Hur länge ska man ställa upp för familjen?

Pollyhopp

Trådstartare
Detta är ett väldigt svårt ämne för mig just nu och jag skulle gärna höra fler åsikter, jag ber om ursäkt för att det är så långt och tackar i förväg er som orkar läsa! Eftersom det är ett känsligt ämne kan jag inte bolla det med vem som helst som känner oss, så jag hoppas kunna få bolla det hela med några kloka här inne istället.

För att försöka göra en lång historia kort så är min lillebror missbrukare. Han var djupt nere i skiten och vände, men vi lyckades nå fram till honom tillslut och hjälpa honom att komma in på ett behandlingshem. "Vi" är min sambo och jag, då ena delen av föräldrarna inte bryr sig och den andra inte orkar rent psykiskt längre. Behandlingen är avslutad, men han behövde någonstans att bo, ett arbete och lära sig hur det vanliga livet fungerar. Han behövde också komma ifrån sin hemort av olika anledningar.

Vi lät honom flytta in på vår övervåning som vi i dagsläget inte direkt använder. Han fick jobb under min sambo där han har möjlighet att arbeta i sin egen takt så mycket som han mäktar med. Vi har en liten son och tanken var att han när han inte orkade arbeta kunde hålla mig sällskap/hjälpa mig med sonen och hjälpa till med div projekt på huset. Samma kväll som han flyttade in satte vi oss ned och gick igenom en lista med förväntningar som vi hade på honom (väldigt enkla sådana- att alla hjälps åt vid städning en gång i veckan, att man tänker på att inte duscha i flera timmar bara för att det är skönt, att vi vill att han sover hemma i veckodagarna osv) Han fick möjlighet att komma med synpunkter, men köpte allt rakt av.

I början gick det jättebra. Men nu går det utför och det både stort som smått. Jag som går hemma blir galen på att det är stökigt på rummet, att han kan ligga med kläderna på sängen en hel dag och bara glo på serier, att tvätthögen hamnar på golvet osv. Han är ute och festar på helgerna och glömmer bort att komma hem och hjälpa till med familjesysslorna som då inte alltid blir av (om de är beroende av att han hade hjälpt till). Han är kort och tvär och blir sur och snäsig när vi säger till honom. Han jobbar inte så mycket som han har åtagit sig och kan ligga efter deadline med så simpla saker som att skicka ett foto. Han vill inte hjälpa till med sonen för att han anser att det tar för mycket energi- vi pratar alltså om att typ underhålla honom i tio minuter så att jag kan ta en dusch.

Listan kan göras lång, men det här är några exempel. Jag känner helt enkelt inte att jag orkar ha honom här. Jag blir ledsen/sur när jag får ett sådant bemötande och jag vill inte behöva gå runt och vara på dåligt humör på grund av honom! Jag vill inte ha en sur tonåring (vilket han inte längre är, men beteendet är snarlikt) hemma som tittar på serier i ett stökigt rum i mitt hem, medan jag diskar efter middagen som jag lagade och som alla åt och städar i rummen där alla vistas. Jag vill inte att sambon ska behöva skämmas på sitt jobb för att han gick i god för honom, när han nu inte sköter sig.
Jag har tagit upp det här flera gånger, men han blir bara arg och säger att han kan ta in på hotell istället. Jag når inte fram och det påverkar vår familj och vårt välmående. Men säger jag tack och hej så har min bror ingenstans att bo... inget jobb... ingen som orkar bry sig... hur mycket skit ska jag behöva ta innan det kan vara ett godtyckligt alternativ? Just nu går mitt hjärta sönder av tanken, samtidigt som jag inte mår bra av att ha honom här och måste tänka på vår familj och vår älskade lille son. Vad mer kan man göra? Hur länge ska man ställa upp? Hur kan vi få detta att fungera?
 
Detta är ett väldigt svårt ämne för mig just nu och jag skulle gärna höra fler åsikter, jag ber om ursäkt för att det är så långt och tackar i förväg er som orkar läsa! Eftersom det är ett känsligt ämne kan jag inte bolla det med vem som helst som känner oss, så jag hoppas kunna få bolla det hela med några kloka här inne istället.

För att försöka göra en lång historia kort så är min lillebror missbrukare. Han var djupt nere i skiten och vände, men vi lyckades nå fram till honom tillslut och hjälpa honom att komma in på ett behandlingshem. "Vi" är min sambo och jag, då ena delen av föräldrarna inte bryr sig och den andra inte orkar rent psykiskt längre. Behandlingen är avslutad, men han behövde någonstans att bo, ett arbete och lära sig hur det vanliga livet fungerar. Han behövde också komma ifrån sin hemort av olika anledningar.

Vi lät honom flytta in på vår övervåning som vi i dagsläget inte direkt använder. Han fick jobb under min sambo där han har möjlighet att arbeta i sin egen takt så mycket som han mäktar med. Vi har en liten son och tanken var att han när han inte orkade arbeta kunde hålla mig sällskap/hjälpa mig med sonen och hjälpa till med div projekt på huset. Samma kväll som han flyttade in satte vi oss ned och gick igenom en lista med förväntningar som vi hade på honom (väldigt enkla sådana- att alla hjälps åt vid städning en gång i veckan, att man tänker på att inte duscha i flera timmar bara för att det är skönt, att vi vill att han sover hemma i veckodagarna osv) Han fick möjlighet att komma med synpunkter, men köpte allt rakt av.

I början gick det jättebra. Men nu går det utför och det både stort som smått. Jag som går hemma blir galen på att det är stökigt på rummet, att han kan ligga med kläderna på sängen en hel dag och bara glo på serier, att tvätthögen hamnar på golvet osv. Han är ute och festar på helgerna och glömmer bort att komma hem och hjälpa till med familjesysslorna som då inte alltid blir av (om de är beroende av att han hade hjälpt till). Han är kort och tvär och blir sur och snäsig när vi säger till honom. Han jobbar inte så mycket som han har åtagit sig och kan ligga efter deadline med så simpla saker som att skicka ett foto. Han vill inte hjälpa till med sonen för att han anser att det tar för mycket energi- vi pratar alltså om att typ underhålla honom i tio minuter så att jag kan ta en dusch.

Listan kan göras lång, men det här är några exempel. Jag känner helt enkelt inte att jag orkar ha honom här. Jag blir ledsen/sur när jag får ett sådant bemötande och jag vill inte behöva gå runt och vara på dåligt humör på grund av honom! Jag vill inte ha en sur tonåring (vilket han inte längre är, men beteendet är snarlikt) hemma som tittar på serier i ett stökigt rum i mitt hem, medan jag diskar efter middagen som jag lagade och som alla åt och städar i rummen där alla vistas. Jag vill inte att sambon ska behöva skämmas på sitt jobb för att han gick i god för honom, när han nu inte sköter sig.
Jag har tagit upp det här flera gånger, men han blir bara arg och säger att han kan ta in på hotell istället. Jag når inte fram och det påverkar vår familj och vårt välmående. Men säger jag tack och hej så har min bror ingenstans att bo... inget jobb... ingen som orkar bry sig... hur mycket skit ska jag behöva ta innan det kan vara ett godtyckligt alternativ? Just nu går mitt hjärta sönder av tanken, samtidigt som jag inte mår bra av att ha honom här och måste tänka på vår familj och vår älskade lille son. Vad mer kan man göra? Hur länge ska man ställa upp? Hur kan vi få detta att fungera?


Socialen får hjälpa honom helt enkelt. Otacksamma människor är det värsta jag vet så jag hade rätt och slätt sagt att du har en vecka på dig att komma i fas igen och om du inte sköter din del får du vackert ta in på hotell som du säger inte är något problem..

Stå på dig! :)
 
Går han i någon form av behandling nu? Det låter inte så kul att han är ute och festar hela helgen om han har en missbruksproblematik.

Sätt er ner och prata med honom. Både du och sambon, var ärliga och förklara exakt vad ni känner. Han är tyvärr inte vuxen, det kommer antagligen ta några år till innan du känner att han tar ansvar full ut, men vanligt vett klarar vilken 10-åring som helst.
 
Han var djupt nere i skiten och vände, men vi lyckades nå fram till honom tillslut och hjälpa honom att komma in på ett behandlingshem. "Vi" är min sambo och jag, då ena delen av föräldrarna inte bryr sig och den andra inte orkar rent psykiskt längre. Behandlingen är avslutad, men han behövde någonstans att bo, ett arbete och lära sig hur det vanliga livet fungerar. Han behövde också komma ifrån sin hemort av olika anledningar.
Jag har också missbruk i närheten och jag har gått AA:s anhörigkurs, vilket gav mig massor. Jag vet att jag inte kan vara ett stöd. Jag blir en medberoende när jag organiserar och löser problem. Jag blir också en medberoende när personen kan ringa till mig och prata av sig ångesten.

Jag överlåter ansvaret till utbildad personal samt till personen som faktiskt har problem. Jag kan inte hjälpa och styra upp, för det är bara en björnkram, en oförtjänst. För mig blev det så självklart att jag bara förlänger lidandet och problematiken istället för att personen tar fullt ansvar för sig själv.

Personen behöver ta ansvar för sig själv och sitt handlingssätt. Det är kanske skitjobbigt att ta tag i, men det är fortfarande personens eget ansvar. Som anhöriga kan man inget mer göra än att säga att man älskar dem och stötta dem i processen. Men den stöttningen innebär inte att lösa alla problem!
 
Socialen får hjälpa honom helt enkelt. Otacksamma människor är det värsta jag vet så jag hade rätt och slätt sagt att du har en vecka på dig att komma i fas igen och om du inte sköter din del får du vackert ta in på hotell som du säger inte är något problem..

Stå på dig! :)

Vad tänker du att socialen ska göra?
Tvinga honom att ta vuxenansvar?
 
Först och främst, vad Vill du? Att det ska fungera bättre med honom hemma hos eller att ni ska få vara ifred ochdfå lite lugn och ro du och din familj?

Stäng dörren och låt honom ha stökigt på rummet, smutsiga kläder om han inte tvättar och ligga på sängen hela dagarna skulle jag säga. Vad gör det? Du kan inte ta tag i alla problem så då kan du lika gärna försöka fokusera på några. Jag hade låtit prioriteten vara att det Ska fungera i det gemensamma utrymmet. Stökar han ner får han städa eller inte vara där, lagar han inte mat får han fixa sin mat själv osv. Så att du inte tar på dig för många problem som inte är dina!

Tycker att det är jättefint att ni vill hjälpa till :heart Men curla inte. Och orkar du inte mer nu har ni ju ändå redan gjort ett jättestort försök genom att släppa in honom i ert hem. Se det inte som ett misslyckande att ge upp, ni verksr ju vara jättefina människor som gjort en riktig anstängning!
 
Vad tänker du att socialen ska göra?
Tvinga honom att ta vuxenansvar?

Hjälpa honom med boende och försörjning om han ser till att ta tag i sig själv givetvis. Annars får han väl vara hemlös, det är inte TS problem, hon har redan gjort massor som inte uppskattas.
 
Jag tycker LadyCovergirls inlägg är centralt, vet man orsaken är det mycket lättare att veta vad som är bäst att göra.
 
Jag tycker LadyCovergirls inlägg är centralt, vet man orsaken är det mycket lättare att veta vad som är bäst att göra.
Nej, det spelar ingen roll om han brukar eller inte. Poängen är att han inte sköter sina åtaganden som han lovat. Spelar ingen roll vad han har för bakomliggande problematik egentligen. Funkar det inte i TS hem funkar det inte och då ska han inte bo där.

Eller tycker du att han får bo kvar och skita i allting så länge han inte brukar? För så länge man är ren så får man bete sig hur man vill eller?
 
Eller tycker du att han får bo kvar och skita i allting så länge han inte brukar? För så länge man är ren så får man bete sig hur man vill eller?
Varför ställer du dem frågorna till mig? Jag inte skrivit något åt det hållet.
 
Nej, det spelar ingen roll om han brukar eller inte. Poängen är att han inte sköter sina åtaganden som han lovat. Spelar ingen roll vad han har för bakomliggande problematik egentligen. Funkar det inte i TS hem funkar det inte och då ska han inte bo där.

Eller tycker du att han får bo kvar och skita i allting så länge han inte brukar? För så länge man är ren så får man bete sig hur man vill eller?

Är det någon som har påstått att eventuellt brukande är en ursäkt för något av det TS skriver om? :confused:
 
Att jag oavsett eventuellt brukande hade sparkat ut honom ser jag som självklart.
Då spelar det ju egentligen ingen roll om han är ren eller inte, för han åker ju ut ändå och antingen blir sitt eget eller myndigheternas problem.

Vad ska polisanmälas menar du? Vi vet ju inte om han missbrukar alkohol, lagliga tabletter eller narkotika.
 
Då spelar det ju egentligen ingen roll om han är ren eller inte, för han åker ju ut ändå och antingen blir sitt eget eller myndigheternas problem.

Vad ska polisanmälas menar du? Vi vet ju inte om han missbrukar alkohol, lagliga tabletter eller narkotika.

Jag utgick från att det var olagliga substanser. Det kan jag givetvis ha fel i och då faller delen om polisanmälan.
Missade du punkten att jag skulle säga upp kontakten med honom om han tagit in knark? Det gäller för den delen tabletter eller alkohol som inte förvaras på avsedd plats i ett hus med ett litet barn. (Jag utgår från att barnet är litet med tanke på att det behövde passas vid dusch.)
 
Hjälpa honom med boende och försörjning om han ser till att ta tag i sig själv givetvis. Annars får han väl vara hemlös, det är inte TS problem, hon har redan gjort massor som inte uppskattas.

Jag tror att dina kunskaper i vad socialtjänsten gör brister.

Boende och försörjning får man ordna själv. Lyckas man inte med det går socialtjänsten in och ger tillfälliga lösningar. Dessa brukar vara boende på vandrarhem och försörjningsstöd.
 
Men säger jag tack och hej så har min bror ingenstans att bo... inget jobb... ingen som orkar bry sig... hur mycket skit ska jag behöva ta innan det kan vara ett godtyckligt alternativ?

Jag hade inte låtit det gå så här långt. Jag hade skickat ut honom direkt när det inte funkade.

Allt handlande får konsekvenser. Det är vad en bra uppfostran går ut på att visa. Det är vad vuxenlivet handlar om. Gör jag så, blir det såhär.

Du curlar en missbrukarnatur. Det är helt förkastligt. Tyvärr. Det är inte tid att prata, det är tid att berätta.

"Vi var överens om att vissa saker måste fungera. Det fungerar inte. Du måste flytta".

Han kommer att lova bättring, men det kommer sannolikt inte att ske. Han kommer att lova för att bita sig fast lite till, det är vad missbrukare blir proffs på. Låt det inte fungera.

Du är medberoende till den grad att det påverkar både din familj och din sambos arbetssituation. Släpp NU. Du kan inte låta er dras ner i brosans träsk.

Du behöver själv få hjälp med ditt medberoende.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 883
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 476
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 138
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp