Känd galoppör med en lunga..?

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare Ida
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 001
I

Ida

Minns att jag läst en sann historia om ett engelskt fullblod som endast hade en lunga, men det upptäcktes inte förens efter hans död. Kan bara inte komma på vad hästen hette nu..!:confused:

Läste om honom i en serie i minhäst tidningen för länge sedan, och kommer ihåg historien bara för att det var så himla gripande.:bump:

Möjligvis nån som vet vad denna pålle kan ha haft för namn?

Sv: Känd galoppör med en lunga..?

Kan det vara Humanist?? Hittar inget info om honom iaf på nätet...

Hejsan!

Jag vet vem du menar, en fux, men är osäker om han hette Sekretariat.

Mvh Myy

Ida skrev:
Kan det vara Humanist?? Hittar inget info om honom iaf på nätet...

Du har nästan rätt, det var en häst som hette Humorist. Här är info om honom.

http://www.pedigreequery.com/humorist

Secretariat obducerades också men han hade två lungor (vad jag vet) däremot ett av de största hjärtan man träffat på!
Han hjärta var nästan 3 gånger större än en vanligt fullblods och mer än tre gånger så stort som en vanlig hästs.

Hyperion var det knappast:smirk:

Läste lite slarvigt din länk... Var det Polymelus eller Humorist som bara hade en lunga? Hittade inte, men så går ögonen i kors också :confused:

Det lät spännande så jag måste få veta!!! :bump:

kisse skrev:
Läste lite slarvigt din länk... Var det Polymelus eller Humorist som bara hade en lunga? Hittade inte, men så går ögonen i kors också :confused:

Det lät spännande så jag måste få veta!!! :bump:

Det var Polymelus son Humorist. Polymelus är en av de gamla kända fullblodshingstarna och det var hans son, länken leder till en sida om Polymelus, där Humorist finns omnämnd som en av hans söner. Humorist var en mycket bra hingst som vann derbyt 1921 men som ibalnd oförklarligt tappade orken. Han hade tuberkulos och fungerade alltså tydligen på en lunga. Han dog på ett fruktansvärt sätt i boxen. Allt beskrivet om man läser under rubriken Humorist lite ner i historien om Polymelus.
Länken fungerar som någon redan skrev utan parenteserna runt den. http://www.tbheritage.com/Portraits/Polymelus.html

Senast ändrad av en moderator:

Ojskipojski, ledsen.. Har inte varit här inne på ett tag annars hade jag kunnat rätta till länken..:crazy: f'låt! Men nu hittade ni rätt iaf. Tack:)

Det var förresten den enda historien jag hittade på nätet om Humorist. Om ngn annan hittar en annan sida eller så om honom får ni gärna tipsa mig om den!=)

Senast ändrad av en moderator:

Ida skrev:
Ojskipojski, ledsen.. Har inte varit här inne på ett tag annars hade jag kunnat rätta till länken..:crazy: f'låt! Men nu hittade ni rätt iaf. Tack:)

Det var förresten den enda historien jag hittade på nätet om Humorist. Om ngn annan hittar en annan sida eller så om honom får ni gärna tipsa mig om den!=)

Här är en på tyska som är längre och utförligare men att översätta den vågar inte jag mej på. Jag har sett en sida en gång men minns ju inte men det var också en utförlgiare berättelse. Dansk tidning tror jag.
Men det hittar jag inte. Så här är för tysktalande
http://www.kincsem.de/pferde/humor.htm

Han hade alltså två lungor men pga tuberkulos fungerade han hela karriären med en lunga, vilket inte borde ha varit möjligt.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen... 17 18 19
Svar
369
· Visningar
34 498
Senast: ako
·
Övr. Barn I tråden "Välkommen till Holland" skrev jag att en annan "dikt" hade gett mig än mer tröst när jag fick mitt -vid födseln- blinda barn...
Svar
8
· Visningar
1 479
Senast: Tabitha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Blandraser och renraser
  • Kattmat i mousse-form