Kan vi prata lite om avslag?

Hah!
Män ska ju gärna skyddas från vetskapen om mens (de kan ju bli äcklade...) så att avslag hålls hemligt för dem är föga förvånande.

*muttrar något om att allt är patriarkatets fel. Som vanligt.*

Och kvinnor och barn har riskerat livet (och många gånger dött) vid förlossning genom alla tider. Vi är dessutom det djur som har svårast att föda barn eftersom vi går upprätt. Du kan ju hälsa honom det. ;) :devil:
Ja är inte det den vanligaste dödsorsakern för kvinnor i U-länder (dvs de kvinnor som inte har tillgång till den läkarvård som vi är vana vid här)?

Många gånger glöms det bort hur farligt det faktiskt är att föda barn utan kunnig hjälp.
 
Men vad är syftet?

"Slutbesiktning" av underlivet, se så att det har läkt som det ska och så att inget är konstigt eller om det har gett några men. Här vill de också gärna fånga upp en eventuell förlossningsdepression i tid, så de frågar hur man mår.

Jag fick ut hela journalen också :)
 
"Slutbesiktning" av underlivet, se så att det har läkt som det ska och så att inget är konstigt eller om det har gett några men. Här vill de också gärna fånga upp en eventuell förlossningsdepression i tid, så de frågar hur man mår.

Jag fick ut hela journalen också :)
Känner man inte det själv? Det känns liksom inget konstigt alls. Förlossningsdepression pratade de om på BVC.
 
Känner man inte det själv? Det känns liksom inget konstigt alls. Förlossningsdepression pratade de om på BVC.

Nej, alla kanske inte gör det.

Bara för att DU inte tycker att det är nödvändigt för DIG med en efterkontroll, så betyder inte det att det är samma för andra.

För MIG innebar det en trygghet att ha den där tiden bokad, jag hade flera frågor som jag tog med mig dit och jag skulle inte vilja göra på något annat sätt.
 
Jag har fött tre barn och aldrig gjort någon efterkontroll. Borde jag det eller? Gör alla det???
I mitt landsting är det rutin på efterkontroll, vi pratade igenom förlossningen och så gjordes en gyn undersökning för att kolla att allt såg bra ut. Jag tyckte att det var väldigt bra att få prata igenom förlossningen med någon utomstående som dessutom kunde förklara en del saker.
Jag antar att det inte är något krav att man ska gå men det erbjuds och jag tror att det är bra för att kunna fånga upp de som förlossningen kanske inte var helt ultimat, de som mår dåligt, de som kanske har problem med underlivet osv. Jag kände mig mer bekväm att prata med min BM om amning och sånt är BVC sköterskan som kändes hel knäpp... (det visade sig sen att hon hade blivit akut dement men där och då var det lite svårt att inse det)
 
Nej, alla kanske inte gör det.

Bara för att DU inte tycker att det är nödvändigt för DIG med en efterkontroll, så betyder inte det att det är samma för andra.

För MIG innebar det en trygghet att ha den där tiden bokad, jag hade flera frågor som jag tog med mig dit och jag skulle inte vilja göra på något annat sätt.
Eh det var typ därför jag frågade. Du behöver inte bli otrevlig.
 
I mitt landsting är det rutin på efterkontroll, vi pratade igenom förlossningen och så gjordes en gyn undersökning för att kolla att allt såg bra ut. Jag tyckte att det var väldigt bra att få prata igenom förlossningen med någon utomstående som dessutom kunde förklara en del saker.
Jag antar att det inte är något krav att man ska gå men det erbjuds och jag tror att det är bra för att kunna fånga upp de som förlossningen kanske inte var helt ultimat, de som mår dåligt, de som kanske har problem med underlivet osv. Jag kände mig mer bekväm att prata med min BM om amning och sånt är BVC sköterskan som kändes hel knäpp... (det visade sig sen att hon hade blivit akut dement men där och då var det lite svårt att inse det)
Jag kan inte minnas att någon ens försökt få mig att komma på något sådant samtal. Jag är störtförtjust i både sjuksköterskan på Bvc och min barnmorska på Mvc. Vi har ju lärt känna varandra genom åren.
 
Jag kan inte minnas att någon ens försökt få mig att komma på något sådant samtal. Jag är störtförtjust i både sjuksköterskan på Bvc och min barnmorska på Mvc. Vi har ju lärt känna varandra genom åren.
Det kan ju vara så att ditt landsting har andra rutiner, fråga barnmorskan någon gång om du kommer åt, det är alltid intressant hur det kan vara på andra ställen. :D
 
Men vad är syftet?
Nu har jag ju inte fött och därmed inte varit på efterkontroll men jag har en känsla av att bm var och varannan gång jag träffar henne säger "men det tar vi i samband med efterkontroll" så jag antar att det är ett tillfälle att samla upp lite allt möjligt både från graviditet och förlossning.

Eftersom min hjärna verkar oförmögen att ta in information är det enda jag minns att vi ska göra cellprov och röda hund vaccin.
 
Eftersom min hjärna verkar oförmögen att ta in information är det enda jag minns att vi ska göra cellprov och röda hund vaccin

Jag blev påmind om vaccinet, (eftersom hjärnan är ganska oförmögen att samla på sig information även ett par månader efter förlossningen...) fick göra det på förlossningens eftervårdsmottagning på Centralsjukhuset och inte hos min vanliga barnmorska.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 847
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp