L

lotta_k87

varför använder man det överhuvudtaget? :confused: tycker det ser hemskt ut när hästar går med två bett i munnen.
 
Håller med. Om man är så duktig att man tävlar medelsvår dressyr borde man kunna rida på "vanligt" bett, tex tredelat eller så. När jag säger så så kommer vissa med kommentarer som "Men man måste ju kunna ta i stången för att rörelser från ryttaren inte ska vara överdrivna"., Men hallå? Då kan man komma tillbaka sen när man kan rida sin häst ordentligt.

Jag vet att m,an måste ha kandar from medelsvår dressyr, men det tycker jag är fel. man ska få välja själv! Jag tänker iaf inte rida på kandar. Men om man har en väldigt stark häst tycker jag att det är helt okej att ha kandar när man hoppar/rider ut. De är ju bättre än att sitta och slita i munnen.
 
Kandar handlar inte alls om att man inte kan hålla sin häst, är det så att man inte kan hålla hästen ska man nog inte heller rida på kandar, utan ett pelham eller något.
Ett kandar består ju då av en bridong och en stång. Stången andvänds till att få den höga formen, som är svår att få på bara en bridong.
 
Snälla, läs på lite innan....
Kandar använder man för att stång har en annan typ av inverkan på hästen än tränsbett, inte för att det är skarpare... Det är snarare svårare att rida hästen enbart på stångbett än på tränsbett, eftersom all böjning etc måste ske med sitsen, och man inte kan använda bettet som hjälp.
Med ett kandar, dvs både ett stångbett och ett "tränsbett" kan man påverka hästen mycket exakt, man kan använda både den uppresande effekten från tränsbett/bridong, och den längande effekten av stången.
 
Jag instämmer, förutom det där med stångens inverkan.

Stången verkar framåt-nedåt medan bridongen verkar upphöjande.

Och kan man inte rida sin häst på vanligt bett kan man inte heller rida den på kandar. :D

Immer
 
Utan bridong så blir det en väldigt låg form lätt, så du har helt rätt. Men jag får ändå känslan av att det är lättare att få till en hög form med stången och bridongen än på bara bridong.
 
Okej, sorry! Alltid lär man sig nåt! :) Hoppas ni inte tycker jag är en idiot nu!
 
Okunskap är en sak, och den har jag inget emot (tvärtom faktiskt). Folk som däremot tjafsar emot och är övertygade om att dom ahr rätt ändå - det är idioter.
 
Två bett i munnen kan jag hålla med om att man i de allra flesta fall kan skippa för de flesta hästar har faktiskt inte plats för det. Istället kunde man ha kombinerat det med en kapson (stången alltså).

Det jag tycker är lite märkligt med bestämmelserna om bett när det gäller dressyrtävlan är att upp till msv (ca) så ska man ha ett bett ut hävstångseffelt, vilket är helt vettigt, men sen ska man ha kombinerad bridong och stång hela vägen upp.

Om man tittat på vilka uppgifterna bettena har och hur man använt dem historisk borde det egentligen vara så att man använder kombinationen under msv'a klasser och endast stång under de svåra klasserna.
Och dessutom är det helt värdelöst att sitta och rida på stången med två händer. Läser man lite om bettet och verkligen tittar på det så inser man att det är gjort för att ridas på en hand.

Lite om inverkan också kanske även fast det redan nämnts.
Ett bett utan hävstångseffekt eller en kapson kan man inverka på de olika sidorna i hästens mun utan att den andra inverkas på (om man bortser från de raka tränsbetten), vilket gör att man kan få till ställning och böjning, vilket behövs i början av utbildningen. Tränsbettet ber också hästen att korta sig och sätta sig, vilket också är en fördel i början.

Sedan när vi börja komma runt piaffen så ska hästen vara så välskolad att man med sätet kan be hästen om ställning och böjning. Här börjar också hästena att sätta sig mycket och de får ofta en tendens att korta sin överlinje, vilket man onte vill. Där kommer stången in och ber hästen att länga ut överlinjen. Alltså hålla kvar framåt-nedåt tänkandet.

Betten har alltså två helt olika inverkningar på en häst och därför behöver man dem i olika faser av hästens utbildning. Kombinationen, där jag tycker bäst om stång och kapson. använder man i övergångstadiet emellan eller när man behöver få lite extra hjälp med böjningen.

Men som det rids idag på stången (på tävlingsbanan) så har den förlorat sin funktion. Så där skulle man lika gärna kunna rida på ett tränsbett. :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 243
Senast: Badger
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 880
Senast: villhöver
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 756
Senast: tuaphua
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 587
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp