Hur menar du att det är fel? Jag hade en Osprey, var nöjd med den, men dragkedjan höll helt enkelt inte. Efter ett år av daglig användning var den kaputt och bara att kasta. Eftersom de ändå är ganska dyra så var jag inte sugen på att köpa en ny likadan, även om jag var nöjd med den i övrigt. Jag håller med om att den var trevlig att bära, men det hjälper ju inte när den inte gick att stänga längre.

Andra kanske inte sliter lika hårt på sina ryggsäckar, eller är ok med att byta lite oftare, och då kan man säkert vara jättenöjd med Osprey. Det beror ju på vad man är ute efter och tycker är viktigt. Hållbar och praktisk är de viktigaste bitarna för mig, bärkomfort med tung last kommer i andra hand. För någon annan kan det säkert vara annorlunda.

Varför menar du att det är fel att Osprey inte håller? Den jag hade gjorde ju de facto inte det. Inbillade jag mig bara att den gick sönder då, eller vad menar du?
Jag hade reklamerat. De två jag har verkar inte gå att slita ut. Den ena har använts varje dag i fyra år som vardagsryggsäck. De dagar den inteanvänts har varit när jag haft vandrimgssäcken
 
Jag hade reklamerat. De två jag har verkar inte gå att slita ut. Den ena har använts varje dag i fyra år som vardagsryggsäck. De dagar den inteanvänts har varit när jag haft vandrimgssäcken
De har ju en generös garanti, och jag har läst på en blogg om en backpacker som prövat den när hon (!) råkat skada väskan Som fixades.
Det lär de inte ha om de har dålig kvalitet.
 
Såklart det är mode. Jag skulle aldrig jämföra min kånken med en ryggsäck som jag ska vandra med eller bära tyngre saker en längre tid/sträcka. Då går funktion före utseende.
Men den är perfekt för min vardag. Jag går mest från bilen/public transport till jobb/skola och sen tillbaka. De gånger min väska är full med tunga saker bär jag den inte mycket, men älskar att allt får plats i den. Den går ihop med de flesta outfits och är väldigt stilren och bra. På samma sätt som jag aldrig skulle använda den när jag behöver en funktionsvänlig väska, så skulle jag aldrig bära en annan ryggsäck som en vardags accessoar. Tyvärr är de flesta funktonsvänliga väskor också väldigt fula och "out of date" (inte moderna eller stilrena). Har jag inte min kånken så använder jag handväskor av olika storlekar, inte ryggsäckar.
 
Jag gillar mycket av Fjällrävens grejer, men jämfört med andra friluftsmärken har de väldigt höga priser i förhållande till vad man får.
Ja det är dyrt. Men jag tycker allt "outdoor" är dyrt om man ska ha kvalité.

Edit: förresten @Niyama - om jag var t ex avancerad fjällvandrare, då skulle jag nog inte välja Fjällräven. I det fallet tycker jag att det verkar finnas märken med en högre nivå av genomtänkta detaljer. Jag gillar Fjällräven som "lagom sportigt" och kvalité tycker jag definitivt att det är.
 
Senast ändrad:
Nej, det är klart Kånken inte är en bra vandringsryggsäck, vem har påstått det? Men ryggsäckar som är bra att bära i, typ Haglöfs etc, är inte vidare praktiska att slänga av och på ryggen hela tiden och packa laptop och papper i. Min ryggsäck åker av och på min rygg minst tio gånger om dagen, ofta mer, och öppnas och stängs lika ofta. Så om ryggsäcken är lite bökig att få av och på så blir det fort väldigt opraktiskt.

Menade inte vandring, menade om man skulle bära någorlunda tungt oavsett var. Några km går man ju ofta även i stan. Finns ryggsäckar med praktisk förvaring och som är lätta att ta av och på, som ändå har bättre bärsystem än Kånken. Sen får folk använda Kånken hur mycket de vill för mig, men bärsystemet är kasst helt enkelt.
 
Jag hade reklamerat. De två jag har verkar inte gå att slita ut. Den ena har använts varje dag i fyra år som vardagsryggsäck. De dagar den inteanvänts har varit när jag haft vandrimgssäcken
Jag tvivlar på att det är meningsfullt att reklamera i det läget? Alltså, att en ryggsäck nöts ut efter ett tag räknas nog som normalt, inte som tillverkningsfel.
 
Jag tvivlar på att det är meningsfullt att reklamera i det läget? Alltså, att en ryggsäck nöts ut efter ett tag räknas nog som normalt, inte som tillverkningsfel.

En Osprey där dragkedjan går sönder efter ett år skulle jag definitivt ha reklamerat och om den inte gått igenom bett om ett kostnadsförslag på att laga dragkedjan (vilket Osprey gör). Jag kan inte tänka mig att ett år räknas som "rimlig livslängd", även om ryggan används dagligen. Företaget har omfattande garanti. På hemsidan står det att dragkedjor inte täcks av garantin om felet beror på olyckshändelse eller bristande underhåll.

Beträffande rese-spåret så har @mandalaki förklarat vad jag menade.

Och som skrivits tidigare, EN trasig dragkedja betyder inte att märket är av dålig kvalitet.
 
Ja det är dyrt. Men jag tycker allt "outdoor" är dyrt om man ska ha kvalité.

Edit: förresten @Niyama - om jag var t ex avancerad fjällvandrare, då skulle jag nog inte välja Fjällräven. I det fallet tycker jag att det verkar finnas märken med en högre nivå av genomtänkta detaljer. Jag gillar Fjällräven som "lagom sportigt" och kvalité tycker jag definitivt att det är.

Det är lite det jag menar. Det finns andra märken som är mycket bättre för samma pris eller t.o.m lägre. Med minst lika bra kvalité. Fjällräven betalar man väldigt mycket för märket, även om det är kvalité på grejerna.
 
Jag tvivlar på att det är meningsfullt att reklamera i det läget? Alltså, att en ryggsäck nöts ut efter ett tag räknas nog som normalt, inte som tillverkningsfel.

Beror nog på var du reklamerar. Butiker kan ibland försöka neka om man använt produkten en tid, men ett märke som bygger sitt förtroende på kvalitet brukar gå mycket lättare. Okej att nötning av tyg och färgskav kan vara svårt att reklamera efter en längre tid, men en dragkedja är ju svårt att själv missbruka ens under ett års tid. Har du dessutom inte kvar kvittot heller skulle jag vända mig direkt till Osprey.
 
Jag har slitit ut både dragkedjor och själva tyget på både Osprey och Kånken, av i mitt tycke "normal användning", möjligt att jag kunnat reklamera dem men det tänkte jag faktiskt inte på då. Tror båda slets ut på 2-3 år.
Jag kanske använder ryggsäck onormalt mycket men jag har mer än en ryggsäck. Kånken använder jag ibland, för den är snyggare och perfekt att ha med grejer till barnet med. Extrakläder, mellis och sånt. Osprey har jag för att cykelpendla med.

För att återgå till trådstarten så är det jag främst gillar med Kånken att den är lätt men sen är jag också oerhört förtjust i det inbyggda sittunderlaget som jag använder ofta! Fattar inte att ingen nämnt sittunderlaget ännu :D
 
Det är lite det jag menar. Det finns andra märken som är mycket bättre för samma pris eller t.o.m lägre. Med minst lika bra kvalité. Fjällräven betalar man väldigt mycket för märket, även om det är kvalité på grejerna.

Visst finns det billigare alternativ än Fjällräven!
Dock ser jag en stor fördel med Fjällräven i gämförelse med andra outdoor-märken och det är materialvalen man enkelt kan göra hos Fjällräven.

G1000 är ett av de absolut bästa materialen man kan nyttja sig av i svensk natur, oavsett årstid, enligt mig. Möjligheten med G1000 tillsammans Grönlandsvax gör att anpassning efter årstid är enkel.
Materialet är slitstarkt, anpassningsbart, möjligheterna att välja återvunnet finns, spridning av microplaster vid tvätt minskar, inga äckliga goretexsprayer behövs, det andas, torkar snabbt, lättlagat, möjligheterna är oändliga!

Svenska Försvarsmakten använder sig av liknande material i sina uniformer (lite annan % blandning) och har gjort sen man valde att ersätta ylleuniformerna. Anledningen? De håller efter 30 års användning av värnpliktiga och anställda.
Säg vilken superslimmad, ventilerande goretex-jacka som håller i 30 år...?

Jag har många produkter från Fjällräven (ingen Kånken utan en Räven) de flesta prylarna i G1000 och jag planerar inte att behöva köpa några fler produkter av samma typ de närmaste 40 åren...

Min Haglöfsjacka är för sliten efter 6 år för att jag vill köpa en ny, Haglöfsväskan sprack i sömmarna efter 2 år, Northface kläderna lika så ser slitna ut efter bara något år, Houdinitröjorna är solkiga...
Fjällräven är det enda märket enligt mig som tillverkar kläder i naturmaterial, med hållbarhetstänk, användarvänliga, och användningen i fokus.

Sen att Kånken har blivit någon hipstergrej som alla coola kidz ska ha är en helt annan sak. Klart de marknadsför den när "alla" vill ha den, och ja priset är högre på Kånken än deras andra produkter med samma användningsområde, men det får man väl ge dom. Det går mode i allt och nu är det Kånken, för 15 år sedan skulle alla coola ha Fjällrävens down parkas även om ingen av innestadsbraten någonsin ens sett ett fjäll.
Fjällräven har lanserat ett helt nytt samarbete med Acne studios. Tror inte de gjorde det för att Acne är så bra på frilufsliv direkt... Men sån är marknaden och företagen måste få chansen att överleva.
 
Visst finns det billigare alternativ än Fjällräven!
Dock ser jag en stor fördel med Fjällräven i gämförelse med andra outdoor-märken och det är materialvalen man enkelt kan göra hos Fjällräven.

G1000 är ett av de absolut bästa materialen man kan nyttja sig av i svensk natur, oavsett årstid, enligt mig. Möjligheten med G1000 tillsammans Grönlandsvax gör att anpassning efter årstid är enkel.
Materialet är slitstarkt, anpassningsbart, möjligheterna att välja återvunnet finns, spridning av microplaster vid tvätt minskar, inga äckliga goretexsprayer behövs, det andas, torkar snabbt, lättlagat, möjligheterna är oändliga!

Svenska Försvarsmakten använder sig av liknande material i sina uniformer (lite annan % blandning) och har gjort sen man valde att ersätta ylleuniformerna. Anledningen? De håller efter 30 års användning av värnpliktiga och anställda.
Säg vilken superslimmad, ventilerande goretex-jacka som håller i 30 år...?

Jag har många produkter från Fjällräven (ingen Kånken utan en Räven) de flesta prylarna i G1000 och jag planerar inte att behöva köpa några fler produkter av samma typ de närmaste 40 åren...

Min Haglöfsjacka är för sliten efter 6 år för att jag vill köpa en ny, Haglöfsväskan sprack i sömmarna efter 2 år, Northface kläderna lika så ser slitna ut efter bara något år, Houdinitröjorna är solkiga...
Fjällräven är det enda märket enligt mig som tillverkar kläder i naturmaterial, med hållbarhetstänk, användarvänliga, och användningen i fokus.

Sen att Kånken har blivit någon hipstergrej som alla coola kidz ska ha är en helt annan sak. Klart de marknadsför den när "alla" vill ha den, och ja priset är högre på Kånken än deras andra produkter med samma användningsområde, men det får man väl ge dom. Det går mode i allt och nu är det Kånken, för 15 år sedan skulle alla coola ha Fjällrävens down parkas även om ingen av innestadsbraten någonsin ens sett ett fjäll.
Fjällräven har lanserat ett helt nytt samarbete med Acne studios. Tror inte de gjorde det för att Acne är så bra på frilufsliv direkt... Men sån är marknaden och företagen måste få chansen att överleva.

Jobbar du på Fjällräven? :laugh: :p Jag är inte så intresserad av att diskutera märkena i detalj, och jag har aldrig ifrågasatt Fjällrävens kvalité (trots att jag haft en ryggsäck, inte Kånken, som gick sönder efter ett halvår, tror dock inte det säger något om Fjällrävens kvalité utan sånt som händer alla märken). Men jag har många andra märken som visat minst lika bra kvalité. Har en Lundhagsjacka som är 12 år gammal och ser nästan ut som ny, trots många års daglig användning i stall, i skidbacken och på vandring.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 868
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 404
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 825
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp