Kan vi prata om alkohol?

Jag tycker inte att man kan jämföra bilar och alkohol på det sättet, eftersom alkohol inte fyller något praktiskt syfte. Om alla bilar försvann skulle världen nästan stanna, om all alkoholkonsumtion upphörde så skulle många säker tycka att det var tråkigt att inte få dricka längre men mycket mer än så skulle inte hända.
Fast jag har ju skrivit om syften som jag tycker att vin (alkohol) fyller. Vin är gott. Vin är lärorikt eftersom det finns så mycket smaker man kan lära sig att identifiera, ungefär som med god mat. Vin kan underlätta och bidra till vissa stämningslägen och vissa samtal. Vin kan bidra till att skapa närhet. Lite vin är ofta inblandat tex när man inleder nya kärleksrelationer. Med mera. Jag tycker att det är bra saker.

Det har funnits vin betydligt längre tid än det har funnits bilar också. Att du inte ser poängen betyder inte att andra inte heller ser dem.

Poängen är hursomhelst att nästan allt kan vara både bra och dåligt. Tex mat kan vi inte ens leva utan och samtidigt blir många sjuka av mat. Livet är så, helt enkelt. Jag önskar mig inte en puritansk och torftig tillvaro där bara sådant jag behöver och som är nyttigt finns att få.
 
Jag tycker det är synnerligen oattraktivt med män (och kvinnor) som dricker alkohol i tid och otid.

Tar aldrig något med alkohol själv, och den uppfattning jag kan få är att det anses fint att dricka , att det låter vuxet, moget och ansvarsfullt att säga, när som: jag tar ett glas vin, eller vad det nu är man tar.
När det faktiskt är tvärtom.

Många menar sig dricka alkohol för smakens skull, jag är rätt säker på att om det fanns 2 lika alternativ smakmässigt så skulle den utan alkohol väljas bort för man vill åt alkoholens verkan, även om det bara gäller ett glas.
Har kämpat med alkoholfria viner och tyvärr. Alkoholen gör smaken...
Blir saft eller unket annars.
Cider är ok däremot. Och alkofri öl dricker jag utan att reagera också. Sen gillar jag inte öl så mycket så det kan vara därför...
 
Jag fattar inte riktigt att du avfärdar all typ av alkohol med hänvisning till smaken. Jag respekterar självklart att folk inte vill dricka men all alkohol smakar ju inte samma, precis som att all mat inte heller smakar på samma sätt.

Gillar du mat? Det är lite samma fråga.
Jag gillar inte whisky, däremot njuter jag gärna av ett glas barbera. Hittar mkt få gemensamma nämnare smakmässigt mellan dessa drycker

Mjo, jag tycker nog att själva alkoholen i sig är det som smakar illa. Alltså, jag kan ju dricka apelsinsaft men så fort någon blandar i något med alkoholhalt i min apelsinsaft smakar det urk. Jag har smakat mååånga olika slags alkoholhaltiga drycker och för mig finns smaken alltid där. Det är ungefär som att blanda i kokosmjölk i vilken mat som helst - kokosmjölksmaken kommer ju finnas där och gillar man inte kokosmjölk ratar man mat med kokosmjölk i.
 
Tänk så olika man tänker! :D Vad intressant det är egentligen.

Jag hade tänkt att desa gubbar hade suttit på puben hela dagen, tittat på fotboll, pratat gamla minnen, haft roligt och fått i sig några fler öl än de kanske hade tänkt. Dessutom kanske någon kom på den superbraiga idén att dricka ett par shots innan det var dags att gå hemåt. Lätt hänt tänker jag! Och roligt tänker jag. En härlig dagsfylla är väl guld värt tänker jag.

Sen tänker jag också att alla blir vi lite för fulla ibland. Jag blev för full häromdagen, det var inte riktigt meningen, men jag hade enormt kul och jag gjorde inte alls bort mig. Om du tycker att jag gjorde bort mig så är ju det lite konstigt - jag lever efter devicen att var och en får skämmas för sitt. Varför hade du skämts ögonen ur dig ifall din pappa var en av gubbarna på krogen? Jag unnar min pappa att ha kul tillsammans med sina vänner. (Nu är ju min pappa den sista man hade sett på puben, men det är en annan story.) Och att jag blir för full ibland är inget någon annan lider av. Jag har inga barn, ingen som är beroende av mig och ingen som bryr sig om jag blir för full. Vi har ju alla varit där! Det är så lätt hänt att bli för full, man har kanske bokat bord någonstans och så är bordet lite sent så man tar en fördrink eller två i baren innan. Under middagen tar man något gott vin eller öl och till desserten tar man en kaffedrink. Så sitter man och pratar lite och ett par till slinker ner. Någon kommer på idén att man ska gå ut eller gå vidare och man hänger på, så träffar man gamla vänner, mfl och blir bjuden på några drinkar, kanske någon drar in en shotbricka och off we go. Det är ju inte förrän man är påväg hem som man inser att man kanske blev fullare än man tänkt sig. Men man hade en skitkul kväll så vad spelar det för roll?
Ja, visst är det intressant? Jag förstår precis hur du tänker, men jag kan inte för mitt liv hålla med dig! :p Jag kan inte låta bli att känna att du romantiserar det hela lite, och att det ofta inte finns en riktigt så fin bakgrundshistoria som den du beskriver i ditt första stycke. Visst finns det säkert exempel som det, och det hade i så fall kanske varit ett av undantagen som jag nämnde, men något säger mig att alla de människor jag ser utanför pubar under dagarna inte riktigt befinner sig i en sådan situation. Jag tror att det är betydligt vanligare (åtminstone här) att ta vilken anledning som helst att gå ut och dricka för drickandets skull, oavsett vad klockan är. Men det är ju sådant man inte vet förstås, och jag borde kanske vara lite försiktigare med vad jag antar om folk.

Varför jag inte hade velat se min pappa som en av gubbarna på krogen är för att jag helt enkelt inte vill se min pappa full. Jag tycker att han är för gammal för det, och jag tycker inte att det har ett dugg att göra med huruvida jag unnar honom att ha kul med sina vänner. Han har kul med sina vänner, utan att bli full. Kalla mig tråkig, men jag tycker som sagt inte att det riktigt passar sig att dricka sig redlös när man nått en viss ålder. Dricka och ha trevligt för att det är gott, absolut. Men dricka så att man tappar kontrollen, nej tack. Mina föräldrar har så länge jag kan minnas delat på en flaska vin varje fredag och en varje lördag - oftast med en Negroni som fördrink innan dess. Detta gör de för att de tycker att det är gott och för att markera helgen, och det tycker jag är jättehärligt. Jag har dock aldrig upplevt dem som fulla, och vill inte göra det heller.

Vidare håller jag absolut med om att det är lätt att bli lite rundare under fötterna än man planerat - vi har alla varit där. Dock vill jag påstå att det är ganska långt emellan "oj, nu har jag nog blivit lite fullare än jag tänkt här" och "shit, var är jag, varför kan jag inte gå ordentligt??". Där emellan någonstans borde man kunna stoppa sig själv ifall man nu inte vill bli helt askalas, jag tror att det är väldigt sällan som man går från nykter till dyngrak på mindre tid än att man hinner stoppa sig själv och rätta till "misstaget" (ifall man nu vill det). Återigen vill jag göra skillnaden mellan "tipsy" och "drunk". "Tipsy" är det mycket lätt att bli av misstag, och det har jag som sagt inga problem alls med att folk är oavsett ålder, men "drunk" kräver i min värld lite mer jobb och är därför mindre okej enligt mig.

Naturligtvis är det inte upp till mig att bestämma, folk får supa hur de vill oavsett ålder och jag tycker inte att någon ska skämmas, men jag har mina gränser för vad jag personligen tycker är okej. Jag kan nog inte riktigt förklara det bättre varför jag tycker vad jag tycker, men det är något jag känner väldigt instinktivt av någon anledning.
 
Fast jag har ju skrivit om syften som jag tycker att vin (alkohol) fyller. Vin är gott. Vin är lärorikt eftersom det finns så mycket smaker man kan lära sig att identifiera, ungefär som med god mat. Vin kan underlätta och bidra till vissa stämningslägen och vissa samtal. Vin kan bidra till att skapa närhet. Lite vin är ofta inblandat tex när man inleder nya kärleksrelationer. Med mera. Jag tycker att det är bra saker.

Det har funnits vin betydligt längre tid än det har funnits bilar också. Att du inte ser poängen betyder inte att andra inte heller ser dem.

Poängen är hursomhelst att nästan allt kan vara både bra och dåligt. Tex mat kan vi inte ens leva utan och samtidigt blir många sjuka av mat. Livet är så, helt enkelt. Jag önskar mig inte en puritansk och torftig tillvaro där bara sådant jag behöver och som är nyttigt finns att få.

Jag menar inte att alkoholhaltiga drycker inte kan vara positivt och ha ett syfte, för det kan de precis som du skriver. Men, alla syften/funktioner som alkoholhaltiga drycker fyller är mer eller mindre nöjen på något sätt. Alkoholhaltiga drycker är inte viktiga för att vårt samhälle ska fungera, vilket bilar däremot är (i nuläget i alla fall, vi jobbar ju hårt mot att hitta en bättre lösning på transportfrågan).
Det fetade tycker jag mest är sorgligt, men det är en annan diskussion.
 
Jag menar inte att alkoholhaltiga drycker inte kan vara positivt och ha ett syfte, för det kan de precis som du skriver. Men, alla syften/funktioner som alkoholhaltiga drycker fyller är mer eller mindre nöjen på något sätt. Alkoholhaltiga drycker är inte viktiga för att vårt samhälle ska fungera, vilket bilar däremot är (i nuläget i alla fall, vi jobbar ju hårt mot att hitta en bättre lösning på transportfrågan).
Det fetade tycker jag mest är sorgligt, men det är en annan diskussion.
Fast att tex inleda relationer och känna sig lugn och öppen i olika samtal ser jag som existentiellt viktigt. På ett djupare och mer allmängiltigt plan än bilkörning.
 
Tycker du. Inte alla.

Och jag förstår inte ens varför man skulle avstå från alkohol när det nu finns så många goda drycker och det bidrar till en massa bra saker. Till och med en del vilda djur tycker om det, och äter jäst frukt och sånt.

Hur många personer har en sådan allvarlig social problematik att de inte kan inleda relationer och samtala utan alkohol?

Jag tänker att det är detsamma som andra substanser man kan bruka. Det finns många trevliga fördelar, men de är ändå förbjudna eftersom skadorna vid överkonsumtion (engångs eller långsiktigt) är så stora.
 
Fast om man på riktigt behöver alkohol för att "inleda relationer och känna sig lugn och öppen i olika samtal" tycker jag att man borde söka hjälp. Det är nåt man bör gå i terapi för, inte dränka i alkohol.
Och så tror jag att det oftast inte är.

Men det visar sig ju ganska återkommande att vin bidrar till saker i relationer, precis som god mat och trevlig omgivning kan göra det.

Sammantaget skulle jag mycket ogärna avstå från de sakerna.
 
Hur många personer har en sådan allvarlig social problematik att de inte kan inleda relationer och samtala utan alkohol?

Jag tänker att det är detsamma som andra substanser man kan bruka. Det finns många trevliga fördelar, men de är ändå förbjudna eftersom skadorna vid överkonsumtion (engångs eller långsiktigt) är så stora.
Men alkohol är tillåtet i Sverige och alla länder gör inte samma gränsdragningar när det gäller andra berusningsmedel.

För mig är det helt enkelt konstigt att helt underkänna fördelarna på grund av nackdelarna.

Dessutom tror jag att när det gäller alkoholhaltiga drycker så väger fördelarna över nackdelarna, totalt sett. (Det tror jag inte när det gäller tex heroin.)
 
Min relation till alkohol har varit jobbig i livet.
Jag säger såhär, jag är säker på att världen hade sett mycket bättre ut om inte alkohol funnits.

Mitt ex förstörde sitt liv pga alkoholen och satte spår hos mig och andra människor i hans närhet som aldrig någonsin kommer försvinna. Jag lämnade honom just pga alkoholen, i flera år stod jag ut med att han drack sig redlös flera gånger i veckan, var sjukt otrevlig, spydde överallt och det var många kvällar jag satt hemma och var orolig om han inte skulle komma hem och om han skulle komma hem hur hans humör var. En kväll kom han hem på sitt sämsta humör, väckte mig och började skrika det ena och det andra efter mig. Den kvällen slutade i att jag satt på gatan, blåslagen, gråtandes och fick åka polisbil till vänner.
Jag lämnade honom den kvällen.

Några månader senare fick jag ett samtal från polisen, som undrade om jag hade haft kontakt med honom det senaste, det hade jag inte. Hela dagen hörde jag på radion att det var ute och letade efter honom. Han hade inte kommit hem efter en krogrunda och hans vänner var oroliga. 1,5 dygn senare hittade de honom, då var det för sent.

Efter detta tog det låååång tid, säkert 5 år innan jag öht ens kunde vara i närheten av alkohol igen.
Idag, 9 år senare har jag inga problem med alkohol längre och kan faktiskt vara på en fest utan att tänka att alla människor som dricker är idioter (ja jag vet att det är att dra alla över en kam).
 
Många menar sig dricka alkohol för smakens skull, jag är rätt säker på att om det fanns 2 lika alternativ smakmässigt så skulle den utan alkohol väljas bort för man vill åt alkoholens verkan, även om det bara gäller ett glas.

Varför behöver dessa saker stå i motsatsförhållande till varandra?

Jag gillar smaken av alkoholhaltiga drycker. Själva alkoholen i sig är både smakbärare och en smak i sig själv, varför alkoholfria alternativ helt enkelt inte ger mig samma njutning. OCH, jag tycker om effekten som alkoholen ger mig.
 
Men alkohol är tillåtet i Sverige och alla länder gör inte samma gränsdragningar när det gäller andra berusningsmedel.

För mig är det helt enkelt konstigt att helt underkänna fördelarna på grund av nackdelarna.

Dessutom tror jag att när det gäller alkoholhaltiga drycker så väger fördelarna över nackdelarna, totalt sett. (Det tror jag inte när det gäller tex heroin.)
Och jag tror att det är tvärtom. Nackdelarna överväger helt klart eventuella fördelar. Dessutom kostar alkoholens negativa sidor samhället enorma stora summor pengar. Sen har vi det mänskliga lidandet men det är ju svårt att mäta.

http://www.iq.se/sv/fakta-om-alkohol/alkoholens-skador-i-samhallet
 
Vid vilken ålder är det då?
Tja, övre medelåldern kanske? 40-50? Det är då jag vill tro att man börjar dricka mer sofistikerat för njutning, och mindre för fylla. Men givetvis finns det undantagsfall, och givetvis varierar det från person till person.
 
Intressanta svar, får man kasta in en till frågeställning mitt i tråden.

Jag och mina vänner festade loss rejält när vi var sisådär 18-22 även om det blev en hel del folköl även i slutet på högstadiet/under gymnasietiden.

Dom flesta av oss har nu när vi så att säga passerat 30, för länge sedan slutat dricka mycket... vi växte ju upp vi också så att säga, för min del handlar det väl om kanske en öl eller tre till maten i sällskap med vänner någon gång vartannat år eller så i dagsläget.

Har inget behov av att dricka, känner inget sug, anser att det för mig är viktigare att kunna göra andra saker som inte ska kombineras med alkohol.

Och... då till frågan, hur många av er kvinnor... anser det vara negativt med män som inte dricker alkohol i tid och otid?

Jag har blivit nobbad ett tiotal gånger av just den anledningen genom åren så man blir ju nyfiken.

Nu är jag yngre men det kanske går ändå.

Jag tycker det är lite kul om jag och pojkvän kan dricka några drinkar och ha en kul hemma kväll och bli svagt berusade tillsammans och titta på någon dålig komedi och bara ha det gött.

Skulle aldrig truga någon att dricka om hen inte vill och skulle inte nobba någon heller, men lite besviken skulle jag faktiskt bli hur hemskt det än låter.
 
Är alkohol berikande i ert liv?
Ja på ett sånt sätt god mat och dryck är berikande.
Dricker ni vad ni anser "lagom" mycket?
Ja. Jag gillar framförallt rödvin och champagne och tar gärna något eller några glas till maten. Men det händer möjligtvis någon dag på helgen.

Hur viktig är alkoholen för er?
Jag tycker det smakar gott. Under min graviditet försökte jag hitta alkoholfria alternativ men nej det smakar inte lika bra.

Hur påverkas ni av alkohol, dricker ni för att bli glada, lugna, dämpa ångest, eller bara för att det är socialt?
Jag dricker mig max salongis. Gillar inte att tappa kontrollen och bli plakat. Avskyr att vara bagis.

Ser ni mycket av alkoholens baksida i er omgivning? Har ni själva kanske erfarenhet av missbrukande anhöriga, vuxit upp som barn i alkoholiserade miljöer, levt med partners som inte klarat av att hantera alkohol, vänner som farit illa, ni själva som inte "klarat avdrickandet"?
Nja. Har några vänner som inte kan ta ett glas utan att det slutar med spyor och hade en chef som var alkoholist men inget som jag direkt "lider" av.
Jag är uppvuxen i en familj där man utan problem tar något glas till maten, skålar till det med ett glas skumpa och kanske en nubbe på julen men har aldrig sett någon i min släkt full. Ser därför inga som helst problem med alkohol i måttliga mängder.
 
Men alkohol är tillåtet i Sverige och alla länder gör inte samma gränsdragningar när det gäller andra berusningsmedel.

Men alkohol är väl knappast tillåtet för att det är bra?? det är en drog med stora skadliga effekter, att det inte är förbjudet är väl för att det helt enkelt inte går att förbjuda och då ser hellre staten till att få in lite pengar i skatt än att allt tillverkas själv eller hämtas utifrån.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 028
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 834
Senast: startpompe
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 093
Senast: Ramona
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
3 092
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp