hellre att pengarna hamnar hos bönderna än hos handlaren. Lantbrukaren får liksom ca 30 kr/kilo för nötkött. I affären kostar det typ 150-500 kr/kilo. Inte en chans att resten av kedjan kostar så pass att det priset egentligen är motiverat.
Men om lantbrukaren på Irland eller i Tyskland också får 30:-/kg med enklare regler så är ekvationen ganska enkel.

Jag jobbar med lantbrukare, jag vill inte heller ha färre av dem :).
 
Svenskt djurskydd ska inte urholkas utan förstärkas, svenska bönder ska stödjas och i synnerhet nu med tanke på världsutvecklingen så kan vi inte sitta och pilla oss själva i naveln. Underlätta för småskalighet, mindre besättningar, lokala mejerier och slakterier, utbilda fler distriktsveterinärer och ge dem vettiga arbetsvillkor och lön de kan leva på och rejäla OB-ersättningar vid utryckningar. Om hela Sverige ska leva behöver vi veterinärer i hela landet så djurägare kan få hjälp oavsett tid på dygnet.

Sverige behöver sina bönder och den levande landsbygden, inte minst ur beredskapssynpunkt. Vi behöver beredskapslager och möjligheten att försörja oss själva vid större naturkatastrofer om vulkanutbrott på Island, pandemier, terrorkatastrofer och krig i vår närmiljö eller rent av i vårt land. Staten måste ta ett större ansvar och bygga upp en beredskapsorganisation igen och beredskapslager, det är rena katastrofen att så många mediciner inte går att få tag på idag. Avregleringen av apoteken är ren idioti, det finns ingen insyn, ingen vet vad grannapoteket har hemma om det är restat på det apotek man står i med sitt recept.

När man lägger ner servicen ute i landet så får man en utflyttning, affärer, banker, apotek, skolor läggs ner, jobben försvinner och kvar finns till slut bara några äldre och hemtjänstare. Kan Norge ha en levande landsbygd i hela Norge borde väl Sverige kunna ha detsamma om viljan finns?
 
Men om lantbrukaren på Irland eller i Tyskland också får 30:-/kg med enklare regler så är ekvationen ganska enkel.

Jag jobbar med lantbrukare, jag vill inte heller ha färre av dem :).
Jag har sett statistik på det här från Jordbruksverket, alltså vad bönder får betalt i olika EU-länder. Minns inte men vissa länder ger definitivt högre betalt än oss - och har andra regler.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp