kånstiga mäniskor

J

jimmi

Var på utsälning i dag och stälde ut min lilla Rottis.
och märkte något kånstigt som jag inte fattar :crazy:!!
när man säger till mäniskor att min hund får inte hälsa på andra hundar när den skall tävla eller träna och dom blir sura. förstår inte mig på mäniskor som som springer runt på utsälningen och låter sin hund nosa på andra hundar, det kan ju hända olycker. blev riktikt irriterad på en viss käring som låg på gålvet och gravla efter sin HUND fattar inte detta, även om det var min första utsälning jag någonsin varigt på men HALLLÅ :confused: har mäniskorna ingen HUND vett skulle ju alldrik låta min hund nosa på en helt ofrämande hund som han inte känner :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: :devil:
skall det varkligen vara så :confused: ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
 
Klart man inte släpper fram sin hund till andra hundar till höger och vänster, det borde man ju fatta! Finns ingen anledning, ger bara osäkra hundar. Blir så trött på folk man möter på promenaden:
"FÅr de hälsa"?
Nej, självklart inte, din okunniga hundägare! vill man svara då. Snacka om att inte kunna basic om hundens psykologi om man vill låta vovven hälsa på hundar hur som helst..... :mad:
 
Du gör helt rätt som inte låter din hund hälsa på alla andra! Speciellt inte på en utställning, där allt är så tillspetsat och slagsmål inte ovanligt när hundarna kommer för nära varandra. Finns ju ingen anledning att provocera fram något. Stå på dig!
 
Tycker att hundar behöver få hälsa på varandra, de behöver den interaktionen med individer av sin egen art. Annars så kan det bli problem när de helt plötsligt råkar ut för en annan hund och inte vet hur de ska bete sig.

Jag tycker det är väldigt trevligt när folk frågar om deras hund/hundar får hälsa på min, istället för att bara låta den springa fram utan att bry sig som många gör. Jag har alltid varit notorisk med detta, en hund som springer fram till min flock utan att vara inbjuden ska bort. En hund som är inbjuden får hälsa, men jag frågar alltid vad det är för typ av hund i beteendet. Sedan är min hund iofs inte särskilt intresserad av andra hundar, efter 30 sekunder så vill han gå vidare. Vi har några favoriter som vi möter då och då. Jag tycker däremot inte att hunden ska få hälsa på varenda hund man möter under en promenad. Det leder till en risk att den råkar springa fram till en hund som inte vill bli hälsad på och då kan det ju gå illa.

Hundar ska absolut inte hälsa på varandra på utställningar däremot. Det är mycket stoj och stök som det är och det kan lätt hända att andra hundar bli irriterade och säger ifrån om det hälsas för vilt.
 
Självklart ska hundar få umgås med andra hundar! Man kan som sagt ha några utvalda kompisar till hunden, sen finns det ingen anledning till att låta hunden hälsa på var och varannan hund den möter. Det kan sluta illa, hunden mår inte bra av att springa och utmana och göra en kraftmätning med alla hundar den ser. Dessutom kan sjukdomar spridas på det sättet, om någon hund inte är vaccinerad och bär på något (finns tyvärr sådant).
Om en lös hund springer fram emot min hund tar jag hand om situationen - det ska inte min hund behöva göra. Dessutom blir jag tokig på sådana ansvarslösa hundägare! Min hanhund får endast umgås med tikar och unghundar, föruom de hundar han känner som är av hankön. Vill inte ha min älskling skadad! Jag tror också att det är viktigt att hundar får ha hundkompisar, vi kan ju aldrig ersätta hela den kontakten! Min gammelvovve är snart 13, och orkar inte busa så mycket längre, tyvärr! :cry:
 
Då missuppfattade jag ditt inlägg. :)

Vi resonerar precis likadant med andra ord. Jag har alltid tyckt det har varit konstigt att man överlåter saker åt hundarna. Min ranglägste flockmedlem ska inte behöva "göra upp" med andra flockar vi möter. Det ska jag göra som ledarhund. :) Vilket förtroende får min hund för mig om jag inte tar hand om min flock?
Jättekul att höra att någon resonerar som jag :D, känner mig rätt ensam på mina hundpromenader ibland.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 631
Senast: Dopy
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 758
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
15 279
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
61 472
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp