Kan vi prata om alkohol?

Intressanta svar, får man kasta in en till frågeställning mitt i tråden.

Jag och mina vänner festade loss rejält när vi var sisådär 18-22 även om det blev en hel del folköl även i slutet på högstadiet/under gymnasietiden.

Dom flesta av oss har nu när vi så att säga passerat 30, för länge sedan slutat dricka mycket... vi växte ju upp vi också så att säga, för min del handlar det väl om kanske en öl eller tre till maten i sällskap med vänner någon gång vartannat år eller så i dagsläget.

Har inget behov av att dricka, känner inget sug, anser att det för mig är viktigare att kunna göra andra saker som inte ska kombineras med alkohol.

Och... då till frågan, hur många av er kvinnor... anser det vara negativt med män som inte dricker alkohol i tid och otid?

Jag har blivit nobbad ett tiotal gånger av just den anledningen genom åren så man blir ju nyfiken.
 
Intressanta svar, får man kasta in en till frågeställning mitt i tråden.

Jag och mina vänner festade loss rejält när vi var sisådär 18-22 även om det blev en hel del folköl även i slutet på högstadiet/under gymnasietiden.

Dom flesta av oss har nu när vi så att säga passerat 30, för länge sedan slutat dricka mycket... vi växte ju upp vi också så att säga, för min del handlar det väl om kanske en öl eller tre till maten i sällskap med vänner någon gång vartannat år eller så i dagsläget.

Har inget behov av att dricka, känner inget sug, anser att det för mig är viktigare att kunna göra andra saker som inte ska kombineras med alkohol.

Och... då till frågan, hur många av er kvinnor... anser det vara negativt med män som inte dricker alkohol i tid och otid?

Jag har blivit nobbad ett tiotal gånger av just den anledningen genom åren så man blir ju nyfiken.
Om någon nobbar dig för att du inte dricker alkohol är det uppenbarligen inte den som du ska vara med.
Det är nog omöjligt att säga vad kvinnor tycker om det. Själv ser jag inte det som problem.
 
Intressanta svar, får man kasta in en till frågeställning mitt i tråden.

Jag och mina vänner festade loss rejält när vi var sisådär 18-22 även om det blev en hel del folköl även i slutet på högstadiet/under gymnasietiden.

Dom flesta av oss har nu när vi så att säga passerat 30, för länge sedan slutat dricka mycket... vi växte ju upp vi också så att säga, för min del handlar det väl om kanske en öl eller tre till maten i sällskap med vänner någon gång vartannat år eller så i dagsläget.

Har inget behov av att dricka, känner inget sug, anser att det för mig är viktigare att kunna göra andra saker som inte ska kombineras med alkohol.

Och... då till frågan, hur många av er kvinnor... anser det vara negativt med män som inte dricker alkohol i tid och otid?

Jag har blivit nobbad ett tiotal gånger av just den anledningen genom åren så man blir ju nyfiken.
Menar du på rikligt att tio kvinnor sagt att de inte vill vara med dig för att du inte dricker alkohol?
 
Om någon nobbar dig för att du inte dricker alkohol är det uppenbarligen inte den som du ska vara med.
Det är nog omöjligt att säga vad kvinnor tycker om det. Själv ser jag inte det som problem.

Naturligtvis är det så, det är ju mitt val att avstå.
Jag tänkte mest om det var något vanligt förekommande.

Menar du på rikligt att tio kvinnor sagt att de inte vill vara med dig för att du inte dricker alkohol?

Ja, något fler än 10 faktiskt...

"Du verkar ju vara en trevlig kille, ska vi träffas på Harrys och ta ett glas vin och prata lite på lördag?"
när jag då svarat med...
"Jag träffar dig gärna, men jag skippar gärna vinet(tål inte vin) och är helst helt nykter."
så har konversationen slutat där... och jag sitter om ett frågetecken och undrar vad som är fel. Några gånger har jag skickat ett meddelande till och undrat om personen fortfarande vill träffas och då blivit blockerad.
 
Jag delar nog både erfarenheter och syn på alkohol med @tornblomma och @Petruska
För mig finns det (åtminstone idag) få drycker som kan konkurrera med rältt vin, öl eller cider till en måltid. Enda undantaget jag kan komma på just nu är en del fantastiska äppelmuster (på cideräpplen) som har tillräcklig beska och komplexitet för att inte kännas som "det alkoholfria alternativet".

I min uppväxt var alkohol förknippat med trevliga tillfällen, de goda middagarna med gott om tid och gäster. Jag såg aldrig mina föräldrar berusade som barn, men det stod oftast vin eller öl på bordet på helgen.

Som vuxen har jag ju haft alkohol som yrke och intresse, så visst finns det perioder när den samlade konsumtionen varit lite högre än vad som är optimalt för en hårt tränande människa, så jag har haft för vana att hålla glasen väldigt små (och under den perioden fick jag undvika all alkohol som inte var jobbrelaterad). Ett liv helt utan alkohol hade helt klart varit fattigare (om det inte bara var molekylen som försvann utan att påverka smak och smakförstärkande effekter).
 
Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i samhället. Våldsbrott, sexbrott, familjetragedier, olyckor. I väldigt hög andel är alkohol eller andra droger inblandade när tragiska händelser inträffar.

Jag är nyfiken på ert förhållande till alkohol.
Är alkohol berikande i ert liv?
Dricker ni vad ni anser "lagom" mycket?
Dricker ni alls?
Hur viktig är alkoholen för er?
Hur påverkas ni av alkohol, dricker ni för att bli glada, lugna, dämpa ångest, eller bara för att det är socialt?
Ser ni mycket av alkoholens baksida i er omgivning? Har ni själva kanske erfarenhet av missbrukande anhöriga, vuxit upp som barn i alkoholiserade miljöer, levt med partners som inte klarat av att hantera alkohol, vänner som farit illa, ni själva som inte "klarat av drickandet"?

Vi alla måste förhålla oss till alkohol i det samhälle vi lever i, och vi alla har en relation till den. Antingen i ett avståndstagande eller i ett nyttjande. Avslappnat eller ansträngt. Skulle ni klara er utan? Har den en central del i ert liv?


Själv har jag lyckligtvis aldrig känt ett SUG eller ett behov. Jag har festat mycket i en period om några år i typ åldern 19-22, med mycket var det då utgång 2-6 gånger i månaden skulle jag säga. Varit på några festresor där jag druckit nästan varje dag. Ändå aldrig hamnat i något läge där jag känt ett sug och jag har alltid bara druckit i sällskap av andra för att "festa". Jag har inte råkat ut för något direkt otäckt när jag varit full och jag har aldrig utsatt andra för något allvarligt. Däremot har jag haft en del fyllor där jag vinglat runt, spytt på toan på någon förfest, gråtit och förstorat upp saker, spytt när jag kommit hem etc. Innan jag lärde mig "hantera" mängden alkohol jag hällde i mig, eller när jag ätit dåligt/varit sjuk tex.

Jag är uppvuxen med en närstående som inte hanterade alkohol speciellt bra och det har alltid varit ett känsligt ämne för mig, en sida i mig har alltid upplevt alkohol som ganska obehagligt på grund av det. Därför jag har väldigt svårt att se barn bli utsatta för fulla vuxna, jag upplevde det alltid som extremt obehagligt när jag var liten och jag kommer inte vilja ha mina framtida barn i miljöer där människor är berusade. Ett glas vin till maten är en sak, men berusning nej.

Nu för tiden dricker jag rätt måttligt, sedan några år skulle jag säga. Jag går utan problem flera månader i taget i perioder helt utan alkohol. Är jag ute med vänner eller sambo kan det bli några glas vin eller drinkar men det handlar om max en gång i månaden. Jag vill helst inte bli för full, mest för att det känns som att jag förgiftar kroppen då och det känns onödigt. Jag är inte så intresserad av det längre, och det är sällan jag är sugen på en riktig fylla. Det kan säkert hända några gånger per år att jag vill ha en helkväll på stan med alkohol och drinkar, men nu var det länge sedan. Mer troligt på sommaren. Ett glas rött eller vitt till en god maträtt kan jag längta efter, eller nu när sommaren börja komma att ta något/några glas iskallt rose ihop med vänner. Vi tycker om att dricka bubbel och bli lite fnittriga och glada men inte "woooowooooow" om ni förstår :D.

Jag förstår att alkohol kan vara jättekul för många men jag känner också ett sånt vemod inför den, även om jag själv inte helt avstår. Jag ser så mycket misär, i det stora och i det lilla. Människor som gång på gång blir för fulla och gör saker de ångrar. Män och kvinnor som förstör sina relationer för att de blev för fulla och raggar på någon som de aldrig skulle gjort i nyktert tillstånd. Ensamma och olyckliga som sitter hemma själva och super ner sig. Gamla människor med långa missbruk bakom sig och vad det har gjort i deras liv. Skam som vissa människor känner över att inte kunna dricka "normalt" utan alltid vakna med bakfylleångest för att de blir något de inte kan stå för med alkohol i blodet. Att det ofta är ett statement att säga nej till alkohol.

Vad är ert förhållande till alkohol, och vilka är era tankar?
Jag älskar känslan i kroppen efter något (1-2) glas vin. Jag blir glad, trevlig, mer social, mindre blyg, på bättre humör... Tyvärr kan jag inte stanna där.
Jag får lätt minnesluckor och blir bakis.Blir lätt för känslosam och ställer till en scen. Kan känna sug efter alkohol. Jag inser att jag nog ligger i riskzonen för att bli alkoholist, och dricker sällan, nästan aldrig. Att jag blir bakis lätt är nog en räddning. Jag har aldrig alkohol hemma. Får vi gäster köper jag bara till kvällen. Jag kör när jag och sambon är iväg.

Jag är uppvuxen med föräldrar som drack lättöl till maten, aldrig sett mina föräldrar fulla. Jag fick inte dricka när jag bodde hemma.

Summa kardemumma : Mitt förhållande till alkohol är hatkärlek. Jag kan inte alltid hantera mig själv och Mina känslor när jag dricker och avstår oftast därför.
 
Jag kan ibland undra om jag är så obekväm av mig bland folk som är fulla/onyktra just p.g.a att jag inte har vuxit upp i ett hem där man firat t.ex. kräftskiva med snaps. Dvs jag är rätt så ovan vid onyktra. Kanske en nackdel med en sådan uppväxt? Lättöl, vin och cider som dryck till middag är jag van vid dock.

Själv dricker jag knappt ingenting. Öl och vin tycker jag inte om, eller har inte funnit den smak jag gillar än. Men ibland känns det som att man "borde vänja in sig" på alkohol bara för att :cautious:
Jag tackar gudarna att jag hade/har en äldre syster som inte heller tycker om alkohol och därför fick det att kännas mera acceptabelt att välja t.ex. läsk än alkohol (och kaffe för den delen) under tiden jag växte upp så att jag inte kände mig så ensam. Cider dricker jag dock, men mest den låghaltiga som man kan köpa på Ica. Har även druckit mojito när jag gått ut på restaurang ett par gånger :p

Den enda gången jag har druckit tills jag känt mig någorlunda berusad var på ett hotell under en klassresa med klasskamrater som jag hade känt under största delen av mitt liv och litade på. Det var inte alls obehagligt utan mest kul och jag vaknade nästa morgon fortfarande lite smått lullig :D
Sedan dess har jag mest umgåtts med folk som jag inte behövt eller känt behovet av att dricka med, vi hade kul utan alkohol. Men det är känt för mig att jag har svårt att lita på folk och kanske därför har jag svårt för att släppa kontrollen. Det i samband med att jag tycker att onyktra människor är lite obehagliga gör nog att jag väljer bort att gå ut och dricka alkohol på t.ex. barer osv.

I övrigt så har jag tyckt hittills att alkohol jag smakat haft en brännande smak som jag inte gillat.
Min morbror var alkoholist en gång i tiden också, och höll sig nykter tills han dog av cancer (pga rökning). Men där känner jag mera "avsky" för rökning än alkoholen, antagligen för att jag märkte av rökningen mera.
 
Senast ändrad:
Jag skulle säga att öl och vin generellt sett är berikande i mitt liv, men att alkohol generellt sett inte nödvändigtvis är det. Etanolen i sig är rätt sekundär för det mesta, om det t ex hade funnits alkoholfri stout som var lika god och smakrik som alkoholhaltig stout så hade jag sannolikt oftast druckit den alkoholfria. Men tyvärr finns inte det.

Är alkohol berikande i ert liv? På en ja/nej-fråga så blir svaret ja.
Dricker ni vad ni anser "lagom" mycket? Ja. Jag dricker ofta men litet, och den totala mängden är inte alarmerande.
Dricker ni alls? Ja.
Hur viktig är alkoholen för er? Återigen, C2H5OH är inte speciellt viktig för mig. Men god öl, liksom gott vin, hör till sådant som jag känner berikar mitt liv. Jag skulle klara mig utan om jag behövde, men i nuläget ser jag ingen anledning.
Hur påverkas ni av alkohol, dricker ni för att bli glada, lugna, dämpa ångest, eller bara för att det är socialt? Lätt berusning gör mig pratig, (mer) social, glad och upprymd. De effekterna tilltar med ökande berusningsgrad tills kurvan vänder och jag blir trött och sömnig. Aldrig grinig, ilsk eller dum. Jag dricker dock, i praktiken oftast öl, främst för att det ger mig en njutningsfull smakupplevelse. Antingen tillsammans med mat, eller utan. Oftast är berusning en opraktisk bieffekt, men ibland i sociala sammanhang är den en välkommen effekt. Jag dricker inte för att bli lugn eller för att dämpa ångest.
Ser ni mycket av alkoholens baksida i er omgivning? Här och var, i yrkeslivet (underhållningsbranschen). Lyckligtvis inte alls i familjelivet, något enstaka fall av missbruk eller riskbeteende i bekantskapskretsen.
 
Det här förstår jag inte. Varför måste du dricka för att gå på fest?
Det finns ju annat som gör det roligt att gå på fest förutom alkohol? Vänner och trevliga samtal?

Om alkoholen är en sådan central del, hur kommer det sig att du inte dricker annars?
kanske för att det blir roligare? Jag slappnar av mer och har roligare och framför allt så blir jag trevligare.
varför jag inte dricker annars? Jag tycker inte alkohol till mat är gott och bara sitta och sitta och suga på en öl, cider eller vad det nu är ser jag ingen vits med. Inte gott heller.
 
kanske för att det blir roligare? Jag slappnar av mer och har roligare och framför allt så blir jag trevligare.
varför jag inte dricker annars? Jag tycker inte alkohol till mat är gott och bara sitta och sitta och suga på en öl, cider eller vad det nu är ser jag ingen vits med. Inte gott heller.
Men kan du inte vänja dig vid att ha roligt utan alkohol på fest? Det verkar ju lite trist att behöva trycka i sig alkohol(speciellt om man inte tycker att det är gott) för att kunna ha roligt på en fest. Eller så behöver du gå på roligare fester?
(Dricka godare alkohol är ju en sak, men det känns inte som en klok lösning på problemet)
 
Men kan du inte vänja dig vid att ha roligt utan alkohol på fest? Det verkar ju lite trist att behöva trycka i sig alkohol(speciellt om man inte tycker att det är gott) för att kunna ha roligt på en fest. Eller så behöver du gå på roligare fester?
(Dricka godare alkohol är ju en sak, men det känns inte som en klok lösning på problemet)
det är verkligen inte så att jag trycker i mej även om jag inte tycker att det är gott. Jag dricker gärna goda groggar eller god cider. Däremot kan jag inte dricka alkohol till mat.
Det var det jag mena med att jag inte tycker det är så gott
 
Naturligtvis är det så, det är ju mitt val att avstå.
Jag tänkte mest om det var något vanligt förekommande.



Ja, något fler än 10 faktiskt...

"Du verkar ju vara en trevlig kille, ska vi träffas på Harrys och ta ett glas vin och prata lite på lördag?"
när jag då svarat med...
"Jag träffar dig gärna, men jag skippar gärna vinet(tål inte vin) och är helst helt nykter."
så har konversationen slutat där... och jag sitter om ett frågetecken och undrar vad som är fel. Några gånger har jag skickat ett meddelande till och undrat om personen fortfarande vill träffas och då blivit blockerad.
Låter mycket märkligt.
Kan det bero på hur du lägger fram det? Kan du ha blivit missuppfattad?
Jag har inga problem med att gå ut och ta en öl med någon som dricker alkoholfritt eller ta en fika. Däremot hade jag nog dragit öronen åt mig om det lät som personen bara ville ligga utan inledande socialt samkväm eller om personen inte kunde gå till "Harrys" eftersom de serverar alkohol och/ eller för att jag tänkt ta ett glas.

Just ditt behov av att påtala att du vill skippa vinet och helst är nykter skulle dock få mig att lystra till lite. I min önskevärld är det inget som ska behöva påtalas särskilt. Någon dricker en 12%ipa och någon dricker alkoholfritt so what liksom.
 
Senast ändrad:
Nu har jag tänkt ett varv till sen jag svarade tråden. Jag skrev ju att jag gärna avstått alkohol om det försvann ur samhället. Mitt unga jag hade älskat att alkoholen försvann, då hade jag ju sluppit alla helvetiska dagar. Men mitt vuxna jag, som gillar en hel del alkoholhaltiga drycker, tycker inte att några få karaktärssvaga (jo jag ser det tyvärr så) ska hindra mig från att njuta av mitt vin.

Svårt dilemma.
 
Intressant tråd, även jag funderar på detta ämne ibland.

Något jag reagerar på är det här som pratats om i tråden tidigare att det anses accepterat i Sverige att bli askalas på fredag och lördag kväll, men gud nåde dig om du tar ett glas vin (särskilt ensam) till lunchen eller middagen på en tisdag...! Det upplever jag iallafall.

Jag drack en del under gymnasiet, sen åren därefter fortsatte jag att gå ut, men var ofta nykter, folk trodde jag var full ändå, glad och sprallig. De senaste åren har det blivit vin till maten ibland, det tycker jag är gott. På sistone har jag dock känt att jag inte velat dricka alkohol, ens ett glas vin, pga kluvna känslor till det pga olika händelser.

Jag tycker också att fylla hör till tonåren-tjugoårsåldern (fast det inte borde höra hemma där heller), vuxna och fylla går inte ihop för mig, men det är kanske för att jag inte har någon erfarenhet alls av fulla vuxna, men tycker inte det hör ihop.

//r
 
Säkert inte ovanligt men det är ju också väldigt vanligt att alkohol ställer till med stor skada.
Jodå, det är jag klar över. Men väldigt många saker ställer ju till skada, och vi vill ändå ha tillgång till dem. Bilar, till exempel, är väldigt bra att ha men orsakar både trafikolyckor och växthusgaser. Det är ju fullt möjligt att prata om både bilar och alkohol utan att aktivt förhålla sig till nackdelarna hela tiden, eller borde vara, tycker jag.
 
Visst, det finns kanske undantag, men överlag finns det väldigt lite som skulle få mig att tänka "åh, härligt att de har så kul!" när jag ser en grupp högljudda 50-åringar vingla omkring överförfriskade på en söndag eftermiddag.
Tänk så olika man tänker! :D Vad intressant det är egentligen.

Jag hade tänkt att desa gubbar hade suttit på puben hela dagen, tittat på fotboll, pratat gamla minnen, haft roligt och fått i sig några fler öl än de kanske hade tänkt. Dessutom kanske någon kom på den superbraiga idén att dricka ett par shots innan det var dags att gå hemåt. Lätt hänt tänker jag! Och roligt tänker jag. En härlig dagsfylla är väl guld värt tänker jag.

Sen tänker jag också att alla blir vi lite för fulla ibland. Jag blev för full häromdagen, det var inte riktigt meningen, men jag hade enormt kul och jag gjorde inte alls bort mig. Om du tycker att jag gjorde bort mig så är ju det lite konstigt - jag lever efter devicen att var och en får skämmas för sitt. Varför hade du skämts ögonen ur dig ifall din pappa var en av gubbarna på krogen? Jag unnar min pappa att ha kul tillsammans med sina vänner. (Nu är ju min pappa den sista man hade sett på puben, men det är en annan story.) Och att jag blir för full ibland är inget någon annan lider av. Jag har inga barn, ingen som är beroende av mig och ingen som bryr sig om jag blir för full. Vi har ju alla varit där! Det är så lätt hänt att bli för full, man har kanske bokat bord någonstans och så är bordet lite sent så man tar en fördrink eller två i baren innan. Under middagen tar man något gott vin eller öl och till desserten tar man en kaffedrink. Så sitter man och pratar lite och ett par till slinker ner. Någon kommer på idén att man ska gå ut eller gå vidare och man hänger på, så träffar man gamla vänner, mfl och blir bjuden på några drinkar, kanske någon drar in en shotbricka och off we go. Det är ju inte förrän man är påväg hem som man inser att man kanske blev fullare än man tänkt sig. Men man hade en skitkul kväll så vad spelar det för roll?
 
Och... då till frågan, hur många av er kvinnor... anser det vara negativt med män som inte dricker alkohol i tid och otid?

Jag tycker det är synnerligen oattraktivt med män (och kvinnor) som dricker alkohol i tid och otid.

Tar aldrig något med alkohol själv, och den uppfattning jag kan få är att det anses fint att dricka , att det låter vuxet, moget och ansvarsfullt att säga, när som: jag tar ett glas vin, eller vad det nu är man tar.
När det faktiskt är tvärtom.

Många menar sig dricka alkohol för smakens skull, jag är rätt säker på att om det fanns 2 lika alternativ smakmässigt så skulle den utan alkohol väljas bort för man vill åt alkoholens verkan, även om det bara gäller ett glas.
 
Jodå, det är jag klar över. Men väldigt många saker ställer ju till skada, och vi vill ändå ha tillgång till dem. Bilar, till exempel, är väldigt bra att ha men orsakar både trafikolyckor och växthusgaser. Det är ju fullt möjligt att prata om både bilar och alkohol utan att aktivt förhålla sig till nackdelarna hela tiden, eller borde vara, tycker jag.

Jag tycker inte att man kan jämföra bilar och alkohol på det sättet, eftersom alkohol inte fyller något praktiskt syfte. Om alla bilar försvann skulle världen nästan stanna, om all alkoholkonsumtion upphörde så skulle många säker tycka att det var tråkigt att inte få dricka längre men mycket mer än så skulle inte hända.
 
Jag tycker det är synnerligen oattraktivt med män (och kvinnor) som dricker alkohol i tid och otid.

Tar aldrig något med alkohol själv, och den uppfattning jag kan få är att det anses fint att dricka , att det låter vuxet, moget och ansvarsfullt att säga, när som: jag tar ett glas vin, eller vad det nu är man tar.
När det faktiskt är tvärtom.

Många menar sig dricka alkohol för smakens skull, jag är rätt säker på att om det fanns 2 lika alternativ smakmässigt så skulle den utan alkohol väljas bort för man vill åt alkoholens verkan, även om det bara gäller ett glas.
Utbudet av alkoholfritt /låghaltiga öl har blivit väldigt mycket bättre på några år. Nu kan man göra drickbar öl istället för det vattniga blasket som man fick tidigare.
På bättre restauranger kan man nu få alkoholfria dryckespaket till maten istället för bara vatten/ läsk som för några år sen.
Så min upplevelse är att det blir bättre och bättre.
Jag skulle garanterat välja den alkoholfria av två likvärdiga alternativ, men jag tror att det är mycket långt kvar innan man kan få till ett alkoholfri rom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 028
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 834
Senast: startpompe
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 092
Senast: Ramona
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
3 092
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp