Kanske gravid..Hjälp..*långt*

Sv: Kanske gravid..Hjälp..*långt*

Ja visst är barnfrågan viktig. Men om man blir gravid och det var mer eller mindre oplanerat och man inte känner att eller vet om man vill behålla det så bör väl mannen ändå stötta sin partner istället för att hota om stäming etc. Visst får man vilja ha barn. Men jag tycker inte att man för den skull får pressa sin partner att gå igenom en graviditet om hon inte vill eller känner sig redo just då. Det är enligt mig aldrig okej oavsett hur mycket man känner för skaffa barn. Partnern måste väl ändå komma först i det här fallet.

Till ts: Jag tycker fortfarande att det här är ditt beslut och du skall fundera ordentligt igenom om du vill behålla barnet eller inte. Och oavsett hur glad din sambo nu blev så tycker jag att han tog i väldigt hårt med stämningshotet. Jag skulle personligen aldrig kunna tänka mig att starta familj med någon som satt mig i den situationen som han satt dig i.
 
Sv: Kanske gravid..Hjälp..*långt*

Du kan bestämma dig för om du vill ha barn eller inte genom att ha ett ordentligt skydd.
 
Sv: Kanske gravid..Hjälp..*långt*

Jag förstår din situation precis. Jag blev oxå gravid i början på ett förhållande och jag var väldigt osäker på pappan. Jag valde dock att behålla barnet för jag hade inte hjärta till att ta bort det. Visste redan från början att det inte skulle hålla mellan oss. Idag så hade jag nog gjort annorlunda. Missförstå mig rätt. Jag älskar min dotter över allt annat på denna jord, men allting hade varit lättare om jag fått henne med min nuvarande sambo ist.
De där med självständigheten känner jag igen. Dottern är hos sin pappa varannan helg och de e faktiskt väldigt skönt med lite andrum. Dottern fyllde tre i Januari.... Mycke trots just nu, men samtidigt saknar jag henne så hjärtat värker.... man e aldrig nöjd?? :)
 
Sv: Kanske gravid..Hjälp..*långt*

Ja det har du rätt i. Men om man ändå inte vill ha barn ska man nog vara väldigt tydlig med det så det inte blir mismatch när det väl kommer till kritan.
 
Sv: Kanske gravid..Hjälp..*långt*

Insåg att du nog skrivit här så jag läste..
Vilken gräslig situation! jag kan inte låta bli att lite sur på din kille som skenar iväg o berättar det för sin familj! Kunde han inte ha hejdat sig? Det här måste ju vara "helfärskt" så att säga, man brukar väl vänta iaf 3 månader så det är mer säkert?
Jag kan nog inte ge dig bättre råd än någon annan här, men jag hoppas iaf att det löser sig för er.. Och hur svårt det än är, så försök att inte påverkas av hans familj.. Du bestämmer själv, din kropp, ditt liv, och alltid du som kommer ha största ansvaret..
 
Sv: Kanske gravid..Hjälp..*långt*

Kollade lite jag med :o Så många kloka ord du fått, ville bara säga att vad du än bestämmer dig för så fixar du det galant. Kram!
 
Sv: Kanske gravid..Hjälp..*långt*

*Kl*

Till er alla.
Jag säger det igen: Ni är så gulliga som stöttar mig så här. Det är så skönt att kunna skriva av sig sina tankar och känslor som är i ett enda stort virrvarv. Ni hjälper mig faktiskt med att få lite perspektiv och att veta att man är inte ensam. Har idag bokat tid till barnmorskan till den 10/4 så nu har jag lite tid på mig att fundera och bestämma mig. Som det känns just nu, denna sekund :angel: så känns det som om att jag vill behålla det trots att jag kankse blir en ensamstående tvåbarnsmor. Ja jag tänker det värsta för då blir det inga överraskningar sen....

Kvinnor kan!:bump:....väl?:crazy:
 
Sv: Kanske gravid..Hjälp..*långt*

*Kl*

Till er alla.
Jag säger det igen: Ni är så gulliga som stöttar mig så här. Det är så skönt att kunna skriva av sig sina tankar och känslor som är i ett enda stort virrvarv. Ni hjälper mig faktiskt med att få lite perspektiv och att veta att man är inte ensam. Har idag bokat tid till barnmorskan till den 10/4 så nu har jag lite tid på mig att fundera och bestämma mig. Som det känns just nu, denna sekund :angel: så känns det som om att jag vill behålla det trots att jag kankse blir en ensamstående tvåbarnsmor. Ja jag tänker det värsta för då blir det inga överraskningar sen....

Kvinnor kan!:bump:....väl?:crazy:
Låt oss säga att ni skulle gå skilda vägar... Jag får den känslan av att han i så fall skulle ställa upp till 110%
 
Sv: Kanske gravid..Hjälp..*långt*

Ja går vi skilda vägar så ja det tvivlar jag inte en sekund på. Då är det varanann vecka som gäller. Det beror ju visserligen på när vi går skilda vägar...hur gammalt barnet är osv..
 
Sv: Kanske gravid..Hjälp..*långt*

Inte min ensak, men om man planerar allt efter att de ska ta slut...ser man någon framtid då?


Carpe diem.
 
Sv: Kanske gravid..Hjälp..*långt*

Ja, men man är ansvarsfull och förutseende.
Folk borde i större utsträckning fundera på "vad händer ifall...".
 
Sv: Kanske gravid..Hjälp..*långt*

Både ja och nej... Jag vill gardera mig är lite konstigt funtad på det viset.. Då behöver man inte känna sig rädd i fall om det tar slut, man har en plan. Har jag bara "planerat" den biten så blir jag lugn och kan jobba för det vi har.. Nu låter jag svamlig igen..:D
 
Sv: Kanske gravid..Hjälp..*långt*

det finns många som vill ha barn och kanske skulle bli irriterade eller vad man nu har för ordval, om du tog en abort, men du kan inte tänka på vad andra tycker, vilket kanske kommer bli svårt när alla vet det.
jag brukar tänka att allt är för en andledning och en prövning för att man ska stanna och tänka till lite på livet. om man bara tänker till sig själv så brukar man känna vad som är rätt, det du kommer fram till då får du ta med pojkvännen. oavsett vad du gör så blir det bra, du har ett ansvar för det liv du har , både för dig och din mage. Pojkvän och omgivning har du iget ansvar för , bara viljor.
kramar på dig.
( jag är ju en av dem som inte kan få fler, därför blev jag lite avis innan)
 
Sv: Kanske gravid..Hjälp..*långt*

Det är bland annat en av orsak till att man får lite skuldkänslor när aborttankarna fladdrar förbi. Tänk alla dom som verkligen inte kan men vill. Känns så orättvist. Men du har helt rätt det är mitt val och beslut... Fy fasiken vad jag avskyr att må illa...
 
Sv: Kanske gravid..Hjälp..*långt*

Men söta vännen då! Inte trodde jag att du våndades så, då hade jag aldrig skrivit mitt flåshurtiga inlägg i "vår" tråd...

DU har för tusan inget ansvar för alla som vill men av olika anledningar inte kan. Jag är delvis en sådan och jag kan alltså säga det utifrån det perspektivet att jag vet vad jag talar om. Huruvida du vill ha detta barn eller inte påverkar inte min eller någon annans situation det minsta. Har folk åsikter är det deras problem inte ditt.

Däremot tycker jag att du skall se till att landa i detta innan du försöker fatta något beslut. Ge dig ut på långritt så snart du inte mår illa längre eller låna en stuga av någon, packa ett gäng pocketböcker och åk bort ett par dagar och smält nyheten. Din sambo får hjälpa till att fixa med gården - det är ju för er framtid du behöver lugn och ro!

Se till att få tid att tänka på detta, jag sitter gärna på en stubbe i skogen, lyssnar till ljuden från skogen och bara andas när jag är upprörd, ledsen eller villrådig. Testa!

Jag tror att du kommer att hitta ett beslut som känns rätt för dig, det finns där inne men det måste få tid att komma upp till ytan så att du kan fiska upp det.

Kvinnor kan, speciellt kapabla kvinnor som du! Skulle du välja att behålla barnet så kommer det att gå alldeles utmärkt. Skulle du välja att inte behålla barnet så får svärmor och sambo och vem som nu vet faktiskt lov att respektera det beslutet även om de tycker att du valt fel. Du riskerar förstås din relation om du väljer att inte behålla barnet - det verkar väldigt viktigt för honom och jag kan förstå om han inte kan vara tillsammans med dig om du inte delar denna hans önskan. Men han kan inte fatta beslutet, han skall förstås vara delaktig i det men i slutänden är det ditt beslut. Så säger lagen...

Moraliskt sett tycker jag dock att du skall försöka ha honom med i diskussionerna så långt det går - ni var två om att skapa det lilla embryot, ni bör i vart fall höra på varandra och försöka förstå varandras ståndpunkter vad gäller dess framtid också.

Kramar i högar!!! Du vet var du får tag i mig om du vill prata!

/Jenny
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 526
Senast: Snö
·
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 783
Senast: ako
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 989
Senast: cirkus
·
Äldre Då jag måste få min dos av underhållning någonstans ifrån brukar jag kolla in familjeliv. Och där hittade jag detta, mycket troligt...
Svar
19
· Visningar
1 996
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp