Hur länge ska man ställa upp för familjen?

Eftersom han har varit sjukskriven och typ slutat fungera som människa så agerar han väldigt dåligt under press så därför vill jag inte att han ska känna press över ett stundade slutdatum så länge som han sköter sig här hemma. Men ett avlägset som givetvis får infalla tidigare kan ju vara aktuellt.

Jag tycker du är oerhört medberoende. Och det stjälper mer än det hjälper.

Du kan inte curla honom från världen. Han måste få verktyg att hantera sin omvärld, inte tillfälle och möjlighet att dra sig undan den. Den flykten är ju vad han sökt i drogerna, nu gör han samma sak igen, i ert hem. Drar sig undan, istället för blir en del av.

Ni behöver hjälp utifrån, även du och din man om din bror ska bo kvar. Du möjliggör att han kan strunta i andra behandlingar.
 
Vad tänker du att socialen ska göra?
Tvinga honom att ta vuxenansvar?

Står han utan inkomst när han blir av med jobbet och bostaden, och inte har andra medel till mat och nytt boende, så kunde han ju vara aktuell på försörjningsstöd.

Så det skulle jag nog tänka att socialen kan göra. Ge honom ekonomiskt bistånd om han saknar medel, och sen bör de ju tillsammans med honom upprätta en handlingsplan för att nå självförsörjning, om enheten funkar som den ska. Om han inte är sjuk så lär det ju ingå en kontakt med jobbtorg/af där, för att få ett jobb.
 
Berätta mer för @Görel socialsekreteraren. :up:

På familjeenheten, väl? ;) Det innebär inte att man har örnkoll på hur man arbetar på övriga enheter. Eller i andra kommuner. Det kan skilja en hel del i tankesätt, riktlinjer, organisation och arbetssätt. Även om alla givetvis arbetar utifrån samma lagstiftning.

Det kan ju också tänkas att det är fler än en person på Buke som vet något om socialtjänsten. Det är ju en ganska stor organisation, med fler medarbetare än Görel. Tur det, för stackars Görel annars! :nailbiting:
 
Senast ändrad:
På familjeenheten, väl? ;) Det innebär inte att man har örnkoll på hur man arbetar på övriga enheter. Eller i andra kommuner. Det kan skilja en hel del i tankesätt, riktlinjer, organisation och arbetssätt. Även om alla givetvis arbetar utifrån samma lagstiftning.

Det kan ju också tänkas att det är fler än en person på Buke som vet något om socialtjänsten. Det är ju en ganska stor organisation, med fler medarbetare än Görel. Tur det, för stackars Görel annars! :nailbiting:
Nåja, nu hade ju @Görel redan konstaterat att kunskaperna brast hos personen jag svarade.
Men tycker du verkligen att tråden ska användas för att käbbla om eller med Görel? Det tycker inte jag, därför sätter jag punkt för min del här.
 
Nåja, nu hade ju @Görel redan konstaterat att kunskaperna brast hos personen jag svarade.
Men tycker du verkligen att tråden ska användas för att käbbla om eller med Görel? Det tycker inte jag, därför sätter jag punkt för min del här.

Jag tycker det är relevant för tråden och för TS i vilken mån brodern kan tänkas få någon hjälp från socialtjänsten, eller om det är hennes hjälp eller ingenting alls som gäller.

Om då Görel säger en sak, och andra hejar på med att hon är den enda som vet hur socialtjänsten fungerar, tro inte på någon annan i tråden, så kan ju det leda till att TS får lite fel bild.

Poängen är inte Görel, poängen i vilken mån man kan förlita sig på att det finns ett skyddsnät för brodern utanför familjen.
 
På familjeenheten, väl? ;) Det innebär inte att man har örnkoll på hur man arbetar på övriga enheter. Eller i andra kommuner. Det kan skilja en hel del i tankesätt, riktlinjer, organisation och arbetssätt. Även om alla givetvis arbetar utifrån samma lagstiftning.

Det kan ju också tänkas att det är fler än en person på Buke som vet något om socialtjänsten. Det är ju en ganska stor organisation, med fler medarbetare än Görel. Tur det, för stackars Görel annars! :nailbiting:

Det är precis vad som hände i inlägg #71!
 
Har inte läst alla svar men tänkte skriva lite här om min situation till dig TS.
Jag har familj, barn, hus, sambo och hela köret. Jag har också en mamma. En mamma som ljuger, är arbetslös, dricker, kör berusad, lånar pengar, är lat och gör aldrig något själv osv. Från och med 16 års ålder, då jag flyttade hemifrån, och till jag var ca 30år så var jag medberoende, lånade alltid ut pengar, sade aldrig emot hennes lögner och påhitt, stängde öronen istället och bara jakade med för jag orkade inte lyssna. Ställde alltid upp med allting: bytte gardiner, fixade ved, var till affären, skruvade bilen, jag har till och med ringt på ett jobb för att hon "inte ville ringa själv" och ta reda på mer info. Att man ställer upp för familjen javisst, men i detta fall så var det precis allt som jag skulle komma och "hjälpa till med". Och då jag kom så var det jag som gjorde och hon satt på sin röv och tittade på. Sade jag nej en enda gång så fick jag höra bakom ryggen att jag aldrig någonsin ställde upp för henne. Fyllekörningen har jag skällt ut henne för otaliga gånger och jag har också anmält henne 3 gånger. Tyvärr har de inte fått fast henne.
För några år sedan gick jag i terapi på grund av diverse orsaker. Där pratade jag bland annat om min mamma. Och då fick jag upp ögonen för vad jag höll på med. Jag gjorde ju allt så hon behövde inte göra något, jag lånade alltid ut pengar så hon behövde aldrig ta sitt ansvar och skaffa jobb för att pengarna skulle räcka till, jag sade aldrig emot hennes lögner och påhitt om alla andra så hon kunde ju bara fortsätta och trodde att hennes "verklighet" var verkligheten....
Idag lånar jag aldrig ut pengar, jag kör inte dit och hjälper med sådana saker som vilken normal människa som helst ska klara av, jag hjälper inte med att söka jobb, jag ryter ifrån då hon börjar prata skit om andra och sätter igång med sina lögner osv. Då jag slutade göra allt för henne så hoppade hon på min äldsta och började kräva att h*n skulle komma och fixa med ved, städa, diska, byta gardiner etc. Där blev det tvärstopp från min sida!
I dagens läge är hon arbetslös, dricker var och varannan dag, klarar sig knappt på det hon får, är utan körkort på grund av att någon anmälde henne till polis för fyllekörning.... och vet du vad, jag hjälper inte med att hon ska ta sig till och från affär etc. Hon har satt sig i skiten, hon får ta konsekvenserna. Japp det är svårt att sitta bredvid och se henne gå ner sig mer och mer, men jag tror hon behöver det för att börja fatta vad hon håller på med tyvärr. Jaa, jag finns där den dagen hon vill ha hjälp, och jag har kontakt med henne dagligen, men jag "ordnar inte upp" något för henne längre. Hon måste ta tag i sitt liv och inse vad hon håller på med och det kan bara hon själv göra.
Och så är det med allt beroende: det är bara de själva som kan hjälpa sig själva att komma ur det. Att ta tag i sitt liv och förstå vad de håller på med. Visst man ska finnas där, men man ska inte ställa upp med allt och göra allt. Det är de själva som måste göra det.
 
Med ett tungt hjärta kan jag nu meddela att han kommer att flytta... han har inte kunnat sköta sig, han har inte tagit återfall, men han kan inte hålla sig till reglerna här hemma. Jag tycker att det är så enkla regler och jag vet ju att de är viktiga för mig, men det är klart att det ändå känns tungt att stå på sig.

Som exempel så fanns det rester av hans frukost kvar på matbordet när han hade åkt iväg, han har kommit hem senare än utsatt tid (inte många minutrar men ändock sent), han ber om och om igen om att få skjuta på den gemensamma städningen som är inplanerad sedan flera dagar tidigare, han ber om att få sova hos en kompis från behandlingen som bor i storstan (vi har som regel att han sover hemma på vardagarna) och han sköter inte sitt jobb som min sambo har gått i god för honom.

Så ikväll så sa jag att om han inte tänker komma hem i tid för att kunna städa ikväll som det var planerat så får han inte heller bo kvar. Och han valde det! Hur kan man välja att bli hemlös bara för att man vill fika med en kompis hellre än att städa?! Och vår mamma som har daltat med honom från första stund säger att hon förstår oss båda, hur går det ihop... nej idag är jag väldigt ledsen, men jag står i alla fall på mig. Han kommer inte att bo kvar här mer...
 
Han gör det valet för att han tror att du inte kommer att mena allvar. Han tänker att han på något sätt kommer få dig att ändra dig så att det slutar med att han både får umgås med kompisen och ha någonstans att bo. Låter som att han har brister gällande konsekvenstänk.
 
Han gör det valet för att han tror att du inte kommer att mena allvar. Han tänker att han på något sätt kommer få dig att ändra dig så att det slutar med att han både får umgås med kompisen och ha någonstans att bo. Låter som att han har brister gällande konsekvenstänk.
Han har definitivt brister gällande konsekvenstänk, det känns som om han har skadat hela den delen rejält, för så var det inte när han var yngre. Det visas gång på gång med alla möjliga exempel. Däremot har han inte bett om att få komma hem än, utan han lever i någon drömvärld där han tror att allt kommer ordna upp sig för honom på ett magiskt sätt, så han ser inte vilka möjligheter han har fått och missat. Men det är klart att det kan hända att han ber om en chans till senare när pengarna och möjligheterna tar slut och han ser verkligheten igen...
 
Oerhört tungt, men du har din egen lilla familj - och dig själv inte minst! - att tänka på. Han har fått så fina chanser med behandling och ert stöd, han VÄLJER BORT detta. Det verkar sannerligen inte vara några orimliga regler ni har utan normala förhållningssätt där fler ska leva tillsammans. Han väljer bort detta, och får då ta sitt ansvar.

Jag håller med dig i att han förmodligen bara väntar på att allt ska ordna sig, och när det inte magiskt gör det är det synd om honom, alla andra är elaka och oförstående och han är offret. Har sett det. Har den t-shirten. Det måste till en ändring innan de där chanserna är värda något.

Just nu är det viktigare för honom att göra annat än att ta sig tillbaka till samhället. Ett val han gör varje vaket andetag.
 
Med ett tungt hjärta kan jag nu meddela att han kommer att flytta... han har inte kunnat sköta sig, han har inte tagit återfall, men han kan inte hålla sig till reglerna här hemma. Jag tycker att det är så enkla regler och jag vet ju att de är viktiga för mig, men det är klart att det ändå känns tungt att stå på sig.

Som exempel så fanns det rester av hans frukost kvar på matbordet när han hade åkt iväg, han har kommit hem senare än utsatt tid (inte många minutrar men ändock sent), han ber om och om igen om att få skjuta på den gemensamma städningen som är inplanerad sedan flera dagar tidigare, han ber om att få sova hos en kompis från behandlingen som bor i storstan (vi har som regel att han sover hemma på vardagarna) och han sköter inte sitt jobb som min sambo har gått i god för honom.

Så ikväll så sa jag att om han inte tänker komma hem i tid för att kunna städa ikväll som det var planerat så får han inte heller bo kvar. Och han valde det! Hur kan man välja att bli hemlös bara för att man vill fika med en kompis hellre än att städa?! Och vår mamma som har daltat med honom från första stund säger att hon förstår oss båda, hur går det ihop... nej idag är jag väldigt ledsen, men jag står i alla fall på mig. Han kommer inte att bo kvar här mer...

Jag tror du gör helt rätt, du väljer att skydda dig och din familj. Han är fast i ett missbruksbeteende och tar dig troligen inte på allvar. Men du är super som har ställt upp som du gjort:).
 
Han är högst troligt inne i en återfallsprocess (om vi nu inte ska räkna in alkohol som ett återfall) och det är en tidsfråga innan han är igång igen. Men det ingår i tillfrisknandet, särskilt när det är yngre personer. Troligt att han kommer skylla det på er sen men det är naturligtvis skitsnack. Ni gör helt rätt även om det är jobbigt och tungt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 876
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 476
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 137
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp