Känslig mun

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Limrick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 325
Sv: Känslig mun

Ett annat alternativ kan vara att linda latex-tejp runt bettet för att göra det mjukare. Det provar jag just nu till min dam där jag inte hittat en betsling hon är nöjd med. Just nu rider vi på ett tredelat parerstångsbett med latex lindat runt de två yttre delarna (alltså inte runt "droppen" i mitten så bettet behåller sin tredelade funktion). Hon verkar mer nöjd. Gapar inte lika mycket, lägger inte käken på sned lika grovt samt är mer avspänd. Vi får se hur det ter sig i långa loppet.

Btw, det har inte spelat någon roll vad jag gjort med min hand! Hon har reagerat lika "illa" ändå! :smirk:

//Alice

Håller med tigertofflan.
Tänk lite mjukare på handen kanske lite smalare bett. (om det är lite klumpigt).
Brukar säga "Hästen har den mun som du har din hand." Stämmer in rätt bra.
Iaf på min polares häst.
Hon är väldigt orolig i munnen då man har hård hand. Men har man mjuk hand är hon jätte mjuk och trevlig i munnen!

Durin ox skrev:
Har också en häst som är MYCKET känslig i munnen, han gick över huvud taget inte att ta i när han kom till oss. Tyvärr var han riden på side pull, vilket jag kallar för "tortyrhuvudlag" i fel ryttares händer. Säkert bra för en skicklig ryttare men annars fel, fel, fel! Även med nosludd på så är det SKARPT. Han var svullen och hade nästan sår efter det. Nu har jag ett applemouth tvådelat och det fungerar bra. Jag gillar det, metallkänslan försvinner och det skramlar inte omkring i munnen. Speciellt nu på vintern är det perfekt med ett "varmt" bett. Dock skall jag köpa tredelat och prova med, eftersom jag hört något om någon sk "nötknäppareffekt":confused: hos tvådelade bett, det är lite tunnare också.
Något som är viktigt hos känsliga hästar är att alltid rida fram till bettet och aldrig bli bakåtverkande med handen. Lycka till

är sidepull farligt? :eek: shit. jag ville ju ha sånt. det lär ju bra.... vågar man rida med sånt då...?

-off topic jag vet, men jag tänkte föreslå ett sidepull. :p
har dock inte någon erfarenhet av sådant-

Precis så jag menar och det är ju därför jag arbetar vidare med min ridning för instruktör så att jag blir en bättre ryttare för min häst! Jag är ju inte nöjd med mina fel som ryttare och anser inte att man skall "dölja" brister, men om jag kan göra det lättare för min häst att acceptera mina händer genom att använda ett för honom passande bett så gör jag det. Vissa dagar går ju allting jättebra med ridningen och andra sämre. Det beror ju på mitt sinnestillstånd och förmåga att känna av min häst. Det är ju klart att man inte skall rida med hjälpmedel för att dölja fel och brister. Det jag menade med inspänningstyglarna var ju att om jag vore lika konsekvent som ett par löööst vägledande sådana så skulle han ju inte reagera på bettet som han gör när jag rider! Nä, nu tycker jag vi spårat ur frågeställarens undran som bara ville veta om det finns mjukare bett för en känslig mun...

kolla i tråden bredvid om att linda lite latextejp eller spentejp på ditt vanliga bett blir lite mjukare så.

Allt som är fel använt är "farligt". Jag rider en del på sidepull och tycker det är ovärderligt i vissa sammanhang. Har inget negativt att säga om det alls.

Tigertofflan skrev:
Allt som är fel använt är "farligt". Jag rider en del på sidepull och tycker det är ovärderligt i vissa sammanhang. Har inget negativt att säga om det alls.

ooh good. 8) jag ska nog prövadet, och om det inte funkar bra, sälja det. :) synd bara att det inte finns nått billigt. hööks kostar ju 750kr.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 295
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Sesca
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 852
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka