Bukefalos 28 år!

Kaninskötsel

G

GeeBee

Jag har nu listat ut hur min bur kommer att vara och jag vill gärna ha åsikter om den (: så den blis så bra som möjligt! Den kommer att vara ca 1 meter hög, ca 2,5 meter lång & 1,5 meter bred ungefär tror jag ! är det bra mått ? Det kommer även att vara som en övervåning på ena kortsidan där det kommer vara en ramp upp in i ett lite större rum Vad ska det vara för material på golvet där ? ska det vara trägolv där underst ? Sen kommer den finnas en rum längre in där det här hlet & hållet dragfritt! Vad ska det vara där tycker ni ? på golvet ska jag fylla "rummet" med ngt som värmer kaninen ??

Vad ska jag ge den att äta hö+pellets & grönsaker dagligen eller vad rekommenderar ni ? Jättetacksam för svar och synpunkter om buren jag tänkt bygga! (: // Johanna ( geebee )
 
Sv: Kaninskötsel

Jättetacksam för alla soters svar & åsikter / synpunkter om detta (:
 
Sv: Kaninskötsel

Jag funderar verkligen på vilken pellets jag ska ha .. är edel och hobby plus bra ??
 
Sv: Kaninskötsel

Jag har nu listat ut hur min bur kommer att vara och jag vill gärna ha åsikter om den (: så den blis så bra som möjligt! Den kommer att vara ca 1 meter hög, ca 2,5 meter lång & 1,5 meter bred ungefär tror jag ! är det bra mått ? Det kommer även att vara som en övervåning på ena kortsidan där det kommer vara en ramp upp in i ett lite större rum Vad ska det vara för material på golvet där ? ska det vara trägolv där underst ? Sen kommer den finnas en rum längre in där det här hlet & hållet dragfritt! Vad ska det vara där tycker ni ? på golvet ska jag fylla "rummet" med ngt som värmer kaninen ??

Vad ska jag ge den att äta hö+pellets & grönsaker dagligen eller vad rekommenderar ni ? Jättetacksam för svar och synpunkter om buren jag tänkt bygga! (: // Johanna ( geebee )

Ska det bli en utebur?
Ska den stå på ben så ska du ju ha plank som golv.
Måtten är bra för en kanin, men du behöver inte ha någon värme hos kaniner.
kaninerna är mer känsligare för värme än för kyla, huvudsaken dom har ett krypin att gå in i om det blåser eller regnar ute
 
Sv: Kaninskötsel

Grenar att gnaga på dagligen så kaninen kan slipa ner sina tänder. Det är inte ett måste att ge kaninen pellets, men om du vill ha de så rekomenderar jag granngårdens rabbfor annars klarar sig kaninen utmärkt med att enbart äta hö i bra kvalite
 
Sv: Kaninskötsel

Jag funderar verkligen på vilken pellets jag ska ha .. är edel och hobby plus bra ??

När jag hade kaniner så fick en kanin i dvärgstorlek ca 0,5dl edel om dagen, samt en färsk grönsak och obegränsat med hö :)
 
Sv: Kaninskötsel

Grenar att gnaga på dagligen så kaninen kan slipa ner sina tänder. Det är inte ett måste att ge kaninen pellets, men om du vill ha de så rekomenderar jag granngårdens rabbfor annars klarar sig kaninen utmärkt med att enbart äta hö i bra kvalite

Att tänka på är att Rabbfor är mer för produktionsdjur, dvärgkaniner tenderar att bli väldigt feta på Rabbfor, då tycker jag att Edel är ett bättre alternativ (jag har Rabbfor till mina frassar men det går inte till hermelinerna)

ts, fyll bo delen med halm så kaninen kan själv boa in sig och få den värme som den vill.
 
Sv: Kaninskötsel

Ska du ha någon form av dvärgkanin låter måtten rejält rymligt. :)

Vad gäller maten... hö/ "hösilage" och vatten. Pinnar så den har nåt att pyssla med (men tänderna slipas väl bäst när den äter hö, tror jag). Mina vuxna kaniner får 1½ msk pellets var på morgonen och sen minst tre sorters grönsaker på kvällen (morötter, lite broccoli, paprika, persilja, fänkål... vad som finns hemma). Lite frukt ett par gånger i veckan. Pigga och glada och inte alltför feta. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska riva en väg mellan kök och vardagsrum samt ta bort garderoberna i vardagsrummet i min sommarstuga. Eftersom det inte finns golv...
Svar
18
· Visningar
2 467
Senast: Daff
·
Övr. Katt Okej, först och främst är det massor av katter i mitt område, dock rätt övertygad om att en av dom är "vild". Tovig och skygg, men...
2
Svar
21
· Visningar
2 176
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Kära buke! Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det, men med "dö-ytor" menar jag ytor i ett annars inrett rum som man helt enkelt...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 632
Senast: Fazeem
·
Äldre Detta är ett väldigt svårt ämne för mig just nu och jag skulle gärna höra fler åsikter, jag ber om ursäkt för att det är så långt och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp