Känner att jag måste ha lite ideer...

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare trav
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 904
T

trav

Har en helt underbar dobbis på snart 3 år, som är lite busig.

när vi är ute, o jag fodrar våra hästar så är han med och är mysig, lallar omkring och så. Kommer med väldig fart när man ropar/kallar på honom.

Men så ibland så bara sticker han för då har han fått lukt på räv eller lodjur. Har då "hörselkåpor" på sig, o hör nada. Vilket gör mig frustrerad inombords.

Hur kan jag träna detta oönskade beteende och få bort detta. Har funderat på något slags halsband.

Han ser väldigt mkt upp till mig och vill hålla koll på mig, utan att vara det minsta aggressiv, eller vaktig. Bara kolla var jag är. Vilket för mig är positivt, just för det är hunden och inte jag som ska kolla vart han är.

Tar tacksamt emot tips SOM FUNKAR, seriösa sådana.

Kanske är det någon som bor i värmland som har lust att visa och kolla honom. Bara en tanke.;):angel:

Kan en visselpipa vara en god idee´? Att lära honom detta. Men hur ska man va tillräckligt säker på att detta funkar.

OBS han är en omplacering, och jag har haft honom i ca 1 1/2 år.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Känner att jag måste ha lite ideer...

Jag hade nog riggat upp fällor för honom. Dvs fixa en "räv" som man drar med snöre genom skogen då man är på promenad, för att sedan släppa lite skrammel och annat framför.

Jag har själv en jaktbenägen hund och har insett att enda sättet att förhindra att hon driver vilt är att ha henne kopplad. Lyckligtvis sticker hon inte från gården såvida det inte kommer ett rådjur och springer förbi så att hon ser det, men i skogen kan hon inte vara lös. Hon sticker inte långt, men hon kommer INTE på inkallning förrän hon tröttnat på att jaga. Hon är bara lös här hemma på gården där jag har full koll på henne, aldrig annars.

Ta på honom sele och ha honom i långlina som du kan trampa på när han sticker, men även då gäller det att vara på helspänn hela tiden och hålla stenkoll så att du kan stoppa honom innan han hunnit utom räckhåll.
Att ropa på hunden i situationer där du vet med dig att han inte lyssnar gör mer skada än nytta. det enda du lär hunden är att han inte BEHÖVER lyssna på dig, för det funkar lika bra att ignorera dina rop. Du fullföljer ju ändå inte (och hämtar tillbaka honom) så det går lika bra att jaga färdigt först och SEN komma när han själv känner för det. Har du hunden i lina så ropar du STOPP i samma stund som du kliver på linan. Det tar tvärstopp och hunden fattar snabbt sammanhanget. STOPP betyder STOPP och ingenting annat. Sen kallar du in honom och berömmer översvallande när han kommer till dig. När Stopp-signalen sitter perfekt i linan (dvs hunden stannar redan innan du kliver på linan) så kan du koppla loss honom och öva utan. Men om han inte lyssnar utan linan så får du gå tillbaka och träna med lina igen.
Det är VÄLDIGT VÄLDIGT viktigt att du har sele på hunden om du tränar med långlina. Om han bara har halsband och du kliver på linan så blir det ett ordentligt ryck som kan ge svåra skador på nacken.

Jag har en pinscher som sysslade med detta beteende i värsta slyngelåldern.
Jag gjorde honom "jaktren" genom att stöta bort honom när han kom tillbaka efter sina små "repor".

Helt enkelt, så fort han fick syn på någon och precis skulle rivstarta så fick han ett betämt NEJ.

Satte han av ändå så började jag knalla hem utan hund. När han kom farandes tillbaka, skitnöjd över sig själv, så visade jag mycket tydligt hur missnöjd jag var och sa åt honom att gå härifrån.
Jag använde en mycket låg röst och spände ögonen i honom. Sen fortsatte jag att gå och ignorerade honom. Jag fortsatte att ignorera tills han med ett mycket tydligt fjäskande sökte kontakt.
Då klappade jag om honom, skakade av mig hela händelsen och fortsatte promenaden.

Första gångerna hade jag en mycket förvånad hund med mig hem. Han gick 20 meter efter mig och när jag vände mig om så gömde sig hundkräket i närmaste buske för att matte inte skulle se att han skuggade mig :love:.

Nu räcker det med ett NEJ för att han inte ska sätta iväg. Och gör han det ändå (kan hända enstaka gång när vårkänslorna tar över), så får jag en haltande hund med väääldigt låg svansföring tillbaka. Han vet så väl att han gjort bort sig.

Jo, det kan man väl göra, men jag har en fastighet på 8 hektar och när han är i trädgården , där jag inhängnat med eltråd från häststaketet, så går han inte ut. Det är en höjd på ca 40 cm,!.

Jag vill hålla borta lo och räv som varit inne i trädgården. Men när jag är på ett ca 2 hektar stor yta, hage, där jag fodrar ut hästarna, då kan han få dumma ideer för sig. När jag går ute på promenad är han alltid kopplad, går helt exemplariskt, även fot lös vid min sida.

det finns grannar på ca 1-2 km och han har besökt dem, det är inte roligt, fruktansvärt pinsamt. Han är en mkt snäll och trevlig hund men det vet ju kanske inte alla när de ser en dobbis på besök. De har även de hund.

En annan granne har nu 4 otrevliga hundar. Bl a en f d polishund som nästan spränger munkorg i stål och sele när han ser ett väsen, samt så har deras andra farit på min hund när jag gått förbi.

Tilläggas bör att de båda ägarna är POLISER. Lustigt i sammanhanget är att när man mött kvinnan med sina hundar ute o gått, får hon hålla sig fast i en Mötes-skylt. Annars drar de med sig henne.

Detta var lite utanför mitt ämne, men ändå.

Jo, det lite konstiga är att, tränar vi så kan han stanna på komando, sitta eller ligga, stå, vänta eller komma när jag vill. Det tycker jag är väldigt frustrerande, för det funkar inte när det är vilda djur i skallen som far ikring.

Något är det som inte klickar, mellan oss, just när jakten sätter fart i huvudet. Eller så är det väl bara så att han har VÄLDIGT mkt känsla för det här med jakt.
Kan man lobotomera hundar?:rofl:

När jag tog över honom kunde han inte gå i halsband utan var tvungen att ha anti-dragsele på sig. Han kunde hoppa och busa mkt när man gick hemåt. Han kunde bara sitt och ligg och att vänta på att man sa -Varsågod. när han ska ha mat.

Så det har ju gått väldigt mkt framåt nu.
Nu går han i halsband, kan gå fot, spela död vid PANG, mm.
Man kan också ta ifrån hans mat, ben, eller vad man vill. Han bara tittar undrande på en.

Min dotter åker skidor efter honom, han är hur go som helst.

Men det är väl ingen skillnad på om han jagar något, eller går dit han inte får vara? Min vovve besökte också våra grannar (1ha tomt), men jag körde samma där.
Över stenmuren är NEJ, piper han över ändå så stöter jag bort honom. Han patrullerar "sina" marker väldigt fint nu, men går inte över till grannen.

Du skriver själv att din hund är kontaktsökande och gillar att ha koll. Det värsta som finns för en sån hund är ofta att bli just bortstött från flocken. Med min vovve som alltid ska vara med, är det ett straff värre än död, hot om våld och obehagliga ljud, att matte är missnöjd och kör iväg honom från flocken.

Du behöver inte köra iväg honom långt, bara markera att du inte vill ha honom i din omedelbara närhet när han inte kan uppföra sig, dvs inte lyssna på dig när du säger nej.

Men det är väl ingen skillnad på om han jagar något, eller går dit han inte får vara? Min vovve besökte också våra grannar (1ha tomt), men jag körde samma där.
Över stenmuren är NEJ, piper han över ändå så stöter jag bort honom. Han patrullerar "sina" marker väldigt fint nu, men går inte över till grannen.

Du skriver själv att din hund är kontaktsökande och gillar att ha koll. Det värsta som finns för en sån hund är ofta att bli just bortstött från flocken. Med min vovve som alltid ska vara med, är det ett straff värre än död, hot om våld och obehagliga ljud, att matte är missnöjd och kör iväg honom från flocken.

Du behöver inte köra iväg honom långt, bara markera att du inte vill ha honom i din omedelbara närhet när han inte kan uppföra sig, dvs inte lyssna på dig när du säger nej.

Självklart är det ingen skillnad. Det menade jag inte, kanske blev lite konstigt skrivet. Sorry isf.
Men när han sticker, han får upp en doft han behöver inte se. Då kan det vara lite besvärligt. MAn har liksom inte samma luktsinne.

Att "stöta bort" min cocker funkar inte alls i skogen, för hon bryr sig helt enkelt inte alls om mig. Hon kommer tillbaka två sekunder för att kolla var jag är, och sen far hon vidare i 180 igen. Det händer ALDRIG att hon går vid min sida om hon inte är kopplad, för det är SÅ mycket roligare att springa fort fort fort. Jag har testat att springa och gömma mig, men det hjälper inte. Hon blir orolig och far runt och letar, men när hon har hittat mig så drar hon direkt igen. Jag har testat att skälla på henne, jag har gått med fickorna fulla av köttbullar i skogen och belönat rikligt när hon kommer, jag har kastat sten efter henne när hon jagar för att bryta jakten, men ingenting har funkat. Så nu är det koppel som gäller. När hon ser ett rådjur eller en hare så kan jag proppa hennes mun full av köttbullar och hon bara spottar och fräser och skriker och akstar sig i kopplet. Helt okontaktbar. Det enda som finns i hennes skalle är att hon ska jaga, allt annat stänger hon av.

Sen har jag en blandis BC/sheltie och där behöver jag bara höja rösten så lyssnar hon direkt. DÄR funkar "bortstötningen" superbra, det värsta hon vet är när matte är missnöjd och hon vill inget hellre än att vara till lags.

Att "stöta bort" min cocker funkar inte alls i skogen, för hon bryr sig helt enkelt inte alls om mig. Hon kommer tillbaka två sekunder för att kolla var jag är, och sen far hon vidare i 180 igen. Det händer ALDRIG att hon går vid min sida om hon inte är kopplad, för det är SÅ mycket roligare att springa fort fort fort. Jag har testat att springa och gömma mig, men det hjälper inte. Hon blir orolig och far runt och letar, men när hon har hittat mig så drar hon direkt igen. Jag har testat att skälla på henne, jag har gått med fickorna fulla av köttbullar i skogen och belönat rikligt när hon kommer, jag har kastat sten efter henne när hon jagar för att bryta jakten, men ingenting har funkat. Så nu är det koppel som gäller. När hon ser ett rådjur eller en hare så kan jag proppa hennes mun full av köttbullar och hon bara spottar och fräser och skriker och akstar sig i kopplet. Helt okontaktbar. Det enda som finns i hennes skalle är att hon ska jaga, allt annat stänger hon av.

Sen har jag en blandis BC/sheltie och där behöver jag bara höja rösten så lyssnar hon direkt. DÄR funkar "bortstötningen" superbra, det värsta hon vet är när matte är missnöjd och hon vill inget hellre än att vara till lags.

Det första du skrev stämmer in på min när han är lös, men ser han andra djur så går han fot i kopplet, ändå. Tittar gör han men uppför sig väldigt bra, då lyssnar han.:smirk:
Men skulle han va lös hade han nog stuckit efter.

när han stack i går så tog jag bilen och åkte för att kolla. Kom ut på stora vägen 500 m. så såg jag inte honom men jag såg massor av rådjur gå och beta utan att va oroliga.
Så han var inte så långt bort. Det var skogsparti emellan vårt och rådjuren.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning... 13 14 15
Svar
296
· Visningar
40 391
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 375
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: stintans
·
T
Övr. Hund HAr en jättemysig och snäll dobbis på 2 år. bor på landet med 600 m till närmaste granne. HAr sett ett lodjur i mina hagar samt att...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: trav
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31