Det visste jag inte. Men köpa till?! Säkert dyrt dessutom:rage:
Ja, köpa till, för det är inte alla som vill ha ett sånt band. Mina barn har varsin Kånken (vald eftersom det är den enda som faktiskt fanns i vettig storlek för en barnrygg, och att de tyckte det var roligt att få välja precis den färg de ville), och går aldrig mer än max en halv km med dem. De funkar utmärkt, en bröstrem skulle bara vara i vägen eller tappas bort.
 
Gillar framförallt att den är så hållbar och tidlös. Den kan ha ett långt liv och glädja många. Enkel att sälja vidare. Den som tycker den är för ny dyr kan enkelt hitta en begagnad. Gillar när mode och hållbarhet kan gå hand i hand.
 
Jag älskar kånken! Alla baren har fått en minikånken av mormor på sin ettårsdag, de är och har varit mycket välanvända under förskoletiden, med extrkläder, någon leksak i o.s.v.
Själv har jag lap top-varianten som jobbväska. Den modellen passar perfekt till ändamålet och har dessutom vadderade axelband. Jag valde den för att slippa köpa till axelband och för att storleken är lagom för mig.
 
Ja, köpa till, för det är inte alla som vill ha ett sånt band. Mina barn har varsin Kånken (vald eftersom det är den enda som faktiskt fanns i vettig storlek för en barnrygg, och att de tyckte det var roligt att få välja precis den färg de ville), och går aldrig mer än max en halv km med dem. De funkar utmärkt, en bröstrem skulle bara vara i vägen eller tappas bort.

Den enda väskan i vettig storlek för en barnrygg? Håller inte med.
 
Jag har också laptop-varianten med vadderade axelband. Ville ha en större ryggsäck än min vanliga Kånken. Att den har vadderade axelband och läderdetaljer på bland annat handtagen var bara ett extra plus. Använder min som jobbryggsäck, handväska när jag flyger eller utflyktsryggsäck. Har väldigt sällan just laptop i den men när jag haft det har det känts otroligt smidigt med den speciella vadderade fickan.
 
Den enda väskan i vettig storlek för en barnrygg? Håller inte med.
Som jag kunde hitta iaf. De flesta barn går runt med ryggsäckar som är bredare än dem själva, så det är inte särskilt lätt att hitta ryggsäckar i vettig storlek för yngre barn. Jag kanske ska förtydliga att det är Kånken mini de har.
 
Jag älskar min Kånken! Bästa jobbväskan :) Sen är det ju ingen vandringsryggsäck, men det utger den sig väl kanske inte för att vara heller. Då vill man ju ha en sån som inte ligger mot ryggen (eftersom det blir så vidrigt svettigt :P). Räknar kallt med att den ska hålla en livstid :)
 
Du har dålig koll, det finns flera olika Kånken så de har utvecklat den mycket. Det finns små och stora, det finns massor av olika färger och färgkombinationer, det finns de som är gjorda av återvunnen plast istället för vanlig, det finns en variant anpassad för att ha dator i, osv osv. Men den rektangulära formen är såklart alltid samma, det är ju den som gör ryggsäcken till en kånken!

Sen verkar en del här ha missförstått vad en Kånken är gjorde för. Det är ingen vandringsryggsäck, den är gjord att bära fyrkantiga skolböcker i. Det är därför den är perfekt som jobbryggsäck. Så den är inte gjord för att gå milslånga vandringar med packning i terrängen, då blir den såklart obekväm, och det finns andra som är mycket lämpligare för ändamålet.

Men om man vill ha en praktisk och hållbar ryggsäck att bära sina saker med mellan hemmet och skolan/jobbet, då är den superfunktionell. Bara det att handtagen gör den enkel att bära när man inte har den på ryggen är t ex perfekt i morgonrusningen på tunnelbanan, när det inte finns plats att ha den på ryggen.

Jag har aldrig vandrat utan hade alltså själv en kånken att bära skolböcker i och det var allt annat än bekvämt! Jag tänker att de som ger sitt skolbarn en inte har provat använda den själv med lite grejer i... De jag har sett har varit klassiska med de tunna banden till axlarna.
 
Jag har aldrig vandrat utan hade alltså själv en kånken att bära skolböcker i och det var allt annat än bekvämt! Jag tänker att de som ger sitt skolbarn en inte har provat använda den själv med lite grejer i... De jag har sett har varit klassiska med de tunna banden till axlarna.
Min är den klassiska. Oftast fullkomligt fullpackad med dator och massa böcker och grejer. Tycker den går finfint att bära!
 
Jag har aldrig vandrat utan hade alltså själv en kånken att bära skolböcker i och det var allt annat än bekvämt! Jag tänker att de som ger sitt skolbarn en inte har provat använda den själv med lite grejer i... De jag har sett har varit klassiska med de tunna banden till axlarna.
Jag använder den själv varje dag, och har gjort det i ett år nu... Tycker den är perfekt! Det finns modeller med vadderade axelband också, för övrigt. Barnen är små och bär inte tungt, utan det är typ en frukt och en vattenflaska på sin höjd. Själv lastar jag min rätt tungt mellan varven, och det går utmärkt tycker jag.

Alltså, om inte folk tyckte att den var rätt bra, tror du den skulle säljas i hela världen då? Folk har Kånken i Buenos Aires, i New York, i Paris, osv. Det är helt enkelt en väldigt bra konstruktion, även om du inte tycker om den. Själv tycker jag t ex att salomonryggsäckarna är hopplösa, rymmer ingenting, och Räven och Osprey håller inte, blixtlåset ger upp efter nåt år. Kånken är lätt bäst i test för min del. Praktisk, snygg och hållbar. Jag gissar att det är därför det har blivit en klassiker och säljs i hela världen?
 
Älskar min kånken! :love: Den står oftast halvpackad för naturutflykter, med kniv, tepåsar, tändstickor och annat nödvändigt. Den är rymlig och lättpackad och jag älskar att den doftar av skog och eld! Ibland får den åka med till jobbet och jag tycker den är smidig även när den är tung.
 
Gillar framförallt att den är så hållbar och tidlös. Den kan ha ett långt liv och glädja många. Enkel att sälja vidare. Den som tycker den är för ny dyr kan enkelt hitta en begagnad. Gillar när mode och hållbarhet kan gå hand i hand.
Säljs piratkopierade i mängder för på marknader i Turkiet
 
Alltså, om inte folk tyckte att den var rätt bra, tror du den skulle säljas i hela världen då? Folk har Kånken i Buenos Aires, i New York, i Paris, osv. Det är helt enkelt en väldigt bra konstruktion, även om du inte tycker om den. Själv tycker jag t ex att salomonryggsäckarna är hopplösa, rymmer ingenting, och Räven och Osprey håller inte, blixtlåset ger upp efter nåt år.
Asså folk går i högklackat också trots att det kan diskuteras hur bra det är :angel:. Den kanske är bra att packa i osv, men konstruktionen är inte bra för att bära annat än väldigt lätt. Tycker man det har man helt enkelt aldrig gått med en ryggsäck med bra bärsystem. Men jämfört med andra "stadsväskor" förstår jag att den kan konkurrera. Mina osprey har alltid haft bra kvalité, räven vet jag inte vad det är ens?
 
Jag använder den själv varje dag, och har gjort det i ett år nu... Tycker den är perfekt! Det finns modeller med vadderade axelband också, för övrigt. Barnen är små och bär inte tungt, utan det är typ en frukt och en vattenflaska på sin höjd. Själv lastar jag min rätt tungt mellan varven, och det går utmärkt tycker jag.

Alltså, om inte folk tyckte att den var rätt bra, tror du den skulle säljas i hela världen då? Folk har Kånken i Buenos Aires, i New York, i Paris, osv. Det är helt enkelt en väldigt bra konstruktion, även om du inte tycker om den. Själv tycker jag t ex att salomonryggsäckarna är hopplösa, rymmer ingenting, och Räven och Osprey håller inte, blixtlåset ger upp efter nåt år. Kånken är lätt bäst i test för min del. Praktisk, snygg och hållbar. Jag gissar att det är därför det har blivit en klassiker och säljs i hela världen?
Jag fattar att du gillar Kånken, men att påstå att Osprey inte håller är helt enkelt fel. Det är ju ett av världens mest sålda märken och med din egen argumentation, varför skulle det vara det om det var så dåligt? När jag, som är på jakt efter reseryggsäck, letar information är Osprey Farpoint och Fairway definitivt bland de mest rekommenderade modellerna, och då från människor som mer eller mindre lever på resande fot. Kånken dyker inte upp i dessa diskussioner, men det beror naturligtvis på att den är för liten. Dock är något som understryks är vikten av att ryggan har ett midjebälte som avlastar axlarna när ryggsäcken är tungt lastad. Det saknar många säckar runt 15 l. Min 15 l Osprey har det och är fantastisk att bära.

Kånken har säkert bra kvalitet i materialet, bra fickor mm. Men jag tror snarare att det är att den blivit trendig som är huvudorsaken till den internationella framgångarna, inte goda bäregenskaper.
 
@Myrten Min erfarenhet av Osprey är att de inte går att slita ut, vilket är tråkigt när man vill ha en i en ny färg :o

Kånken är fina och retro. Men jag jämför dem snarare med vilken axelremsväska som helst än med andra ryggsäckar.
Har samma erfarenhet av Osprey. Jag har en Osprey där huvudfacket är 55 l och så kan den ovan nämnda 15 l-ryggan sättas fast utanpå. Vid något tillfälle när jag köpt en biljett till Egypten med ett lågprisbolag var max bagagevikt 15 kg, vilket är tufft när jag har dykutrustning med. Min vanliga dykväska var för tung i sig. Jag lyckades faktiskt trycka ner allt i ryggsäcken; dykgrejorna i huvudfacket och allt annat i den lilla ryggan som blev handbagage.

Hade blixtlåset varit av tveksam kvalitet hade de inte klarat det äventyret, men de höll och ryggsäcken har använts flera gånger efter det, även om jag nu för tiden mest reser med enbart handbagage.

Jag ser också Kånken som en praktisk väska som även kan bäras på ryggen snarare än en ryggsäck. Men jag har inte omfattande erfarenhet av den.
 
Jag blev sugen på att köpa en ny Kånk av att läsa den här tråden! Min förra har trettio år på nacken och även om den är hel än så ser den smutsig ut hur mycket jag än tvättar den (den är ljust grå). Dessutom hade jag behövt en ny väska som klarar laptop, mappar och böcker och är sugen på en av dem med vadderade axelband, men hur i helvete ska jag kunna välja färg när väskeländet förväntas hålla i trettio år? Beslutsångest.
 
Alltså jag fattar inte heller varför man köper en sådan. Har roat mig när jag varit ute och rest att ta kort på folk som går med kånken för de finns verkligen överallt och har även sett i modehus i Paris. Helt sanslöst. Men jag har fortfarande min kvar från mellanstadiet, som inte används av samma anledning du redan tagit upp.
Säljläge
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 918
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
853
Senast: Nepenthe
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp