kaninmamma förskjuter sina ungar?

T

Try

Igår fick jag en smärre chock när jag upptäckte 4 små bebisar inne hos min kaninhona. Jag har noterat tecken på dräktighet tidigare men tagit förgivet att det var en skendräktighet, eftersom att hon aldrig träffat någon hane. (Jag hade kaninvakt för ett tag sedan och har insett att det måste vara då det skett, det finns små barn i huset som antagligen släppt ihop henne med min andra kanin).

Hon har byggt ett jättefint bo, alla fyra ungar såg ut att vara friska, torra, och välmående. Dock så låg inte ungarna i boet, utan var utspridda över buren (någon låg t.om utanför buren, hon hoppar in och ut som hon vill), så jag gnuggade händerna i mammans päls och flyttade dit dom.

Jag vet att kaninhonor i regel ignorerar sina ungar förutom när dom diar, men jag bor i en etta och är sjukskriven vilket gör att jag hela tiden har uppsyn över buren, och jag har inte sett henne där en enda gång på 36 timmar(hon kan iof ha diat när jag sov).kollade ungarna, alla lever och är varma, men väldigt magra. Jag hade en bekant som höll på med kaninuppfödning så jag har sett riktigt små bebisar förut, och dom har alltid haft en liten "bulle" på magen, det har dock inte mina. Dom är pigga och llever omkring ordentligt inne i boet, men ser ut att vara smalare idag än vid födseln. Det är just det som gör mig orolig, inte att jag inte ser mamman pyssla med dem, utan det faktum att dom är så fruktansvärt magra.

Nu är jag såklart orolig för att mammakanin inte diar/bryr sig om sina ungar, i sådana fall behöver dom ju näring på annat vis (surrogatmamma, handmatning) men vet inte hur jag ska göra för att få reda på hur det egentligen står till. Jag vill ju inte plocka ut dom och börja stödmata i onödan, men samtidigt så vet jag inte hur länge kaninungar klararr sig utan näring?

Ska ringa och rådfråga veterinären imorgon men nu är det ju för sent på kvällen.

Mammas spenar är förövrigt aningen blodiga och verkar vara lite ömma. Hon är varm och svullen runtomkring(mjölk?).

Någon som har pejl på nyförlösta ninisar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: kaninmamma förskjuter sina ungar?

kan tillägga att dom även är skrynkliga och har fått en annan ton i huden. Dessutom är dom väldigt livliga och gnyr en hel del, vilket jag har hört är ett tecken på hunger.
 
Sv: kaninmamma förskjuter sina ungar?

Jag tror tyvärr att det är svårt att mata så nyfödda ungar. Men det är inte helt omöjligt att mamman matar dom, utan att du ser.. jag tror inte att dom diar mer än ett par ggr om dagen och oftast på natten eller när dom är ensamma.. att hon undviker boet är nog också naturligt misstänker jag, hon vill ju inte avslöja var boet är för rovdjuren..

Men jag hade nog försökt att väga dom 1 gång om dagen iallafall, på så sätt ser du om får mat eller inte.. :)
 
Sv: kaninmamma förskjuter sina ungar?

Det som oroar mig är att mamman inte verkar producera mjölk. Jag har klämt och pillat lite på spenarna men ingen mjölk kommer. Ena är igenkleggad med vad jag antar är intorkad mjölk - vit torr substans, och den andra med blod. Jag tog upp henne i knät för att prova låta en av ungarna dia. Den lilla sög och sög frenetiskt när den hittade spenen, men ingen mjölk kom så den gav snabbt upp.

Väger ungarna gör jag, idag vägde dem 143g tillsammans, vilken gör att dom väger i genomsnitt 35g var (är tillsynes lika stora allihop) och mindre än igår då alla tillsammans vägde 151g.
 

Liknande trådar

T
Däggdjur Hej! ::D Jag måste bara berätta om vilken tur man kan ha ibland! Min kaninhona och hane bodde tillsammans nu i början av hösten. De...
2
Svar
36
· Visningar
2 984
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp