Jag älskar min, tycker den är skitsnygg (Har en gul) och skön. Men då bär jag inte direkt tunga grejer i den.
 
Jag avskydde min Kånken just eftersom den inte var bekväm och slutade använda den så fort jag fick en vettig väska med ordentliga remmar. Idag skulle mina axlar dö om jag ens tänkte tanken att använda Kånken, de klarar inte smala remmar.

Jag har trott att de som köper Kånken till sina barn plågades själva av den som små och ville föra härdandet vidare :D
 
Asså folk går i högklackat också trots att det kan diskuteras hur bra det är :angel:. Den kanske är bra att packa i osv, men konstruktionen är inte bra för att bära annat än väldigt lätt. Tycker man det har man helt enkelt aldrig gått med en ryggsäck med bra bärsystem. Men jämfört med andra "stadsväskor" förstår jag att den kan konkurrera. Mina osprey har alltid haft bra kvalité, räven vet jag inte vad det är ens?

Hade min kånken (stora modellen) när jag åkte tåg till min mamma själv med dottern. Hade henne i bärsjal på framsidan och fullpackad väska på ryggen. Skar inte in alls och kändes inte tungt. Iofs är jag stark/vältränad, kanske där problemet ligger för många :angel: bar alltså barn + ryggsäck en hel dag ganska långa sträckor. Och jag har burit med LK100 på ryggen + full stridsutrustning och vapen så jag har lite att jämföra med ;)
 
Som jag kunde hitta iaf. De flesta barn går runt med ryggsäckar som är bredare än dem själva, så det är inte särskilt lätt att hitta ryggsäckar i vettig storlek för yngre barn. Jag kanske ska förtydliga att det är Kånken mini de har.
Våra barn kör Haglöfs tight XS (jag med för den delen istället för handväska)

Men jag ska kolla in Kånkens laptop-modell!
 
Jag fattar att du gillar Kånken, men att påstå att Osprey inte håller är helt enkelt fel. Det är ju ett av världens mest sålda märken och med din egen argumentation, varför skulle det vara det om det var så dåligt? När jag, som är på jakt efter reseryggsäck, letar information är Osprey Farpoint och Fairway definitivt bland de mest rekommenderade modellerna, och då från människor som mer eller mindre lever på resande fot. Kånken dyker inte upp i dessa diskussioner, men det beror naturligtvis på att den är för liten. Dock är något som understryks är vikten av att ryggan har ett midjebälte som avlastar axlarna när ryggsäcken är tungt lastad. Det saknar många säckar runt 15 l. Min 15 l Osprey har det och är fantastisk att bära.

Kånken har säkert bra kvalitet i materialet, bra fickor mm. Men jag tror snarare att det är att den blivit trendig som är huvudorsaken till den internationella framgångarna, inte goda bäregenskaper.
Hur menar du att det är fel? Jag hade en Osprey, var nöjd med den, men dragkedjan höll helt enkelt inte. Efter ett år av daglig användning var den kaputt och bara att kasta. Eftersom de ändå är ganska dyra så var jag inte sugen på att köpa en ny likadan, även om jag var nöjd med den i övrigt. Jag håller med om att den var trevlig att bära, men det hjälper ju inte när den inte gick att stänga längre.

Andra kanske inte sliter lika hårt på sina ryggsäckar, eller är ok med att byta lite oftare, och då kan man säkert vara jättenöjd med Osprey. Det beror ju på vad man är ute efter och tycker är viktigt. Hållbar och praktisk är de viktigaste bitarna för mig, bärkomfort med tung last kommer i andra hand. För någon annan kan det säkert vara annorlunda.

Varför menar du att det är fel att Osprey inte håller? Den jag hade gjorde ju de facto inte det. Inbillade jag mig bara att den gick sönder då, eller vad menar du?
 
Har samma erfarenhet av Osprey. Jag har en Osprey där huvudfacket är 55 l och så kan den ovan nämnda 15 l-ryggan sättas fast utanpå. Vid något tillfälle när jag köpt en biljett till Egypten med ett lågprisbolag var max bagagevikt 15 kg, vilket är tufft när jag har dykutrustning med. Min vanliga dykväska var för tung i sig. Jag lyckades faktiskt trycka ner allt i ryggsäcken; dykgrejorna i huvudfacket och allt annat i den lilla ryggan som blev handbagage.

Hade blixtlåset varit av tveksam kvalitet hade de inte klarat det äventyret, men de höll och ryggsäcken har använts flera gånger efter det, även om jag nu för tiden mest reser med enbart handbagage.

Jag ser också Kånken som en praktisk väska som även kan bäras på ryggen snarare än en ryggsäck. Men jag har inte omfattande erfarenhet av den.
Det Osprey inte höll för var daglig användning, där dragkedjan öppnas och stängs många gånger om dagen, och den ofta packas proppfull. En ryggsäck man reser med använder man ju på ett annat sätt. Inte var du på resande fot ett helt år?
 
@Mabuse Men du har ju haft EN Osprey. Att dragkedjan inte höll på den innebär inte att Osprey inte håller eftersom dragkedjan går sönder efter något år, vilket var vad du skrev. Självklart kan du bli besviken på märket och inte vilja ha det igen efter det, men du kan ju inte generalisera utifrån en enda erfarenhet.
 
Asså folk går i högklackat också trots att det kan diskuteras hur bra det är :angel:. Den kanske är bra att packa i osv, men konstruktionen är inte bra för att bära annat än väldigt lätt. Tycker man det har man helt enkelt aldrig gått med en ryggsäck med bra bärsystem. Men jämfört med andra "stadsväskor" förstår jag att den kan konkurrera. Mina osprey har alltid haft bra kvalité, räven vet jag inte vad det är ens?

Nej, det är klart Kånken inte är en bra vandringsryggsäck, vem har påstått det? Men ryggsäckar som är bra att bära i, typ Haglöfs etc, är inte vidare praktiska att slänga av och på ryggen hela tiden och packa laptop och papper i. Min ryggsäck åker av och på min rygg minst tio gånger om dagen, ofta mer, och öppnas och stängs lika ofta. Så om ryggsäcken är lite bökig att få av och på så blir det fort väldigt opraktiskt.
 
@Mabuse Men du har ju haft EN Osprey. Att dragkedjan inte höll på den innebär inte att Osprey inte håller eftersom dragkedjan går sönder efter något år, vilket var vad du skrev. Självklart kan du bli besviken på märket och inte vilja ha det igen efter det, men du kan ju inte generalisera utifrån en enda erfarenhet.
Det finns väl två möjligheter: 1) Deras dragkedjor håller för dålig kvalitet för min användning. 2) Deras kvalitetskontroll är för dålig, så kvaliteten på dragkedjorna varierar mycket, och jag fick ett måndagsexemplar.

Ingetdera alternativet är tillräckligt hög kvalitet för mig. En ryggsäck för 1000 spänn, då vill jag inte behöva spela rysk roulette med om den kommer vara ett av deras måndagsexemplar.
 
Det finns väl två möjligheter: 1) Deras dragkedjor håller för dålig kvalitet för min användning. 2) Deras kvalitetskontroll är för dålig, så kvaliteten på dragkedjorna varierar mycket, och jag fick ett måndagsexemplar.

Ingetdera alternativet är tillräckligt hög kvalitet för mig. En ryggsäck för 1000 spänn, då vill jag inte behöva spela rysk roulette med om den kommer vara ett av deras måndagsexemplar.
Rysk roulette, här tar vi i :D

Måndagsexemplar finns det sannolikt även av Kånken. Själva grejen med begreppet är väl att det beskriver en avvikelse från bättre kvalité.
 
Köper man en Kånken direkt från Fjällräven får man tre års garanti. Det är ju ett slags skydd mot måndagsexemplar.

Tycker hela diskussionen utgår från två skilda behov. Nån åker världen runt och nån bär tungt varje dag. Inte så förvånande att man då föredrar olika modeller...
 
Det finns väl två möjligheter: 1) Deras dragkedjor håller för dålig kvalitet för min användning. 2) Deras kvalitetskontroll är för dålig, så kvaliteten på dragkedjorna varierar mycket, och jag fick ett måndagsexemplar.

Ingetdera alternativet är tillräckligt hög kvalitet för mig. En ryggsäck för 1000 spänn, då vill jag inte behöva spela rysk roulette med om den kommer vara ett av deras måndagsexemplar.

En ett år gammal Osprey som går sönder hade jag tveklöst reklamerat.

Jag har ett par Ospreys där framförallt den ena fått jobba hårt som kombinerad plugg- och träningsväska under flera år. Den var oftast absolut fullpackad (den brukade väga runt 10-11 kg...) och en vanlig studiedag med träning packades det ju ur och i saker mest hela tiden. Det är knappt något synbart slitage på den, vilket är vad jag förväntar mig av Ospreys grejer.
 
Tycker hela diskussionen utgår från två skilda behov. Nån åker världen runt och nån bär tungt varje dag. Inte så förvånande att man då föredrar olika modeller...

Fast ingen har väl påstått att Kånken är en ryggsäck att åka jorden runt med? Resespåret kom sig ju av att Osprey, som många backpackers använder, skulle vara av låg kvalité.
 
Fast ingen har väl påstått att Kånken är en ryggsäck att åka jorden runt med? Resespåret kom sig ju av att Osprey, som många backpackers använder, skulle vara av låg kvalité.

Nej men nån nämnde långvandringar och det är väl inte heller skånkens egentliga syfte. Jag upplever att många ”försvarar” sitt favoritmärke. Det är väl inte konstigt att man har olika favoriter när användningsområdena är så skilda. Och måndagsexemplar lär finnas av alla märken.
 
Nej men nån nämnde långvandringar och det är väl inte heller skånkens egentliga syfte. Jag upplever att många ”försvarar” sitt favoritmärke. Det är väl inte konstigt att man har olika favoriter när användningsområdena är så skilda. Och måndagsexemplar lär finnas av alla märken.
Jag tycker inte att det är det ena eller det andra, jag gillar båda. Osprey för funktionaliteten som ryggsäck och Kånken som vardagsväska i stan. Det finns ingen motsättning, förutom för en person tror jag.
 
Jag tycker inte att det är det ena eller det andra, jag gillar båda. Osprey för funktionaliteten som ryggsäck och Kånken som vardagsväska i stan. Det finns ingen motsättning, förutom för en person tror jag.

Håller med om att båda är bra. Jag har inte just en Kånken, men väl en Fjällräven Totepack som jag använder mycket när jag jobbar eller bara ska på stan. Den har också tunna band, men funkar bra att bära rätt tungt med åtminstone nån timme.
 
Vi har en sån och en med vadderade band till våra barn. Kånken köptes av en släkting till barnen och är väl inget jag själv hade köpt. Jag har inte fattat att det skulle vara någon speciell charm med den dock. Så länge barnen inte säger något om den tänker jag att de får använda den men jag tror inte att jag någon gång packat den tungt. Det är något ombyte med kläder/någon nalle bara, eller tom om de inte har någon egentlig anledning att ta den med men ändå vill ha rygga. Resten bär vi vuxna. Till utflykt med förskolan använder de väskorna förskolan köpt in till barnen.
 
Håller med om att båda är bra. Jag har inte just en Kånken, men väl en Fjällräven Totepack som jag använder mycket när jag jobbar eller bara ska på stan. Den har också tunna band, men funkar bra att bära rätt tungt med åtminstone nån timme.
Jag har deras Räven till vardags, och i den har jag en väska som jag drar upp om jag ska ut från jobbet under dagen. (Väskan är en Fällsäck No 3, jag obsessar på Fjällräven :cautious:)

Jag hade en Kånken på 80-talet, synd att jag inte har kvar den. Hade nog varit lagom sliten och vintage. :D
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 776
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 385
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp