Kan vi klampa i klaveret litegrann

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och ska då de kvinnor som har samma fördelar på grund av andra orsaker (PCOS, intersex, mfl hormonella skillnader) också uteslutas? Och hur ska det mätas?

Fast deras fördelar är ju medfödda precis som den finländske långdistanslöparen (om jag minns rätt) som visade sig ha extra högt antal röda blodkroppar naturligt vilket gav honom en mycket bättre syreupptagningsförmåga än konkurrenterna.
 
Fast då förstår jag nog inte riktigt vad du menar.

Fler klasser. Inte bara män och kvinnor. Klasser för kvinnor födda som män och vice versa. Så att Laurel Hubbard bara tävlar mot andra som föddes som man och nu är kvinnor. Om de inte tävlar i ridsport vilket gör hela diskussion onödig.
 
Och ska då de kvinnor som har samma fördelar på grund av andra orsaker (PCOS, intersex, mfl hormonella skillnader) också uteslutas? Och hur ska det mätas?
Nej, är det medfödda egenskaper tycker jag inte att de ska uteslutas. Har de uppkommit av medicinering eller otillåtna preparat så ja, då tycker jag det. När det kommer till människor som inte genetiskt varken är helt män eller kvinnor blir det krångligare och då känns att mäta hormonnivåer som omedicinerad eller separata klasser som ett alternativ. Sen tycker jag det är stor skillnad om man vill tävla på lägre nivå, på en klubbtävling känns många saker orimligt som jag tycker skulle vara fullt rimligt om det gällde OS. Alla människor är helt enkelt inte gjorda för att kunna tävla på elitnivå av ett gäng olika anledningar.
 
Senast ändrad:
Jag har dragit mig för att skriva detta inlägg i några veckor nu men nu kan jag inte hålla mig längre. Främst av anledningen att jag brukar få så bra svar på funderingar. Inte alltid av egna inlägg men jag lär mycket från andras inlägg och många svar.

Så. Transgender från Nya Zeeland som har blivit antagen att tävla i OS i Tokyo: Laurel Hubbard

Wikipedia om bakgrunden, tränat och tävlat som man innan könsbyte
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Laurel_Hubbard

I mitt huvud är jag tveksam om detta är rättvist mot motståndare.

Jag blir gärna upplyst om aspekter jag inte tänkt på i min enkelspåriga hjärna. Samtidigt som jag är för allas rätt att vara den de vill, när det kommer till sport, grenar män mot män och kvinnor mot kvinnor undrar jag hur detta är rättvist mot andra kvinnor i

Jag har dragit mig för att skriva detta inlägg i några veckor nu men nu kan jag inte hålla mig längre. Främst av anledningen att jag brukar få så bra svar på funderingar. Inte alltid av egna inlägg men jag lär mycket från andras inlägg och många svar.

Så. Transgender från Nya Zeeland som har blivit antagen att tävla i OS i Tokyo: Laurel Hubbard

Wikipedia om bakgrunden, tränat och tävlat som man innan könsbyte
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Laurel_Hubbard

I mitt huvud är jag tveksam om detta är rättvist mot motståndare.

Jag blir gärna upplyst om aspekter jag inte tänkt på i min enkelspåriga hjärna. Samtidigt som jag är för allas rätt att vara den de vill, när det kommer till sport, grenar män mot män och kvinnor mot kvinnor undrar jag hur detta är rättvist mot andra kvinnor i just tyngdlyftning?
Jag tycker det är intressant att fenomenet främst verkar finnas inom friidrott och tyngdlyftning.

Har t ex inte sett någon fotbollsspelare som kommit ut som trans iaf, iaf inte utanför Sverige och inte mtf.
 
Ja jo men även andra sporter. Skidåkning, ridsport, golf, segling, boxning... är det friidrotten som är så himla open minded?
Jag tror nog man är open minded bland spelarna (Tror!) MEN följarskarorna är tyvärr ofta både rasistiska och fobiska på alla möjliga sätt och vis. Vilken hemsk massa de kan vara...... Ja, inte alla (givetVIS) men ingen kan väl ha undgått att se och höra och läsa om hur fotbollsfans beter sig.....
 
Ja jo men även andra sporter. Skidåkning, ridsport, golf, segling, boxning... är det friidrotten som är så himla open minded?
Det finns ju en del forskning som visar att transpersoner slutar idrotta eller inte ens börjar, eftersom det är så stora hinder (i Sverige, finns säkert internationell forskning som jag inte har koll på). Jag vet inte om friidrotten sticker ut, det kanske den gör?

Menar du enbart transkvinnor? Annars finns ju Loui Sand (handboll) och Noel Filén (basket) tex.
 
Ja jo men även andra sporter. Skidåkning, ridsport, golf, segling, boxning... är det friidrotten som är så himla open minded?

Sen är det väl också så att andelen elitidrottare (av den stora massan idrottare) är mycket liten, liksom andelen personer som byter kön är hyfsat liten. Kombinera de två så har du nog anledningen till att det finns så få transsexuella idrottare.
 
Det är väl knappt nån manlig fotbollsspelare som vågar komma ut som homosexuell. Väldigt macho miljö tror jag tyvärr.

Om jag minns rätt så är det åtta manliga fotbollsspelare genom världshistorien över huvudtaget som kommit ut som homosexuella. Nästan alla gjorde det efter att de avslutat sina karriärer. Att det blev en världsnyhet när en svensk spelare i ett division fyra-lag (Anton Hysén) kom ut säger väl en hel del...
 
Såååå intressant och tack för alla svar! Har redan fått nya insikter, typ dessa få som nämnts som fötts med diverse egenskaper (genetiskt) så som syreupptag/blodkroppar och mer eller mindre östrogen osv....

Detta leder in mig på tankar i galoppsporten där vissahästar, typ Secretariat, som hade förstorat hjärta och än idag har banrekord osv....

Men även som någon nämnt, petsoner som föds då med långa ben, stora lungor, det och det....


Jag måste säga att jag håller med den som skrev i tråden att det ändå är skillnad på medfödda "fel" (missförstå mig rätt) och medicinska.... hmm... vill inte kalla det "fel" men har tappat rätt ord för det... ni förstår nog ändå vad jag menar, kloka buke...


Väldigt intressant och en del namn som nämnts i tråden kommer jaggoogla i morgon. Klockan är 23här i.Aus så dags att sova men fortsätt gärna diskussionen. Jag finner den väldigt intressant, alla inputs!
 
Såååå intressant och tack för alla svar! Har redan fått nya insikter, typ dessa få som nämnts som fötts med diverse egenskaper (genetiskt) så som syreupptag/blodkroppar och mer eller mindre östrogen osv....

Detta leder in mig på tankar i galoppsporten där vissahästar, typ Secretariat, som hade förstorat hjärta och än idag har banrekord osv....

Men även som någon nämnt, petsoner som föds då med långa ben, stora lungor, det och det....


Jag måste säga att jag håller med den som skrev i tråden att det ändå är skillnad på medfödda "fel" (missförstå mig rätt) och medicinska.... hmm... vill inte kalla det "fel" men har tappat rätt ord för det... ni förstår nog ändå vad jag menar, kloka buke...


Väldigt intressant och en del namn som nämnts i tråden kommer jaggoogla i morgon. Klockan är 23här i.Aus så dags att sova men fortsätt gärna diskussionen. Jag finner den väldigt intressant, alla inputs!
Rättar mig själv nu. Inskränkta mig. Varför kallade jag "medfött" för egenskap och "medicinskt" för "fel"? Även om.jag inte skrev det rakt ut var det underförstått, enligt mig

Se, bara där måste jag lära mig mer!!!
 
IOK:s bedömningar är ju inte direkt kända för att alltid vara korrekta och rättivsa (i allmänhet alltså, inte specifikt gällande transpersoner), så jag tycker inte alls att det är konstigt att det blir debatt och jag tycker inte att det vore rimligt om man per automatik säger "IOK säger så då är det rätt", oavsett ämne.
I just det här fallet så har IOK otvetydigt rätt, eftersom OS är IOK’s tävling, och är de som sätter dess regler.

Hade IOK bestämt att bara halta och vänsterhänta rödhåringar hade fått tävla i spjut, så hade också det varit rätt.
Även om väldigt många hade blivit kränkta.
 
Såååå intressant och tack för alla svar! Har redan fått nya insikter, typ dessa få som nämnts som fötts med diverse egenskaper (genetiskt) så som syreupptag/blodkroppar och mer eller mindre östrogen osv....

Detta leder in mig på tankar i galoppsporten där vissahästar, typ Secretariat, som hade förstorat hjärta och än idag har banrekord osv....

Men även som någon nämnt, petsoner som föds då med långa ben, stora lungor, det och det....


Jag måste säga att jag håller med den som skrev i tråden att det ändå är skillnad på medfödda "fel" (missförstå mig rätt) och medicinska.... hmm... vill inte kalla det "fel" men har tappat rätt ord för det... ni förstår nog ändå vad jag menar, kloka buke...


Väldigt intressant och en del namn som nämnts i tråden kommer jaggoogla i morgon. Klockan är 23här i.Aus så dags att sova men fortsätt gärna diskussionen. Jag finner den väldigt intressant, alla inputs!

Istället för fel kanske ordet egenskaper kan användas? Medfödda egenskaper (allt från högre testosteronhalt, lång kroppslängd, tålighet för hård träning, lungkapacitet) jämfört med medicinskt förvärvade förmågor (där både dopning och icke-dopning ingår).
 
Istället för fel kanske ordet egenskaper kan användas? Medfödda egenskaper (allt från högre testosteronhalt, lång kroppslängd, tålighet för hård träning, lungkapacitet) jämfört med medicinskt förvärvade förmågor (där både dopning och icke-dopning ingår).
Väldigt bra ordval där
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp