Hur länge ska man ställa upp för familjen?

Nu är jag så där undrande igen.
Om du nu måste ha din bror boende hos dig, du tycker ju tydligen det, så ta igenom kraven då?
Jag hade gått in i rummet med hörselskydd på huvudet och slått i grytlock tills jag fått ut den jäkeln - antingen till att hämta dammsugaren eller ta sin väska och flytta. INGEN ignonerar mig i mitt hus. Jävlar vad jag hade fått tuppjuck om någon jag pratat med "stängt av" när jag förser den med mat o husrum och den jäkeln har råd att FESTA.
Men mesa på du. Han lurar dig.
Ja, det är väl ungefär så jag känner med. Jag blir förbannad och känner mig utnyttjad för att det är just mitt (vårt med sambon såklart) hem. Jag kan tillägga att han betalar en summa för mat och boende dock, inte för att det på något sätt ursäktar att reglerna inte följs.
 
Min fetning. Skall du övervaka när han kissar också så han inte levererar någon annans urin?
Nej inte jag, men sambon. Likväl som sambon stod i badrummet när min bror var på permission och fick hälsa på innan avslutad behandling och skulle ta en dusch. Han såg så att han inte kunde spola ned eller gömma något, gick igenom alla hans kläder och alla grejer, det enda stället han hade kunnat gömma något på var då om man hade fått för sig att titta "inne i kroppen" och så långt kunde vi ju såklart inte gå. Inget hittades, men självklart skulle provet övervakas, jag vet att de är duktiga på att komma undan genom olika knep...
 
Men man kan ju få hjälp från psyk även utan att bli inlagd. Det du skriver om hans beteende tycker jag låter som att han är deprimerad. Det kanske inte är så utan att han bara är lat.
Ja, han har alltid varit lat, men det är klart att jag inte kan avgöra det. Det kan vara bra att lyfta och se om han känner att han vill gå och prata med någon, jag ska ta upp det. Tack
 
Du säger att han festar på helgerna, jag skulle nog säga att han är i beroendeträsket igen, men på en annan väg.
Jag tror faktiskt inte att han har utvecklat ett beroende av alkohol, än. Snarare att hans egentliga beroende kanske ligger i något annat än droger också... han har ett stort bekräftelsebehov och vill ha vänner och ha kul, det är kanske därför han festar tänker jag? Och att han kanske har ett sjukligt begär efter det, vem vet. Oavsett känns det inte som ett klokt val från hand sida!
 
Till alla: stort tack för ert engagemang och alla kloka ord :heart Vad häftigt med ett sånt gensvar, från att ha känt mig väldigt ensam i denna fråga till att få mängder av goda tankar.

Sambon och jag har gjort en ny lista över de punkter vi inte upplever att han följer i dagsläget- med exempel på händelser- som vi ska ta med honom ikväll. Vi kommer också trycka på att det är sista chansen att han tar till sig detta och annars är han inte välkommen att bo kvar.
 
Som sagt, kontakta några proffs nu innan allt bara exploderar. Du har redan beskrivit en del typiska tecken på just medberoende. Du kommer inte att orka med din situation och din sambo gissar jag mår också dåligt av allting.

Ja, din bror kan vara en jättebäbis som är lat och vill bli servad, han kan också vara på väg in i en djup depression som han dövar med festande. Du är inte ett proffs, du kan inte avgöra det, du kan bara bli mer och mer frustrerad och utmattad. Du behöver hjälp och stöd. Du har tagit på dig en roll som du inte ska. För att du, din familj och din bror ska överleva och bli bättre krävs proffshjälp.

Som erfaren socialsekreterare vet @Görel oändligt mycket mer än jag, men som jag har förstått det har socialen ändå ett visst ansvar vid akuta situationer. Ring en socialsekreterare, förklara din situation och att din bror inte kan bo kvar hos er och att han kommer att hamna på gatan om något inte görs. Om inte annat kan socialen i alla fall hjälpa dig att hitta en snabb lösning.
 
Som erfaren socialsekreterare vet @Görel oändligt mycket mer än jag, men som jag har förstått det har socialen ändå ett visst ansvar vid akuta situationer. Ring en socialsekreterare, förklara din situation och att din bror inte kan bo kvar hos er och att han kommer att hamna på gatan om något inte görs. Om inte annat kan socialen i alla fall hjälpa dig att hitta en snabb lösning.
Soc funkar inte så. Det är en vuxen människa, inte ett barn. Vill han ha hjälp får han själv ringa och söka hjälp. Först och främst ska han söka boende på egen hand, innan soc ens överväger att gå in med någon form av stöd. Varför ska hon ringa och bete sig som hans förälder? Det är inte hennes ansvar att ordna för honom, det är hans. Hon gör honom inte en tjänst genom att fixa allt åt honom.

Soc kan inte hjälpa henne med någonting. Jo de kan hänvisa till anhörigstöd och upplysa om att brodern måste ringa själv.
 
Jag tror faktiskt inte att han har utvecklat ett beroende av alkohol, än. Snarare att hans egentliga beroende kanske ligger i något annat än droger också... han har ett stort bekräftelsebehov och vill ha vänner och ha kul, det är kanske därför han festar tänker jag? Och att han kanske har ett sjukligt begär efter det, vem vet. Oavsett känns det inte som ett klokt val från hand sida!
Fast även om han inte är kemiskt beroende av alkoholen (än) så är han, tror jag, beroende av kicken, verklighetsflykten. Om hans övriga tid tillbringas med att ligga på sängen i ett sunkigt rum och glo på serier. Och det beroendet är väl nog så illa som ett kemiskt.
 
Fast även om han inte är kemiskt beroende av alkoholen (än) så är han, tror jag, beroende av kicken, verklighetsflykten. Om hans övriga tid tillbringas med att ligga på sängen i ett sunkigt rum och glo på serier. Och det beroendet är väl nog så illa som ett kemiskt.
Vi diskuterade detta igår och ett av kraven om han ska få bo kvar är att han slutar vara ute och festa. Han höll med om att det inte har varit det smartaste draget och accepterade kravet, så det kommer att bli ändring på det om han ska vara kvar här.

kl
Vi gick igenom allt på listan och han höll med, han visste att vi ville prata med honom och jag tror att han hade förberett sig på det och funderat själv över vad vi var missnöjda med och hur han själv ställde sig till allt. Det var ett väldigt bra samtal och han var vettig och bra att diskutera med. Vi var väldigt tydliga med att oavsett litet eller stort, missköter han sig så åker han ut och är inte välkommen något mer. Nu är det upp till bevis för honom att följa detta men dag ett har börjat bra så det är väl bara att hålla tummarna att det fortsätter. Tack än en gång för alla tips och allt stöd!
 
Vi diskuterade detta igår och ett av kraven om han ska få bo kvar är att han slutar vara ute och festa. Han höll med om att det inte har varit det smartaste draget och accepterade kravet, så det kommer att bli ändring på det om han ska vara kvar här.

kl
Vi gick igenom allt på listan och han höll med, han visste att vi ville prata med honom och jag tror att han hade förberett sig på det och funderat själv över vad vi var missnöjda med och hur han själv ställde sig till allt. Det var ett väldigt bra samtal och han var vettig och bra att diskutera med. Vi var väldigt tydliga med att oavsett litet eller stort, missköter han sig så åker han ut och är inte välkommen något mer. Nu är det upp till bevis för honom att följa detta men dag ett har börjat bra så det är väl bara att hålla tummarna att det fortsätter. Tack än en gång för alla tips och allt stöd!

Nu håller vi tummarna.

Hur ser den långsiktiga planen ut? Den kortsiktiga är att han sköter sig och bor hos er, men långsiktigt kan han väl inte gärna stanna år ut och år in?
 
Nu håller vi tummarna.

Hur ser den långsiktiga planen ut? Den kortsiktiga är att han sköter sig och bor hos er, men långsiktigt kan han väl inte gärna stanna år ut och år in?
Tack!

Nej, det är inte planen att han ska bo här långsiktigt. Tyvärr leder ju ofta drogmissbruk till andra problem vilket gör att det kommer bli svårare för honom att ordna egen bostad. Men så snart han börjar kännas redo att stå på egna ben är vår förhoppning att han kan hitta något eget boende i närheten och fortsätta det (förhoppningsvis) stabila livet han har påbörjat att bygga upp. Det finns en öppning för honom att engagera sig inom hans "gamla" sport här i närheten till hösten, där han faktiskt var en betald utövare tidigare, så jag hoppas att det ska kunna hjälpa till ytterligare med att ha andra saker att sysselsätta sig med.
 
Tack så hemskt mycket för alla för alla svar! :heart

Jag vet att han egentligen behöver ta fullt ansvar för sitt eget liv. Men jag vet också hur nära det var att han istället avslutade det och hur vi räddade honom i sista sekunden (han gjorde och planerade fler självmordsförsök). Han har i princip sagt rätt ut att hamnar han fel igen kommer vi inte få rädda honom, men att han inte vill hamna fel. Samtidigt när han är ute och festar anser jag att han är ute på väldigt hal is... Det är droger han har missbrukat, men det kan säkert gå över till alkohol eller så kan alkoholen få honom att fatta beslut han annars inte hade tagit, som att ta droger igen, tänker jag.

Han går inte i någon behandling nu, men på ett-två möten i veckan. Tyvärr tror jag inte socialen kan göra så mycket, han har fått behandlingen som är avslutad då han anses redo att fortsätta själv. Så vitt vi vet är han ren, jag har beställt hem tester. När han var aktiv var han väldigt annorlunda vilket jag inte upplever i dagsläget, men jag är ingen expert och man vet aldrig. Jag har däremot varit tydlig med att finns det droger i vårt hem eller om han faller tillbaka är han inte välkommen att bo här, det är jag skyldig min son att se till och det kommer jag att stå fast vid (han är sex månader drygt).

Vi har försökt att sätta oss ned och prata med honom, men han stänger av och tar inte in utan blir irriterad istället. Sen ibland sköter han sig jättebra ett par dagar och då känns ju allting toppen. Men just nu känns det som att det negativa ökar och som att han fokuserar på att ha ett roligt liv istället för att bygga upp ett nytt ordentligt sådant.

Han fortsätter att hota och ge er dåligt samvete för att slippa ta tag i sig själv och sitt liv. Han stänger av, ja, för han VET att ni ändå inte genomför det ni hotar med. Jag säger det igen, precis som alla andra här - SLÄNG UT HONOM - och ta hjälp att förstå att du inte kan anklaga dig själv för din brors liv.
Jag har själv vuxit upp i alkoholisthem och var den medberoende långt upp i vuxen ålder. Jag önskar att jag långt tidigare hade fått hjälp med att förstå just detta - missbruket är inte mitt fel och jag kan inte ta ansvar för det. PUNKT! Som någon skrev här så är gränsen mellan att vara medberoende och vara ett stöd, hårfin. Jag vill säga att den gränsen ligger hos dig - så fort du gör något p g a dåligt samvete, hot, vädjan etc -. så är du medberoende. Ibland lurar man sig själv och ursäktar sitt medberoende med att "jag älskar min bror, far, mor" etc. Det är egentligen samma sak, man tar inte ansvar för sitt eget liv och sin familj, inte minst ditt lilla barn. Varför gör man inte det? För det är väligt jobbigt, precis lika jobbigt som för missbrukaren.Man är inne i roller, roller man känner till och kan hantera, även om livet är pest, så är det förutsägbart och man vet precis hur man ska agera. Alla runt missbrukaren vet det + missbrukaren själv. Därför kallar man det medberoende, det grundar sig i samma sak fast tar dig olika uttryck. Det är också därför alla behöver hjälp.
 
Men så snart han börjar kännas redo att stå på egna ben är vår förhoppning att han kan hitta något eget boende i närheten och fortsätta det (förhoppningsvis) stabila livet han har påbörjat att bygga upp.

Stopp, stopp, stopp. Här tycker jag det syns att ni behöver hjälp utifrån. Så svävande mål kan man inte sätta, särskilt inte när det handlar om dylika situationer.

Så det är helt upp till honom att säga när det är dax att avsäga sig den bekväma hotelltillvaron hos er? Nä, skulle inte tro det. Sätt en tid, som vi andra har och får, som han måste jobba efter. Den 1/9 ska han ha eget boende (t ex), hur ser planen ut för att det ska hända? Jobb, referenser, boende - gör listan och kryssa av den.

Det går inte att sätta en massa fejk-mål som egentligen bara är önsketänkande och kanske-förhoppningar. Antingen brukar man allvar (och det gäller er ALLA i situationen!) eller så är det lika bra att kasta in handduken direkt.

Jag tycker ni ska ta hjälp utifrån NU, för jag tycker ni gör bror en björntjänst genom att inte ta hjälpinsatsen på allvar och med rätt medel.
 
Han fortsätter att hota och ge er dåligt samvete för att slippa ta tag i sig själv och sitt liv. Han stänger av, ja, för han VET att ni ändå inte genomför det ni hotar med. Jag säger det igen, precis som alla andra här - SLÄNG UT HONOM - och ta hjälp att förstå att du inte kan anklaga dig själv för din brors liv.
Jag har själv vuxit upp i alkoholisthem och var den medberoende långt upp i vuxen ålder. Jag önskar att jag långt tidigare hade fått hjälp med att förstå just detta - missbruket är inte mitt fel och jag kan inte ta ansvar för det. PUNKT! Som någon skrev här så är gränsen mellan att vara medberoende och vara ett stöd, hårfin. Jag vill säga att den gränsen ligger hos dig - så fort du gör något p g a dåligt samvete, hot, vädjan etc -. så är du medberoende. Ibland lurar man sig själv och ursäktar sitt medberoende med att "jag älskar min bror, far, mor" etc. Det är egentligen samma sak, man tar inte ansvar för sitt eget liv och sin familj, inte minst ditt lilla barn. Varför gör man inte det? För det är väligt jobbigt, precis lika jobbigt som för missbrukaren.Man är inne i roller, roller man känner till och kan hantera, även om livet är pest, så är det förutsägbart och man vet precis hur man ska agera. Alla runt missbrukaren vet det + missbrukaren själv. Därför kallar man det medberoende, det grundar sig i samma sak fast tar dig olika uttryck. Det är också därför alla behöver hjälp.
Tack för ditt svar. Jag tror inte att jag är så djupt medberoende faktiskt, även om det såklart finns en släng av det. Jag stängde vår dörr och stängde av all kontakt med honom i höstas när sonen föddes, för att jag bara hade en viss mängd energi och den behövde jag ge min son. Då ville brorsan inte ha hjälp så då kunde jag inget göra och då accepterade jag det och släppte honom helt. Vi hade ingen kontakt på flera månader och det var också då det gick som mest utför, men det är inget jag skuldbelägger mig själv för. Så fort en lucka dök upp där han faktiskt ville så fanns jag däremot där.
 
Stopp, stopp, stopp. Här tycker jag det syns att ni behöver hjälp utifrån. Så svävande mål kan man inte sätta, särskilt inte när det handlar om dylika situationer.

Så det är helt upp till honom att säga när det är dax att avsäga sig den bekväma hotelltillvaron hos er? Nä, skulle inte tro det. Sätt en tid, som vi andra har och får, som han måste jobba efter. Den 1/9 ska han ha eget boende (t ex), hur ser planen ut för att det ska hända? Jobb, referenser, boende - gör listan och kryssa av den.

Det går inte att sätta en massa fejk-mål som egentligen bara är önsketänkande och kanske-förhoppningar. Antingen brukar man allvar (och det gäller er ALLA i situationen!) eller så är det lika bra att kasta in handduken direkt.

Jag tycker ni ska ta hjälp utifrån NU, för jag tycker ni gör bror en björntjänst genom att inte ta hjälpinsatsen på allvar och med rätt medel.
Du har rätt i att vi nog bör sätta ett slutdatum, om än ett avlägset sådant. Eftersom han har varit sjukskriven och typ slutat fungera som människa så agerar han väldigt dåligt under press så därför vill jag inte att han ska känna press över ett stundade slutdatum så länge som han sköter sig här hemma. Men ett avlägset som givetvis får infalla tidigare kan ju vara aktuellt.

Han har nu börjat ta tag i även andra struliga delar för att kunna få hjälp även av socialen och andra hjälpmedel på olika sätt, så han tar det verkligen på allvar. Dock vet jag inte hur han ska kunna lösa boende, utan pengar och med belastning vet jag inte hur man lyckas med det, men det kan han förhoppningsvis få bättre rådgivning i av sin kontakt hos socialen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 884
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 476
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 138
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp